Maksusitoumus ja ihmettelevät kassat
Olen joutunut toimeentulotuelle pari kertaa elämässä ja lähes joka kerta maksusitoumuksen kanssa tulee outoja tilanteita.
Muistan kerran kun farmaseutti huokaili ja muuttui aivan kummalliseksi käytökseltään kun sain lääkkeet ilmaiseksi. Kohteli ikävästi sen lopun palveluhetken kun huomasi maksusitoumuksen tiedoissani. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita on sattunut.
Tänään hain pitkästä aikaa vuosiin sitoumuksella lääkkeen ja kun kassa piippasi 0,00 e maksavan tarran, hän katsoi minua aivan pöllämystyneenä, eikä selkeästi ymmärtänyt tilannetta ollenkaan. En viitsinyt siinä ihmisten keskellä alkaa selittämään asiaa. Sanottiin heipat ja poistuin.
Jäin miettimään, että eikö tuo nyt ole kuitenkin ihan arkipäivää apteekeissa, palvella maksusitoumusasiakkaita? Todella hämmentävää.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran ruokakaupassa on edessäni ollut maksusitoumuksella asioiva. Kaupan kassa alkoi kovaan ääneen kertomaan, ettei alkoholi ja tupakka kuuluu sitoumuksella ostettavien asioiden piiriin, vaikkei asiakkaalla ollut hihnalla kumpaakaan. Tuli siinä sivustaseuraajana fiilis, että haluttaisi jotenkin nolata.
Mä olisin sanonut tolle kassalle että hän ei asiakaspalveluun selkeästi sovellu, jos alkaa selvästi tahallaan nolaamaan ihmisiä. Eihän kassa saa edes kommentoida ostoksia, miksi se saisi alkaa paasaamaan jostain jos ei ole kerta aihetta?
Eräässä Alepassa oli tämmöisiä työntekijöitä. Nauroivat asiakkaille (ei siis maksusitoumusasiakkaille vaan tavallisille asiakkaille) ja puhuivat ruotsiksi pahaa selän takana.
"Edelleenkin turha selitellä jostain "ilmaisista perusvoiteista". Sellaisia ei yksinkertaisesti saa reseptillä. "
Kyllä saa, jos lääkäri on kirjoittanut perusvoiteeseen reseptin maininnalla "pitkäaikaisen ihosairauden hoitoon". Tällöin siihen saa Kela-korvauksen samoilla perusteilla kuin peruskorvattavaan lääkkeeseen. Minäkin olen saanut tällaisen. Ttt-asiakkaat saavat tällaisessa tapauksessa perusvoiteen ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiittämättömyys on maailman palkka! Henkilö saa asioita, joista muut joutuu maksamaan, ilmaiseksi ja sitten kehtaa vielä valittaa! Päälle voi varmaan vielä lisätä, että sen lisäksi et saat ilmaiset lääkkeet, saat vielä sen toimeentulotuen ja asumistuen. Sinuna olisin hyvin kiitollinen!
Eli on oikeus kailottaa kaikille ihmisen tilanne ja olla töykeä?? Mitä halvattua? Sinäkin saisit, jos joutuisit sellaiseen tilanteeseen. Muista se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiittämättömyys on maailman palkka! Henkilö saa asioita, joista muut joutuu maksamaan, ilmaiseksi ja sitten kehtaa vielä valittaa! Päälle voi varmaan vielä lisätä, että sen lisäksi et saat ilmaiset lääkkeet, saat vielä sen toimeentulotuen ja asumistuen. Sinuna olisin hyvin kiitollinen!
Eli on oikeus kailottaa kaikille ihmisen tilanne ja olla töykeä?? Mitä halvattua? Sinäkin saisit, jos joutuisit sellaiseen tilanteeseen. Muista se.
Kiusaaja?Yksi näistä tylyttäjistä?
Mä sain asiakkaana ihanaa kohtelua maksusitoumuksella kun asioin mun lähikaupassa. Myyjä selitti mitä kaikkea saan ostaa kun menin ennen ostosten hakemista kysymään miten pitää toimia. Hän myös avasi minulle oman kassan niin kukaan ei ollut mun takana ihmettelemässä mitä tapahtuu.
Joskus on kyllä apteekin tiskissä ihmetyttänyt, että auton avaimet laitetaan tiskille kalliista käsilaukusta. Eikä ne avaimet ole minkään Ladan vaan uudenkarhean auton uudenkarheat avaimet. Nämä henkilöt olleet huivitettuja naisia keski-idästä.
Mutta vähemmistö näitä on. Tarpeeseen näyttää menevän kyllä 99.9% kerroista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oisin kassa niin kyllä nyrpistelisin. Ei tuntuis kivalta tiedostaa olevansa niidenkin lääkkeiden tms. maksaja. Toivottavasti maksusitoumuksella asioivat ymmärtävät hävetä. Varmaan myyjät em syystä jollain tasolla tosiaan haluavat saada asiakkaan tuntemaan häpeää.
Alkuomavastuun, eli 50 euron, jälkeen Kela maksaa sinunkin reseptilääkkeistäsi erittäin suuren osan. Kun vuosiomavastuu täyttyy, niin sen jälkeen Kela maksaa kaikki sinun lääkkeesi. Maksat vain 2,50€/lääke/ostokerta.
Suomessa ei ole olemassa yhtäkään ihmistä jonka menoja Kela tai jokin muu taho ei maksaisi. Kaikkia avustetaan tavalla tai toisella.
Edelleen, omavastuu lääkkeistä on 4,50€, on ollut jo vuosikausia. Alkuomavastuu toki 50€.
Vuosi
No niin, tulihan se sieltä. Näissä asioissa pitää olla tarkkana eikä levittää väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Ison Omenan Matinkylän ja Yliopiston apteekeissa nöyryytetään urakalla maksusitoumuksella ostavaa. Oikeita Susanna Koski (kokkare köyhät risumetsään) klooneja tiskin takana.
Jos on ollut jonkin lääkkeen menemisestä sitoumukseen kyse, niin harvemmin menevistä joutuu kaivamaan tietoa ja kysymään kollegalta. Tekemistään virheistä saa kyllä palautetta. Ymmärrän kyllä täysin miksi saattaa vaikuttaa vattuilulta, vaikka ei ole. En ole enää tiskissä töissä, mutta yritin kyllä aina olla asiallinen, mutta välillä asiakas hermostui silti
Mitä tarkoittaa maksusitoumus? Asiakas saa maksuaikaa? Korottomana?
Vierailija kirjoitti:
Joskus on kyllä apteekin tiskissä ihmetyttänyt, että auton avaimet laitetaan tiskille kalliista käsilaukusta. Eikä ne avaimet ole minkään Ladan vaan uudenkarhean auton uudenkarheat avaimet. Nämä henkilöt olleet huivitettuja naisia keski-idästä.
Mutta vähemmistö näitä on. Tarpeeseen näyttää menevän kyllä 99.9% kerroista
Mietin joskus, että onko kyse ylpeydestä kun avaimet pitää laittaa reseptitiskille ja kaikki on muutenkin bling bling. Hankala kuvitella, että uuden Nissanin omistaja saa toimeentulotukea. Että onko jonkinlainen teatteri vain
Olen ostanut paljon lääkkeitä sitoumuksella ja kahdesti myös silmälasit, sekä kerran pesukoneen. Vain optikolla ensimmäisellä kertaa on huudeltu suureen ääneen asioitani, muulloin ei ikinä missään. Apteekissa pikemminkin ollaan niin korrekteja, että joudun ihan itse kysymään, pitääkö se nollalappu näyttää kassalle. Osassa apteekkeja voi vain kävellä suoraan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa maksusitoumus? Asiakas saa maksuaikaa? Korottomana?
Se tarkoittaa toimeentulotukiasiakkaan oikeutta saada KAIKKI lääkärin määräämät lääkkeet maksutta apteekista. Tämän oikeuden saa vaikka saisi perustoimeentulotukea vaikka vain yhden euron ( En tiedä onko olemassa joku minimisumma joka maksetaan jos on oikeus tukeen)
Tämä ei koske pelkästään reseptilääkkeitä vaan kirjaimellisesti kaikkia lääkkeitä mitä apteekista voi löytyä. Lääkäri voi kirjoittaa reseptin vaikka tavalliseen särkylääkkeeseen tai rasvaan ja silloin sen saa maksusitoumuksen piikkiin.
Olin kerran Tikkurilassa apteekissa ja siinä nuori mies ihmetteli samaa. Luulisi että on tullut vastaan paljonkin näitä kun on ottaa alueen huomioon, mutta ei.
Itse olen saanut kyllä ihan normaalia kohtelua. Kerrankin apteekkari taisi ottaa parisen euroa takkiin, kun halvempaa valmistetta ei enää ollut saatavilla, mutta oli kuitenkin vielä ns. listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hain silmälaseja kelan maksusitoumuksella niin huomattavan kovalla äänellä piti optikon se kuuluttaa kaikille paikalla oleville. "nämähän tulee maksusitoumuksella joten tästä voit katsoa sankoja niin menee sitten kokonaisuudessa maksusitoumuksella". Olipas mukava valkata sangat.
Siis maksaako sossu silmälasitkin? Ei ole todellista. Tarvitsisin silmälasit töissä, mutta palkka ei riitä, joten pitää pärjätä ilman.
Missä luolassa olet elämäsi asunut? Tuohan on ihan peruskauraa. Ja jos on hyvä rusketus niin saa satelliittiantennit, iPhonet ym. että voi seurata entisen kotimaan tapahtumia ja viestitellä sinne, että täällä riittää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran ruokakaupassa on edessäni ollut maksusitoumuksella asioiva. Kaupan kassa alkoi kovaan ääneen kertomaan, ettei alkoholi ja tupakka kuuluu sitoumuksella ostettavien asioiden piiriin, vaikkei asiakkaalla ollut hihnalla kumpaakaan. Tuli siinä sivustaseuraajana fiilis, että haluttaisi jotenkin nolata.
Mä olen todistanut tälllaista vastaavaa. Olin ihan raivona tämän asiakkaan puolesta. Mitä helvettiä se tuolle kassalle kuuluu. Kuka helvetti halu nöyryyttää toista ihmistä tuollaisessa tilanteessa.
Kyllä on ihan hyvä nöyryyttää. Menisivät töihin eivätkä loisia meidän muiden rahoilla.