Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomaanmatkat ovat rikastuttaneet minua ihmisenä uskomattoman paljon --- miten matkustelematon ihminen voi ymmärtää maailmaa ja itsensä?

Vierailija
01.04.2024 |

Miten ihmeessä hän voi ymmärtää elämää Pariisissa, jos ei ole koskaan käynyt siellä? Tai Roomassa? Mitä hän tietää mitään Napolinlahden kauneudesta? Olen saanut niin uskomattoman paljon matkoiltani mitä erikoisempiin maihin. Olen rikastunut niin uskomattoman paljon. Osaatko iloita puolestani vai sorrutko kateuteen?

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä matkustelee niin ettei siitä oikeastaan jää käteen juuri mitään. Tungeskellaan pakolliset nähtävyydet. Ei siinä maailmankuva järise eikä horisontit avaudu. 

Ja ne reissut unohtuu nopeasti. Itseä harmittaa, etten ole pitänyt matkapäiväkirjaa, kun niin moni asia on vaan unohtunut ja valokuvia hävinnyt, kun en ole tehnyt varatalletusta. 

Vierailija
102/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän massaturismikohteet eivät ainakaan anna oikein mitään sivistystä tai näkemystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käy muutaman viikon matkalla Pariisissa, ei tiedä miten Pariisissa eletään. Siinä ehtii nähdä vain turistin näkökulmaa. Jos haluat tietää miten Pariisissa eletään, täytyy sinne mennä asumaan. Vuoden asumisella saa jo jonkinlaisen käsityksen elämästä Pariisissa. Sama pätee myös muihin paikkoihin.

Vierailija
104/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä niillä esim vkon matkalla voi nähdä? 

terv Ulkosuomalainen 

Vierailija
105/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemalla romaaneja. Turistin käsitys jostain paikasta on kapea

Vierailija
106/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on reissussa aina 2-4 kirjaa mukana.  

Miten matkustelu ja kirjojen lukeminen olisi muka toisiaan poissulkeva asia? 

Mä olen käynyt Ranskassa ja Italiassa katsomassa Leonardo da Vincin alkuperäisiä maalauksia ja se on kyllä järisyttävä kokemus.  Olen kotisohvalla katsellut dokumentteja näistä,  ihanaa nähdä ne livenä.  

Vierailija
107/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap äänestätkö vihreitä?

Vierailija
108/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kaikkein typerimmistä ja ahdasmielisimmistä tuntemistani ihmisistä ovat matkustelleet paljon. Ei ihminen pelkästä matkustelusta sivisty, jos juuri ne piuhat puuttuu päästä.

Vierailija
109/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hevonveetä minun pitää ymmärtää jostain Pariisin tai Rooman elämästä? Sielläpähän asuvat ja minä asun täällä.

Vierailija
110/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aijaa? Eipä tullut mieleen. Katsos kun tiedonjyväsiä kerää sieltä täältä, eikä pelkästään länsimaalaisesta kirjallisuudesta, alkaa ymmärtämään ettei asiat ole niin mustavalkoisia vaan asioissa voi olla monta puolta. Paikallisten kokemuksia ja näkemyksiä ei tule vähätellä tässä asiassa. Paikallisten näkemykset tuovat myös mielenkiintoisia asioita esiin heidän kokemasta propagandasta

No tämän ymmärtämiseen tai kokemiseen ei edes tarvitse matkustella, tutkia vaan erilaisia näkökulmia vaikka ihan kotisohvalta. Tietty on mielenkiintoista jutella paikallisten kanssa. Harva kuitenkin pystyy sujuvasti kommunikoimaan paikallisten kanssa missä vain, englantia kun ei puhuta kaikkialla kuten Suomessa jossa menit sitten minne tahansa, niin enkkua osaa jotenkuten monikin. Tietty jos kielirepertuaali on laaja, niin mikäs sii

Dachaun keskitysleiristä mm on hyvä esittelyvideo YouTubessa. Suosittelen. Varmasti muistakin. Säästyy matkarahat. Kävin itse 80-luvulla. Oli ikimuistoinen kokemus.

