Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt avautuu mummo

Vierailija
30.03.2024 |

Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)

Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.

Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. 

Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.

olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?

Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki. 

ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus 

Kommentit (1648)

Vierailija
1461/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta tai ei tämä tarina niin nuo naisten olisi pitänyt pitää turpansa kiinni ja mutustaa sitä vegaanista ruokaa rauhassa kun on kerta annettu kiltisti niille.

Totuus tässä on rivien välissä.

Lihaanit oli veetuilleet vegaaneille niin pahasti pupun ruuista, että meni vegaanilta ruokahalut.

Tiedetään kyllä nää tyypit: työkaverit, anopit ym., jotka  ei ruokarauhaa toiselle suo. Kun on niin pakko vahtia ja kommentoida muiden syömistä(kin).

Eikä ne muutu. Kun olin nuori, v*ttuiltiin terveellisestä ruokavaliostani. Kun nyt olen vanha (ja terve) kommentaattori totetaa, että "minä kyllä syön mitä haluan" - sanojalla verenpainetauti, kolesterolilääkitys, verenohennuslääkitys, sydänleikkaus tehtynä, ikävät infarktit koettu. Mutta edelleenkään ei tarvitse piitata siitä, mitä suuhunsa työntää (lääkkeet hoitaa), eikä mitään sensuuria sille, mitä sieltä ulos tulee. Parin viikon sisällä sain taas kuulla "huonosta" syömisestäni (vältän suolaa).

Vierailija
1462/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti on tosiaan "oikeutetumpaa" (muka) kommentoida toisentyyppisistä ruokavalioista ja toisentyyppisistä sitten taas ei. Olen ketoillut kesän ja olo on loistava. Nyt aloitin työt ja odotan sitä päivää kun joku taas tiedottaa kovaan ääneen, että "kunnon monipuolinen kotiruoka on parasta" jne. Ei kai sen pitäisi ketään haitata, että mun lautaselta puuttuu joko peruna tai leipä. Pahin kommentaattori on aina ollut ylipainoinen kaverini, joka puhuu koko ajan kehopositiivisuudesta. Laihdutuspuheen hän torppaa heti kättelyssä, enkä minä sellaista puhuisikaan. Itse hän sitten kommentoi kuitenkin muiden syömisiä, vaikka jos kieltäytyn jäätelöannoksesta kahvilassa: "aiotko nyt muka ikuisesti olla syömättä sokeria" tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kenenkään puuttua toisen syömisiin.Itsekin olen ollut muutaman kerran tilanteessa,jossa tarjottu ruoka on ollut vastenmielistä.Kohteliaasti olen ottanut osan ruuasta ja ollut hiljaa.Ei ole ollut mitenkään liian vaativaa.

Vierailija
1464/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mummo jo sulketunut?

Vierailija
1465/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta tai ei tämä tarina niin nuo naisten olisi pitänyt pitää turpansa kiinni ja mutustaa sitä vegaanista ruokaa rauhassa kun on kerta annettu kiltisti niille.

Kylässä pitää osata käyttäytyä, miniä ei osannut

Vierailija
1466/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.

Laitan uusiksi kun eka viesti jäi modejen kynsiin ilmeisesti joistain samoista johtuen:

Johtunee veganismin syistä, kyse ei ole elintarvikkeista vaan arvoista. Jos jättää syömättä maitotuotteet koska pierettää ja äyriäiset koska ei tykkää, niin ei siinä muiden syömiset ehkä niin kiinnosta. Mutta jos ajattelee, että eläinperäiset tuotteet on osallistumista äärimmäisen julm*a ja laajamittaiseen tuntevien elävien olentojen k*dutukseen ja hyv*ksikäyttöön, niin olisihan se outoa jos ei yhtään hiertäisi osallistua juhla-aterialle jossa muut pistää paistia poskeen. Vähän sama kuin minkä verran haluaa vaieten seurata sivusta ja hiljaisesti hyväksyä muuta arvojensa vastausta toimintaa kylässä - istuuko hiljaa kun kahvipöytäkeskustelu koostuu itselle tärkeiden arvojen pilkkaamisesta tai kun kuulee viereisessä huoneessa perheensisäistä väk*valtaa - ja tuleeko seuraavalle visiitille hyvillä mielin uudestaan.

