Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Siihen menee aikaa, valitettavasti. Nyt mies häpeää vaimonsa käytöstä ehkä lopun elämäänsa..Perkule, kehtasikin äitini ruokia arvostella kaikkien aikana..ei lähde tuo kovin helposti mielestä..ei
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuisen tyttären kasvisruokavalio ja miniän vegaaniruokavalio voi haitata ketään? Vai pitäisikö äidin ja anopin saada määräillä, mitä aikuinen lapsi ja puolison vaimo saavat syödä?
Lammas on parempi elävänä kuin lautasella. Lammas on mainio maisemanhoitaja ja hyvä lemmikki ison omakotitalon tai maalaistalon pihapiiriin. Pääsiäisenä voi syödä vaikka perunoita ja kasvisgratiinia.
Kasvis..... .....kä kalaa. Vegaani ei käytä tuotteita, joihin liittyy eläinten tappam
En ota kantaa ruokailuun, mutta miksei eläintä saisi syödä? Ymmärrrätkö että sinun parempi elävänä -lammas kuolee joka tapauksessa vanhuuteen tai sairauteen ja saattaa kärsiä paljon, onko se parempi vaihtoehto?
Miksi kukaan kasvattaisi enää tuotantoeläimiä, vai oletko valmis vegaanina kasvattamaan/huolehtimaan näistä maisemanhoitajista, jotta ne ei kuole sukupuuttoon?
Jos olet, ymmärräthän että sinun hoitamasi eläin pitää myös haudata asianmukaisesti kun se kuolee ja jossain vaiheessa se kuolee varmasti.
-Pena Muikkonen
Alkoiko heidänkin tehdä mieli lammasta? Sitten he säikähtivät näin kerettiläistä ajatusta ja ryhtyivät huutamaan. Huuto oli siis myös heitä itseään varten, eräänlaista uskonvahvistusta.
Lammaspaimen (tumma) moitti ankarasti pappia tavattuaan tämän köyrimässä kedolla lammasta. Pappi puolusteli tekoaan ja vertasi sanontaa "jokaisessa laumassahan on yksi mustalammas". Paimen pelästyi ja sanoi olevansa puhumatta näkemästään, jos pappikaan ei hiiskuisi siitä mustasta lampaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tai ei tämä tarina niin nuo naisten olisi pitänyt pitää turpansa kiinni ja mutustaa sitä vegaanista ruokaa rauhassa kun on kerta annettu kiltisti niille.
Totuus tässä on rivien välissä.
Lihaanit oli veetuilleet vegaaneille niin pahasti pupun ruuista, että meni vegaanilta ruokahalut.
Tiedetään kyllä nää tyypit: työkaverit, anopit ym., jotka ei ruokarauhaa toiselle suo. Kun on niin pakko vahtia ja kommentoida muiden syömistä(kin).
Eikä ne muutu. Kun olin nuori, v*ttuiltiin terveellisestä ruokavaliostani. Kun nyt olen vanha (ja terve) kommentaattori totetaa, että "minä kyllä syön mitä haluan" - sanojalla verenpainetauti, kolesterolilääkitys, verenohennuslääkitys, sydänleikkaus tehtynä, ikävät infarktit koettu. Mutta edelleenkään ei tarvitse piitata siitä, mitä suuhunsa työntää (lääkkeet hoitaa), eikä mitään sensuuria sille,
Oma tyttäreni oli kuolla kun ryhtyi syömään kasvisruokavalioruokaa. Tuli niin paha raudanpuute, että joutui sairaalahoitoon. Sai sitten rautainfuusioita muutaman ennen kuin tilanne korjautui
Nyt syö kaikkea mitä nuoren naisen kuuluukin syödä. Synnytykset ja imetykset vievät yllättävän paljon kehosta ravintoaineita ja ne pitää täyttää syömällä oikeanlaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.
No ei ole kaikki vegaanit. Kyllä suurimmalla osalla on normaalit käytöstavat ja ajattelevat, että jokainen saa syödä omien arvojensa mukaan.
Vegaanit ovat hurmoksellisuudessaan monesti aivan älyttömiä. Esim. Vegaaniksi hurahtanut kollega (mies) vaati, että töissä olisi tarjolla kahvimaidoksi ainoastaan kauramaitoa. Se ei riittänyt, että hänelle on kauramaitoa, vaan kaikkien olisi pitänyt noudattaa hänen (varsin tuoretta) vakaamustaan. Vähän sama kuin tuo aloittajan miniä. Ei riitä, että hänelle on sopivaa syömistä, vaan kaikkien paikalla olijoiden pitää syödä kuin hän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kerran vieraana kasvissyöjä, laktoosi-intolerantikko, karppaaja ja muslimi.
Laitoin sitten riisiä, keitettyjä pottuja, ruskeaa kastiketta, uunikalaa, marjoja, kanamunia ja kaali/porkkana/appelsiiniraastetta.
Zhatziki ja sweet chili kastike luonnollisesti halukkaille, oli kivaa.
Oli myös Kahvia ja kakkua sekä leipäjuustoa.
