Joidenkin palkka on kohtuuttoman suuri
Kommentit (135)
Näihin juttuihin että ihan kuka vaan voi tehdä ihan mitä vaan kommenttinaettä ei välttämättä kaukana totuudesta monissa tapauksissa, joihin tarvitaan kuitenkin se amk tai yliopistokoulutus. Jopa näitä hommia, moni pystyisi tekemään vaikka puolen tai vuoden vuoden tehokoulutuksella. Istuen siinä työntekijän vieressä ja päästen mukaan kaikkiin hommiin oikein kunnolla käytännön tasolla.
Eihän se koulusta tullutkaan kovin valmis ole sillä koulutuksellaan. Tietenkin riippuu aina minkälaisista hommista kyse ja henkilön omista lahjakkuuksista ja soveltuvuuksista.
Palkkio tavallaan se työpaikka on siitä koulutuksesta, mutta muuten vaan jos jotain jurppii oma työ ja ei mielestään edes joku 6000 palkka oikein miellytä,mutta pakko on lun ei ile muita, niin voisihan siihen testikouluttaa jonkun alemmalta palkkatasolla, vaikka ei sopivaa koulutusta. Saattaisi olla ihan yhtä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole multa mitään pois jos joku saa hyvää palkkaa.
Elämä on nollasummapeli. Aina se on pois jos joku saa jotain. Ei ole edes vitsi, vaan tosi. Resursseja on rajallinen määrä.
Tuo nollasummapeli ajatus on tyrmätty vaikka kuinka monta kertaa!
Ihmiset tekevät toimillaan lisäarvoa ja saavat siitä korvausta. Keneltä on pois vaikka Supercellin omistajien rikkaus ja myös työntekijöistäkin paljon tuli miljonäärejä plus päälle hyvät palkat. Kyllä he ovat sen kaiken lisäarvon ihan itse tuottaneet. Eikä kyse ole mistään rajallisista luonnon resursseista! Ja täytyy aina muistaa, että jos tehdään luonnonresursseille kuten vaikka metalleista jotain, niin yritys ja sen henkilöt tuovat lisäarvoa ja jalostavat sitä. Siitä on aika pitkämatka kun löydetään malmiesiintymä ja tehtaasta ulos tulee vaikka Tesla. Siinä välissä on tehtu paljon työtä, josta saadaan korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on nollasummapeli. Aina se on pois jos joku saa jotain. Ei ole edes vitsi, vaan tosi. Resursseja on rajallinen määrä.
Niin kauan kuin ihmiset eivät käytä maksimaalista aivokapasiteettiaan niin elämä EI ole nollasummapeliä. Se raja tulee vastaan siinä vaiheessa kun kukaan ei enää pysty jaksamistaan tai älykapasiteettiaan käyttämään täydellisen maksimaalisesti.
Yksikään ihminen niin ei tee, eikä koskaan tulekaan tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä suurempi palkka sitä vähemmän fyysinen työ. Itse olen sitä mieltä, että asian pitäisi aivan ehdottomasti mennä toisin päin. Turhauttavaa kun jotkut käsien heiluttelijat tienaavat suuria summia pelkän p*skan jauhamisella. Noh, onneksi ehkä jo viiden vuoden sisällä tekoäly korvaa monet käsien heiluttelijat.
Nuin puhuu ainoastaan sellainen älykääpiö jolla ei riitä ymmärrystä siihen miten suuria eroja ihmisten älyllisissä kyvyissä on. Yksi älykäs ja osaava voi ratkoa ongelman nopeammin kuin viisi tai kymmenen keskivertoa.
Tietysti sellaiselle maksetaan hyvin, koska ilman häntä saattaisi joutua palkkaamaan monta ihmistä tekemään sitä samaa työtä ja se vasta kalliiksi tulisikin.
Vierailija kirjoitti:
Eli haluaisit luopua noin 80% valtion tuloverotuloista.
Olen niin kateellinen, että siirrän palkkarahat kevyemmin verotettuihin voittoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nollasummapeliä. Yksinkertainen esimerkki: kaksi ihmistä tekee tuolin. Toinen tuoli on laadukas, ergonominen, kaunis ja kestävä.
Toisen tekemä on kaikin puolin huono ja hajoaa heti.
