Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen rikas ja ymmärrän kyllä minkälaista on olla köyhä koska itsekin olin. Annan nyt vinkkejä köyhille.

Vierailija
30.03.2024 |

Köyhät ei taida ajatella sitä että useimmat meistä rikkaista ovat oloista jotka eivät ole mitenkään parhaimpia. Monet meistä ollaan oltu köyhiä opiskelijoita, on köyhät vanhemmat jne. Miettikääpä sitä joskus.

Se mikä minut erotti muista köyhistä on se etten koska pitänyt köyhänä oloa pahana eikä siitä pitänyt kokoajan uhriutua. Itselläni oli oikea asenne, opiskelin ja tein töitä ahkerasti. Sen takia en ole köyhä enään.

Ottaa kyllä päähän kun köyhä tuttu jolla on uusin iphone pro max pyytää että tarjoaisin ruokaa kun rahat on tiukilla. Itse kun olin köyhä käytin halvinta nokialaista. Tämä tuttu ei edes käy töissä kun "paskaduunit" eivät kelpaa.

Kommentit (522)

Vierailija
501/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs kun tarvitsisi kuntoutusta päästääkseen työkykyiseksi mutta ei ole rahaa maksaa eikä kela  tue ja ainoa vaihtoehto its****han lisäksi on pysyvä pieni eläke? Miten rikastun? Kerropa se ap :)

Vierailija
502/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muuten hyvät, mutta miten järkevä säästö tuo taloyhtiön pesutupa muka on? Halvimmillaan pesukoneen saa alle 200 eurolla. Kuka ylipäänsä haluaa pestä pyykkinsä samassa koneessa kuin vieraat ihmiset? Ihmiset yleensä pesevät taloyhtiöiden pesutuvissa sellaista, millä eivät halua omaa konettaan liata tai rikkoa, kuten kestovaipat. kuramatot ym. Yök."

Aivan normaalit ihmiset pesevät pyykkiä taloyhtiöiden pesutuvissa. Hienohelma saa toki halutessaan pestä muuallakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on vinkki: varasta aina kun mahdollista.

Vierailija
504/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä neuvoi sijoittamaan niin rikastuu. Joo, tai sitten häviää kaiken. 

Jos olisi varmalla prosentin korolla oleva rahasto jonne onnistuisin sijoittamaan kaikki kuukausituloni, voittaisin vuodessa 40 euroa. Ja tietenkään en voi sijoittaa koko kuukausituloa koska pitää jollain elääkin. 

Näillä tuloilla ei voi ottaa mitään isoja sijoitusriskejä ellei halua joutua kadulle.

Vaikka kai kaikki nyt tämän verran muutenkin tajuavat.

Aloin testiksi sijoittaa hiukan neljä vuotta sitten. Viimeisen puolen vuoden aikana ensimmäistä kertaa yksi kohde meni plussan puolelle ja olen voittanut lähes 30 euroa!

Yksi kohde on vieläkin miinuksella ja yksi on nousussa mutta koska menetin sinne jo rahaa, en ole vieläkään plussan puolella. 

Sain neljässä vuodessa 30 euroa, menetin 150. 

Pienillä summissa ja erittäin epävarmassa talou

Olet tehnyt typeriä valintoja, oma vika. 

Olen itse sijoittanut suht saman ajan kuin sinä todella pienillä summilla ja salkku on tällä hetkellä melkein 30% plussalla. Osinko tulee 250€. 

Ja ihan turha tulla kertomaan ettet ymmärtänyt mitä ostit, ei ollut aikaa tutkia tai syyttää huonoa tuuria.

Vierailija
505/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Muuten hyvät, mutta miten järkevä säästö tuo taloyhtiön pesutupa muka on? Halvimmillaan pesukoneen saa alle 200 eurolla. Kuka ylipäänsä haluaa pestä pyykkinsä samassa koneessa kuin vieraat ihmiset? Ihmiset yleensä pesevät taloyhtiöiden pesutuvissa sellaista, millä eivät halua omaa konettaan liata tai rikkoa, kuten kestovaipat. kuramatot ym. Yök."

Aivan normaalit ihmiset pesevät pyykkiä taloyhtiöiden pesutuvissa. Hienohelma saa toki halutessaan pestä muuallakin.

Hmm, pesen vieläkin pyykkini pesutuvassa, vaikka olen vakaasti työelämässä. Niitä on ihan omistusasunnoissakin nykyisin. :) Kannattaa luopua myös omista, rajoittavista ennakkoluuloista, niin sekin poistaa esteitä parantaa omaa tilannettaan. 

