Olen rikas ja ymmärrän kyllä minkälaista on olla köyhä koska itsekin olin. Annan nyt vinkkejä köyhille.
Köyhät ei taida ajatella sitä että useimmat meistä rikkaista ovat oloista jotka eivät ole mitenkään parhaimpia. Monet meistä ollaan oltu köyhiä opiskelijoita, on köyhät vanhemmat jne. Miettikääpä sitä joskus.
Se mikä minut erotti muista köyhistä on se etten koska pitänyt köyhänä oloa pahana eikä siitä pitänyt kokoajan uhriutua. Itselläni oli oikea asenne, opiskelin ja tein töitä ahkerasti. Sen takia en ole köyhä enään.
Ottaa kyllä päähän kun köyhä tuttu jolla on uusin iphone pro max pyytää että tarjoaisin ruokaa kun rahat on tiukilla. Itse kun olin köyhä käytin halvinta nokialaista. Tämä tuttu ei edes käy töissä kun "paskaduunit" eivät kelpaa.
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on hyvä vinkki:
MENE TÖIHIN
Mene itse
Niin menenkin. Työhön jos toiseenkin.
Joku kirjoitti, että jos ei yhden työn palkka riitä, pitää ottaa toinenkin työ. Kommenttiin reagoitiin 15 alanuolella ja yhdellä ylänuolella (allekirjoittaneen).
Elääkö ihmiset jossain toivemaailmassa? Siinä maailmassa yksi työ riittäisi takaamaan toimeentulon aina ja joka tilanteessa. Kannattaa kuitenkin tulla sieltä tänne reaalimaailmaan, jossa entistä harvemmalla tilanne on tämä.
No Suomi nyt on tähän asti ollut hyvinvointi yhteiskunta, jossa yhdellä työllä on tullut toimeen. Jotkut sitten ajaa American mallia, jossa ihminen ei tee muuta kuin töitä ja silti on tiukkaa. Työstä pitää maksaa kunnon palkka, joll
Suomen ongelma on korkea VEROTUS. Se ei kannusta ahkeroimaan ja tekemään lisätyötä. Sen viesti on: turhaan siinä rypistelet ja ahkeroit, kun pari-kolme tonnia se kk nettopalkkasi kuitenkin maksimissaan on. (Tai saat neljän tonnin veromätkyt, kuten itselleni kävi). Joku voi viisastella, että olisit nostanut veroprosenttiasi kymmenen pinnaa. Niinpä niin ja nyt puhutaan ihan keskituloista, joka lapsiperheessä kuluu perus elämiseen.
Kansantalouden(kin) kannalta erittäin huono juttu, jos työn tekemiseen ei ole kannustimia. Toinen esimerkki ovat tukiloukut. Ei kannata ottaa työtä vastaan ja ruveta veronmaksajaksi alkuunkaan...
Varmaan vasemmistolaisetkin ymmärtävät, että tämä yhtälö ei toimi. Ei ole toiminut enää pariinkymmeneen vuoteen, mutta velkarahalla saatu näyttämään ikään kuin toimisi. Pää on tullut vetävän käteen, mitä siis seuraavaksi? Taloudellista toimeliaisuutta suomalaisittain eli lakkoja ja veronkorotuksia?
Kunnollista tarpeeksi tukevaa patjaa kivuliaaseen kroppaan en osaisi edes ostaa eikä sellaista saane ikinä. Ei tuolla vanhalla 50€ Housen patjalla rammoilla paikoilla oikein nukuta unilääkkeettä ja kivunhoidotta. Sänkynä on metallinen ikivanha hoivasänky, jossa mikään ei estä patjaa liukumasta edes taas. Sivuja ei ole. Pohja ei ole kiinteä, metalliritilät. Naapuri järjesteli mattoa sen ritiläpohjan päälle minun ollessani oko ajan tippua.
Kunnollinen silmälääkäri on haave, en tiedä vain nykyään yhtään ja samoin on Saharan kangastusta kunnon lasit vanhasta tutusta liilkeestä jossa ei myydä paskaa oikeasti huononäköiselle.
