Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikani on ilmoittanut jo 8 vuotiaana, ettei usko uskontoon

Vierailija
01.04.2024 |

Ei halua sitä opiskella, ei halua vaihtaa uskontoa, eikä usko myöskään pahaan, mutta uskonnot ovat tuoneet maailmaan pelkkää kauhua, sotaa ja pelkoa.

Nyt ikää on jo 14 vuotta ja hän on edelleen samaa mieltä.

Rippikoulu lähenee, onko se pakollinen? Ja missä iässä voi alkaa ateistiksi. Emme siis ole kasvattaneet häntä tuohon mielipiteeseen, on täysin oma ajatus.

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö uskonnon opiskelu koulussa ole uskontoon pakottamista?

Vierailija
122/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista. Saatana on jo saanut otteen lapsestasi. 

Hoi-hoi-hoitoon ja kipin kapin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö ilmoitti ala-asteella että ei usko raamattuun sun muuhun. Opettaja oli uskonnollinen ja ujutti kaikkeen opetukseen uskontoa. Minun sukuni kuuluu kirkkoon ja ollaan ns."tapauskovaisia". Eli suvun mahdolliset häät ja hautajaiset vietetään kirkossa ja yleensä käydään rippikoulu. Avomies ei kuulu kirkkoon eikä olla naimisissa. Vanhempi lapsi on rippikoulussa tavan vuoksi ja yritän saada tytön käymään rippikoulun vaikka kavereiden takia. Sen jälkeen saa sitten päättää jatkaako kirkossa kuulumista vai eroaako kirkosta.

Miksi pitäisi käydä rippikoulu?

Tavan vuoksi ja sen takia että kaverit käy. Ei mielestäni uskonnon opetuksesta tai kirkossa ja rippikoulussa käymisestä ole haittaa. Voihan siellä miettiä laajemmin asiaa ja omaa kantaansa. Sen sijaan ääri uskovaisuus kaikissa muodoissaan ja kai

Ei ole haittaa jos itse haluaa. Pakottaminen haittaa. 

Vierailija
124/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoltaja ei kuulu kirkkoon, mutta lapsi kuuluu. Lapsi tarvitsee kirkosta eroamiseen huoltajan luvan kuitenkin. Jotenkin ristiriitaista.

Teiniäiti 16 v saa päättää lapsensa kuulumisesta uskontokuntaan mutta ei voi itse erota tai liittyä ilman huoltajan suostumusta.

Onko oikeasti näin?

Kyllä näin on. Äiti on lapsensa huoltaja alaikäisenäkin.

Vierailija
125/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsi edes mieti uskontoa, ellei tätä kasvatuksen kautta tuoda esiin.

Pienikin lapsi tuntee luonnostaan Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kutsun tulla osaksi Hänen yhteisöään ja armoaan. Tästä on tehty lukuisia tutkimuksia ja se on varmaa tietoa. 

Nyt on aikamoista trollausta 🤣🤣🤣

Olen jankannut fundamentalistien kanssa sen verran paljon, että uskon tuon kirjoittajan olleen tosissaan.

Jos ihminen uskoo, että Australian abot ja Kalaharin bushmannit ovat 5000v sitten eläneen Nooan jälkeläisiä, miksi ei tämänkin?

Vierailija
126/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ateisti, mutta filosofinen totuus on se, että ilman uskontoa ja Jumalaa, elämällä tuskin on kunnon tarkoitusta, tai ainakin tällaisen tarkoituksen löytäminen on hankalaa.

Oletpa outo ateisti!

Katosiko elämältäsi metkitys, kun menetit uskosi?

Epäilen sinua uskovaiseksi trolliksi, koska yksikään tuntemani ateisti(en tosin ole monen kanssa keskustellut), itseni mukaanlukien, ei ajattele näin.

T: nimim. Assburger

Olen eronnut kirkosta aikoja sitten rahallisten syiden johdosta, en uskonnollisten syiden johdosta. Olen ihan puhdasverinen ateisti, enkä tarvitse elämääni Jumalaa tai uskontoa, mutta luulen, että moni massaihminen itse asiassa tarvitsee. Transendenttinen ajattelu auttaa monia jaksamaan elämässä, kun tulee vaikeuksia, luulen näin.

Heh, aika arroganttia ajatella:

"En tarvitse uskontoa, mutta suurin osa ihmisistä on niin pölvästejä, että tarvitsee."

No, voihan sitä olla arrogantti, jos on oikeassa...

👍

Vierailija
127/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erota lapsi kirkosta ja anna vaihtaa koulussa et-opetukseen. Hienoa, että pojalla on omaa ajattelua!

Lapsen voi siis erottaa huoltajien suostumuksella, vaikka muu perhe jäisikin kirkon jäseniksi. Ja samoin jos vanhemmat eroaa kirkosta, lapsi jää jossei erikseen eroteta. Ja vain kirkkoon kuulumaton voi ottaa et:n koulussa.

Täältä voi tulostaa lomakkeen: https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/eroakirkosta/lastenasema

Vierailija
128/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ateisti, mutta filosofinen totuus on se, että ilman uskontoa ja Jumalaa, elämällä tuskin on kunnon tarkoitusta, tai ainakin tällaisen tarkoituksen löytäminen on hankalaa.

No ei todellakaan ole mikään filosofinen totuus tuollainen. 

No, kerro sitten, mikä on elämän tarkoitus? 

Sattuma, elämällä ei ole tarkoitusta.

Vierailija
129/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin tuota mieltä jo lapsena. Riparin kävin pitkin hampain, riitelin siellä papin kanssa, joka ei kestänyt kyseenlaistamista. Yrittivät tuputtaa jotain perisyntiä ja kun esitit kysymyksiä, niin hermostuttiin. Olisi pitänyt totuuksina niellä kaikki sadut, mitä potaskaa.

Erosin kirkosta heti, kun tulin täysi-ikäiseksi. Edelleen nelikymppisenä sama mielipide kuin lapsena. Silloin koulussa uskonnolle ei ollut vaihtoehtoa. Nykyään on jo onneksi edistystä tapahtunut, että sitä ei ole pakko opiskella. Minusta uskonto ei kuulu kouluun lainkaan. Sen voisi sieltä poistaa kokonaan.

Siis meinaat että perisyntiä ei ole? 

Vierailija
130/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole mikään filosofinen totuus tuollainen. 

No, kerro sitten, mikä on elämän tarkoitus? 

Sattuma, elämällä ei ole tarkoitusta.

Ei ihme että nykynuoriso joutuu syömään masennuslääkkeitä kuin aamulla muroja, jos tällaista opetetaan. 

Vierailija
131/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha sitten pojan itkeä, kun epäonni kohtaa. Uskon kapinoinnista tulee usein rangaistus. Se on syntiä.

Mikä ihmeen rangaistus? Ei virkavalta voi ketään rangaista sen vuoksi.

En puhu nyt virkavallasta vaan meitä korkeammista voimista.

-sama

Helvetistäkö sinä tiedät onko juuri se sinun uskomasi oikea korkeampi voima? Eihän kukaan sitä ole palannut kertomaan ketkä ovat oikeassa, kristityt, hindut, buddhalaiset vai ketkä.

Nyt turpa kiinni!! Olet tietämätön ja saastainen. Älä auo päätäsi ja jaa neuvojasi muille.

Ja mitähän neuvoja minä jaoin? Kysyin vain miten sinä voit olla varma että kaikista uskonnoista juuri tämä sinun olisi oikeassa?

Vierailija
132/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tytär on nyt 8v ja myös sitä mieltä, ettei usko mihinkään mitä uskonnon tunnilla opetetaan. Ei vielä halunnut silti erota kirkosta ja vaihtaa et:n tunnille, vaikka sitä mahdollisuutta tarjosin. 

Vierailija
133/134 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ja älyllisesti rehellinen poika. Valitettavasti sellaisten elämä ei aina ole helppoa aivopestyjen maailmassa. En tiedä onko tuon tason rehellisyys ja itsenäinen ajattelu harvinaista neurotyypillisten maailmassa. Kannattaa pitää mielessä, jos hänellä rehellisyyden periaate menee lähes aina sosiaalisten suhteiden yli. Itsehän arvostan yltiörehellisyyttä, mutta en ilmeisesti olekaan "normaali" ja tajusin sen vasta nelikymppisenä, kun luottamukseni oli petetty jo moneen kertaan. Tuli vain mieleen sanoa, että osaat ottaa huomioon. Terveisiä pojallesi!

Vierailija
134/134 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin tuota mieltä jo lapsena. Riparin kävin pitkin hampain, riitelin siellä papin kanssa, joka ei kestänyt kyseenlaistamista. Yrittivät tuputtaa jotain perisyntiä ja kun esitit kysymyksiä, niin hermostuttiin. Olisi pitänyt totuuksina niellä kaikki sadut, mitä potaskaa.

Erosin kirkosta heti, kun tulin täysi-ikäiseksi. Edelleen nelikymppisenä sama mielipide kuin lapsena. Silloin koulussa uskonnolle ei ollut vaihtoehtoa. Nykyään on jo onneksi edistystä tapahtunut, että sitä ei ole pakko opiskella. Minusta uskonto ei kuulu kouluun lainkaan. Sen voisi sieltä poistaa kokonaan.

Siis meinaat että perisyntiä ei ole? 

Tietenkään sitä ei ole. Typerämpää konseptia saa hakea.