Ja toinen mitä ihmettelen, on se, että sijaisuudet koulussa, päikyssä jne, joihin on valtava tekijäpula, ei huomioida näiden osalta, jotka ovat lähettäneet 1000 hakemusta. 

Nyrkkisääntönä voi pitää sen, että jos 6kk valmistumisen jälkeen ei ole saanut oman alan töitä niin on jo kiire saada cv:hen mitä tahansa täytettä. Jos ei ole koulutusta niin mene kaupungin päikky- tai lähihoitajaoppariin tmv. Aina tuntuu olevan vain syitä miksi ei sitä tai tätä ja uhriudutaan. 

Vierailija
506/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä tyttö olin eli vinkkejä nuorille naisille: 

1. Opiskelu on Suomessa ilmaista, lukekaa niin pitkälle kuin vaan  pää kestää. Ponnistele.

2. Älkää menkö nuorina ja tyhminä naimisiin sen tupakka-nuuskakingin kanssa. Pysykää kaukana luuserimiehistä.

3. Älkää hankiiko liikaa lapsia, kotieläimiä, lävistyksiä, tatuointeja, vaatteita, kenkiä, hiuksia, kynsiä jne turhaa krääsää, kts. k. 1, OPISKELKAA! 

4. Alkää uskoko latistavia ihmisiä.

5. Tytöt osaavat mitä vain, myös matematiikkaa.

6. Tärkein väli on korvienväli,  myös miehellä.

Tässä nyt aluksi. Itse opiskelin lainalla tehokkaasti 4 vuotta ammattiin, jossa pääsi heti töihin. Lapsia en ole välittänyt hankkia,  hoidin jo useampaa pikkusisarusta, joten eiköhän se riitä.

Työelämä on rankkaa, mutta palkitsevaa. Ei täällä kukaan pääse helpolla, jos niin luulette.

Vierailija
507/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinkas ap on opiskellut ja valmistunut? Luulen ettet ihan parin viimeisen vuosikymmenen aikana. Et ole sattunut huomaamaan näiden viimeisten parin vuosikymmenen aikana että työt ovat vähentyneet. Suomalaisia yrityksiä on myyty hirmuiseen tahtiin ulkomaille ja työt siirtyneet sinne entisen ouhelinfirma Nokian malliin muistatko?

No niin työpaikat siis vähenee koko ajan ja nykyisin siitä huolehtii pääasiassa tekoäly ja digitalisaatio. Kysymykseni sinulle kuuluukin, että miten niitä työpaikkoja saadaan kaikille työttömille?? Siinä kysymys? Onko ratkaisuehdotuksia?

Jaa-a, kannattaisiko sitten opiskella sitä teko älyä ja dikitalisaatiota...?

Tai mitä tahansa alaa missä on työvoimapula. On se kumma kun sellaisiakin aloja on, vaikka ei muka työpaikkoja ei ole tarpeeksi tarjolla.

Ap

Laitetaan täysi digimämmikoura 6 vuodeksi kouluun opiskelemaan tekoälyä, ottamaan opintolainaa ja taatusti 6 vuoden jälkeen on yhtä suuri pula :D

Näinhän meitä huijattiin jo edellisten "työvoimapula"-alojen kohdalla, kiitos vaan veloista ja työttömyydestä.

Vierailija
508/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä tulee, vihannes- marjatiloille tarvitaan kausityövoimaa. Siinä taas mitataan työmarkkinoiden kohtaanto. Luultavasti kuulemme tuhat ja yksi syytä, miksi ei kannata mennä. Työ on raskasta, palkkka on huono, millä minä sinne maalle menen, missä asun, selkä tulee kipeäksi, maalaiset ovat mulkkuja ja minäkö menisin kenenkään riistettäväksi. Nuorena miehenä minä menin. Olin kolmena kesänä poimimassa mansikoita kolmella eri tilalla. Kaksi tilaa tarjosi vielä mahdollisuuden jäädä tuntihommiin, kun poiminnan jälkeen sesonki ajettiin alas ja osa mansikkamaista ylös. Nykyisin osalla tiloista on mm. pensasmustikoita, mikä pidentää sesonkia tai osaavat ohjata seuraavalle tilalle, jolla on jotain pomittavaa.