Sairaan jalkani jalkapöytä on ihan auki niin, kantapäällä en voi kävellä käytännössä. Respektan mittatilaustukisukkien sauma alla on tehnyt hirveät känsät joilta ei voi kävellä. Uutta lääkinnällisen jalkahoidon päätöstä ei ole. Edellinenkin lopetti byrokratian vuoksi. Ei osannut hoitaa eikä neuvoa sitä paitsi. Hirveä kipu jalan alla. Puuttuu sellaiset kengät joihin superturvonnut jalkapöytä menisi ne paksut nihkeät sukat jalassa. Kaupunki koetti teetätyttää, mutta paikallinen liike ei vuodessa osannut. Hirveä peukalon ihmemistä kun ei osata kuunnella. Toinen kenkäkin tuli paljon isompi. Ja sekin väärä!
Hammaslääkäriin täytyisi joskus. En kestä ajatella koko ongelmavyyhteä enää.
5 vuoteen ei ole ollut rintsikoita. En saa marketeista. Liiviliikkeisiin ei ole astumista. Lämpimiä alusvaatteita ei ole ollut vuosiin.
Nuoret muuttomiehet hävittivät jopa lämpimiä neulevaatteita sisältäneen säkin verhoista ja liinavaatteista puhumattakaan. Paljon käveli. Lamput rikottiin niin, juuri mitään ehyttä ei jäänyt. Eteisessä ei ole edes kattolamppua. Uskovainen ystävä haki muka talteen keittiökapineeni ennen muuttoa. Siitä on nyt liki 2v. Siellä on poistohibtaan ostertu kenwoodin yleiskone, ompelukone, jne, astioita jne. Ei tuo pois naapurikunnasta.
Ihmiset putsaavat vaikka missä asemassa olevan toisen ihmien täysin hävuttömästi. Mitään ei hävetä.
Statukseni olisi helpompi, jos ne paremmassa aaäsemassa olevat jopa oululaisen muttofirman porukkaa myöden eivät olisi olleet niin umpihärskejä jopa häfänalaista kohtaan. Muuta en nyt virka.
Pääsiäistä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä Asianajaja nyt mesot?
Eihän täällä kukaan ole pyynnyt mitään. Onko jossain muissa ketjuissa vaadittu sinulta jotain? Miten kukaan voi _vaatia_ mitään keneltäkään anonyymiltä netissä? Ohita kahelit. Scrollaa ohi.
Mä en valitettavasti pääse Oulusta Hesaan :)Anteeksi kovasti. Enkä ensiksi etsi ruokakasseja, vaikka niissä ei ole mitään vikaa. Ehdotan: etsi autettavat livenä jos tahdot auttaa niin, ettei sinua huijata.
Olen tämän talven syönyt pääasiassa pelkkää leipää, puuroa ym. jotta saan taloustavaraa erittäin pitkästä aikaa kuntoon. Olen ostanut halvalla alepaikkojen alesta, ottanut laskulle ja maksanut pikimmiten pois. Sama menossa vielä tällä kertaa. Uskalsin ottaa saatuani uuden päätöksen kun edelliset sain maksettua pois kaikki - tietämättä saanko uutta päätöstä.
Ei tämä ihan hupia ole arpoa uusien pölynimurin suulakkeiden kanssakaan, pärjääkö reumakätisen o
Ei kuulosta hauskalta. Onko sinulla erityisiä syitä elää?
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä kukaan ole pyynnyt mitään. Onko jossain muissa ketjuissa vaadittu sinulta jotain? Miten kukaan voi _vaatia_ mitään keneltäkään anonyymiltä netissä? Ohita kahelit. Scrollaa ohi.
Mä en valitettavasti pääse Oulusta Hesaan :)Anteeksi kovasti. Enkä ensiksi etsi ruokakasseja, vaikka niissä ei ole mitään vikaa. Ehdotan: etsi autettavat livenä jos tahdot auttaa niin, ettei sinua huijata.
Olen tämän talven syönyt pääasiassa pelkkää leipää, puuroa ym. jotta saan taloustavaraa erittäin pitkästä aikaa kuntoon. Olen ostanut halvalla alepaikkojen alesta, ottanut laskulle ja maksanut pikimmiten pois. Sama menossa vielä tällä kertaa. Uskalsin ottaa saatuani uuden päätöksen kun edelliset sain maksettua pois kaikki - tietämättä saanko uutta päätöstä.
Ei tämä ihan hupia ole arpoa uusien pölynimurin suulakkeiden kanssakaan, pärjääkö reumakätisen o
Kiitos sinulle tästä viestäsi.
Olet täysin oikeassa. Minun pitää ohittaa nuo trollaajat. Paha tapani tällä palstalla on se, että provosoidun, jos ja kun ammattiani epäillään JA tässä ketjussa etenkin, että oikeaa avuntarjousta EI oteta vastaan, vaan mieluummin valitetaan.
Auttaisin kyllä sinua, mutta niin sinisilmäinen minäkään en ole, että tilille rahaa lähettäisin.... Itse muuten lähtöisin pohjoisesta, Kittilästä. Oulu ei niin tuttu paikka, mutta Kemi siinä lähellä sitäkin tutumpi. Koulut lukioon asti Kemissä koluttu läpi.
Mutta. Olet oikeassa. Turhaan minä taistelen näitä trolleja vastaan. Sovitaan, vaikka niin, että olen 63 v mies, työtön raksatyöläinen.
asianajaja
"No, tuo olikin vain esimerkki siitä, millä tavalla rikkiviisaat palstatrollit ratkovat tuntemattomien ihmisten ongelmia. Kuka tahansa voi vaurastua, kun vain luopuu viinasta, tupakasta ja Netflixistä - vaikkei olisi niitä koskaan edes käyttänyt."
Ei, vaan nuo ovat vain joitakin esimerkkejä terveydelle ja/tai taloudelliselle tilanteelle haitallisista ei-välttämättömistä menoista. Yksilötasolla lista voi näyttää erilaiselta, mutta pointti on rahan osalta sama, eli rahan käyttö ei ole hallinnassa, vaikka jämerä talouskuri olisi elintärkeää ko. tilanteessa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
"No, tuo olikin vain esimerkki siitä, millä tavalla rikkiviisaat palstatrollit ratkovat tuntemattomien ihmisten ongelmia. Kuka tahansa voi vaurastua, kun vain luopuu viinasta, tupakasta ja Netflixistä - vaikkei olisi niitä koskaan edes käyttänyt."
Ei, vaan nuo ovat vain joitakin esimerkkejä terveydelle ja/tai taloudelliselle tilanteelle haitallisista ei-välttämättömistä menoista. Yksilötasolla lista voi näyttää erilaiselta, mutta pointti on rahan osalta sama, eli rahan käyttö ei ole hallinnassa, vaikka jämerä talouskuri olisi elintärkeää ko. tilanteessa.
-eri
Höpö höpö. Kaikki tuo on vain halventamista. Ne, jotka ryyppäävät rahansa, tietävät tarkkaan, miksi sitä rahaa ei ole. Niille, jotka eivät ryyppää rahojaan, tuollainen "neuvominen" on tarpeetonta. Mitään kuvakieltä ja symboliikkaa ei näissä ketjuissa kannata viljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on 2 vuotta vanha Nokia 3310, eikä rahaa ruokaan. Ongelmana on se, että olen hakenut yli 1000 työpaikkaa, mutta en saa työtä. Tutkinnot on opiskeltu ja velkaa sen vuoksi on 22 000 euroa. Ei sekään kannattanut, eikä johtanut hyvään toimeentuloon, saati rikkauksiin.
Tämä on monen tilanne.
Täytyy ymmärtää että markkinat ovat niin vaikeat ettei asenne ja yritteliäisyys riitä. Toista oli ennen! Ja niiden aikojen vinkit ei toimi.