Sillä samalla resurssilla voi siis tehdä monenlaista laatua ja se sama resurssi voi kestää pitkään, tuottaa iloa ja terveyttä. Tai sitten voi aiheuttaa selkäkipuja, olla ruma ja hajota. Huonosti tehty jos alta hajoaa niin sen huonon tuolin vuoksi murtunut lonkka vie jonkun ihmisen työpanosta muualta.
Kyse on ennemminkin siitä miten resursseja käyttää, ja niille jotka niitä resursseja osaavat parhaiten käyttää maksetaan tietysti enemmän.
Vai maksaisitko itse saman verran tuollaiselle huonon tuolin tekijälle kuin hyvän? Miksi se hyvä panostaisi siihen laatuun jos helpommallakin saisi saman rahan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaveri saa keskimäärin 50 000€/kk. Vähän on eri mahdollisuudet tehdä reissuja tai tukea opiskelevia lapsia. Ja Kauniaisten kuplassa elämäpiirit on ihan erilaisia kuin Kehä3:n ulkopuolella
Ajattele jos saisit ton summan, mulle tulisi ainakin hirveä stressi vuodesta toiseen keksiä mitä nyt hankitaan
Mulle ei,vaikka tuhlariksi ja sellaiseksi joka "Ei osaa käyttää rahaa ollenkaan" tyypiksi väitetty Kaiken se käyttää mikä tulee. Rahat palaa taskussa.
My ass ne mitään pala.
Anna mulle toi ja mä näytän sulle paljon mä säästän vuodessa ja ehkä uskallan jopa sijoittaa. Ostettavaakin löytyy ihan kunnolla ja järkeviäkin kohteita. Ostaisin esim. auton, kodinkoneita, huonekaluja ja matkoja.
Ne on hauskoja nää että "Miksi joku alle 2000€ brutto ei sijoita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvitse yli 10.000 joka kuukausi rahaa.
Eihän palkoissa mistään tarvitsemisesta edes ole kysymys, vaan siitä, minkä arvoinen kenenkin työpanos on ja kuinka helposti työntekijä on korvattavissa toisella työntekijällä.
Kuka määrittelee sen minkä arvoinen kenenkäkin työpanos on? Ei, sitä ei mitata minkään yrityksen tuloksen perusteella, koska saman alan yritys voi tuottaa joko paljon tai vähän.Jos sanot, että aivokirurgi ansaitsee enemmän palkka kuin mm. elektroniikkatyöntekijä, metallityöntekijä, koneinsinööri, valimotyöntekijä, lääketyöntekijä tai muovityöntekijä. Niin miksi? Koska ilman mitään edellämainittuja ammatteja se aivokirurgi ei työtään voi tehdä! Entä jos maailma muuttuisi yht äkkiä vaikka sodan vuoksi, olisiko aivokirurgi se tär
Työn arvo on täsmälleen se, minkä verran siitä joku on valmis maksamaan. Helppoa.
Mieti itse. Paljonko maksaisit siitä että joku leikkaa nurmikkosi, ja paljonko maksaisit siitä että pääset sen aivokirurgin hoidettavaksi jos kuolema muuten kolkuttelisi ovella?
Vierailija kirjoitti:
Työn arvo on täsmälleen se, minkä verran siitä joku on valmis maksamaan. Helppoa.
Mieti itse. Paljonko maksaisit siitä että joku leikkaa nurmikkosi, ja paljonko maksaisit siitä että pääset sen aivokirurgin hoidettavaksi jos kuolema muuten kolkuttelisi ovella?
Jos kaikesta työstä maksettaisiin samaa palkkaa niin olisihan se aika ikävää jos se aivokirurgi tuumaisi hädässä olevalle että "tänään on kaunis ilma, leikkaan mieluummin nurmea" 😀 Se on helpompaa, terveellistä hyötyliikuntaa ja siinä on pienempi vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaveri saa keskimäärin 50 000€/kk. Vähän on eri mahdollisuudet tehdä reissuja tai tukea opiskelevia lapsia. Ja Kauniaisten kuplassa elämäpiirit on ihan erilaisia kuin Kehä3:n ulkopuolella
Minulla on myös tällainen kaveri. Kadehtimisen ja valittamisen sijaan keskityn miettimään miten itse pääsisin paremmille tuloille. Matkaa hänen tuloihinsa on suorastaan melkomoisesti.
