Olen rikas ja ymmärrän kyllä minkälaista on olla köyhä koska itsekin olin. Annan nyt vinkkejä köyhille.
Köyhät ei taida ajatella sitä että useimmat meistä rikkaista ovat oloista jotka eivät ole mitenkään parhaimpia. Monet meistä ollaan oltu köyhiä opiskelijoita, on köyhät vanhemmat jne. Miettikääpä sitä joskus.
Se mikä minut erotti muista köyhistä on se etten koska pitänyt köyhänä oloa pahana eikä siitä pitänyt kokoajan uhriutua. Itselläni oli oikea asenne, opiskelin ja tein töitä ahkerasti. Sen takia en ole köyhä enään.
Ottaa kyllä päähän kun köyhä tuttu jolla on uusin iphone pro max pyytää että tarjoaisin ruokaa kun rahat on tiukilla. Itse kun olin köyhä käytin halvinta nokialaista. Tämä tuttu ei edes käy töissä kun "paskaduunit" eivät kelpaa.
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on keksimäsi uustermi. Perinteisesti on puhuttu henkisestä versus ruumiillisesta työstä
Ei edes ole. Kannattaa lukea vaikka uutisia välillä niin ei tule yllätyksenä, että aivotyö on ihan normaali termi. Tuo sinun jaottelusi on peräisin jostain 1800-luvulta eikä kukaan enää modernissa työelämässä käytä ilmaisua "henkinen työ".
Käytän vakiintunutta suomalaista terminologiaa, vaikka juniorit bamlaisivat muuta.
Aivotyö on ihan vakiintunut suomalainen termi. Löytyy jopa suomen kielen sanakirjasta. Kannattaa ihan oikeasti lukea muutakin kuin av-palstaa välillä.
Vierailija kirjoitti:
"Se mikä minut erotti muista köyhistä on se etten koska pitänyt köyhänä oloa pahana eikä siitä pitänyt kokoajan uhriutua."
Tämä oli se ap:n antama neuvo köyhille. Että ei pidä pitää köyhänä oloa pahana. Köyhänä eläminen tuntuu helpommalta, kun ei pidä köyhyyttä pahana asiana.
Kas, niinpä olikin. Monet ovat huutaneet kuurosokeina neuvoja ja sieltä niitä aloituksesta voi halutessaan löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän vakiintunutta suomalaista terminologiaa, vaikka juniorit bamlaisivat muuta.
Et käytä, jos et käyt termiä aivotyö. Se on jopa boomereiden käytössä ihan vakiintunut termi. Ollut jos vähintään 50 vuotta.
En vaihtele hyviä termejä muodin mukaan. Nautin siitä, että se ärsyttää sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sitten noita vinkkejä kun niistä vingutte.
Laadi budjetti. Monelle köyhälle vieras käsite.
Vertaile hintoja kauppojen välillä. Älä koskaan maksa täyttä hintaa. Älä käy keskellä yötä alepassa ostamassa kalliilla eineksiä kuten työtön tuttu tekee.
Osta käytettyä. Tunnen monta köyhää jotka eivät moiseen alennu. Itse ostin vaatteet kirpparilta kun olin köyhä.
Karsi pois netflixit sun muut turhat jutut. Juttuja joissa on kuukausimaksut pitää vältellä kuin ruttoa.
Opettele kokkaamaan halpoja ruokia.
Opettele sijoittamaan. Pankkitilillä ei saa kummoista korkoa.
Ap
Mitäs se köyhä sijoittaa? Oravannahkojako? Rahaahan köyhällä ei ole sijoituksiin asti.
Miten niin ei ole. Kyllä minulla oli, kun olin köyhä. Ja nykyä
Et ole ollut oikeasti köyhä, jos sinulla on ollut ylimääräistä rahaa sijoitettavaksi. Sen tosin huomasi heti, että sinä et edes tiedä, mitä on todellinen köyhyys. Kultalusikka perseessä syntyneenä voi toki kuvitella, että on köyhä, jos voi sijoittaa vain satasen kuussa. Oikeassa elämässä tuossa kohtaa ei ole vielä köyhyyttä lähelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sitten noita vinkkejä kun niistä vingutte.
Laadi budjetti. Monelle köyhälle vieras käsite.
Vertaile hintoja kauppojen välillä. Älä koskaan maksa täyttä hintaa. Älä käy keskellä yötä alepassa ostamassa kalliilla eineksiä kuten työtön tuttu tekee.