Itse olen sekasyöjänä ja ihan liian mukavuudenhaluinen luopuakseni lihasta, minkä vuoksi yritän vältellä tietoa lihantuotannosta oman pahan mielen välttämiseksi. Täysin moraaliton tyyppi siis. Mutta ole kyllä joutunut isälleni huomauttamaan että jos ei osaa rajoittaa r*sistista soopaansa niin me ei kyllä jaksa kovin usein tulla kuuntelemaan, eikä lapset koskaan yksin.

Veganismissa ei ole kyse ruuasta vaan arvoista. Auttaako se ymmärtämään, vaikka olisi eri mieltä? On sinullakin varmasti toimintaa mihin et haluaisi osallistua läsnäolollasi tai johon et haluaisi lapsiasi mukaan. 

Vierailija
1467/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mummo jo sulketunut?

No mut eikö mummo ja eritoten anoppi ole parhaimmillaan hyvin jäähdytettynä ja sen jälkeen avattuna?

Vai oliko se valkoviini?

Muista näitä kaikkia, kun olen itsekin sekä mummo että anoppi.

Vierailija
1468/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkalautaselle haaleeta vettä ja pölyä sängyn alta hieman pintaan. Kaunis lusikka lautasen viereen. Kaikille sopiva ruoka, turvat tukkoon.

Kaikki voi syödä sitten kotona sitä mitä voi ja haluaa syödä.

On provo tai ei, käytöstavat pitäis olla, syö sitä mitä tarjotaan ja kiittää.

jos ri ole mieluisaa ruokaa voi sitäkin syödä hieman ilman metelin nostoa.

Mulla oli yks koulukaveri, poika jos se nut vaikuttaa mitää mihinkää. Hän söi vaan makaroonia, en muista oliko leipää tai maitoa listalla. Mitenkähän sille on käyny, onko korvat ja hampaat tippuneet. Makaroni vaihtunut muuntohuumeisiin.

Vierailija
1469/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aikuisen tyttären kasvisruokavalio ja miniän vegaaniruokavalio voi haitata ketään? Vai pitäisikö äidin ja anopin saada määräillä, mitä aikuinen lapsi ja puolison vaimo saavat syödä?

Lammas on parempi elävänä kuin lautasella. Lammas on mainio maisemanhoitaja ja hyvä lemmikki ison omakotitalon tai maalaistalon pihapiiriin. Pääsiäisenä voi syödä vaikka perunoita ja kasvisgratiinia.

Kasvisruokavalio on usein eettinen valinta. Kasvissyöjä ei halua syödä eläimiä, koska hän arvostaa eläinten elämää. Kasvisruokavalion perusteena voi olla eläinten tehotuotannon vastustaminen. Eettisiä ongelmia on myös maitotuotteiden valmistamisessa, kananmunien tuotannossa ja kalankasvatuksessa.

Eettisistä ja ympäristönsuojelusyistä vegaani ei syö eikä käytä mitään eläinperäisiä tuotteita. Vegaanin ruokavalio ei sisällä kananmunaa, maitotuotteita eikä kalaa. Vegaani ei käytä tuotteita, joihin liittyy eläinten tappamista vai kaltoinkohtelua kuten nahkakenkiä, hunajaa tai liivatelehtiä.

Suomen kielessä "pitkäperjantai" on yhdyssana.

Vierailija
1470/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.

