Olen rikas ja ymmärrän kyllä minkälaista on olla köyhä koska itsekin olin. Annan nyt vinkkejä köyhille.
Köyhät ei taida ajatella sitä että useimmat meistä rikkaista ovat oloista jotka eivät ole mitenkään parhaimpia. Monet meistä ollaan oltu köyhiä opiskelijoita, on köyhät vanhemmat jne. Miettikääpä sitä joskus.
Se mikä minut erotti muista köyhistä on se etten koska pitänyt köyhänä oloa pahana eikä siitä pitänyt kokoajan uhriutua. Itselläni oli oikea asenne, opiskelin ja tein töitä ahkerasti. Sen takia en ole köyhä enään.
Ottaa kyllä päähän kun köyhä tuttu jolla on uusin iphone pro max pyytää että tarjoaisin ruokaa kun rahat on tiukilla. Itse kun olin köyhä käytin halvinta nokialaista. Tämä tuttu ei edes käy töissä kun "paskaduunit" eivät kelpaa.
Kommentit (522)
Milloinkas ap on opiskellut ja valmistunut? Luulen ettet ihan parin viimeisen vuosikymmenen aikana. Et ole sattunut huomaamaan näiden viimeisten parin vuosikymmenen aikana että työt ovat vähentyneet. Suomalaisia yrityksiä on myyty hirmuiseen tahtiin ulkomaille ja työt siirtyneet sinne entisen ouhelinfirma Nokian malliin muistatko?
No niin työpaikat siis vähenee koko ajan ja nykyisin siitä huolehtii pääasiassa tekoäly ja digitalisaatio. Kysymykseni sinulle kuuluukin, että miten niitä työpaikkoja saadaan kaikille työttömille?? Siinä kysymys? Onko ratkaisuehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se "paskaduuni" kannattaa kyllä ottaa vastaan kun tarjotaan. Ei kukaan tuu kotisohvalta repimään kymppitonni kuussa toimarin työpaikkaan. Jos ei edes osata tai viitsitä tehdä sitä paskaduunia, niin miten sitten joku vaativampi työ sujuisi?
Ap
Tässä ollaan asian ytimessä: ensin on otettava nöyrästi ne ns. paskaduunit. Siitä sitten eteenpäin pikkuhiljaa ja tämä pätee myös korkeasti koulutettuihin. Harva pääsee heti huippuduuniin.
Tätä, jos ei ole valmis tekemään jää helposti ikuisesti köyhäksi. Kuten tuo, jolla 22k€ opintolainaa. Rivien välistä huokui kauas se, että haetut 1000 työpaikkaa oli kaikki huippuduuneja, joihin kokemus ei vaan riitä.
Missä niitä paskaduuneja TARJOTAAN? Joo on avoimia työpaikkailmoituksia mutta ei niitä kenellekään tarjota. Nii
Ei näihin paskaduuneihin ole tuhansia hakemuksia kuin ehkä isoissa kaupungeissa,muualla on hyvä jos on pari hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VASTATKAA MINULLE:
Mitä te haluatte minun tekevän????? Mitä voin tehdä???
Ehdotukset ei kelpaa eikä konkreettinen apu. Ihan oikeasti kysyn. En tiedä.
Haluatteko vain sympatiaa ja empatiaa tällä palstalla? Jos sekin on poissuljettu, että tulen oikeasti kauppaan maksamaan ostokset, niin mitä ihmettä voin tehdä parantaakseni teidän oloa (tai edes muutaman)?.
asianajaja
Miten olisi sellainen avustusjärjestö, josta varaton voisi saada ajokortin (jotta saisi töitä), hakea tukiopetusta kieliin (jos on oppimisvaikeus) jne. Jotain konkreettista, joka auttaisi häntä työllistymään ja siten hankkimaan omat ruokakassinsa.
Ensimmäinen fiksu ja oikeasti auttava ehdotus! Vaikka muuttoavustus köyhälle. Erilai
Ajokortti varmaan oikeasti auttaisi. Ei välttämättä olisi varaa silti pitää autoa, mutta suunnilleen puolet katsomistani työpaikkailmoituksista on sellaisia että ajattelen "tuota työtä pystyy tekemään kuka vain", mutta sitten niihin vaaditaankin ajokorttia.
