Ulkomaanmatkat ovat rikastuttaneet minua ihmisenä uskomattoman paljon --- miten matkustelematon ihminen voi ymmärtää maailmaa ja itsensä?
Miten ihmeessä hän voi ymmärtää elämää Pariisissa, jos ei ole koskaan käynyt siellä? Tai Roomassa? Mitä hän tietää mitään Napolinlahden kauneudesta? Olen saanut niin uskomattoman paljon matkoiltani mitä erikoisempiin maihin. Olen rikastunut niin uskomattoman paljon. Osaatko iloita puolestani vai sorrutko kateuteen?
Kommentit (149)
Turistirysissä ei ainakaan mieli avarru. Mene ja elä köyhän paikallisen tavoin vaikka Intiassa tai Afrikassa niin silloin saattaa jotain kehitystä tapahtu.
Klassinen voimistelu voimaannuttaa.
Minä en ole koskaan käynyt ulkomailla, mutta mielelläni luen matkakertomuksia ja kuuntelen tuttavieni ja ystävieni kokemuksia matkoista.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten on maailmaa avartavaa mennä turistirysään syömään turistien maulla tehtyä "paikallista" ruokaa ja jonottaa tuntitolkulla samoihin paikkoihin kuin tuhannet muutkin turistit. Ja kaikki oikeasti auteettinen on raivattu pois turistien tieltä ja tilalle on rakennettu stereotyyppinen ympäristö, koska paikallinen oikea elämä ei ole someystävällistä.
Onko joku väittänyt matkustavansa turistirysiin? Ne on loppujen lopuksi helppo välttää. Autenttista maailmaa on vielä yllin kyllin tarjolla.
Jotenkin herttainen trolliviesti.
Todella moni paljon matkusteleva on jatkuvalla pakomatkalla omasta itsestään. Aina täytyy yrittää löytää jotain, millä täyttää elämä, ettei vain joudu kohtaamaan itseään.
Eikös ne rikastuttajat ole nykyään täällä. Ei tarvitse enää lähteä ulkomaille rikastumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten on maailmaa avartavaa mennä turistirysään syömään turistien maulla tehtyä "paikallista" ruokaa ja jonottaa tuntitolkulla samoihin paikkoihin kuin tuhannet muutkin turistit. Ja kaikki oikeasti auteettinen on raivattu pois turistien tieltä ja tilalle on rakennettu stereotyyppinen ympäristö, koska paikallinen oikea elämä ei ole someystävällistä.
Onko joku väittänyt matkustavansa turistirysiin? Ne on loppujen lopuksi helppo välttää. Autenttista maailmaa on vielä yllin kyllin tarjolla.
Aloituksessa mainitun Pariisin keskusta on yhtä suurta turistirysää. "Autenttiseen" maailmaan matkustaminen on sikäli ongelmallista, että turisti tulee hyvin harvoin kohdelluksi kuin paikallinen, joten "paikallisen autenttisen elämän" kokemuksia ei pääse syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin herttainen trolliviesti.
Todella moni paljon matkusteleva on jatkuvalla pakomatkalla omasta itsestään. Aina täytyy yrittää löytää jotain, millä täyttää elämä, ettei vain joudu kohtaamaan itseään.
Tai sitten ihminen on luonnostaan niin utelias, että matkustaa tiedonjanoon, ja etätyöt mahdollistavat tämän.
Kas kummas, kun et keksinyt että paljon kirjallisuutta lukevat pakenevat mielikuvitusmaailmaan, jotta ei joudu kohtaamaan itseään. Aika latteaa keittiöpsykologiaa sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se altaanreunalla kerätty sivistys ei lisää älykkyyttä. Sitä sinulta selvästi puuttuu.
Pariisin oopperassa ei ole allasta.
Mitä oppeja ja sivistystä ammensit pariisin oopperasta? Miten se avasi silmiäsi ja avarsi maailmankuvaasi? Nämä pitäisi olla helppoja kysymyksiä. Odotan vastausta.
Aikaa on mennyt likimain 20 minuuttia eikä näin helppoon kysymykseen ole tullut vastausta. On tainneet nämä sivistävät matkat mennä kankkulan kaivoon.
Matkustelen paljon mutten missään turistirysissä sen lisäksi viihdyn kotonakin erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Käännetään asia niin että mitä tapahtuisi jos kaikki maailman ihmiset ajattelisivat samoin, lennettäisiin ristiin rastiin ympäri maailman?
Käytettävissä olevat energiaresurssit kulutettaisiin loppuun ennätysajassa, jäljellä vain tuhoutunut ja ympäri saastunut maapallo.
Eihän nämä tontut sitä tajua, minä, minä, minä ja oma napa!