Laitan uusiksi kun eka viesti jäi modejen kynsiin ilmeisesti joistain samoista johtuen:

Johtunee veganismin syistä, kyse ei ole elintarvikkeista vaan arvoista. Jos jättää syömättä maitotuotteet koska pierettää ja äyriäiset koska ei tykkää, niin ei siinä muiden syömiset ehkä niin kiinnosta. Mutta jos ajattelee, että eläinperäiset tuotteet on osallistumista äärimmäisen julm*a ja laajamittaiseen tuntevien elävien olentojen k*dutukseen ja hyv*ksikäyttöön, niin olisihan se outoa jos ei yhtään hiertäisi osallistua juhla-aterialle jossa muut pistää paistia poskeen. Vähän sama kuin minkä verran haluaa vaieten seurata sivusta ja hiljaisesti hyväksyä muuta arvo

Haluatko kuulla arvoluentoja omassa ruokapöydässäsi? Tuskin haluat.

En halua myöskään työpaikan ruokatauolla kuunnella arvoluentoja. 

Jos niitä haluan kuulla menen itse niitä ihan erikseen kuuntelemaan.

Vierailija
1471/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aikuisen tyttären kasvisruokavalio ja miniän vegaaniruokavalio voi haitata ketään? Vai pitäisikö äidin ja anopin saada määräillä, mitä aikuinen lapsi ja puolison vaimo saavat syödä?

Lammas on parempi elävänä kuin lautasella. Lammas on mainio maisemanhoitaja ja hyvä lemmikki ison omakotitalon tai maalaistalon pihapiiriin. Pääsiäisenä voi syödä vaikka perunoita ja kasvisgratiinia.

Kasvisruokavalio on usein eettinen valinta. Kasvissyöjä ei halua syödä eläimiä, koska hän arvostaa eläinten elämää. Kasvisruokavalion perusteena voi olla eläinten tehotuotannon vastustaminen. Eettisiä ongelmia on myös maitotuotteiden valmistamisessa, kananmunien tuotannossa ja kalankasvatuksessa.

Eettisistä ja ympäristönsuojelusyistä vegaani ei syö eikä käytä mitään eläinperäisiä tuotteita. Vegaanin ruokavalio ei sisällä kananmunaa, maitotuotteita eikä kalaa. Vegaani ei käytä tuotteita, joihin liittyy eläinten tappam

Heillehän oli erikseen varattu ruokavalioonsa sopiva ruoka, muut söivät sitten muuta tarjolla olevaa ruokaa, mutta se taas ei sopinut vegaanille, joka halusi määrätä mitä muut syövät. 

Vierailija
1472/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtunee veganismin syistä, kyse ei ole elintarvikkeista vaan arvoista. Jos jättää syömättä maitotuotteet koska pierettää ja äyriäiset koska ei tykkää, niin ei siinä muiden syömiset ehkä niin kiinnosta. Mutta jos ajattelee, että eläinperäiset tuotteet on osallistumista äärimmäisen julm*a ja laajamittaiseen tuntevien elävien olentojen k*dutukseen ja hyv*ksikäyttöön, niin olisihan se outoa jos ei yhtään hiertäisi osallistua juhla-aterialle jossa muut pistää paistia poskeen. Vähän sama kuin minkä verran haluaa vaieten seurata sivusta ja hiljaisesti hyväksyä muuta arvo

Eläinkunnan tuotteiden syöminen ei ole pelkkää mukavuudenhalua, vaan ne ovat terveydelle välttämättömiä/tarpeellisia. Esim. B 12-vitamiinia ei saa eläinkunnan tuotteista. Vegaaniruokavalion koostaminen(pl.ehkä elävän ravinnon ruokavalio) ravitsemuksellisesti hyväksi on haasteellista. Lääketieteellisesti kasvispainotteinen ruokavalio on terveellisin eli sekasyöjänkin kannattaa syödä kasviksia runsaasti .