Osta käytettyä. Tunnen monta köyhää jotka eivät moiseen alennu. Itse ostin vaatteet kirpparilta kun olin köyhä.
Karsi pois netflixit sun muut turhat jutut. Juttuja joissa on kuukausimaksut pitää vältellä kuin ruttoa.
Opettele kokkaamaan halpoja ruokia.
Opettele sijoittamaan. Pankkitilillä ei saa kummoista korkoa.
Ap
Mitäs se köyhä sijoittaa? Oravannahkojako? Rahaahan köyhällä ei ole sijoituksiin asti.
Miten niin ei
Itse tiukimpina aikoina sijoitin vain puskuriin. Kun tuli mm kattoremontin maksun aika, rahat eivät olisi riittäneet, jos summa olisi lisätty yhtiövastikkeeseen. Nyt asuntoni on vuokrattu, korot ovat vähennyskelpoisia, mutta silti laitan kaiken ylimääräisen lainan lyhentämiseen.
Niin? Minunkin vanhemmat olivat köyhiä. Ovat duunareita ja mä myös. Ei ole säästöjä tai omaisuutta.
T. 50+
Menestyskään ei takaa sitä, että osaisi kirjoittaa enää-sanan ilman siihen kuulumatonta n-kirjainta.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap enkä erityisen rikas, mutta tulen ihan kivasti toimeen. Olen keskiluokkaisesta perheestä. Muutin pois kotoa opiskelemaan silloisen poikaystäväni kanssa halpaan vuokra-asuntoon. Maksoimme opiskelijoiden tuista vuokran sekä ruuan. Ostimme halpaa. Kävimme kerran viikossa jommankumman porukoilla syömässä sunnuntaisin. Joskus saimme mukaan sieltä ruokakassin tai jos tuuri kävi niin joskus jopa vähän rahaa. Emme kuitenkaan säännöllisesti saaneet muuta kuin sen tarjotun ruuan. Rahaa emme vanhemmiltamme pyytäneet. Emme ottaneet opintolainaa vaan kitkutimme opiskelijan tuloilla. Kesäisin, viikonloppuina tms. olimme töissä, josta säästimme ja joskus maksoimme mielihalujamme. Minä siis laitoin oikeasti opiskeluaikana myös säästöön säännöllisesti lähes kaiken palkkatuloni. Avasin ASP-tilin. Sittemmin tuli ero ja nykyään mulla vakituinen työpaikka ja perhe eri miehen kanssa. ASP-tilin varoilla sain lainan ja asuntokin pian velaton. Säästöjä on tä
No oletko rikas? Onnellinen? Tyytyväinen elämääsi?
Koska ihminen on mielestäsi rikas? Kun vuosituloja on yli 100 k€? Kun kiinteää omaisuutta on yli 500 k€ arvosta? Joku muu kriteeri?
PS. Aika heikosti meni sun oikeinkirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Jos on 25v vuotta sitten sijoittanut Helsingin pörssiin, sijoitusten arvo on vain laskenut.
Puhut paskaa. Keskimäärin Helsingin pörssi on viimeisen 25 vuoden aikana tuottanut noin 13.3%
Eli jos 25 vuotta sitten olisi tonnin laittanut sisään indeksiin niin nyt olisi 21230 euroa sijoituksissa.
Minä olen kokenut saman kuin AP. En ole vieläkään rikas, mutta hyvin toimeentuleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Opettele sijoittamaan."
Tämän kun oppis. Yli 20v harjoitellut ja pelkkää turskaa tullut.
Toki tarvitaan pääomaa, eli pitää pyytää isukilta pikkiriikkistä ihan vain parin millin lainaa, kuten Trump.
Aika paska tosiaan olet jos yli 20 vuotta olet pelkkää tappiota tehnyt. Ja pääomia ei tarvitse. Käytännössä voit ostaa osakkeita vaikka 5 eurolla kerrallaan jos niin haluat.
On siellä yksittäisiä voitollisia kauppoja toki mutta yhteensä tonnikaupalla tappiolla. Älyttömintä ikinä on ostaa osakkeita tipoittain niin että 50% sijoituksesta menee kaupankäyntikuluihin.