Toinen juttu ovat ne muut iänikuiset kortit ja passit milloin mihinkin, työturvallisuus, tulityö, hygienia, anniskelu... Milloin kaikesta tehtiin näin monimutkaista ja minkä ihmeen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VASTATKAA MINULLE:
Haluatteko vain sympatiaa ja empatiaa tällä palstalla? Jos sekin on poissuljettu, että tulen oikeasti kauppaan maksamaan ostokset, niin mitä ihmettä voin tehdä parantaakseni teidän oloa (tai edes muutaman)?.
asianajaja
Miten olisi sellainen avustusjärjestö, josta varaton voisi saada ajokortin (jotta saisi töitä), hakea tukiopetusta kieliin (jos on oppimisvaikeus) jne. Jotain konkreettista, joka auttaisi häntä työllistymään ja siten hankkimaan omat ruokakassinsa.
Ensimmäinen fiksu ja oikeasti auttava ehdotus! Vaikka muuttoavustus köyhälle. Erilai
Mistä se järjestö hankkisi varat näihin toimenpiteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se "paskaduuni" kannattaa kyllä ottaa vastaan kun tarjotaan. Ei kukaan tuu kotisohvalta repimään kymppitonni kuussa toimarin työpaikkaan. Jos ei edes osata tai viitsitä tehdä sitä paskaduunia, niin miten sitten joku vaativampi työ sujuisi?
Ap
Huomaa, ettet ole tehnyt päivääkään töitä saati hakenut töitä.
Ilmeisesti on niin että AP:n opinnot päättyneet jo vuosikymmeniä sitten ja työpaikkojakin silloin oli oikeasti tarjolla paljon paljon enrmmän. Nämä keski-ikäiset tai sitä vanhemmat ei vasn ymmärrä sitä etttei työpaikkoja ole tarjolla enää niin kuin ennen. Tämä on fakta. Läheskään kaikille ei ole töitä piste. Tähän on nylyajan teknologia maailmaa vienyt ja vie yhä nopeampaan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tässä ollaan asian ytimessä: ensin on otettava nöyrästi ne ns. paskaduunit. Siitä sitten eteenpäin pikkuhiljaa ja tämä pätee myös korkeasti koulutettuihin. Harva pääsee heti huippuduuniin.
Tätä, jos ei ole valmis tekemään jää helposti ikuisesti köyhäksi. Kuten tuo, jolla 22k€ opintolainaa. Rivien välistä huokui kauas se, että haetut 1000 työpaikkaa oli kaikki huippuduuneja, joihin kokemus ei vaan riitä.
Ei näihin paskaduuneihin ole tuhansia hakemuksia kuin ehkä isoissa kaupungeissa,muualla on hyvä jos on pari hakijaa.
Jaa, mistä tuon tietosi olet saanut?
Haettu on ihan ympäri maata pikkupaikkakuntien paskaduuneihin, mitään ei ole kuulunut takaisin.
Kyllä varmaan siellä lähempänäkin on työttömiä ihan riittämiin, ei niitä ole pelkästään isoissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VASTATKAA MINULLE:
asianajaja
Minulle tulisi parempi olo jos sanoisit, että ymmärrät miten vaikeaa tällä hetkellä on saada työtä koko Suomessa ja että 300 000 työtöntä vs. 10 000 avointa työpaikkaa on kohtuuton tilanne. Ja sen, että ymmärrät, että ihmisillä on eri lähtökohdat ja eri mahdollisuudet, sen, ett
Vastaus tuolle: "Meni sitten vittuiluksi" -kommentille.
Pikemminkin olen turhautunut, osittain kyllä vittuuntunutkin. Kun mikään EI KELPAA. Ei edes konkreettinen avuntarjous.
En vain tosiaan tiedä, kun pyyteettömästi sanon, että tulen kauppaan maksamaan ostokset pulassa olevalle, niin VASTAUS on tasoa: miten hlö tulee Viitasaarelta Helsinkiin....... No, kun minä nyt asun Helsingissä enkä sinne Viitasaarelle kauppareissuun lähde.
Tuskin ne kaikki avuntarvitsijat nyt Viitasaarella asuu....