Fiksut ja ahkerat on nyt pitkäaikaistyöttömiä ja rahat ruokaan lopussa. Tämä on se pääongelma kun töitä ei vaan ole! 10 000 paikkaa vs 500 000 työtöntä.
Itse kuulun Mensaan ja todella olen vaatimattomista oloista ja reipas, silti, työtön. Ei ole kuule kivaa. Tämä maa on syöksykierteessä
Jos kuulut Mensaan, niin kai myös tajuat, ettei työpaikkojen määrä ole kiveenhakattu - eikä läheskään kaikkia työpaikkoja edes täytetä tuota reittiä - ja superfiksu voi työllistää itsensäkin. Ja jos maa edelleen tuntuu olevan syöksykierteessä, niin noin fiksu varmaan sitten hoitelee itsensä ja mahd. perheensä vaikka Norjaan tai johonkin EU-maahan, jonne voi muuttaa ilman viisumia, ja aloittaa alusta siellä, missä asiat ovat omasta mielestä paremmin. Tsemppiä silti sinulle, jos tosissasi yrität, mutta yritä katsoa boksin ulkopuolelta, et tunnista kaikkia mahdollisuuksia nyt.
Se, mikä on yhdelle "paskaduuni" voi olla toiselle unelmaduuni. Ja päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ihan hupia ole arpoa uusien pölynimurin s
"JA tässä ketjussa etenkin, että oikeaa avuntarjousta EI oteta vastaan, vaan mieluummin valitetaan."
Mistä sinut tunnistaa oikeaksi avuntarjoajaksi? Ja miten sinä erotat kaksi tai useampiakin kirjoittajia toisistaan?
- Toinen kommentoija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se "paskaduuni" kannattaa kyllä ottaa vastaan kun tarjotaan. Ei kukaan tuu kotisohvalta repimään kymppitonni kuussa toimarin työpaikkaan. Jos ei edes osata tai viitsitä tehdä sitä paskaduunia, niin miten sitten joku vaativampi työ sujuisi?
Ap
Tässä ollaan asian ytimessä: ensin on otettava nöyrästi ne ns. paskaduunit. Siitä sitten eteenpäin pikkuhiljaa ja tämä pätee myös korkeasti koulutettuihin. Harva pääsee heti huippuduuniin.
Tätä, jos ei ole valmis tekemään jää helposti ikuisesti köyhäksi. Kuten tuo, jolla 22k€ opintolainaa. Rivien välistä huokui kauas se, että haetut 1000 työpaikkaa oli kaikki huippuduuneja, joihin kokemus ei vaan riitä.
Ei näihin pa
Täällä kunnan matalapalkka hommiin ei ollut yhtään hakijaa,samoin huoltoasemalle ,piti sitten ottaa vuokrafirmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se "paskaduuni" kannattaa kyllä ottaa vastaan kun tarjotaan. Ei kukaan tuu kotisohvalta repimään kymppitonni kuussa toimarin työpaikkaan. Jos ei edes osata tai viitsitä tehdä sitä paskaduunia, niin miten sitten joku vaativampi työ sujuisi?
Ap
Tässä ollaan asian ytimessä: ensin on otettava nöyrästi ne ns. paskaduunit. Siitä sitten eteenpäin pikkuhiljaa ja tämä pätee myös korkeasti koulutettuihin. Harva pääsee heti huippuduuniin.
Tätä, jos ei ole valmis tekemään jää helposti ikuisesti köyhäksi. Kuten tuo, jolla 22k€ opintolainaa. Rivien välistä huokui kauas se, että haetut 1000 työpaikkaa oli kaikki huippuduuneja, joihin kokemus ei vaan riitä.
"Täällä kunnan matalapalkka hommiin ei ollut yhtään hakijaa,samoin huoltoasemalle ,piti sitten ottaa vuokrafirmasta."
Mikä oli se syy, jonka vuoksi työntekijöiden kannatti tulla töihin vuokrafirman kautta, mutta ei suoraan kunnan tai yrityksen työntekijäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on 25v vuotta sitten sijoittanut Helsingin pörssiin, sijoitusten arvo on vain laskenut.