Vierailija
111/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kaikkein typerimmistä ja ahdasmielisimmistä tuntemistani ihmisistä ovat matkustelleet paljon. Ei ihminen pelkästä matkustelusta sivisty, jos juuri ne piuhat puuttuu päästä.

Matkustamisen avartavuus riippuu pitkälti pohjatiedoista ja yleissivistyksestä. Aika vaikeaa on sivistää itseään maassa, jonka historiaa ei tunne, kulttuuritausta on vieras eikä välitä opetella edes perussanoja paikallisella kielellä. Olet todennäköisesti törmännyt nimenomaan tällaisiin ihmisiin. Älä kuitenkaan yleistä. 

Vierailija
112/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan matkustanut turkua pitemmälle vaikka rahaa on matkustamiseen. Ei vaan kiinnosta enkä ymmärrä mitä järkea on maksaa lentämisesta ja jostain viikon hotellissa nukkumisesta monta tonnia. Samaa saa tehdä kesämökillä

Onko siellä mökillä samat maisemat ja luontokohteet? Lähden kesällä Alpeille ja ihan eri maisemat siellä on kuin mökillä. Vaihtelu virkistää. 

Jos mua kiinnostaa alpit niin katson yotubesta niitä videoita eikä maksa mitään.

Vierailija
113/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"miten matkustelematon ihminen voi ymmärtää maailmaa ja itsensä?"

Toiset on älykkäämpiä kuin sinä. Kyllä, se on mahdollista.

Vierailija
114/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan matkustanut turkua pitemmälle vaikka rahaa on matkustamiseen. Ei vaan kiinnosta enkä ymmärrä mitä järkea on maksaa lentämisesta ja jostain viikon hotellissa nukkumisesta monta tonnia. Samaa saa tehdä kesämökillä

Onko siellä mökillä samat maisemat ja luontokohteet? Lähden kesällä Alpeille ja ihan eri maisemat siellä on kuin mökillä. Vaihtelu virkistää. 

Jos mua kiinnostaa alpit niin katson yotubesta niitä videoita eikä maksa mitään.

Melkein mitä tahansa voi tiirailla videoista, mutta vuoriston jylhyys ei mitenkään välity videoista tai kuvista. Vuoristo täytyy kokea paikan päällä, jos sellainen edes kiinnostaa.

Vierailija
115/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo ollu rahaa matkustella,rikkaiden ja velkaisten hupia. Kerran vuodessa varaa käydä katsomassa mummoa,joka asuu Lapissa.

Vierailija
116/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein mitä tahansa voi tiirailla videoista, mutta vuoriston jylhyys ei mitenkään välity videoista tai kuvista. Vuoristo täytyy kokea paikan päällä, jos sellainen edes kiinnostaa.

Olen kävellyt saanan huipulle. Se riittää minulle.

Vierailija
117/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkasen eri asia kuin olla paikan päällä. Mulle on kokemusta se itse käveleminen siellä ja upeat maisemat ja tuuli huipulla. Aivan mahtava olo, kun on muutaman tunnin kävellyt. 

Vierailija
118/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielurauha on tärkeintä. Olla sujut itsensä kanssa.

Jos sielu voi huonosti niin sille on sama onko Pariisissa tai Amsterdamissa.

Mindfullness harjottelua, sopivasti sosiaalisia tapaamisia. Hiljaisuutta, meditaatiota. Läheisyyttä luontoon.

Kun kokee sielunrauhaa niin ei ole enää vauvalla miettimässä miksi jotkut ihmiset ei laita rahojaan matkustamiseen.

Vierailija
119/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä oo ollu rahaa matkustella,rikkaiden ja velkaisten hupia. Kerran vuodessa varaa käydä katsomassa mummoa,joka asuu Lapissa.

Lapissa on oma taikansa olen kuullut. Haluaisin joskus käydä. 

Vierailija
120/149 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kun ei sinun rikastumisesi kiinnosta pätkääkään