Kyllä, selkä tuli joskus kipeäksi. Kyllä, sadepäivänä ei päässyt hyville tuntipalkoille. Kyllä, joskus aurinko porotti, joskus oli ilmassa ötököitä, joskus oli jopa kylmä, joskus tuntui siltä, ettei päivä lopu tai rivi pääty koskaan ja että astia täyttyy hitaasti. Mutta rahaa tuli ja vieläpä siinä suhteessa, kun jaksoi painaa. Lisäksi oli mukavia ihmisiä ympärillä. Aina jossain välissä oli aikaa jutella ja taisipa joskus lempikin leimahtaa. Kolmesta tilasta kaksi oli järjestänyt majoituksen. Ei mitään luksusta, mutta katto pään päällä, sänky, patja ja lämmintä ja mukavan sosiaalista. Yhdessä paikassa Suonenjoella oli järvi vieressä ja tilan rantasauna käytössä. Tunnelma oli kuin kesäleirillä. Jos ei ollut majoitusta tai halua majoittua, osa poimijoista kulki fillarilla, osa autoilla / kimppakyydeillä, osa busseilla. Niitä ei tosin välttämättä enää juuri kulje, ei 90-luvullakaan liikaa. Paremmilla säillä jotkut yöpyivät teltassa ja nousivat ennen kukon laulua poimimaan, koska silloin ei ollut vielä liian kuuma.

No nyt sitten taas on lupa älähtää: maailma on erilainen kuin 90-luvulla! Ei kukaan enää nykyään... Ei niin. Nykyään voi kirjoittaa someen tai Vauva-palstalle ja valittaa. Kuka sitä nyt töitä tekemään - ainakaan kesällä.

Vierailija
509/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesä tulee, vihannes- marjatiloille tarvitaan kausityövoimaa. Siinä taas mitataan työmarkkinoiden kohtaanto. Luultavasti kuulemme tuhat ja yksi syytä, miksi ei kannata mennä. Työ on raskasta, palkkka on huono, millä minä sinne maalle menen, missä asun, selkä tulee kipeäksi, maalaiset ovat mulkkuja ja minäkö menisin kenenkään riistettäväksi. Nuorena miehenä minä menin. Olin kolmena kesänä poimimassa mansikoita kolmella eri tilalla. Kaksi tilaa tarjosi vielä mahdollisuuden jäädä tuntihommiin, kun poiminnan jälkeen sesonki ajettiin alas ja osa mansikkamaista ylös. Nykyisin osalla tiloista on mm. pensasmustikoita, mikä pidentää sesonkia tai osaavat ohjata seuraavalle tilalle, jolla on jotain pomittavaa.

Kyllä, selkä tuli joskus kipeäksi. Kyllä, sadepäivänä ei päässyt hyville tuntipalkoille. Kyllä, joskus aurinko porotti, joskus oli ilmassa ötököitä, joskus oli jopa kylmä, joskus tuntui siltä, ettei päivä lopu tai rivi pääty ko

Semmoisia nuoruusmuistoja tosiaan.

Vierailija
510/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kuka sitä nyt enää nykyaikana töitä haluaisi tehdä. Siinä kuulemma väsyykin.

Vierailija
511/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on 25v vuotta sitten sijoittanut Helsingin pörssiin, sijoitusten arvo on vain laskenut.

Puhut paskaa. Keskimäärin Helsingin pörssi on viimeisen 25 vuoden aikana tuottanut noin 13.3% 

Eli jos 25 vuotta sitten olisi tonnin laittanut sisään indeksiin niin nyt olisi 21230 euroa sijoituksissa.

Keskimäärin kyllä. Mutta jos sijoitit esimerkiksi juuri ennen IT-kuplan puhkeamista, sait odottaa aika kauan, ennenkuin sijoituksesi olivat edes nollassa. Minulla 12 v myöhemmin sijoitusten arvo oli edelleen tappiolla.

Et sitten AJALLISESTA hajauttamisesta kuullut. Ei se homma kuule niin toimi että ensin haudotaan rahoja tilillä että on kymppitonneja ja sitten valitaan yksi osake jota ostetaan kerralla koko rahalla ja sitten UNOHDETAAN rahat ja ihmetellään jälkikäteen JOS se firma menikin konkkaan että "miten se nyt näin meni". Esim surullisen kuuluisalla talvivaarallakin moni teki hyvän tilin, Esim minä tuplasin sillä siihen sijoitetut rahani. Samaten nokian osalta sijoitustuotot ovat positiivisia. En ole nokiaa enää vuosiin omistanut. Sama oli AT&T:n kohdalla. Myös GE:n kohdalla. Kaikilla näillä on ollut huonot ajat sen jälkeen kun olen omistuksista luopunut. Markkinoilta ostetaan koko ajan osuuksia hyvistä firmoista, ja nautitaan niiden tuotoista. Jos näyttää että firmalla alkaa meneen huonommin, se myydään pois ja ostetaan tilalle jotain muuta yhtiötä. Nyt kun esim AT&T:n korpivaellus näyttää olevan ohi, olen miettynyt uudelleen palata omistajaksi.