Puhut paskaa. Keskimäärin Helsingin pörssi on viimeisen 25 vuoden aikana tuottanut noin 13.3%
Eli jos 25 vuotta sitten olisi tonnin laittanut sisään indeksiin niin nyt olisi 21230 euroa sijoituksissa.
Keskimäärin kyllä. Mutta jos sijoitit esimerkiksi juuri ennen IT-kuplan puhkeamista, sait odottaa aika kauan, ennenkuin sijoituksesi olivat edes nollassa. Minulla 12 v myöhemmin sijoitusten arvo oli edelleen tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tietää että ettet tiedä sijoittamisesta yhtään mitään. Vaikka sijoittaisit suoraan osakkeisiin niin kaupankäyntikulut EIVÄT OLE 50%. Kannattaa valita sellainen välittäjä jolla on pienet kaupankäyntikulut omaan sijoitusmahdollisuuksiin nähden. Esim nordealla ja OP:lla molemmilla kaupankäytikulut pohjoismaihin sijoittaessa on maksimissaan 1%. AIKA paljon eri kuin tuo 50% mistä puhut. Myöskään jenkkilään sijoittaessa kulut eivät ole oikealla välittäjällä korkeat vaikka sijoittaisi pienillä summilla. Minä esim ostin yhtä osaketta tällä viikolla 50 dollarilla ja palkkio oli 0,5 dollaria, eli jällen pysyi kustannukset 1%. Toki isommilla kaupoilla kulut ovat VIELÄ pienemmät. Esim ostin kanadalaista firmaa 2500 CAD:lla ja kaupankäyntikulu oli 2,7 CAD, eli 0,1%.
Ainakin Nordnetillä on ollut viimeksi sijoittaessani minimiveloitus, ja kyllä se on useita euroja, muistaakseni 9. Eli jos sijoittaa 18 euroa, puolet siitä menee palkkioon. Siksi on järkevämpää ostaa kerralla mahdollisimman suurella summalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä sitten EKA vinkki.
Aloita sijoittaminen aikaisten, mielellään jo ekasta kesätyöpalkasta. Maksa AINA ensin itsellesi, sitten muille ja loput rahat voit sitten tuhlata.
Mahtava neuvo! Laita rahat osakkeisiin sen sijaan että ostaisit ruokaa :D
KUKA sanoi että sinne pitää laittaa KAIKKI rahat? Tärkeintä on että AINA kun saa rahaa, OSAN siitä sijoittaa omaan TULEVAISUUDEN toimeentuloonsa. Näin pääsee hyötymään korkoa korolle ilmiöstä. Laittaa vaikka sen kympin tai 50. Konkreettinen esimerkki on että jos ostaa 50 eurolla yhden osakkeen, voi jo seuraavasta kuusta alkaen saada tililleen kuukausittain osinkoa, Ei paljon, mutta LISÄÄ kuitenkin, ja heti eka kuun jälkeen, eikä vuosien päästä. Ja näin jo heti seuraana kuukautena sen 50 sijoittaminen on osingon verran helpompaa, eli niistä omista tuloista ei tarvikaan laittaa enää 50 euroa vaan vähän pienempi summa riittää.
Eikös osingot makseta aina kerran vuodessa per yritys? Eikä kerran kuussa. Vai tarkoititko, että koska eri yritykset maksavat osinkonsa eri aikaan vuodesta, voi hyvällä tuurilla saada osinkoa jo seuraavassa kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkit joita porukat täällä jakelee pätevät korkeintaan siihen miten olla edelleen köyhä, mutta ehkä säästää jonkun pennosen ellei hallitus sitäkin vie. Ei näillä vinkeillä sieltä köyhyydestä nousta.
Työtä tekemällä ja sijoittamalla nimenomaan noustaan. Millä muulla keinolla sitten muka.
Jos tavoitteena on vaikka lääkärin ura niin siitä ei kyllä mitään hyötyä, että teet vaikka siivoojan töitä.