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VASTATKAA MINULLE:
asianajaja
Ensimmäinen fiksu ja oikeasti autt
EU, valtio, yksityiset, yhdistykset, keräykset jne. Moni on valmis lahjoittamaan ruokaa, ehkä myös rahaa. Jos vaan saataisiin ihmiset töihin, edes hetkeksi. Turhempaankin rahaa syydetään. Paremmin kait tuo toimisi kuin Kela ja sossu yhteensä. Pienemmällä byrokratialla ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Huomaa, ettet ole tehnyt päivääkään töitä saati hakenut töitä.
Ilmeisesti on niin että AP:n opinnot päättyneet jo vuosikymmeniä sitten ja työpaikkojakin silloin oli oikeasti tarjolla paljon paljon enrmmän. Nämä keski-ikäiset tai sitä vanhemmat ei vasn ymmärrä sitä etttei työpaikkoja ole tarjolla enää niin kuin ennen. Tämä on fakta. Läheskään kaikille ei ole töitä piste. Tähän on nylyajan teknologia maailmaa vienyt ja vie yhä nopeampaan tahtiin.
Meitä keski-ikäisiä on työttömänä paljon, ihan samassa jamassa kuin nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin olen turhautunut, osittain kyllä vittuuntunutkin. Kun mikään EI KELPAA. Ei edes konkreettinen avuntarjous.
En vain tosiaan tiedä, kun pyyteettömästi sanon, että tulen kauppaan maksamaan ostokset pulassa olevalle, niin VASTAUS on tasoa: miten hlö tulee Viitasaarelta Helsinkiin....... No, kun minä nyt asun Helsingissä enkä sinne Viitasaarelle kauppareissuun lähde.
Tuskin ne kaikki avuntarvitsijat nyt Viitasaarella asuu....
asianajaja
Sinulle kerrottiin, että esim. avustusjärjestön kautta voisit auttaa, samoin kuin avaamalla työpaikan. Oudosti "asianajaja"trollillemme ei kelvannut mitkään konkreettiset ehdotukset, jotka johtaisivat ensimmäiseen työpaikkaan. Taitaa karvajalkasianajaja olla mies 67 v., joka haluaa houkutella nuoria köyhiä tyttösiä kauppaan "ostoksille".
Joku täällä neuvoi sijoittamaan niin rikastuu. Joo, tai sitten häviää kaiken.
Jos olisi varmalla prosentin korolla oleva rahasto jonne onnistuisin sijoittamaan kaikki kuukausituloni, voittaisin vuodessa 40 euroa. Ja tietenkään en voi sijoittaa koko kuukausituloa koska pitää jollain elääkin.
Näillä tuloilla ei voi ottaa mitään isoja sijoitusriskejä ellei halua joutua kadulle.
Vaikka kai kaikki nyt tämän verran muutenkin tajuavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni paiski ikänsä kokopäivätöitä, hajotti sillä paikkansa ja lopulta joutui sairaseläkkeelle muutamia vuosia ennen oikeaa eläkeikää. Vuosikymmenten kokopäivätöistä huolimatta on pieni eläke ja sairauskulut vievät hirveästi rahaa.
Siihen maailmanaikaan kun hän aloitti työt, kokopäivätöitä oli tarjolla ihan eri lailla kuin nyt. Nykypäivän pätkätyöläiset tuskin saavat kummoistakaan eläkettä, jos edes pääsevät koskaan eläkkeelle.
Kaikista ei tule rikkaita millään. Kaikilla ei ole samanlaisia kykyjä, kaikista ei ole aloille joista saa huikeasti rahaa. Lisäksi yhteiskunnassa tarvitaan monenlaisia työntekijöitä, ei pelkästään insinöörejä. Joidenkin on siivottava ja hoidettava vanhuksia ja sen sellaista.
Ja hänkin on ollut onnekas kun on (ilmeisesti heti?) päässyt t
Jo pelkkä sairausloman saaminen on uuvutustaistelun takana. Vuosia meni vaikka hädin tuskin pysyin jaloillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VASTATKAA MINULLE:
asianajaja
Minulle tulisi parempi olo jos sanoisit, että ymmärrät miten vaikeaa tällä hetkellä on saada työtä koko Suomessa ja että 300 000 työtöntä vs. 10 000 avointa työpaikkaa on kohtuuton tilanne. Ja sen, että ymmärrät, että ihmisillä
Ohis. Muutama vuosi sitten tällä palstalla minulle tarjottiin ruokakassia, joka olisi esimerkiksi voitu jättää minun nimelläni tai nimimerkilläni läheiseen kauppaan. Tuolloin minulla ei ollut yhtään ruokaa, vaikka muuten asiani olivatkin vielä paremmin kuin nyt. Kaipaan niitä aikoja, koska suunta olisi voinut vielä muuttua, enkä minä olisi päätynyt asunnottomaksi ja työllistämiskelvottomaksi.