Vierailija
1473/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eettisistä ja ympäristönsuojelusyistä vegaani ei syö eikä käytä mitään eläinperäisiä tuotteita. Vegaanin ruokavalio ei sisällä kananmunaa, maitotuotteita eikä kalaa. Vegaani ei käytä tuotteita, joihin liittyy eläinten tappamista.       

Lääkkeitä testataan eläimillä. Vegaanit ei kieltäydy lääkkeistä.

Vierailija
1474/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lähes samanlaista, mutta mukaan on otettu tuontiruoka, vedenkäyttö Kaliforniassa ja soijankasvatuksen epäeettisyys sekä se, että ilman karjankasvatusta tarvitaan jättikokoisia louhoksia lannoitteita varten.

Tämä siis ihan kaikesta ruuasta, jopa kaurapuuro (veteenkeitetty) ja mustikkasoppa siihen vierelle saavat aikaan massiivisen riidan. Että ketä sillä ruualla on riistetty, kenen oikeuksia poljettu. Mikään ei ole hyvä, mikään ei riitä. Sama porukka pystyy Woltin kotiinkuljetuksella tilaamaan ruokaa, jota on tehty samassa keittiössä lihapatojen tai hummuksen kanssa. Äidin/anopin tekemänä ruoka on aina tehty väärin, vääristä raaka-aineista ja kyselemättä fenkolilta tai lampaalta, että haluatko olla ravintoa vai kulkea huolettomana metsässä odottamassa sutta tai myyrää.

Myyrää?

Myyriä ja myyräkuumettahan me huolettomina metsissä kulkevat ihmisetkin pelkäämme. On se kyllä niin ahdistavaa, että parempi olisi kun pääsisi tästä teuraaksi.

Vierailija
1475/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisesti on tosiaan "oikeutetumpaa" (muka) kommentoida toisentyyppisistä ruokavalioista ja toisentyyppisistä sitten taas ei. Olen ketoillut kesän ja olo on loistava. Nyt aloitin työt ja odotan sitä päivää kun joku taas tiedottaa kovaan ääneen, että "kunnon monipuolinen kotiruoka on parasta" jne. Ei kai sen pitäisi ketään haitata, että mun lautaselta puuttuu joko peruna tai leipä. Pahin kommentaattori on aina ollut ylipainoinen kaverini, joka puhuu koko ajan kehopositiivisuudesta. Laihdutuspuheen hän torppaa heti kättelyssä, enkä minä sellaista puhuisikaan. Itse hän sitten kommentoi kuitenkin muiden syömisiä, vaikka jos kieltäytyn jäätelöannoksesta kahvilassa: "aiotko nyt muka ikuisesti olla syömättä sokeria" tms.

Perunaa ja ruisleipää syömällä ei kukaan liho. 

Tämä vaan sivuhuomautuksena. Minua ei siis ainakaan haittaa, jos joku ei niitä syö.

Vierailija
1476/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä... tähän sitä on tultu. Itse olen syntynyt 50-luvun alkupuolella, joten kaikki syötävä kelpaa, kala lammas,parsa, liha, pottu ja nauris...jne.  Monesti kysyn itseltäni miten ja miksi tähän nykyiseen tilanteeseen on tultu..varoituksia on joka pussissa "saattaa sisältää sitä ja tätä tai tuota elintarviketta"..  Ravintoloissa kysellään allergioista.. voitko syödä sitä tai tätä..? Reissuissa kysellään ruokailuun liittyvistä esteistä...HMMM.. Kutsutut vieraat lähes poikkeuksetta esittävät myös omia toiveitaa ruokailuun liittyvistä jutuista.

Kouluissa / työmaaruokailuissa oli ennen tarjolla vain yksi ruoka.. syö tai ole syömättä, kaikki söivät. En tunne yhtään tapausta, joka olisi johtanut kuolemaan ruuan syömisen takia.

