Mies alensi tulojaan juuri ennen eroa
Olen ollut yhdessä mieheni kanssa 16 vuotta ja meillä on neljä alaikäistä lasta. Parisuhteessa oli esiintynyt vaikeuksia jo pitkän aikaa ja yhä suurempi osa yhteisestä ajasta kului riidellen. Kun alettiin puhua erosta, mies kuitenkin alkoi käyttäytyä päällisin puolin yhteistyöhaluisesti, mutta vitkutteli erojärjestelyjen kanssa milloin mistäkin syystä. Hän löysi yllättäen uuden työpaikan pääkaupunkiseudun ulkopuolelta ja muutti 180 km päähän maaliskuun alussa. Laitoimme yhteisen kotimme myyntiin ja nyt maksamme asuntolainastamme vain korkoja. Toinen yllätys tuli kun mies kertoi ostaneensa (säästöillään) huonokuntoisen näköisen 1950-luvun rintamamiestalon uudelta kotipaikkakunnaltaan. Jäin ihmettelemään tätä mutta vielä eivät hälytyskellot soineet.
Meille on sovittu ensi viikolle tapaaminen lastenvalvojan kanssa elatusmaksuista. Eilen mies esittikin palkkalaskelman jonka mukaan ansaitsee vain 3200 € kuussa. Kyseessä on siis insinööri ja työkokemusta yli 20 vuotta. Edellisessä työssään Helsingissä hänen palkkansa oli yli 6000 €. Kun syötimme molempien asumiskustannukset elatusapulaskuriin, tulen saamaan mieheltäni alle 1000 euroa elatusapua! En saanut nukuttua viime yönä enkä tiedä miten tulen pärjäämään tästä eteenpäin. Pelkään että joudumme muuttamaan pois ja lapseni menettävät harrastuksensa. Mielestäni miehellä ei ollut mitään syytä vaihtaa työpaikkaa ja outoa on että hän teki sen vielä huonomman palkan perässä. Onko mahdollista että noin kokeneiden insinöörien palkat ovat pääkaupunkiseudun ulkopuolella noin huonot? Voin kysyä vasta tiistaina asianajajaltani voinko tehdä mitään. Onko täällä muita joilla on käynyt samoin ja neuvoja mitä voisin tehdä?
Kommentit (103)
Kyllä sinuakin raha kiinnostaisi jos olisi jäämässä neljän lapsen yksinhuoltajaksi pääkaupunkiseudulla, tolvana
Olet vahva ja itsenäinen nainen. Huolehdi nyt asioistasi ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha.raha.raha....uskomaton tapaus. Olet.
Miten niin? Luitko että avioehto ja kummallakin omat rahat. Kyse on elämisen kustannusten kattamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole provo, niin kuulostaa siltä, että mies on päättänyt alkaa elää itsensä näköistä elämää. Ehkä neljä lasta ja hienot kulissit eivät alun perinkään ollut hänen toiveensa?
Jos näin olisi, niin miksei jo suunnitteluvaiheessa olisi todettu, ettei kuulosta nyt hyvältä suunnitelmalta minusta.
Edellisessä suhteessa mies oli suunnittelemassa meille elämää, joka ei tuntunut itseltäni hyvältä. Kerroin tästä, ja lähdettiin lopulta eri teille
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin ja elämä lapsesi. Jos ei nappaa, niin lapset miehelle. Ei ole ihmisoikeus asua Helsingissä.
Tämä! Ja kun vielä perkele menisi jakeluun näille suomalaisille kelaelätti naisille, että kakarat ei todellakaan ole mikään syntymä- tai ihmisoikeus. Ainoastaan jos itse maksaa ja elättää, niin sitten on. Mutta kun suomessa nämä ei elätä.
Vierailija kirjoitti:
Olet vahva ja itsenäinen nainen. Huolehdi nyt asioistasi ihan itse.
Kumma että aina tässä kohtaa se paljon ulistu tasa-arvo ei enää olekaan niin kovin tärkeää :D
Vierailija kirjoitti:
Ihana aprillitarina, ap.
Valitettavasti ei ole. On ihan keskiverto tapaus suomessa. Ympäri vuoden.
Minua huolettaisi elatusmaksuja enemmän tuo toiselle paikkakunnalle muutto? Miten mies kuvittelee olevansa lastensa elämässä mukana jos asuu toisella paikkakunnalla?
Puhuitteko vuoroviikkojärjestelystä?
Luistelun voitte unohtaa. Vaatii paljon rahaa.
Kaiken huippu jos vielä vaatii viikko viikko systeemiä. Tässä ei kyllä ajatellut neljän lapsensa hyvinvointia yhtään. Äidistä tulossa käytännössä yksinhuoltaja. Kovilla tulee olemaan ja lapsen sen siinä tulevat kärsimään. Hyi helvata mikä mies.
Eihän AP:n ole myöskään pakko asua PK-seudulla, jos rahat ei riitä. Tietysti se voi harmittaa, että koulua joutuu vaihtamaan.