Vierailija
512/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tietää että ettet tiedä sijoittamisesta yhtään mitään. Vaikka sijoittaisit suoraan osakkeisiin niin kaupankäyntikulut EIVÄT OLE 50%. Kannattaa valita sellainen välittäjä jolla on pienet kaupankäyntikulut omaan sijoitusmahdollisuuksiin nähden. Esim nordealla ja OP:lla molemmilla kaupankäytikulut pohjoismaihin sijoittaessa on maksimissaan 1%. AIKA paljon eri kuin tuo 50% mistä puhut. Myöskään jenkkilään sijoittaessa kulut eivät ole oikealla välittäjällä korkeat vaikka sijoittaisi pienillä summilla. Minä esim ostin yhtä osaketta tällä viikolla 50 dollarilla ja palkkio oli 0,5 dollaria, eli jällen pysyi kustannukset 1%. Toki isommilla kaupoilla kulut ovat VIELÄ pienemmät. Esim ostin kanadalaista firmaa 2500 CAD:lla ja kaupankäyntikulu oli 2,7 CAD, eli 0,1%.

Ainakin Nordnetillä on ollut viimeksi sijoittaessani minimiveloitus, ja kyllä se on useita e

Kukaan ei pakota käyttämään sitä markkinoiden kalleinta välittäjää.

Vierailija
513/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös osingot makseta aina kerran vuodessa per yritys? Eikä kerran kuussa. Vai tarkoititko, että koska eri yritykset maksavat osinkonsa eri aikaan vuodesta, voi hyvällä tuurilla saada osinkoa jo seuraavassa kuussa?

Jälleen todistus siitä kuinka VÄHÄN tiedät asioista. osinkojen maksu kerran vuodessa on PALJON harvinaisempaa kuin osinkojen maksu useamman kerran vuodessa. Osinkoja maksetaan 1, 2, 4, 12 ja jopa YLI 12 kertaa vuodessa. Minulla on salkussa yhtiöitä jotka ovat maksaneet osinkoa jopa 16 kertaa vuodessa. 

Vierailija
514/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entäs kun tarvitsisi kuntoutusta päästääkseen työkykyiseksi mutta ei ole rahaa maksaa eikä kela  tue ja ainoa vaihtoehto its****han lisäksi on pysyvä pieni eläke? Miten rikastun? Kerropa se ap :)

Ota se eläke ja lähde johonkin kehitysmaahan.

Ap

Vierailija
515/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Ketju käsittelee köyhiä, mutta siihen on pesiytynyt muutama hullu nokittelemaan osakeostoksistaan.

Vierailija
516/522 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota se eläke ja lähde johonkin kehitysmaahan.

Ap

En ole tuo, jolle vastasit, mutta olen käytännössä työkyvytön (en pysty kävelemään) ja teoriassa työkykyinen, joten voinen osallistua keskusteluun.

Millä rahalla ja kulkupelillä työkyvytön lähtisi johonkin kehitysmaahan, ja missä hän siellä asuisi ja mitä tekisi?

Vierailija
517/522 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vapaus yrittää

Vierailija
518/522 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keskiluokkaisesta oloista, opiskelin ahkerasti ja palkitusti, sitten sairastuin etenevään psykoosisairauteen ja olen ollut koko aikuisikäni köyhyysrajan alapuolella. 

Vierailija
519/522 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjaan pääsee kuka vaan kaloja perkaamaan.

Työttömänä voi opetella kiinaa. Muutamassa vuodessa osaaminen on sillä tasolla, että saa töitä varmasti.

Ps. Vetäkää työttömät v ttu päähän. Olette köyhyytenne ansainneet. Tämä ei sitten tarkoita niitä kuolemaa odottavia työkyvyttömyyyseläkeläisiä.

Vierailija
520/522 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tarina. Slummista miljonääriksi. T: Antti Laine

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä