Ulkomaanmatkat ovat rikastuttaneet minua ihmisenä uskomattoman paljon --- miten matkustelematon ihminen voi ymmärtää maailmaa ja itsensä?
Miten ihmeessä hän voi ymmärtää elämää Pariisissa, jos ei ole koskaan käynyt siellä? Tai Roomassa? Mitä hän tietää mitään Napolinlahden kauneudesta? Olen saanut niin uskomattoman paljon matkoiltani mitä erikoisempiin maihin. Olen rikastunut niin uskomattoman paljon. Osaatko iloita puolestani vai sorrutko kateuteen?
Kommentit (149)
Ei kaikkia matkustaminen kiinnosta, jokainen tulee autuaaksi omalla tavallaan, matkustamisesta tehty vaikeaa, kaiken maailman turvatarkastukset,
Väitän, että taide eri muodoissaan antaa enemmän, kuin tuo rikkaan väestönosan humputtelu ympäri maailmaa. Kuinka syvällisesti sä ymmärrät niitä paikallisten näkökulmia niiden reissujesi perusteella?
Ihmiset ovat jokseenkin samanlaisia kaikkialla maailmassa. Toiveet ja unelmat ovat usein samankaltaisia, toivotaan, että on ruokaa syötäväksi ja katto pään päällä ja että lapsilla menisi hyvin. Mulk kujen määrä on vakio kansallisuudesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoja lukemalla voi avautua aivan uusia hienoja maailmoja, eikä tarvitse lähteä kirjastoa kauemmas suodakseen itselleen tämän ilon. Jonkun mielestä ehkä kovin vanhanaikainen harrastus mutta suosittelen! Toki olen itse myös matkaillut ja kokenut tämänkin avartavana, mutta ei se ainoa keino ole.
Kirjojen lukeminen kehittää empatiakykyä, mutta vain jos ei samaistu kirjan pahikseen.
Vierailija kirjoitti:
Väitän, että taide eri muodoissaan antaa enemmän, kuin tuo rikkaan väestönosan humputtelu ympäri maailmaa. Kuinka syvällisesti sä ymmärrät niitä paikallisten näkökulmia niiden reissujesi perusteella?
Taide-elämyksen kokeminen paikan päällä on sulle surullisen vieras ajatus. Vaikka kuinka yrität vängätä sen eri muodoista.
Ei ole rahaa käydä ulkomailla, enkä halua joutua velkakierteeseen Rooma matkan takia.
Me olemme käyneet telttailemassa lähikalliolla. (Asumme maaseudulla).
Koen elämäni olevan rikasta.
En ole koskaan matkustanut turkua pitemmälle vaikka rahaa on matkustamiseen. Ei vaan kiinnosta enkä ymmärrä mitä järkea on maksaa lentämisesta ja jostain viikon hotellissa nukkumisesta monta tonnia. Samaa saa tehdä kesämökillä
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä matkustelee niin ettei siitä oikeastaan jää käteen juuri mitään. Tungeskellaan pakolliset nähtävyydet. Ei siinä maailmankuva järise eikä horisontit avaudu.
Tällaiselle ei myöskään avaudu ihmissuhteet työpaikalla, ilmaiset taidenäyttelyt kotimaassa tai ilmainen kirjasto lähietäisyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenköhän se taide antaa mitään ymmärrystä, paitsi ehkä historiallisessa kontekstissa?
Kaikkea ei tarvitse viedä ääripäihin. Pienetkin ahaa-elämykset ovat avaavia.
Ap todisti oikeaksi väitteen että ihmiset matkustavat vain yhdestä syystä: pääsevät rehentelemään matkoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koet olevasi henkisesti rikkaampi, mutta mitä suomalainen susi oikeasti hyötyy siitä, että käy katsomassa miten italialaiset sudet elää?
Et tiedä että jopa västäräkit ovat erilaisia ulkomailla?
Kävin Etelä-Afrikassa ja siellä ne pääskyt olivat talvehtimassa ennen paluuta Suomen kesään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taide-elämyksen kokeminen paikan päällä on sulle surullisen vieras ajatus. Vaikka kuinka yrität vängätä sen eri muodoista.
Paikan päällä missä? Oon kokenut taidetta paikan päällä Suomen ulkopuolella eri puolilla maailmaa, Suomessa ja ihan omassa kodissani läheisten kanssa. Isoja elämyksiä ollut kaikissa lokaatioissa. Kai ymmärrät, että ei ole mahdollista, että koko maailman väestö voi osallistua aktiivisesti tähän planeetan haravoimiseen ja elämysten keräämiseen. Minä teen henkilökohtaisesti omat valintani ja sinä sitten omasi. Ollaan tyytyväisiä omista valinnoistamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aijaa? Eipä tullut mieleen. Katsos kun tiedonjyväsiä kerää sieltä täältä, eikä pelkästään länsimaalaisesta kirjallisuudesta, alkaa ymmärtämään ettei asiat ole niin mustavalkoisia vaan asioissa voi olla monta puolta. Paikallisten kokemuksia ja näkemyksiä ei tule vähätellä tässä asiassa. Paikallisten näkemykset tuovat myös mielenkiintoisia asioita esiin heidän kokemasta propagandasta
No tämän ymmärtämiseen tai kokemiseen ei edes tarvitse matkustella, tutkia vaan erilaisia näkökulmia vaikka ihan kotisohvalta. Tietty on mielenkiintoista jutella paikallisten kanssa. Harva kuitenkin pystyy sujuvasti kommunikoimaan paikallisten kanssa missä vain, englantia kun ei puhuta kaikkialla kuten Suomessa jossa menit sitten minne tahansa, niin enkkua osaa jotenkuten monikin. Tietty jos kielirepertuaali on laaja, niin mikäs siinä. Itse koen Aasian vaikeammaksi, muualla espanjal
Mua myös koskettaa esim. hautausmaa paikan päällä. Toiset väittävät keskitysleirien tuoneen jotain tunne-elämystä. Minkä uskon ja haluaisin joku päivä itsekin sellaisella käydä. Vaikka olisikin nähtävyys.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä matkustelee niin ettei siitä oikeastaan jää käteen juuri mitään. Tungeskellaan pakolliset nähtävyydet. Ei siinä maailmankuva järise eikä horisontit avaudu.
Tällaiselle ei myöskään avaudu ihmissuhteet työpaikalla, ilmaiset taidenäyttelyt kotimaassa tai ilmainen kirjasto lähietäisyydellä.
Ja perustelut olivat? Luuletko, että ihmiset ovat reissun päällä vuoden ympäri vai oletatko että ihminen istuu vain kotona reissujensa välissä? Ehkä typerin kommentti koko viestiketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa käydä ulkomailla, enkä halua joutua velkakierteeseen Rooma matkan takia.
Toivottavasti tiedät että sinne pääsee myös halvalla verrattuna kansallisiin yhtiöihin.
Totta silti, ettei kaikilla ole rahaa halpoihinkaan lippuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten on maailmaa avartavaa mennä turistirysään syömään turistien maulla tehtyä "paikallista" ruokaa ja jonottaa tuntitolkulla samoihin paikkoihin kuin tuhannet muutkin turistit. Ja kaikki oikeasti auteettinen on raivattu pois turistien tieltä ja tilalle on rakennettu stereotyyppinen ympäristö, koska paikallinen oikea elämä ei ole someystävällistä.
Onko joku väittänyt matkustavansa turistirysiin? Ne on loppujen lopuksi helppo välttää. Autenttista maailmaa on vielä yllin kyllin tarjolla.
Aloituksessa mainitun Pariisin keskusta on yhtä suurta turistirysää. "Autenttiseen" maailmaan matkustaminen on sikäli ongelmallista, että turisti tulee hyvin harvoin kohdelluksi kuin paikallinen, joten "paikallisen autenttisen elämän" kokemuksia ei pääse syntymään.
Kävin Pariisin laitamilla ja pelotti kävellä siellä niiden ihmisten keskellä. Ei ollut mitenkään hieno matkakokemus sillä alueella.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan matkustanut turkua pitemmälle vaikka rahaa on matkustamiseen. Ei vaan kiinnosta enkä ymmärrä mitä järkea on maksaa lentämisesta ja jostain viikon hotellissa nukkumisesta monta tonnia. Samaa saa tehdä kesämökillä
Onko siellä mökillä samat maisemat ja luontokohteet? Lähden kesällä Alpeille ja ihan eri maisemat siellä on kuin mökillä. Vaihtelu virkistää.
Miksi pitäisi iloita tai kadehtia? Olet luultavasti tuntematon ihminen ja vapaa-ajanviettosi on minulle merkityksetön.
Varmaan suurin osa on trolleja, mutta yllättävän usein täällä on näitä "katso kun elän paremmin, mitä mieltä olet"-aloituksia. Kiinnostaako ihmisiä oikeasti, mitä joku tuntematon tekee, kun tekemiset ovat näin yhdentekeviä?
Kuten ap? Jep, olen samaa mieltä.