Hyvä että olet huolissasi. ALoita esimerkiksi lihansyönnin lopettamisesta, koska siinä on aika pitkälti samat ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa mainitun Pariisin keskusta on yhtä suurta turistirysää. "Autenttiseen" maailmaan matkustaminen on sikäli ongelmallista, että turisti tulee hyvin harvoin kohdelluksi kuin paikallinen, joten "paikallisen autenttisen elämän" kokemuksia ei pääse syntymään.
Kyllä, Pariisissa on valtavasti turismia mutta kaupunki itsessään on myös niin valtava, että sieltä löytyy muutakin.
Kun viimeksi matkustin Kainuuseen, niin todellakin huomasin etten tullut kohdelluksi kuin paikallinen. Tämä ei silti tarkoita sitä, ettenkö olisi oppinut paljon kyseisestä maakunnasta. Olen ollut ulkomailla kohtalaisen köyhässä maassa ison, hyvin vauraan suvun kestittävänä, kun selkeästi herätin heissä uteliaisuutta. Autenttista ainakin oli heidän uteliaisuus ja kaikki se ruoka ja kodit, joita näin. Saman reissun yhteydessä istuin myös juomassa teetä peltitalohökötyksessä, ja taas samasta syytä eli herätin uteliaisuutta. Ei siinä ole mitään väärää, vai onko?
Vierailija kirjoitti:
Tän takia matkustelu ei kauheesti houkuttele itseäni. Joo on varmaan paikkoja, jossa näin ei ole, mutta hyyyyvin vähän. Kaikki on jo pilattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se altaanreunalla kerätty sivistys ei lisää älykkyyttä. Sitä sinulta selvästi puuttuu.
Pariisin oopperassa ei ole allasta.
Mitä oppeja ja sivistystä ammensit pariisin oopperasta? Miten se avasi silmiäsi ja avarsi maailmankuvaasi? Nämä pitäisi olla helppoja kysymyksiä. Odotan vastausta.
Aikaa on mennyt likimain 20 minuuttia eikä näin helppoon kysymykseen ole tullut vastausta. On tainneet nämä sivistävät matkat mennä kankkulan kaivoon.
Sama kuin sialle yrittäisi kertoa hopealusikasta..Jos oma kulttuurikokemus rajoittuu Uunon armeijassa, lienee turha puhua mistään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännetään asia niin että mitä tapahtuisi jos kaikki maailman ihmiset ajattelisivat samoin, lennettäisiin ristiin rastiin ympäri maailman?
Käytettävissä olevat energiaresurssit kulutettaisiin loppuun ennätysajassa, jäljellä vain tuhoutunut ja ympäri saastunut maapallo.
Eihän nämä tontut sitä tajua, minä, minä, minä ja oma napa!
Hyvä että olet huolissasi. ALoita esimerkiksi lihansyönnin lopettamisesta, koska siinä on aika pitkälti samat ongelmat.
En syö lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on pyörinyt pelkästään Euroopassa niin ei hän tiedä maailmasta eikä elämästä yhtään mitään.
T: seitsemän maanosaa ja 65 valtiota
Sanoisin että lukemalla historiaa saa selville paljon enemmän kuin matkoilla näkemällä. Tänä päivänä youtube tarjoaa runsaasti materiaalia, on walking touria, junamatkoja jne. Kaikenkuntoiset voivat matkailla kotisohvalta käsin jos on laitteet.
Olen matkustanut tosi paljon etenkin mun työn puolesta, muttei se ole muuttanut mua tipan tippaa ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on pyörinyt pelkästään Euroopassa niin ei hän tiedä maailmasta eikä elämästä yhtään mitään.
T: seitsemän maanosaa ja 65 valtiota
Sanoisin että lukemalla historiaa saa selville paljon enemmän kuin matkoilla näkemällä. Tänä päivänä youtube tarjoaa runsaasti materiaalia, on walking touria, junamatkoja jne. Kaikenkuntoiset voivat matkailla kotisohvalta käsin jos on laitteet.
Kunnes sitten kuulet pohjoisvietnamilaiselta paikalliselta, ettei hänen näkökulmasta asiat menneet ihan niin miten youtubessa tai kirjassa on väitetty. Tai kuulet iranilaiselta, miten vallankumous hänen näkökulmasta eteni.
Olen matkustellut jonkinverran ja kokemuksieni mukaan kyllä kirjat voittaa ajatusmaailman avartamisen suhteen varsinkin kun käy evankelistana tapaamassa erilaisia ihmisiä, auttamassa heitä ongelmissaan. Kuuntelee heitä tarkkaavaisella korvalla. Kaiken lisäksi kun lukee tietokirjoja, elämänkertoja ja kirjojen kuningasta eli Raamattua. Niin pelkkä turistimatkustelu on aika köyhää touhua tähän kaikkeen verrattuna. Turistimatkailu on aika hyödytöntä touhua.
Helposti ja varmaan paremmin kuin sinä. Ei mulla tarvi täällä esim. kerskailla.