Ongelmat ovat räjähtäneet käsiin meille tuotujen eksoottisten syötävien mukana / meille tuotujen WOKE saarnaajien kulttuurien mukana. Eläinten oikeuksien, vegaanisen ruuan , eettisten, esteettisten...ym samankaltaisten humpuukien tulon myötä on syntynyt ruokakulttuuriin syvät jakolinjat.

Toinen merkittävä asia on varallisuutemme, josta seurausta on väestömme ylipaino. (kaikki me tiedämme sen seuraukset / kustannukset veronmaksajille) Niinpä opiskellessani aikoinaan 350-päisessä oppilasmassassa oli vain  2--3 ylipaksua tyttöstä, nykyisin on ainoastaan 2-3 nomikokoista ja loput enemmän tai vähemmän rasvamunkkia muistuttavia....

Halutaan olla niin, niin erinomaisen yksilöitä jokainen.. enää ei kelpaa miehiselle miehelle pil..u..sitä ollaan niin u- tai, taih- i-seksuaali että... jos on killuttimet on mies, jos killuttimia ei esiinny on nainen. Yksinkertaista, todella yksinkertaista ja ymmärrettävää. Voi helkutti sanon minä. No nämä edellämainitut asiat eivät liittyneet ruokaan, mutta olkoon..

kesäisin tervehdyksin Esa

Vierailija
1477/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtunee veganismin syistä, kyse ei ole elintarvikkeista vaan arvoista. Jos jättää syömättä maitotuotteet koska pierettää ja äyriäiset koska ei tykkää, niin ei siinä muiden syömiset ehkä niin kiinnosta. Mutta jos ajattelee, että eläinperäiset tuotteet on osallistumista äärimmäisen julm*a ja laajamittaiseen tuntevien elävien olentojen k*dutukseen ja hyv*ksikäyttöön, niin olisihan se outoa jos ei yhtään hiertäisi osallistua juhla-aterialle jossa muut pistää paistia poskeen. Vähän sama kuin minkä verran haluaa vaieten

"Haluatko kuulla arvoluentoja omassa ruokapöydässäsi? Tuskin haluat.

En halua myöskään työpaikan ruokatauolla kuunnella arvoluentoja. 

Jos niitä haluan kuulla menen itse niitä ihan erikseen kuuntelemaan."

Jostain syystä niitä arvoluentoja minulle ovat pitäneet aina lihansyöjät. Vuosikymmeniä samat tyypit. Ei auta kaunis käytös, ei se, ettei itse kommentoi muiden ruokailua.

50 vuotta olen tuntenut erään kommentoijan, jonka lempilause joka helvetin kahvipöytätilanteessa on "jokos se Maija on oppinut kahvia juomaan". No, en juo hänen kahviaan edelleenkään, koska vatsahapponi eivät ole oppineet tuosta jalosta juomasta pitämään.

Vierailija
1478/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkintävahtimestari muistelee.

Vierailija
1479/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtunee veganismin syistä, kyse ei ole elintarvikkeista vaan arvoista. Jos jättää syömättä maitotuotteet koska pierettää ja äyriäiset koska ei tykkää, niin ei siinä muiden syömiset ehkä niin kiinnosta. Mutta jos ajattelee, että eläinperäiset tuotteet on osallistumista äärimmäisen julm*a ja laajamittaiseen tuntevien elävien olentojen k*dutukseen ja hyv*ksikäyttöön, niin olisihan se outoa jos ei yhtään hiertäisi osallistua juhla-aterialle jossa muut pistää paistia posk

Itse en kommentoi muiden syömisiä. Sen sijaan työpaikalla on vegaani kommentoinut samassa ruokapöydässä istuessaan lihansyöntiä. Myös työpaikan karppaaja on saanut hiilariluentokohtsuksia. Meno on kuin herätyskokouksessa 😑

Välttelen kumppanin ruokaseuraa.

Vierailija
1480/1648 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä poikasi ja miniäsi leppyvät kun puhuvat asiat halki poikki pinoon, älä sure kyllä asiat selkiytyvät!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi