Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkka 5000 euroa ja rahat aina loppu tältä näyttää hyvätuloisten paheneva ongelma

Vierailija
01.04.2024 |

Velan määrä jakautuu suomalaisten kesken epätasaisesti. Takuusäätiössä on kiinnitetty huomiota erityisesti hyvätuloisiin lapsiperheisiin, jotka ovat ajautuneet maksuvaikeuksiin.

Hyvätuloisilla on usein paljon lainaa. Heille myönnetään suuria asuntolainoja, joiden hoitokulut ovat voineet kasvaa korkojen noustua jopa useita satoja euroja. Asuntolainan lisäksi kotitalouksilla voi olla esimerkiksi autolainoja ja kulutusluottoja, Takuusäätiön johtaja Minna Mattila sanoo.

Takuusäätiössä hyvätuloisella tarkoitetaan noin 40005000 euroa bruttona kuussa tienaavia.

Takuusäätiössä on kiinnitetty huomiota erityisesti hyvätuloisiin lapsiperheisiin. Jos hyvätuloisessa perheessä on kaksi hyvin tienaavaa, käytettävissä olevat tulot voivat olla suuret. Vastaavasti näissä perheissä myös menot ovat usein suuria.

Hyvätuloisissa lapsiperheissä kulutustottumukset ovat muotoutuneet tulojen mukaiseksi. Toisaalta lapsiperheillä voi olla haasteita muuttaa kulutustottumuksia, kun on totuttu esimerkiksi syömään, asumaan ja harrastamaan tietyllä tavalla, Mattila sanoo.

Mattilan mukaan hyvätuloisilla on usein muiden velkojen ohella runsaasti myös opintolainaa.

Kommentit (376)

Vierailija
61/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan oikeasti köyhän maan ihmiset miettivät kuinka suomalainen työtön ei saa vähintään 200e kuussa säästöön.

joo sitä suomalainen työtönkin miettii.

Vierailija
62/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyynel. Miksi se on niin vaikeaa ottaa vastuuta itsestään, perheestään ja tulevaisuudestaan, että edes jonkin verran pistäs säästöön ja sijoittais törsäämisen sijaan? Ei paljon myötistä heru näille dilleille.

Jokin aika sitten julkastiin tutkimus että milleniaaleja on kahdenlaisia. Lama vaikuttanut siten että osa käyttää rahaa holtittomasti ottaen lainaa jne ja toiset ei ota koskaan lainaa ja ovat todella tarkkoja joka sentistä.

Milleniaaleja ei ollut syntynyt laman aikaan. Eiköhän vaikuttanut x-generaatioon eniten pilaten kokonaan uramahdollisuudet.

Y-sukupolvi tarkoittaa 1980-luvun alun ja 1990-luvun lopun välillä syntynyttä sukupolvea.[1][2][3] Samasta väestökohortista käytetään myös muun muassa nimityksiä nettisukupolvi ja millenniaalit.

Suomen 1990-luvun alun lama alkoi loppuvuonna 1990.

Kyse oli millaisen jäljen se jättää tuon sukupolven lapsiin jotka oli milleniaaleja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo sitten purkavat suuttumastaan köyhiin ja työläisiin haukkumalla heitä netissä.

Olen yksinhuoltaja joka tienaa 4,5 tonnia kuussa. Palkasta viedään joka kuukausi tasan kolmasosa! veroihin ja veroluonteisiin maksuihin. Verojen lisäksi lähtee yli 400€ eläkemaksuja. Mitä luulette, vituttaako se, ettei tienaamastaan palkasta saa tässä maassa kuin 66,66% omaan käyttöönsä kun maa on väärällään kaikenlaisia elätettäviä ja tuettavia. No, vasemmistososialistihan loihee oitis sanomaan, että jäähän sulle siitä 3 tonnia vielä käteen, moni ei saa edes bruttopalkkaa noin paljoa! 

Vaan kun asiahan on niin, että palkkani on sovittu minun ja työnantajani välillä korvaukseksi tekemästäni työstä. Se ei ole/ei pitäisi olla mitään sosialisoitua kaikkien yhteistä kommunismirahaa, vaan se on minun rahaani. Tai pitäisi

Huomioithan, että kahden vanhemman perheessä maksetaan mm. täydet päivähoitomaksut. Meilläkin on oltava kaksi autoa, koska molemmat tarvitsevat autoa työssään. Asuminen maksaa lähes saman, on sitten yksin tai kaksin. En ymmärrä, miten se on muka niin älyttömästi edullisempaa pariskuntana.

Vierailija
64/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin lukemaan köyhille annattavia neuvoja, niin tuosta jää joka kuukausi vähintään 4000 euroa säästöön.