Jos pk-seudulla haluaa asua lasten kanssa niin 7000€/kk on ihan se minimi jolla jotenkin pärjää . Sillonkin eletään ihan kädestä suuhun eikä mitään jää säästöön . Ottaen huomioon että yksin maksaa kaiken sekä järjettömät elatusmaksut ym . Ton palkan alle ei ole järkeä edes töihin mennä .
Jos työeläkkeisiin kosketaan, pitäisi puuttua myös palkkoihin. Niissähän se kaiken pahan alku ja juuri on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla ja kunnilla on paljon hyväpalkkaisia paperinpyörittäjiä, heidän palkkoja voisi tarkastella. Yksityiset voivat maksaa mitä haluavat.
saisiko niinkuin esimerkkejä näistä hyväpalkkaisista paperinpyöritysviroista?
Uudenmaan Ely-keskus, Valtioneuvoston kanslia
Vierailija kirjoitti:
Jos työeläkkeisiin kosketaan, pitäisi puuttua myös palkkoihin. Niissähän se kaiken pahan alku ja juuri on!
Satonen ja Purra voitaisiin laittaa häkkiin kadulle asumaan. Semoiseen lasikuutioon, jossa on kalterit ja ruoaksi pelkkää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Parasiitit luulevat, että ylimenevä osa jaettaisiin näille loisille. He odottavat samaa elintasoa kuin työtätekevillä tekemättä mitään, ainoastaan vaatimalla. He kuvittelevat työssäkäyvien olevan heille jotain velkaa.
Minä kävin kolme vuotta pidempään kouluja, joten on vain oikeus ja kohtuus, että saan loppuelämäni ajan kolminkertaista palkkaa.
On sitä paitsi henkisesti raskasta siirtää vastuuta suorittavalle duunarille.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen määrä palstalaisista haluaisivat Suomeen kommunistisen yhteiskunnan. Jokaikiselle tasapalkka riippumatta mitä tekee ja sitten puolueen jäsenkirjalla kavereille hyvät virat joissa kaikenlaisia etuja. Sitähän se oli Neuvostoliitossakin.
Ja sinä tietysti "syvän etelän" orjaplantaasit. Aioitko muuten itse orjaksi vai piiskaa heiluttamaan?
Voin siirtyä kaksipäiväiseen työviikkoon. T: Erikoislääkäri julkisella sektorilla
"Työn arvo on täsmälleen se, minkä verran siitä joku on valmis maksamaan. Helppoa.
Mieti itse. Paljonko maksaisit siitä että joku leikkaa nurmikkosi, ja paljonko maksaisit siitä että pääset sen aivokirurgin hoidettavaksi jos kuolema muuten kolkuttelisi ovella? "
----------
Juuri näin, ja jos yhtäkkiä skalpellipula iskisi niin sitten niistä skalpelleista maksettaisiin maltaita ja uusia skalpelleja valmistavia yrityksiä alkaisi putkahdella.
Aikana jolloin skalpellinteon osaavia ihmisiä on riittävästi, ei niistä suunnattomia summia tarvi maksaa. Jos joku yrittää veloittaa skalpellista liikaa, voi sen ostaa jostain muualta.
Kuka määrittelee sen minkä arvoinen kenenkäkin työpanos on? Ei, sitä ei mitata minkään yrityksen tuloksen perusteella, koska saman alan yritys voi tuottaa joko paljon tai vähän.Jos sanot, että aivokirurgi ansaitsee enemmän palkka kuin mm. elektroniikkatyöntekijä, metallityöntekijä, koneinsinööri, valimotyöntekijä, lääketyöntekijä tai muovityöntekijä. Niin miksi? Koska ilman mitään edellämainittuja ammatteja se aivokirurgi ei työtään voi tehdä! Entä jos maailma muuttuisi yht äkkiä vaikka sodan vuoksi, olisiko aivokirurgi se tärkein ammatti sillä hetkellä? Onko aivokirurgi kaikkein tärkein ammatti maailmassa? Aika marginaalinen ryhmä koko elämässään tarvitsee aivokirurgia, mutta kaikkia noita muita työntekijöitä ilman maailma voisi olla melkoisen paljon ankeampi! Siksi heitä on paljon enemmän kuin aivokirurgeja, koska heitä maailma tarvitsee paljon enemmän, joten se pitäisi näkyä myös todellakin palkkauksessa! Miettikääpä asioita aina hiukan laajemmasta näkökulmasta!