Tästä tietää että ettet tiedä sijoittamisesta yhtään mitään. Vaikka sijoittaisit suoraan osakkeisiin niin kaupankäyntikulut EIVÄT OLE 50%. Kannattaa valita sellainen välittäjä jolla on pienet kaupankäyntikulut omaan sijoitusmahdollisuuksiin nähden. Esim nordealla ja OP:lla molemmilla kaupankäytikulut pohjoismaihin sijoittaessa on maksimissaan 1%. AIKA paljon eri kuin tuo 50% mistä puhut. Myöskään jenkkilään sijoittaessa kulut eivät ole oikealla välittäjällä korkeat vaikka sijoittaisi pienillä summilla. Minä esim ostin yhtä osaketta tällä viikolla 50 dollarilla ja palkkio oli 0,5 dollaria, eli jällen pysyi kustannukset 1%. Toki isommilla kaupoilla kulut ovat VIELÄ pienemmät. Esim ostin kanadalaista firmaa 2500 CAD:lla ja kaupankäyntikulu oli 2,7 CAD, eli 0,1%.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihminen on mielestäsi rikas? Kun vuosituloja on yli 100 k€? Kun kiinteää omaisuutta on yli 500 k€ arvosta? Joku muu kriteeri?
PS. Aika heikosti meni sun oikeinkirjoitus.
En ole ap, mutta pidän itseäni jollain tapaa semi-rikkaana. Tuloni ovat "vain" kahden tonnin luokkaa kuussa nettona, asun kerrostaloyksiössä (oma) ja minulla on velaton kesämökki. Auto on 20 vuotta vanha volkkari, mutta se on velaton, se toimii ja aina vaan menee katsastuksesta läpi heittämällä. Ei mitään syytä vaihtaa ja maksaa itseään kipeäksi uudemmasta ja hienommasta autosta. Kesällä kun mökillä uiskentelee järvessä niin tulee usein mietittyä, että voi vitsi mulla on asiat hyvin ja silloin kokee aitoa onnellisuuden ja tyytyväisyyden tunnetta. Ei minulla siis paljoa rahaa ole, osa tuloista menee säästöön, osa asuntolainan maksuun jota lyhennän myös ylimääräistä aina kun voin ja niin paljon kuin pystyn. Myönnettäköön, että luvattoman paljon rahaa palaa myös turhaan huvitteluun ja juhlintaan, eikä se loppujen lopuksi edes kovin huvia ole kun aina humalassa ja hirveät krapulat. Siihen pitäisi tehdä parannus. Silti, minun ei tarvitse kaupassa laskea senttejä eikä eurojakaan. Useina kuukausina tilin pohjalle jää ehkä satanen jos sitäkään, ennen palkkapäivää. Tiedän, että moni ajattelee, että no eipä kuulosta kaksiselta, mutta omasta mielestä minulla menee oikein hyvin! En tarvitse kivitaloja ehkä uusia sähköautoja näyttääkseni toisille, että hei kattokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut mitaan vinkkeja viela. Koitas nyt laittaa viisauksia tanne kun kerran kehua retostit etta sulla sellaisia on jakaa. Olisin itsekin kiinnostunut kuulemaan niita.
T: varakas ulkosuomalainen joka on ollut myos rutikoyha mutta joka ei ala neuvomaan tyottomia tai muita rahattomia. Paitsi jos joku nimenomaan neuvoja pyytaa.
No tässä sitten EKA vinkki.
Aloita sijoittaminen aikaisten, mielellään jo ekasta kesätyöpalkasta. Maksa AINA ensin itsellesi, sitten muille ja loput rahat voit sitten tuhlata.
Mahtava neuvo! Laita rahat osakkeisiin sen sijaan että ostaisit ruokaa :D
KUKA sanoi että sinne pitää laittaa KAIKKI rahat? Tärkeintä on että AINA kun saa rahaa, OSAN siitä sijoittaa omaan TULEVAISUUDEN toimeentuloonsa. Näin pääsee hyötymään korkoa korolle ilmiöstä. Laittaa vaikka sen kympin tai 50. Konkreettinen esimerkki on että jos ostaa 50 eurolla yhden osakkeen, voi jo seuraavasta kuusta alkaen saada tililleen kuukausittain osinkoa, Ei paljon, mutta LISÄÄ kuitenkin, ja heti eka kuun jälkeen, eikä vuosien päästä. Ja näin jo heti seuraana kuukautena sen 50 sijoittaminen on osingon verran helpompaa, eli niistä omista tuloista ei tarvikaan laittaa enää 50 euroa vaan vähän pienempi summa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut mitaan vinkkeja viela. Koitas nyt laittaa viisauksia tanne kun kerran kehua retostit etta sulla sellaisia on jakaa. Olisin itsekin kiinnostunut kuulemaan niita.
T: varakas ulkosuomalainen joka on ollut myos rutikoyha mutta joka ei ala neuvomaan tyottomia tai muita rahattomia. Paitsi jos joku nimenomaan neuvoja pyytaa.
No tässä sitten EKA vinkki.
Aloita sijoittaminen aikaisten, mielellään jo ekasta kesätyöpalkasta. Maksa AINA ensin itsellesi, sitten muille ja loput rahat voit sitten tuhlata.
Kuka mun vuokran, puhelinlaskun ja syömiset maksaa, jos mä laitan rahat AINA sijoituksiin?
Kyse ei ollutkaan KAIKKI rahat. Ilmankos te olette köyhiä kun olette noin tyhmiä. jos saat esim 1000 euroa. Tästä laitat ensin 50 sijoituksiin, sitten maksat ne vuorkat ja puhelimet ja syömiset, SITTEN katot paljonko on rahaa niihin hyvituksiin. Yleensä ihmiset toimivat juuri toisin. Ensin maksetaan muille, sitten huvituksiin ja sitten ihmetelläänkin että eipä jäänytkään säästöön mitään. Rahaa kyllä menee noihin huvituksiin ja jopa muille meneviin yli oman tarpeen, mutta sitä ei vain arjessa tajuta. Siksi se säästö tehdään ENSIN kun sitä rahaa on.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin köyhässä perheessä kasvaneena aina tiedostin nämä elämän realiteetit.
Nykyään vaan pitää sossupummien lapsille olla sama elintaso kuin keskiluokan lapsille.
Tässä sanot, vaikkakin hieman ikävään sävyyn, sen mitä kukaan ei halua ääneen sanoa, mutta näin se asia vain on. Vanhempani olivat yrittäjiä, ja tuohon aikaan nuoruuteeni mahtui niitä alamäkiäkin, pitkiäkin aikoja, kun jääkaapissa oli melkeinpä vain valo. Ei me saatu mitään uusimpia juttuja koskaan ja jos siihen aikaan olisi jo kännyköitä ollut, ei todellakaan olisi ollut uusinta iPhonea. Tunnistimme, että kylällä oli rikkaita perheitä, joilla oli hienot autot ja veneet, lapsilla Levikset ja hienot pyörät, sitten olivat tavalliset muut duunarit, joihin itsekin luen perheemme, jotka hakivat farkkunsa tehtaanmyymälästä. Ei tuossa asetelmassa ollut mitään outoa, se oli täysin ns. hyväksyttävää ja loogista. Rikkailla enemmän, duunareilla vähemmän. Jo silloin kuitenkin puhuttiin niillä rikkailla, eli tämä asetelma on ollut aina olemassa, mutta erona on mielestäni se, että siinä missä nykyisin ajatellaan, että köyhillä pitäisi olla mahdollisuus täysin samaan kuin rikkailla tekemättä itse mitään asian eteen, ei tuollainen ajatus omassa nuoruudessani ollut kenelläkään mielessä. Silloiset rikkaat tekivät oikeasti töitä, kuten myös silloiset duunarit ja elivät sitä elämää mihin se riitti. Jos duunariluokasta halusi ylemmäs, vaati se työtä, todella paljon työtä ja osa ihmisistä menestyi, osa ei. En oikein tiedä missä vaiheessa tämä parempaan pyrkiminen on loppunut, mutta sijoitan sen itse edellisen 20 vuoden ajalle.
Sen elintason mukaan mennään mihin on varaa, ei sen minkä omasta mielestään ansaitsisi.
Eli pieni halpa asunto, vaatteet kirpparilta, kaveri parturoi, yksinkertaista ja halpaa ruokaa, ei alkoholia, ei tupakkaa, ei suoratoistoja, ilmaisia harrastuksia ja otetaan kaikki työt mitä saa opintojen oheen mahtumaan.
Tällä pärjäsin opiskeluajan niin, että valmistuttuani opintolainaa oli vain muutama tonni (ja sekin siksi, kun tuli yllättäen ero ja jouduin hetken maksamaan yksin isoa vuokraa ja hommaamaan sohvan ja sängyn).
Tosin eipä silloin some ollut samalla tavalla voimissaan kuin nyt, niin ei tullut jatkuvasti naamalle sellaista että miksi tuolla on ja mulla ei -fiilistä. Olin oikein onnellinen ja tyytyväinen elämääni.
Minä en ole neuvonut köyhiä sijoittamaan. Kuka tahansa paitsi täysi idari ymmärtää, ettei köyhällä ole rahaa sijoitettavaksi.