Jos Bruttopalkka on 5000 niin siitä ei MILLÄÄN ilveellä jää 4000 euroa säästöön. nettopalkka on reilusti alle 4000 euron.  Minulla on palkka 6500 €/kk ja nettona saan noin 4000 € käteen. Tästä säästöön jää noin 2000-2500 €

Vierailija
65/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyynel. Miksi se on niin vaikeaa ottaa vastuuta itsestään, perheestään ja tulevaisuudestaan, että edes jonkin verran pistäs säästöön ja sijoittais törsäämisen sijaan? Ei paljon myötistä heru näille dilleille.

Jokin aika sitten julkastiin tutkimus että milleniaaleja on kahdenlaisia. Lama vaikuttanut siten että osa käyttää rahaa holtittomasti ottaen lainaa jne ja toiset ei ota koskaan lainaa ja ovat todella tarkkoja joka sentistä.

Milleniaaleja ei ollut syntynyt laman aikaan. Eiköhän vaikuttanut x-generaatioon eniten pilaten kokonaan uramahdollisuudet.

Mitäs höpsäät? Minä kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 2000. Olen millenniaali. Olin teini laman aikana. 

Vierailija
66/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo sitten purkavat suuttumastaan köyhiin ja työläisiin haukkumalla heitä netissä.

Olen yksinhuoltaja joka tienaa 4,5 tonnia kuussa. Palkasta viedään joka kuukausi tasan kolmasosa! veroihin ja veroluonteisiin maksuihin. Verojen lisäksi lähtee yli 400€ eläkemaksuja. Mitä luulette, vituttaako se, ettei tienaamastaan palkasta saa tässä maassa kuin 66,66% omaan käyttöönsä kun maa on väärällään kaikenlaisia elätettäviä ja tuettavia. No, vasemmistososialistihan loihee oitis sanomaan, että jäähän sulle siitä 3 tonnia vielä käteen, moni ei saa edes bruttopalkkaa noin paljoa! 

Vaan kun asiahan on niin, että palkkani on sovittu minun ja työnantajani välillä korvaukseksi tekemästäni työstä. Se ei ole/ei pitäisi olla mitään sosialisoitua kaikkien yhteistä komm

Onhan se nyt ihan eri asia maksaa esimerkiksi 1400 euron asumiskuluja kahdestaan kuin yksin. Aika matalilla tuloilla pääsee korkeimpaan maksuluokkaan päivähoitomaksuissakin. Sitä paitsi hyvätuloista pariskuntaa rokotetaan verotuksessa suhteessa vähemmän kuin hyvätuloista yksinhuoltajaa.

Vierailija
67/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin lukemaan köyhille annattavia neuvoja, niin tuosta jää joka kuukausi vähintään 4000 euroa säästöön.

Jos Bruttopalkka on 5000 niin siitä ei MILLÄÄN ilveellä jää 4000 euroa säästöön. nettopalkka on reilusti alle 4000 euron.  Minulla on palkka 6500 €/kk ja nettona saan noin 4000 € käteen. Tästä säästöön jää noin 2000-2500 €

7500€/kk täällä... Käteen jää 4500€. Ei naurata. Marginaaliveroprosentti on 51,6% eli verottaja vie yli puolet lisätuloista. 

Töitä teen 50-60h viikossa. 

Vierailija
68/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei velkaa, ei ole totta tuo vero tai palkka, tai jotakin jäi kertomatta.

Vierailija
69/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun asiahan on niin, että palkkani on sovittu minun ja työnantajani välillä korvaukseksi tekemästäni työstä. Se ei ole/ei pitäisi

Kerro minulle miten pariskuntaa verotetaan kevyemmin. Ja tuskin yksin tarvitsee asua 1400€ maksavassa asunnossa, eiköhän pienempi riitä.

Vierailija
70/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vero ja mikä palkka? Täältä voit katsella paljonko mistäkin palkasta menee veroja. 

https://www.summarum.fi/verolaskuri/

Vierailija
71/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun mukaan velallisten asuntokuntien mukaan velkaantuminen on 223% kun kestävällä tasolla on 130%.

Miten niin moni pääsee hyville tuloille vaikkei hallitse ollenkaan talousasioita ja on noin vastuuton?

Tuo miten velkaantumisaste on täysin naurettava mittari hyvätuloisille ja varakkaille. Esim minulla olin ennen koronnousuja velkaantumisaste 412%. Mielestäsi siis olen ollut vastuuton ja en hallitse talousasioita. Kuitenkin kun korot lähtivät nousuun niin ennen seuraavaa korontarkistusta velkaantumisasteeni oli 0. Mitenkö näin? Koska kaavassa EI OTETA huomioon edes rahoitusvarallisuutta vaan ainoastaan palkkatulot.

Vierailija
72/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No katsos, kun he valitsivat viisaammin: Eivät ottaneet lainaa, ovat säästäväisiä, eivät tuhlaa turhuuksiin, vaan sijoittavat ja vaurastuvat!

Sillä viissiin ovat niitä parempia ihmisiä neuvomaan köyhiä palstalla :p

Vierailija
73/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä taas joku joka ei tiedä mitä marginaaliveroprosentti tarkoittaa? 

