Olen rikas ja ymmärrän kyllä minkälaista on olla köyhä koska itsekin olin. Annan nyt vinkkejä köyhille.
Köyhät ei taida ajatella sitä että useimmat meistä rikkaista ovat oloista jotka eivät ole mitenkään parhaimpia. Monet meistä ollaan oltu köyhiä opiskelijoita, on köyhät vanhemmat jne. Miettikääpä sitä joskus.
Se mikä minut erotti muista köyhistä on se etten koska pitänyt köyhänä oloa pahana eikä siitä pitänyt kokoajan uhriutua. Itselläni oli oikea asenne, opiskelin ja tein töitä ahkerasti. Sen takia en ole köyhä enään.
Ottaa kyllä päähän kun köyhä tuttu jolla on uusin iphone pro max pyytää että tarjoaisin ruokaa kun rahat on tiukilla. Itse kun olin köyhä käytin halvinta nokialaista. Tämä tuttu ei edes käy töissä kun "paskaduunit" eivät kelpaa.
Kommentit (522)
Itseasiassa tein kerran juuri niin.
Asuin aasiassa muutaman kuukauden ja tienasin nettipokerilla 2000-3000€/kk. Ihan perus low limit holdemia ja neljä pöytää auki samaan aikaan. Ei mitään huippupelaajan taitoja, vaan sellaista peliä jota kuka tahansa joka osaa perussäännöt voi pelata.
Ei tuohon mitään työpaikkaa tai lupia tarvinnut.
Nykyisin nettipokeri on mennyt muodista joten nomadit ovat siirtyneet muunlaisiin juttuihin. Moni maa tarjoaa nykyisin digital nomad viisumeita joten mitään työlupia ei tarvii.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se "paskaduuni" kannattaa kyllä ottaa vastaan kun tarjotaan. Ei kukaan tuu kotisohvalta repimään kymppitonni kuussa toimarin työpaikkaan. Jos ei edes osata tai viitsitä tehdä sitä paskaduunia, niin miten sitten joku vaativampi työ sujuisi?
Ap
On liioittelua sanoa, että kukaan ei tule hakemaan kotisohvalta hyvään työpaikkaan. Harvinaista se on, mutta ei mahdotonta.
Minulle on käynyt niin. Makasin täysin velttona kotisohvallani enkä uskonut löytäväni töitä mistään. Olin jo luovuttanut työnhaun suhteen ihan kokonaan. Mutta niin vain kävi, että puhelin soi, ja minulle tarjottiin juuri sellaista työtä jota haluan tehdä ja johon koulutukseni soveltuu.
Työnantaja oli saanut tietoni työkkäristä. Sovittiin haastattelu seuraavalle päivälle ja sain sen työpaikan. Niinkin voi siis käydä, että se unelmien työpaikka löytyy kotisohva
Uskomatonta! Onneksi olkoon, ihan vilpittömästi! Maailma on pieniä ihmeitä täynnä 😀.
Olen todella kurjista lähtökohdista, suurin osa teistä ei voi edes kuvitella että niin saattoi elää lapsi 80-luvulla. Laman lapsi, vanhemmat kouluttautumattomat teinivanhemmat, teininä ei ollut siteitä. Esim. 6lk kuljin äitini vanhoissa kengissä (naisten muoviset saapikkaat, niin nolot) ja punaisessa toppahaalarissa.
Pikakelaus tähän päivään todella ankeiden ja taloudellisten vuosikymmenten kautta: nyt olen 40v kauppatieteiden tohtori, palkka hyvin mukavassa työssä 7000e/kk.
