Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikani on ilmoittanut jo 8 vuotiaana, ettei usko uskontoon

Vierailija
01.04.2024 |

Ei halua sitä opiskella, ei halua vaihtaa uskontoa, eikä usko myöskään pahaan, mutta uskonnot ovat tuoneet maailmaan pelkkää kauhua, sotaa ja pelkoa.

Nyt ikää on jo 14 vuotta ja hän on edelleen samaa mieltä.

Rippikoulu lähenee, onko se pakollinen? Ja missä iässä voi alkaa ateistiksi. Emme siis ole kasvattaneet häntä tuohon mielipiteeseen, on täysin oma ajatus.

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateistin ongelmana vain tuppaa olemaan itsensä viiltely ja sen jälkeen yleensä itsemurha.

Ei tuppaa. 

Vierailija
102/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolokun mulli! Osaa jo käyttää aivojaan ja ajatella ihan itse.

Eiköhän nykyään ole niin päin että kulttuuri tukee uskonnottomuutta, tavan vuoksi kirkkoon kuulumista tai henkistä haahuilemista fiilisten mukaan, ja uskonnon valitseminen on todella paljon vaikeampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsi edes mieti uskontoa, ellei tätä kasvatuksen kautta tuoda esiin.

Pienikin lapsi tuntee luonnostaan Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kutsun tulla osaksi Hänen yhteisöään ja armoaan. Tästä on tehty lukuisia tutkimuksia ja se on varmaa tietoa. 

Juu, se on varmaa tietoa että trollaat. 

Vierailija
104/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateistin ongelmana vain tuppaa olemaan itsensä viiltely ja sen jälkeen yleensä itsemurha.

Ei tuppaa. 

Niinpä. Eikä toisaalta meidän kristittyjenkään maanpäällinen elämä ole jatkuvaa päivänpaisteessa kukkasten keräilemistä.

Vierailija
105/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä ole uskonut mihinkään uskontohihhulointiin. 

Koulussa sitä syötettiin väkisin ja silloin oli kyllä kiinnostavaa kuunnella niitä kertomuksia, ne oli jänniä mutta ne meni meikäläiselle pelkästään kertomuksina. 

En käynyt rippikoulua tietenkään, kirkkoon en kuulu. 

Mielestäni ja puolestani jokainen saa uskoa vaikka pavosen heskaan ja palvoa sitä, ei se  minulta ole pois, mutta minulle ei tulla tuputtamaan mitään sellaista. Siihenvedän jyrkän rajan.

Maailmassa on kyllä jänniä uskontoja joita on mielenkiintoista tutkia, esim. abogiriaanien uniaika. Se on 40 000 vuotta vanha, ja hyvin kiehtova, Sitä haluan tutkia lisää.

Vierailija
106/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnosta pitäisi tulla valinnainen aine noin neljännellä luokalla. 1-3 tutustumista, jolloin lapsi saa tehdä päätöksensä uskonnsta itse opiskeleeko vai ei.

Vierailija
107/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lä on fiksu poika, se onkin parempi uskoa itseensä eikä mihinkään satuolentoon.

Vierailija
108/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö ilmoitti ala-asteella että ei usko raamattuun sun muuhun. Opettaja oli uskonnollinen ja ujutti kaikkeen opetukseen uskontoa. Minun sukuni kuuluu kirkkoon ja ollaan ns."tapauskovaisia". Eli suvun mahdolliset häät ja hautajaiset vietetään kirkossa ja yleensä käydään rippikoulu. Avomies ei kuulu kirkkoon eikä olla naimisissa. Vanhempi lapsi on rippikoulussa tavan vuoksi ja yritän saada tytön käymään rippikoulun vaikka kavereiden takia. Sen jälkeen saa sitten päättää jatkaako kirkossa kuulumista vai eroaako kirkosta.

Miksi pitäisi käydä rippikoulu?

Lapsi saa kavereita ja sosiaalistuu. Ihan sama juttu kuin lapsen pakottamisessa harrastuksiin.

Vierailija
109/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö ilmoitti ala-asteella että ei usko raamattuun sun muuhun. Opettaja oli uskonnollinen ja ujutti kaikkeen opetukseen uskontoa. Minun sukuni kuuluu kirkkoon ja ollaan ns."tapauskovaisia". Eli suvun mahdolliset häät ja hautajaiset vietetään kirkossa ja yleensä käydään rippikoulu. Avomies ei kuulu kirkkoon eikä olla naimisissa. Vanhempi lapsi on rippikoulussa tavan vuoksi ja yritän saada tytön käymään rippikoulun vaikka kavereiden takia. Sen jälkeen saa sitten päättää jatkaako kirkossa kuulumista vai eroaako kirkosta.

Tavan vuoksi ja sen takia että kaverit käy. Ei mielestäni uskonnon opetuksesta tai kirkossa ja rippikoulussa käymisestä ole haittaa. Voihan siellä miettiä laajemmin asiaa ja omaa kantaansa. Sen sijaan ääri uskovaisuus kaikissa muodoissaan ja kaikki lahkolaisuus on haitallista.

Vierailija
110/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsillakin on uskonnonvapaus eli en henkilökohtaisesti pakottaisi lasta esim riparille ellei haluaisi itse mennä enkä toisaalta estäisi menemästä jos haluaisi vaikken itse kuuluisi kirkkoon. Sama koskee koulun uskonnonopetusta, halutessaan antaisin lapsen vaihtaa elämänkatsomustietoon tai toisinpäin. T. Kristitty äiti 

Seurakuntaan kuuluva ei voi valita elämänkatsomustietoa.

Toisin päin kyllä onnistuu :D

Vierailija
111/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoltaja ei kuulu kirkkoon, mutta lapsi kuuluu. Lapsi tarvitsee kirkosta eroamiseen huoltajan luvan kuitenkin. Jotenkin ristiriitaista.

Teiniäiti 16 v saa päättää lapsensa kuulumisesta uskontokuntaan mutta ei voi itse erota tai liittyä ilman huoltajan suostumusta.

Vierailija
112/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ikinä ole uskonut mihinkään uskontohihhulointiin. 

Koulussa sitä syötettiin väkisin ja silloin oli kyllä kiinnostavaa kuunnella niitä kertomuksia, ne oli jänniä mutta ne meni meikäläiselle pelkästään kertomuksina. 

En käynyt rippikoulua tietenkään, kirkkoon en kuulu. 

Mielestäni ja puolestani jokainen saa uskoa vaikka pavosen heskaan ja palvoa sitä, ei se  minulta ole pois, mutta minulle ei tulla tuputtamaan mitään sellaista. Siihenvedän jyrkän rajan.

Maailmassa on kyllä jänniä uskontoja joita on mielenkiintoista tutkia, esim. abogiriaanien uniaika. Se on 40 000 vuotta vanha, ja hyvin kiehtova, Sitä haluan tutkia lisää.

Saako kumminkin ilmastoagendaa tai genderideologiaa vähän tuputtaa? 

Vierailija
113/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ateisti, mutta filosofinen totuus on se, että ilman uskontoa ja Jumalaa, elämällä tuskin on kunnon tarkoitusta, tai ainakin tällaisen tarkoituksen löytäminen on hankalaa.

Oletpa outo ateisti!

Katosiko elämältäsi metkitys, kun menetit uskosi?

Epäilen sinua uskovaiseksi trolliksi, koska yksikään tuntemani ateisti(en tosin ole monen kanssa keskustellut), itseni mukaanlukien, ei ajattele näin.

T: nimim. Assburger

Olen eronnut kirkosta aikoja sitten rahallisten syiden johdosta, en uskonnollisten syiden johdosta. Olen ihan puhdasverinen ateisti, enkä tarvitse elämääni Jumalaa tai uskontoa, mutta luulen, että moni massaihminen itse asiassa tarvitsee. Transendenttinen ajattelu auttaa monia jaksamaan elämässä, kun tulee vaikeuksia, luulen näin.

Transendenttinen ajattelu tarkoittaa käytännössä todellisuudentajua ja suhteellisuudentajua että hahmottaa kuinka osa jotain suurempaa. Ei tarkoita uskontoa tai uskonnollista uskoa.

Vierailija
114/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoltaja ei kuulu kirkkoon, mutta lapsi kuuluu. Lapsi tarvitsee kirkosta eroamiseen huoltajan luvan kuitenkin. Jotenkin ristiriitaista.

Teiniäiti 16 v saa päättää lapsensa kuulumisesta uskontokuntaan mutta ei voi itse erota tai liittyä ilman huoltajan suostumusta.

Onko oikeasti näin?

Vierailija
115/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia kasteelle pitäisi olla tiukka K18 ikäraja. Nyt kirkon jäsenrekisteri on pullallaan lapsena kastettuja ateisteja, joita miellyttääkseen kirkko on maallistunut ja kadottanut juurensa. 

Vierailija
116/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavan vuoksi ja sen takia että kaverit käy. Ei mielestäni uskonnon opetuksesta tai kirkossa ja rippikoulussa käymisestä ole haittaa. Voihan siellä miettiä laajemmin asiaa ja omaa kantaansa. Sen sijaan ääri uskovaisuus kaikissa muodoissaan ja kaikki lahkolaisuus on haitallista.

Ongelma on siinä, että joka kerta kun mikään taho, jolla on minkäänlaista auktoriteettia opettaa, että on ihan ok uskoa ilman todisteita tai todisteiden vastaisesti, ne antavat tulitukea ääriuskonnollisuudelle. Ei joku Westboro Baptist Church mitenkään objektiivisesti ole jotenkin vääremmässä kuin vaikka Suomen ev.lut., jos jotain niin WBC seuraa Raamattua tarkemmin. Kumpikin taho viime kädessä perustelee näkemyksensä uskolla, joka ei nojaudu todisteisiin vaan jonkinlaiseen "oikeaksi kokemiseen".

Ääriuskonnollisuutta ei voi voittaa maltillisella uskonnollisuudella. Ei sitä välttämättä voi rationaalisella ajattelullakaan voittaa, mutta käsittääkseni useimmat WBC:stä poistuneet eivät ole vaihtaneet maltillisempaan uskoon vaan kokonaan pois uskonnosta.

Vierailija
117/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia kasteelle pitäisi olla tiukka K18 ikäraja. Nyt kirkon jäsenrekisteri on pullallaan lapsena kastettuja ateisteja, joita miellyttääkseen kirkko on maallistunut ja kadottanut juurensa. 

Näin taitaa valitettavasti olla 

Vierailija
118/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vi tun hihhulien invaasio tälle palstalle on tullut?

Vierailija
119/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin saman ikäisenä 80-luvulla samaa mieltä uskonnosta. En halunnut sitä opiskella. Kun meinasin saada ehdot siitä ala-asteella niin opiskelin vähän enemmän. En koskaan ottanut koulun turhinta ainetta tosissaan. 

Vierailija
120/134 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin tuota mieltä jo lapsena. Riparin kävin pitkin hampain, riitelin siellä papin kanssa, joka ei kestänyt kyseenlaistamista. Yrittivät tuputtaa jotain perisyntiä ja kun esitit kysymyksiä, niin hermostuttiin. Olisi pitänyt totuuksina niellä kaikki sadut, mitä potaskaa.

Erosin kirkosta heti, kun tulin täysi-ikäiseksi. Edelleen nelikymppisenä sama mielipide kuin lapsena. Silloin koulussa uskonnolle ei ollut vaihtoehtoa. Nykyään on jo onneksi edistystä tapahtunut, että sitä ei ole pakko opiskella. Minusta uskonto ei kuulu kouluun lainkaan. Sen voisi sieltä poistaa kokonaan.