Kaikilla tuli massu täyteen ja juotiin vielä konjakit siihen kahvin seuraksi, paitsi autoilevat, muslimi ja karppaaja.
Keskustelu kyllä keskittyi niihin asioihin, joita kuului jikaisen ruokavalioon ja se oli tosi mielenkiintoista. Ei tullut paha mieli kenellekään.
Missä liha?? Minä olisin kyllä lähtenyt ovet paukkuen kun ei ole lihaa tarjolla. Samoin mansikkasorbetti puuttuu jälkiruokana. Yrititkö tahallaan loukata vieraita kun tälläistä roskaa tarjosit???
"Mummo avautuu", sanoi patologi.
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
- -
>>No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa?<<
Luonnollisesti se, kun kaikki eivät ole kasvissyöjädiktaattoreja.
Pölvästi kysymys.
Kyllä vegaaneilla on joku samanlainen oireyhtymä kuin punavihervassareilla.
Kohta voi mummo alkaa suunnittelemaan seuraavaa perhe päivällistä esim.joulua. Ehkä tissivauva syö jo kiinteää ruokaa. Ajoissa kun aloittaa suunnittelun niin ehtii 😇😇😇😇
Mummot ne jaksaa kitistä palstalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.
Osa vegaaneista on samaa rakennetta kuin uskonnolliset fanaatikot.
Paras kun pysyy erossa kaikista uskonnoista ja päihteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tai ei tämä tarina niin nuo naisten olisi pitänyt pitää turpansa kiinni ja mutustaa sitä vegaanista ruokaa rauhassa kun on kerta annettu kiltisti niille.
Totuus tässä on rivien välissä.
Lihaanit oli veetuilleet vegaaneille niin pahasti pupun ruuista, että meni vegaanilta ruokahalut.
Tiedetään kyllä nää tyypit: työkaverit, anopit ym., jotka ei ruokarauhaa toiselle suo. Kun on niin pakko vahtia ja kommentoida muiden syömistä(kin).
Eikä ne muutu. Kun olin nuori, v*ttuiltiin terveellisestä ruokavaliostani. Kun nyt olen vanha (ja terve) kommentaattori totetaa, että "minä kyllä syön mitä haluan" - sanojalla verenpainetauti, kolesterolilääkitys, verenohennuslääkitys, sydänleikkaus tehtynä, ikävät infarktit koettu. Mutta edelleenkään ei tarvitse piitata siitä, mitä suuhunsa työntää
Pelkästään jo kuukautiset voivat viedä ferritiinin todella alas.
Vierailija kirjoitti:
Siihen menee aikaa, valitettavasti. Nyt mies häpeää vaimonsa käytöstä ehkä lopun elämäänsa..Perkule, kehtasikin äitini ruokia arvostella kaikkien aikana..ei lähde tuo kovin helposti mielestä..ei
Veikkaan, että häpeää omaa käytöstään.
Varmaan vähitellen ymmärtää, että hänen todellinen kutsumuksensa on palata takakammariin ja pysyä siellä, kuten äitee toivookin.
Mummon ei kannata liikaa avautua, sen verran elttaantunutta torttua on tiedossa!
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi valehdella! Koko palsta on täynnä raivokkaiden miniöoiden anoppienhaukkumisketjuja, joten saa kai täällä nyt yksi mummokin kertoa oman kokemuksensa. Nykymammelit on melkoisia uhriutujia ja lumihiutaleita 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi valehdella! Koko palsta on täynnä raivokkaiden miniöoiden anoppienhaukkumisketjuja, joten saa kai täällä nyt yksi mummokin kertoa oman kokemuksensa. Nykymammelit on melkoisia uhriutujia ja lumihiutaleita 🙄
Käy välillä pihalla, torttukin saa vähän ilmaa eikä haise niin elttaantuneelle!
Mene sinä törkyjuttuinesi muualle ulisemaan idiootti!
"Haluatko kuulla arvoluentoja omassa ruokapöydässäsi? Tuskin haluat.
En halua myöskään työpaikan ruokatauolla kuunnella arvoluentoja.
Jos niitä haluan kuulla menen itse niitä ihan erikseen kuuntelemaan."
En tietenkään. Mutta kyllä meillä on perhepiirissä aloitettu myös muita kuin kaikille osapuolille mieluisia keskusteluja, silloin kun kyseessä on ollut yhdessäolon sujumiseen ja toteutumiseen vaikuttava aihe. Esim. alkoholin käytöstä lasten läsnäollessa tai siitä millaista käytöstä minä lapsiltani vaadin.
Eikä mun pointti ollut että aloituksen lihanvihaajat olisivat toimineet järkevästi, mutta viestini oli vastaus siihen miten veganismi eroaa monista muista erityisruokavalioista ja miksi siihen lähes poikkeuksetta liittyy myös tuomitsevuutta.
Minä tuomitsen kehovihapuheen ruokapöydässä, joskus jaksan huomauttaa, aina en. Valikoin tilanteet ja pyrin viestimään asiallisesti, mutta joskus on pitänyt olla suorempikin kun teinityttöjä täynnä olevassa pöydässä mummot voihkii synttärikakun kaloreita niin ettei muulle keskustelulle ole tilaa.