Ulkomaanmatkat ovat rikastuttaneet minua ihmisenä uskomattoman paljon --- miten matkustelematon ihminen voi ymmärtää maailmaa ja itsensä?
Miten ihmeessä hän voi ymmärtää elämää Pariisissa, jos ei ole koskaan käynyt siellä? Tai Roomassa? Mitä hän tietää mitään Napolinlahden kauneudesta? Olen saanut niin uskomattoman paljon matkoiltani mitä erikoisempiin maihin. Olen rikastunut niin uskomattoman paljon. Osaatko iloita puolestani vai sorrutko kateuteen?
Kommentit (149)
Tuo on kyllä ihan totta. Huomannut täällä ameriikoissa washingtonissa että kaikki on suurempaa kuin Suomessa.
Aarne Tanninen
Washington
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki matkustelisivat yhtä paljon kuin sinä niin ei tästä maapallosta olisi kohta enää mitään jäljellä. Ei ihmisiä ole tarkoitettu lentelemään ympäriinsä.
Uhriudu, uhriudu, niin kirkkaimman kruunun saat!
Voit ihan rauhassa iloita kokemuksistasi, ei ole minulta pois. Jos koet matkustamisen rikastuttaneen elämääsi, se on ollut sen arvoista. Älä välitä muiden mielipiteistä, mutta älä tuputa myöskään omiasi kenellekään. Se nimittäin osoittaa, ettet oikeasti ole ymmärtänyt maailmasta yhtään mitään.
Mutta se altaanreunalla kerätty sivistys ei lisää älykkyyttä. Sitä sinulta selvästi puuttuu.
5/5
Maalaismummojen vastaus kun kerrotaan asioista joista he eivät ole kuulleetkaan: 👵🏻PYH!
Vierailija kirjoitti:
Mutta se altaanreunalla kerätty sivistys ei lisää älykkyyttä. Sitä sinulta selvästi puuttuu.
Pariisin oopperassa ei ole allasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki matkustelisivat yhtä paljon kuin sinä niin ei tästä maapallosta olisi kohta enää mitään jäljellä. Ei ihmisiä ole tarkoitettu lentelemään ympäriinsä.
Onko käynyt mielessä, että voi matkustaa ilman lentokonetta? Viimeiset 7 vuotta olen matkstanut maateitse tai veneellä - Afrikkaan ja Intiaan asti. Maateitse matkustaminen on erityisen antoisaa.
Tee kuten teet ja minä teen kuten minä teen. Sinulla on selvästi vielä opittavaa tästä maailmasta perustuen pelkästään aloitukseesi. Toivon opinmatkallesi onnea ja menestystä.
t: kotimaassa sivistystä ja älykkyyttä kehittänyt.
Ap taitaa olla omahyväinen riidanhaastaja.
Ihmetytti, kun koronan myötä jotkut havahtuivat siihen, että meillä on täällä Suomessakin hienoja matkakohteita.
Noh. Voi sinne ulkomaille muuttaa pysyvästikin. Sivistyy syvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmeen altaanreunalla? Sinänsä olet oikeassa, sijainti ei lisää älykkyyttä (miten moinen ajatus edes tuli mieleesi?).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariisin oopperassa ei ole allasta.
Mitä oppeja ja sivistystä ammensit pariisin oopperasta? Miten se avasi silmiäsi ja avarsi maailmankuvaasi? Nämä pitäisi olla helppoja kysymyksiä. Odotan vastausta.
Vierailija kirjoitti:
0/5.
Hahaha, äsken täsmälleen sama viesti sai 5+ 🤣 mutta se poistettiin. En tiedä, miksi, en ehtinyt lukea ketjua loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko käynyt mielessä, että voi matkustaa ilman lentokonetta? Viimeiset 7 vuotta olen matkstanut maateitse tai veneellä - Afrikkaan ja Intiaan asti. Maateitse matkustaminen on erityisen antoisaa.
Hieno homma, näin sen pitäisikin mennä. Suurin osa ei vaan jaksa nähdä vaivaa, lentäminen on kuitenkin helpompaa ja nopeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Ja kohta tulee joku mökkihöperö ulisemaan että kirja voittaa matkailun 😆
En tiedä, voittaako, mutta kyllä kirjat ja elokuvat paljon avartavat. Lisäksi Suomessakin voi tavata muita kulttuureja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5.
Hahaha, äsken täsmälleen sama viesti sai 5+ 🤣 mutta se poistettiin. En tiedä, miksi, en ehtinyt lukea ketjua loppuun.
Samaa se oli alusta loppuun. Ap hermostui, kun ei saanut juurikaan kannatusta suurenmoisille ideoilleen. Ja kehutkin jäivät vähäisiksi.
Matkustelemalla olen oppinut vain sen, että ihminen on universaalisti opportunisti ja itsekäs ja joka puolella maailmaa joudut taloudellisesti huijatuksi ellet osaa olla varuillaan.
Tarpeeksi kun reissaa niin voi kokea sen viimeisen rikastumisen
En tiedä miten on maailmaa avartavaa mennä turistirysään syömään turistien maulla tehtyä "paikallista" ruokaa ja jonottaa tuntitolkulla samoihin paikkoihin kuin tuhannet muutkin turistit. Ja kaikki oikeasti auteettinen on raivattu pois turistien tieltä ja tilalle on rakennettu stereotyyppinen ympäristö, koska paikallinen oikea elämä ei ole someystävällistä.
Enpä usko, että pelkän matkustelun perusteella voi kovin hyvin tuntea elämää Pariisissa (tai missään muuallakaan). Itsekin matkustin sinne pari kertaa ja sain tietynlaisen kuvan. Sitten muutin sinne asumaan, ja kappas, elämä Pariisissa alkoi vähitellen avautua ja oli tosi erilaista kuin turistina saatu käsitys.
Hyväksyn matkailun jos se tapahtuu kävellen reppu selässä, no ehkä polkupyörä myös menettelee ilman sähköä.