No sen kuin menet opiskelemaan lääkäriksi ja tekemään ko. uraa, jos sinne pääset, mutta ellet pääse, niin pointtina on tehdä jotakin jossakin eikä olla kotona työttömänä, ellei halua jämähtää sinne pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten pitkään niitä paskaduuneja pitää tehdä,ap? Olen nyt 48 v ja ollut töissä 30 vuotta. Tällä hetkellä taas työtön.
Vierailija kirjoitti:
Milloinkas ap on opiskellut ja valmistunut? Luulen ettet ihan parin viimeisen vuosikymmenen aikana. Et ole sattunut huomaamaan näiden viimeisten parin vuosikymmenen aikana että työt ovat vähentyneet. Suomalaisia yrityksiä on myyty hirmuiseen tahtiin ulkomaille ja työt siirtyneet sinne entisen ouhelinfirma Nokian malliin muistatko?
No niin työpaikat siis vähenee koko ajan ja nykyisin siitä huolehtii pääasiassa tekoäly ja digitalisaatio. Kysymykseni sinulle kuuluukin, että miten niitä työpaikkoja saadaan kaikille työttömille?? Siinä kysymys? Onko ratkaisuehdotuksia?
Jaa-a, kannattaisiko sitten opiskella sitä teko älyä ja dikitalisaatiota...?
Tai mitä tahansa alaa missä on työvoimapula. On se kumma kun sellaisiakin aloja on, vaikka ei muka työpaikkoja ei ole tarpeeksi tarjolla.
Ap
"Kotipaikkakunnalla kun avattiin mäkki, sinne palkatut olivat kaikki kokkeja. Ketkä ei tulleet valituksi? No ne, jotka ei olleet kokkeja.
No siinä menee monen koulutus viemäristä alas jos ei ammattilainen muuta työtä saa kuin hampurilaisten kokoamista."
Tuskinpa kovin moni ammattilainen hirveän monta vuotta hampurilaisia kokoaa, mutta jostakin on yleensä aloitettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä neuvoi sijoittamaan niin rikastuu. Joo, tai sitten häviää kaiken.
Jos olisi varmalla prosentin korolla oleva rahasto jonne onnistuisin sijoittamaan kaikki kuukausituloni, voittaisin vuodessa 40 euroa. Ja tietenkään en voi sijoittaa koko kuukausituloa koska pitää jollain elääkin.
Näillä tuloilla ei voi ottaa mitään isoja sijoitusriskejä ellei halua joutua kadulle.
Vaikka kai kaikki nyt tämän verran muutenkin tajuavat.Aloin testiksi sijoittaa hiukan neljä vuotta sitten. Viimeisen puolen vuoden aikana ensimmäistä kertaa yksi kohde meni plussan puolelle ja olen voittanut lähes 30 euroa!
Yksi kohde on vieläkin miinuksella ja yksi on nousussa mutta koska menetin sinne jo rahaa, en ole vieläkään plussan puolella.
Sain neljässä vuodessa 30 euroa, menetin 150.
Pienillä summissa ja erittäin epävarmassa talou
Kannattaa sijoittaa indeksiin, jos ei ole perehtynyt osakepoimintaan.
Ja pankit todellakin tarjoavat kuukausisäästämistä rahastoihin jonne voi laittaa muutaman kympin kuussa. Ei siihen mitään isoja summia tarvita.
Ap
Aloin testiksi sijoittaa hiukan neljä vuotta sitten. Viimeisen puolen vuoden aikana ensimmäistä kertaa yksi kohde meni plussan puolelle ja olen voittanut lähes 30 euroa!
Yksi kohde on vieläkin miinuksella ja yksi on nousussa mutta koska menetin sinne jo rahaa, en ole vieläkään plussan puolella.
Sain neljässä vuodessa 30 euroa, menetin 150.
Pienillä summissa ja erittäin epävarmassa taloustilanteessa sijoittaminen on enemmän harrastus kuin mikään rikastumiskeino.