Tällä palstalla oli varmasti ystävällisiä ja sanoillaan totta tarkoittavia ihmisiä, mutta myös niitä, jotka ovat kiusaamishalussaan valmiita menemään vaikka miten pitkälle. Keksityt nimet, varta vasten tehdyt sähköpostiosoitteet ja välikädet eivät takaa turvallisuutta. Keinoja on.
Saatat olla asianajaja, saatat olla jotain ihan muuta. Löydät kuitenkin autettavia muualtakin kuin tällaisesta trolliviidakosta. Älä sorru käytämään tuota iänikuista "kun ei mikään kelpaa" -hokemaa.
Vierailija kirjoitti: Mistä se järjestö hankkisi varat näihin toimenpiteisiin?
Lahjoittajilta. Niinhän ne kaikki toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä neuvoi sijoittamaan niin rikastuu. Joo, tai sitten häviää kaiken.
Jos olisi varmalla prosentin korolla oleva rahasto jonne onnistuisin sijoittamaan kaikki kuukausituloni, voittaisin vuodessa 40 euroa. Ja tietenkään en voi sijoittaa koko kuukausituloa koska pitää jollain elääkin.
Näillä tuloilla ei voi ottaa mitään isoja sijoitusriskejä ellei halua joutua kadulle.
Vaikka kai kaikki nyt tämän verran muutenkin tajuavat.
Kyllä, köyhän roposilla ja sijoituksilla pitäisi olla 30-40v aikaa sijoittaa säännöllisesti jotta sitten eläkkeellä saisi parisataa euroa vuodessa lisää. Ihan järjetöntä sitoa vähiä rahojaan tuollaiseen. Eikä mikään ole varmaa sijoittamisessa.
Miksi sinä Asianajaja nyt mesot?
Eihän täällä kukaan ole pyynnyt mitään. Onko jossain muissa ketjuissa vaadittu sinulta jotain? Miten kukaan voi _vaatia_ mitään keneltäkään anonyymiltä netissä? Ohita kahelit. Scrollaa ohi.
Mä en valitettavasti pääse Oulusta Hesaan :)Anteeksi kovasti. Enkä ensiksi etsi ruokakasseja, vaikka niissä ei ole mitään vikaa. Ehdotan: etsi autettavat livenä jos tahdot auttaa niin, ettei sinua huijata.
Olen tämän talven syönyt pääasiassa pelkkää leipää, puuroa ym. jotta saan taloustavaraa erittäin pitkästä aikaa kuntoon. Olen ostanut halvalla alepaikkojen alesta, ottanut laskulle ja maksanut pikimmiten pois. Sama menossa vielä tällä kertaa. Uskalsin ottaa saatuani uuden päätöksen kun edelliset sain maksettua pois kaikki - tietämättä saanko uutta päätöstä.
Ei tämä ihan hupia ole arpoa uusien pölynimurin suulakkeiden kanssakaan, pärjääkö reumakätisen omistajan huuskollissa jollain kierrettävillä geneerisillä ja pysyvätkö ne mokomat kun 12v sitten Anttilan joulutarjouksesta ostetun Mielen omat olisivat mitä, oliko se kahdeksan vaiko yhdeksisen kymppiä. Herranen aika. Ei sillä: en minä pysty itse edes siivoamaan koska en pysy pystyssä ja se on täysin yhden ikäeläkkeellä olevan naapurin varassa. Vaikka en itse pysty mihinkään, mitään kaupungin apua en saa. Ostoapuun ei ole varaa. Ei ole ollut enää entisiä välineitäkään kuten ennen oli kaikki tip top.