Vierailija
74/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloisilla on keskimäärin paljon enemmän opintolainaa kuin pienituloisilla. Lisäksi koulutetut pääsevät työelämään myöhemmin, eli heillä menee aikaa ennen kuin saavat pienituloisia kiinni tienesteissä.

Omat lapseni opiskelivat ilman lainaa. Tekivät töitä kaikki vapaat ja lomat. Onneksi saivat töitä, vielä 10v sitten. Nyt hyväpalkkainen työ molemmilla ja halpa auto ostettu käteisellä. Asuntolainaa maksavat vain, sekin kohtuullinen, reilusti alle sata tonnia per hlö. Ahneus vie monesti perikatoon.

On sata tonniakin paljon suomen tulotasolla/ostovoimalla.

Ei 200 000 nyt oikeasti mikään iso laina ole. Meidän perheellä oli parhaillaan lainaa 350 000.

Vierailija
75/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun asiahan on niin, että palkkani on sovittu minun ja työnantajani välillä korvaukseksi tekemästäni työstä. Se ei ole/ei pitäisi olla mitään sosialisoitua kaikkien yhteistä komm

No jos te molemmat tienaatte ton vähintään niin onhan se eri asia.

ne talouskulut jakaantuu kahdelle. Ei ne autokulut yhden palkkaa vie. Noh jos pitää diivailla ni ehkä. . .

Vierailija
76/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta touhua, ittellä nettotulot 800 e kuussa ja kärvistellen pärjään mutta nää rikkaat hyväkkäät ei tunnu pärjäävän monen tonnin tuloilla. Taitaa olla pahasti päässä vikaa.

Asut yksin? Jos vaikka 5-henkisennperheen kumpikin vanhempi tienaa bruttona 4000 ja lisäksi lapsilisät 330, niin tuosta tulee nettona 1200 per henkilö. Eli mikään mahdottoman suuri summa tuo ei yhtä kohden ole. Ketään yksin asuvaa, jolla käteen jää kuussa 1200, ei kehuskella rikkaaksi hyväkkääksi.

Vierailija
77/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut käytti nollakorkojen ajan alppimatkaillen ym. Toiset maksoi asuntolainan pois. Jos vaikka sairastuu, on mukavaa että on asunto.

Ja vielä fiksummat sijoittivat ne "ylimääräiset rahat" ja näin saivavat asuntolainan pois maksun lisäksi myös hyvän potin rahoitusvarallisuutta tuottamaan lisätuloja.

Vierailija
78/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun asiahan on niin, että palkkani on sovittu minun ja työnantajani välillä korvaukseksi tekemästäni työstä. Se ei ole/ei pitäisi

Kyllä

kahden talouskin vie paljon enemmän kuin yhden talous. Jos puhutaan pelkän sähkölaskun maksamisesta niin en ymmärrä, aika pieni ero.

Vierailija
79/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta touhua, ittellä nettotulot 800 e kuussa ja kärvistellen pärjään mutta nää rikkaat hyväkkäät ei tunnu pärjäävän monen tonnin tuloilla. Taitaa olla pahasti päässä vikaa.

Asut yksin? Jos vaikka 5-henkisennperheen kumpikin vanhempi tienaa bruttona 4000 ja lisäksi lapsilisät 330, niin tuosta tulee nettona 1200 per henkilö. Eli mikään mahdottoman suuri summa tuo ei yhtä kohden ole. Ketään yksin asuvaa, jolla käteen jää kuussa 1200, ei kehuskella rikkaaksi hyväkkääksi.

Tässäpä se.

Miksi tehdä kolmea lasta kun voi tehdä yhden ja pystyy sen lapsen elättämään ilman ikusta köyhyysulinaa.

Vierailija
80/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hyvätuloinen joka on korvia myöten veloissa ei ole mitenkään rikas.

Olen pienituloinen eli vuositulot 18000. omaisuus jos reaalisoitais niin 2000€ koska suht uusi pyykki kone ja tietokone.

Ei velkaa senttiäkään.

Olen rikkaampi kuin moni jos aletaan katsomaan kaikki lainat jne. Miinukselle moni menee.

Oletko ikinä kuullut hyvästä velasta? Se kerryttää omaisuutta vaikka onkin velkaa. Se ettei ole yhtään velkaa ei ole positiivinen juttu.

Ja lisäksi pyykkikone ja tietokone uusinakin menettävät arvonsa hyvin nopeaan.

Oletko koskaan kuullut lamasta jolloin velka voi moninkertaistua? Miten maksat velkasi jos joudutkin työkyvyttömäksi? mites jos hyvällä velalla olet ostanut talon ja menetät sen?onko velka silloin hyvää velkaa edelleen?

PS. molempien laitteiden arv

Eli et ymmärrä mitä on hyvä velka. Ja velka ei mystisesti moninkertaistu mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi