Ulkomaanmatkat ovat rikastuttaneet minua ihmisenä uskomattoman paljon --- miten matkustelematon ihminen voi ymmärtää maailmaa ja itsensä?
Miten ihmeessä hän voi ymmärtää elämää Pariisissa, jos ei ole koskaan käynyt siellä? Tai Roomassa? Mitä hän tietää mitään Napolinlahden kauneudesta? Olen saanut niin uskomattoman paljon matkoiltani mitä erikoisempiin maihin. Olen rikastunut niin uskomattoman paljon. Osaatko iloita puolestani vai sorrutko kateuteen?
Kommentit (149)
Kävin Venetsiassa. Näin, miten ihmiset käyttivät kanaaleja roskakuiluina. Kippasivat koiran kakat ja muut roskat kaduilta surutta kanaaliin.
Matkustelu teki musta pessimistin. Okei kiva oli käydä monessa paikassa mutta tärkeämpää että mulla on oma velaton asunto suomessa ja rahaa ostaa mitä tarvitsen, koska ulkomailla näin paljon köyhyyttä ja saastaa.
Mua ei voisi vähempää kiinnostaa matkustaminen eli vastaus AP:n kysymykseen on että en iloitse puolestasi enkä ole kateellinen.
"Elämää Pariisissa" ei taatusti avaudu turistireissulla.
Vierailija kirjoitti:
Koet olevasi henkisesti rikkaampi, mutta mitä suomalainen susi oikeasti hyötyy siitä, että käy katsomassa miten italialaiset sudet elää?
Italiaan matkustaa muutamalla satasella katsomaan mitä Italian sudet tekevät. On tuo matkustaminen paljon tervempää, kun maksaa vaikka yli kalliin auton erämaksuja ja remonteja.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki matkustelisivat yhtä paljon kuin sinä niin ei tästä maapallosta olisi kohta enää mitään jäljellä. Ei ihmisiä ole tarkoitettu lentelemään ympäriinsä.
Voihan sitä matkustella junalla tai pyörällä vihreästi.
AP: n kupla on tainnut vaan pienentyä eikä avartanut maailman käsitystä.
Ei nykyään matkailussa ole mitään erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Käännetään asia niin että mitä tapahtuisi jos kaikki maailman ihmiset ajattelisivat samoin, lennettäisiin ristiin rastiin ympäri maailman?
Käytettävissä olevat energiaresurssit kulutettaisiin loppuun ennätysajassa, jäljellä vain tuhoutunut ja ympäri saastunut maapallo.
Eihän nämä tontut sitä tajua, minä, minä, minä ja oma napa!
Tuohan olisi mahtavaa. Semmoinen Mad Max mailma. Ei tarvihe kommareiden itkeä rahan ja tukien loppumista. Jokainen voi elää miten huvittaa.
Ketjussa on paljon hyviä näkökulmia kuinka runsas matkustelu ei ole ollenkaan välttämätöntä. Elämä voi olla myös muilla tavoilla hyvinkin arvokasta ja sisältöä antavaa. Olen samaa mieltä.