Vinkit köyhille:
- opiskele, se on meidän kurjien ainoa turvaverkko, opiskele niin pitkälle kuin pää ja resurssit ikinä kestää, hyödynnä opiskelijaedut ja terveydenhuolto
- opiskelin 20 vuotta töiden ohella korkeakoulututkinnot, opiskele alaa, joka työllistää: itse en ymmärtänyt tätä teininä ja opiskelin työteliään humanistitutkinnon, myöhemmin ymmärsin virheen ja tein kaiken maailman hanttihommien ohella lisätutkintoja
- vältä lainan ottoa, etsi kaupungin halvimmat neliöt, tee töitä - ihan sama mitä vain löydät, hae töitä etenkin kausien ulkopuolella kun kausityöntekijät lähtee
- tee keittoja kotona, leivo sämpylät itse
- osta vaatteet kirppiksiltä tai kirkon lahjoituspöydistä, huolla vaatteet ja siitä ne, säilyvät kauniina pitempään
- älä ikinä laske sosiaalietuuksien varaan
- tähtää vähintään 50e säästöön joka kuukausi, sen saa vaikka sijaistamalla koulussa yhden päivän kuussa
- sijaisuudet päivystä, kouluissa jne on helppo tapa cv:hen täytettä, niiden kautta voi päästä oppisopimuskoulutukseen, ensin vaikka lastenhoitajaksi, sitten voi opiskella pala palalta korkeakoulututkintoa siihen sivuun ja saada lopulta korkeakoulututkinto, sitten voi hakea maisteriopintoihin
- liiku paljon, se on halvin terveysvakuutus
- luovu rahasyöpöistä: auto, lemmikit, hyödynnä taloyhtiön pesutupa
- hae tuettuja lomia
- älä anna periksi, vaikka tulisi mitä vastoinkäymisiä (usko pois, niitä on itselläkin riittänyt) ja anna hyväosaisten narratiivien valua toisesta korvasta ulos
- älä sääli itseäsi, se on iso taakka eikä vie mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VASTATKAA MINULLE:
Mitä te haluatte minun tekevän????? Mitä voin tehdä???
Ehdotukset ei kelpaa eikä konkreettinen apu. Ihan oikeasti kysyn. En tiedä.
Haluatteko vain sympatiaa ja empatiaa tällä palstalla? Jos sekin on poissuljettu, että tulen oikeasti kauppaan maksamaan ostokset, niin mitä ihmettä voin tehdä parantaakseni teidän oloa (tai edes muutaman)?.
asianajaja
Minulle tulisi parempi olo jos sanoisit, että ymmärrät miten vaikeaa tällä hetkellä on saada työtä koko Suomessa ja että 300 000 työtöntä vs. 10 000 avointa työpaikkaa on kohtuuton tilanne. Ja sen, että ymmärrät, että ihmisillä on eri lähtökohdat ja eri mahdollisuudet, sen, että aina ei voi onnistua, vaikka on tehnyt kaiken.
Eli haluatte vain sympatiaa ja empatiaa, ette konkreettista apua. OK. Täältä pesee.
On todella vaikeaa saada töitä Suomessa nykyään ja etenkin sellaista, että palkalla eläisi. Nyt kun hallituskin kiristää sosiaalitukia, ymmärrän hyvin, että on vaikeaa ja tiukkaa. Monilla tulevaisuus näyttää synkältä.
Etenkin, jos vielä on oppimisvaikeuksia tai sairauksia tai ihmispelkoa, niin hankalaa, kun ei enää voi kouluttautua. Myös koulutuksiin on vaikea päästä eikä ne koulutuksetkaan takaa työllisyyttä.
Ymmärrän myös sen, että hankala on eri lähtökohdista ponnistaa ja lapsuuden epävakaus vaikuttaa koko elämään.
On vain hyväksyttävä, että aina ei voi onnistua. Mutta onneksi on Vauva -palsta. Tänne voi valittaa.
Helpottiko??? Tuskin. Mutta yritän jatkossa muistaa ohjeesi, että tulee parempi olo, jos kerron, että ymmärrän.
Mutta sitä puolestaan MINÄ en ymmärrä, että miten minun sympatia/empatia täyttää sen tukalassa tilanteessa olevan hlön ruokakaapin??? Minähän olen jo tarjoutunut tulemaan lompakoksi kauppaan.
asianajaja, nainen, 52v
Vierailija kirjoitti:
Olen todella kurjista lähtökohdista, suurin osa teistä ei voi edes kuvitella että niin saattoi elää lapsi 80-luvulla. Laman lapsi, vanhemmat kouluttautumattomat teinivanhemmat, teininä ei ollut siteitä. Esim. 6lk kuljin äitini vanhoissa kengissä (naisten muoviset saapikkaat, niin nolot) ja punaisessa toppahaalarissa.
Pikakelaus tähän päivään todella ankeiden ja taloudellisten vuosikymmenten kautta: nyt olen 40v kauppatieteiden tohtori, palkka hyvin mukavassa työssä 7000e/kk.
Vinkit köyhille:
- opiskele, se on meidän kurjien ainoa turvaverkko, opiskele niin pitkälle kuin pää ja resurssit ikinä kestää, hyödynnä opiskelijaedut ja terveydenhuolto
- opiskelin 20 vuotta töiden ohella korkeakoulututkinnot, opiskele alaa, joka työllistää: itse en ymmärtänyt tätä teininä ja opiskelin työteliään humanistitutkinnon, myöhemmin ymmärsin virheen ja tein kaiken maailman hanttihommien ohella lisätutk
Hyviä neuvoja, paitsi että opiskelemaan ja töihin ei nykyään pääse. Onnittelut sinulle nousujohteisesta urasta.