No nyt on maailman tuuliin avuttomana ollessani kävelleitä siivousvälineitä jo ehkä enin osa hankittu. Minulta puuttui keittiön ja kylpyhuoneen kaikki ennen normaali kädenoma, pikkusälä ja aineet. Niiden uudelleen hankinnan mietinnässä on ollut hirveä työ, stressi ja ihan millä hinnoilla tahansa kauhean kallista se on ainakin köyhälle. Pesuaineista ei ole kyllä yhtään varastoa. Papereista onneksi on.
Sitten kun tämän revohkan saa tässä loppuun maksettua - mm mattoja pitäisi muka pesettää ja on kyse myös elinympäridtösaneerauksesta tässä - pitää uskaltaa avata ajatuksensa ja päästää portista ulos seuraavat tarpeet.
Se on vain kuin Pandoran lipas.
Mulle on se ruokapuoli nykyään kuin praskin vitsi. En ole näin köyhä ja surkea aikuisiällä ollut sen jälkeen kun lukioiässäni pääsimme meidän isästä eroon normaaliin normaalien naisihmisten elämään. Muut kykenevät juoksevat kuulemma punalappuja ja ruokajakoja. Minä olen aika vankina sisällä ja joko tilaan S:stä tai naapuri tuo. En minä saa ilmaisia enkä halpoja mistään. Ne on vaan kykeneville. Ne viidet ateriat päivässä hauskuuttavat. Minä laitan rahat nyt siihen että saan huushollin perustarpeita pitkästä aikaa kuntoon ja sen maksetuksi. Silkat taloustavarat.
Ohita sinä kuitenkin ne trollit ...
Mieluummin kuin jankkaat täällä, tee jotain muuta. Onneksi en itse vakina pyöri. Miten nyt eksyin vaihtelunhalusta. Yritän pääsääntöisesti tehdä järkevämpiä ja kivempia.
Meidän perhe se vasta köyhä oli 80-luvulla! Oltiin niin köyhiä, että autonkuljettajamme ja jopa kokkimme olivat köyhiä!
Ps
Olen vuosia ajatellut, pitäisi perustaa sellaisia kaupunkikohtaisia ruokakassityyppisestä ideasts lähteviä mutta laajemmin toimivia avustusryhmiä facessa ja niihin olisi yhdistettävä sellaista hmm kanaemo-toimintaa. Opiskelupaikkakunnilla on valtavasti tuuliajolla olevia nuoria, jotka tarvitsisivat varaemoja. Opettamaan elämistä.
Minulle antoi pomo neuvon kun oltiin postissa kesätöissä, sanatarkasti näin: Lukekaa, lukekaa niin perkeleesti.
Tosin olin tämän jo itsekin tajunnut noin 10-vuotiaana, eli että siitä kurjuudesta, jossa elin/elimme pääsee pois vain lukemalla.
Saman neuvon annan nyt, vaikka ymmärrän, että kaikille se ei ole mahdollista.
Toinen neuvoni olisi, että pitäkää perheenä yhtä, yhteistyössä on voimaa ja uskomattomasti sellaista potentiaalia, mikä minun elämästäni on täysin puuttunut.
Päihteet sitten tuhoavat kaiken, minkä varmaan kyllä tiedättekin jo.
En sano että olet väärässä tai ettei kannattaisi yrittää mitä pystyy, mutta tieto on osin melko vanhentunutta. Esimerkiksi nykyään opiskelijan on jo melkein pakko ottaa lainaa. Alaa ei vaihdeta tuosta vain yhden virheen jälkeen koska useimmilla menee jo siihen ensimmäiseen suuri osa tuista ja lainaa kertyy. Kaikille ei riitä töitäkään enää ja vaatimukset ovat kasvaneet jatkuvasti ihan tavallisiinkin töihin.
Tuntuu että ennen yritteliäisyys palkittiin lopulta, nyt siihen päälle tarvitaan myös tuuria olla juuri se joka niiden muiden kaikkensa yrittävien joukosta valitaan.
Luovuttaminen ei ole vaihtoehto joten jatkan tähän astisia ponnisteluja ja silloin tällöin keksin jotain uusia, mutta jo pelkästään taloustilanteen vuoksi tällä hetkellä tuntuu että tulevaisuus on yksi valtava kysymysmerkki ilman mitään selkeitä näkymiä. Välillä sitä onnistuu hiukan ja sitten seuraavassa hetkessä onkin maailmanlaajuinen pandemia, sitten sota, sitten paheneva työpaikkapula, jnejne.