Mutta toisaalta täällä muualla Suomessa voi koulussakin olla rauhallisempaa, ja parempi oppimisympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Elarit olisi huomattavasti helpompi hyväksyä jos naiset todistaisi että käyttää itse ihan saman verran lapseen mitä mieheltä vaatii. Miehen osuus on kuitenkin vain 50%. Mutta ei tähän naiset suostu kun tietää miehen elarit käytetään itseen eikä lapseen niin ei sitä kykene todistamaan. Joka nainen on sen verran kiero että käyttää miehiä taloudellisesti hyväkseen
Käyttääkö mies aikaansa yhtä paljon lapsiin mitä yksinhuoltaja äiti? Ei käytä. Olet omituinen kun et tajua sitä ajan ja vaivan määrää mitä lapset vaatii.
Jos isä ei halua olla mukana kuin jonain viikonloppuisänä kerran kuussa niin vähintä mitä mies voi tehdä lastensa hyvinvoinnin eteen on tukea rahallisesti sitä lastensa äitiä, joka on vastuussa lasten hyvinvoinnista.
Jos aikoo erota se laitetaan vireille heti
Vierailija kirjoitti:
Jos aikoo erota se laitetaan vireille heti
Mit. vit.?
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä kyllä mahdollista, että periferiassa palkat on noin 1000 euroa pienemmät, kuin PK-seudulla.
Meillä entinen pomo sanoi, että meillä täällä pikkukaupungissa on 1000 euron bonus palkoissa. Tosin se on negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Minua huolettaisi elatusmaksuja enemmän tuo toiselle paikkakunnalle muutto? Miten mies kuvittelee olevansa lastensa elämässä mukana jos asuu toisella paikkakunnalla?
Puhuitteko vuoroviikkojärjestelystä?
Tämä on ollut meillä päivän kuuma puheenaihe. Mies kyllä sanoi että voi ottaa vaikka kaikki lapset luokseen asumaan jos he niin haluavat... no varmasti eivät. Vuoroviikkojärjestely ei tule kyseeseen koska niin kaukaa ei voi kulkea samaan kouluun. Ei myöskään siksi että en halua laittaa lapsia asumaan vanhaan haisevaan torppaan. Mies kertoi lisää mökistään. Vessa ja suihku eivät ole käytössä koska vaativat remonttia joten siellä pitää käyttää ulkovessaa ja peseytyä voi vain saunassa! Talossa on tasan yksi sähköpatteri ja muuten on puulämmitys ja puuhella. Suostuin siihen että JOS hänellä on esittää hyväksytty tulos homekartoituksesta, vanhin lapsi saa kulkea sinne aina lomillaan kun haluaa mutta nuoremmat joka toinen viikonloppu. Nykyisestä asuinpaikasta sinne pääsee kyllä kulkemaan junalla melko lähelle. Surettaa kun lapset eivät näe isäänsä mutta näin se oli ennenkin kun elettiin vaihetta jolloin miehellä oli työmatkoja toisensa perään. Lasten kuskaamisen ja muu järjestäminen ovat olleet tähän asti muutenkin minun ja sukulaisteni vastuulla kun pahimmillaan mies kävi vain kääntymässä. Menin uudelleen kokopäivätöihin vasta reilut kaksi vuotta sitten kun nuorin lapsista aloitti päiväkodin.
Sitä epäilen että voiko miehen uusi "talo" edes täyttää asumiskelpoisuuden ehtoja lain mukaan? Olen elänyt kaupungissa ja pientaloalueella koko ikäni enkä ymmärrä mitään puulla lämmittämisestä ja vielä vähemmän ulkovessoista. Olen käynyt tällaisissa taloissa ja mökeillä vain päivän visiiteillä enkä tajua niitä jotka vapaaehtoisesti valitsevat sellaisen elämäntavan. Jos olisi pakko valita muuttaisin mieluummin vaikka kerrostaloasuntoon Kontulaan. Kyse on tietysti vain omasta mielipiteestäni mutta luulin miehellänikin olevan jotkut minimikriteerit elintasolle. Olin ihmetellyt jo pidemmän aikaa miksi televisioon ilmestyi Youtubessa ehdotuksina videoita korvessa elämisestä ja omavaraistaloudesta. Jotain näihin aiheisiin liittyvää oli siis katseltu. Nyt tuntuu palaset loksahtelevan paikalleen.
On tullut niin paljon mietittävää lyhyen ajan sisällä että tuntuu kuin en olisi ihan tolkuissani enää. :(
Lähetä lapset asumaan isälleen niin säästät
Tässä taisi käydä niin että mies hankki mökkiprojektin lisääntyneen vapaa-ajan ratoksi ja laittoi osoitteen sinne taloudellisista syistä. Todellisuudessa asuu uuden naisystävän tai äitinsä luona.
Vierailija kirjoitti:
Etsit toisen hyvä palkkaisen miehen.
Neljän lapsen yh:han on kaikkien hyväpalkkaisten miesten unelma 😂
Raha.raha.raha....uskomaton tapaus. Olet.