No ei AP ainakaan äidin kielen opettaja ole.
Vierailija kirjoitti:
No ei AP ainakaan äidin kielen opettaja ole.
Äidinkieli on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VASTATKAA MINULLE:
Haluatteko vain sympatiaa ja empatiaa tällä palstalla? Jos sekin on poissuljettu, että tulen oikeasti kauppaan maksamaan ostokset, niin mitä ihmettä voin tehdä parantaakseni teidän oloa (tai edes muutaman)?.
asianajaja
Minulle tulisi parempi olo jos sanoisit, että ymmärrät miten vaikeaa tällä hetkellä on saada työtä koko Suomessa ja että 300 000 työtöntä vs. 10 000 avointa työpaikkaa on kohtuuton tilanne. Ja sen, että ymmärrät, että ihmisillä on eri lähtökohdat ja eri mahdollisuudet, sen, että aina ei voi onnistua, vaikka on tehnyt kaiken.
Meni sitten vttuiluksi 😂.
Kun tätä ketjua lukee ymmärtää kyllä miksi köyhät ovat köyhiä. Kaikki neuvot ovat pelkkää vitt uila ja tuhat syytä ollaam keksitty miksi sille omalle kohtalolle ei voi tehdä mitään.
Mihinkään mikä parantaisi omaa tilannetta ei löydy rahaa. On se kumma kun kuitenkin löytyy rahaa viinaan, tupakkaan, telkkuihin, iphoneihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vinkit köyhille:
- opiskelin 20 vuotta töiden ohella korkeakoulututkinnot, opiskele alaa, joka työllistää: itse en ymmärtänyt tätä teininä ja opiskelin työteliään humanistitutkinnon, myöhemmin ymmärsin virheen ja tein kaiken maailman hanttihommien ohella lisätutk
Sinä et ole kauppatieteiden tohtoria nähnytkään. Keltanokkainen kylterikin osaa jäsentää ajatuksensa paremmin ja karsia niiden seasta hölmöimmät kuten "hae tuettuja lomia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se "paskaduuni" kannattaa kyllä ottaa vastaan kun tarjotaan. Ei kukaan tuu kotisohvalta repimään kymppitonni kuussa toimarin työpaikkaan. Jos ei edes osata tai viitsitä tehdä sitä paskaduunia, niin miten sitten joku vaativampi työ sujuisi?
Ap
Olet täysi idari. Ei sinne mäkkärin kassallekaan kaikkia hakeneita palkata.
Aina sama tekosyy-kaikkia ei palkata niin minäkään en hae.Laiskoilla tekosyitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä ketjua lukee ymmärtää kyllä miksi köyhät ovat köyhiä. Kaikki neuvot ovat pelkkää vitt uila ja tuhat syytä ollaam keksitty miksi sille omalle kohtalolle ei voi tehdä mitään.
Mihinkään mikä parantaisi omaa tilannetta ei löydy rahaa. On se kumma kun kuitenkin löytyy rahaa viinaan, tupakkaan, telkkuihin, iphoneihin jne.
Alkoiko ketju hiipua liikaa, kun tulit oikein kliseet tiivistäen antamaan sille vauhtia?
Vierailija kirjoitti:
VASTATKAA MINULLE:
asianajaja
Miten olisi sellainen avustusjärjestö, josta varaton voisi saada ajokortin (jotta saisi töitä), hakea tukiopetusta kieliin (jos on oppimisvaikeus) jne. Jotain konkreettista, joka auttaisi häntä työllistymään ja siten hankkimaan omat ruokakassinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni paiski ikänsä kokopäivätöitä, hajotti sillä paikkansa ja lopulta joutui sairaseläkkeelle muutamia vuosia ennen oikeaa eläkeikää. Vuosikymmenten kokopäivätöistä huolimatta on pieni eläke ja sairauskulut vievät hirveästi rahaa.
Siihen maailmanaikaan kun hän aloitti työt, kokopäivätöitä oli tarjolla ihan eri lailla kuin nyt. Nykypäivän pätkätyöläiset tuskin saavat kummoistakaan eläkettä, jos edes pääsevät koskaan eläkkeelle.
Kaikista ei tule rikkaita millään. Kaikilla ei ole samanlaisia kykyjä, kaikista ei ole aloille joista saa huikeasti rahaa. Lisäksi yhteiskunnassa tarvitaan monenlaisia työntekijöitä, ei pelkästään insinöörejä. Joidenkin on siivottava ja hoidettava vanhuksia ja sen sellaista.
Ja hänkin on ollut onnekas kun on (ilmeisesti heti?) päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle. Minäkin olen paiskinut
Juu, ei hänkään pelkästään paikkojen lahoamisella olisi päässyt mutta sai myös syövän hiukan ennen eläkeikää niin jostain armosta sitten pääsi eläkkeelle vähän ajoissa.
Olen kuullut että mitään sairauseläkettä ei tosiaan ihan helposti anneta.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään noista en ole koskaan rahaa käyttänyt. Ei ole ollut varaa, eikä kyllä mielenkiintoakaan. Tulevaisuudessa vielä vähemmän varaa yhtään mihinkään, ei edes ruokaan ja lääkkeisiin, toinen täytyy valita. Tosiasia joka ei vitt..ilulla muutu miksikään, ei ainakaan rahaksi. Itselläni jää myös sairauden tutkiminen jatkossa kun viedään asumistuki kokonaan pois. Töihin en kykene, pääsisin ehkä, mutta en kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vinkit köyhille:
Muuten hyvät, mutta miten järkevä säästö tuo taloyhtiön pesutupa muka on? Halvimmillaan pesukoneen saa alle 200 eurolla. Kuka ylipäänsä haluaa pestä pyykkinsä samassa koneessa kuin vieraat ihmiset? Ihmiset yleensä pesevät taloyhtiöiden pesutuvissa sellaista, millä eivät halua omaa konettaan liata tai rikkoa, kuten kestovaipat. kuramatot ym. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tein kerran juuri niin.
Asuin aasiassa muutaman kuukauden ja tienasin nettipokerilla 2000-3000€/kk. Ihan perus low limit holdemia ja neljä pöytää auki samaan aikaan. Ei mitään huippupelaajan taitoja, vaan sellaista peliä jota kuka tahansa joka osaa perussäännöt voi pelata.
Ei tuohon mitään työpaikkaa tai lupia tarvinnut.
Nykyisin nettipokeri on mennyt muodista joten nomadit ovat siirtyneet muunlaisiin juttuihin. Moni maa tarjoaa nykyisin digital nomad viisumeita joten mitään työlupia ei tarvii.
Ap
Suosittelet siis hakuammunnalla sijoittamaan kalliiseen lentolippuun ja sitten katsomaan olisiko niin paljon tuuria että voittaisi nettipokerilla pari tonnia asuen halvemmassa maassa?
Tiedän sattumalta ihmisiä jotka ovat joutuneet ihan valtaviin velkoihin nettipokerin vuoksi, ei se ole mikään ansaintakeino. Muutenhan kaikki tekisivät sitä.
Digital nomad -viisumiin on vaatimuksia tulorajoista ja ainakin joskus osakkuuksista yhtiössä. Digital nomad -maista moni on Euroopassa ja siten myös kuukausitulojen pitää olla suuret, siihen ei riitä mikään aspatyö. Se on enemmän viisumi sellaisille joilla on jo työ tai firma, hyvät tulot ja joku taito jota voi tehdä mistä käsin tahansa. Ilman sopivaa viisumia ulkomailla työskentelyllä riskeeraakin sitten mukavasti pahimmillaan koko elämänsä ja tulevaisuutensa.
Saat kaiken kuulostamaan helpolta, kuten aina jos puhuu läpiä päähänsä ja jättää sanomatta oleellisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet täysi idari. Ei sinne mäkkärin kassallekaan kaikkia hakeneita palkata.
Aina sama tekosyy-kaikkia ei palkata niin minäkään en hae.Laiskoilla tekosyitä riittää.
Joko te laitoitte sellaisia työpaikkoja auki, johon valitsette sen, jolla ei ole työkokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VASTATKAA MINULLE:
asianajaja
Miten olisi sellainen avustusjärjestö, josta varaton voisi saada ajokortin (jotta saisi töitä), hakea tukiopetusta kieliin (jos on oppimisvaikeus) jne. Jotain konkreettista, joka auttaisi häntä työllistymään ja siten hankkimaan omat ruokakassinsa.
Ensimmäinen fiksu ja oikeasti auttava ehdotus! Vaikka muuttoavustus köyhälle. Erilaiset korttikoulutukset ja vaikka auton vuokraus että pääsee haastatteluihin kauemmas. Avustukset terveydenhuollon tutkimuksiin.
Oletpas sinä fiksu. Ei ihme että olet rikas kun olet noin älykäs. Miksi ei kodittomatkin osta vain taloa, ovatpas hölmöjä kun eivät koskaan ole tuota ajatelleet.