Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 vuoden sisällä vanhustenhuolto tulee olemaan katastrofaalisessa tilassa

Vierailija
29.03.2024 |

Suurten ikäluokkien hoivaan ei ole maksajia eikä tekijöitä. Vastuu hoivasta tulee olemaan yhä enemmän sukulaisten harteilla. 

Kommentit (233)

Vierailija
61/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten hoidosta eläkoityy vuoteen 2030 mennessä 30%. Minunkin kaikki työkaverit jää eläkkeelle 6 vuoden sisällä.

Ja koulusta ei todellakaan valmistu uusia hoitajia samaan tahtiin. Ja iso osa uusista hoitajista vaihtaa alaa kun työ käy liian raskaaksi.

Vierailija
62/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80% kansasta kannattaa eutanasiaa, mutta miksi poliitikot ei suostu siihen? Kuka siellä haparoi vastaan? Päivikö?

Siksi, että suomalaiset käyttäisivät sitä toisten tappamiseen. Ei siten, että ihminen itse valitsisi sen.

Miksi se toimii muissa maissa? Mikä tekee suomalaisista niin huonoja ihmisiä, että me heti alettaisiin tappamaan toisia jos se olisi mahdollista? Ei minulle ainakaan tule mieleen listiä ketään muuta kuin itseni sitten kun en enää halua olla olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80% kansasta kannattaa eutanasiaa, mutta miksi poliitikot ei suostu siihen? Kuka siellä haparoi vastaan? Päivikö?

Tarjoatko eutanasiaa vaihtoehdoksi vanhustenhoidolle?

:-D Siis oikeastiko? 

Kyllä. Minä ainakin haluan eutanasian sitten kun alkaa muisti heikkenemään, tulee afasia, ei voi enää puhua, silmissä on jokin, mitä ei edes voida diagnosoida, mutta ei näe enää lukea laseilla, eikä ilman, ei pysty enää harrastamaan yhtikäs mitään, kaatuilee lähes joka viikko, nenä murtunut ja kasvot mustana, korvat ei enää kuule, eikä laite auta, pikkuhiljaa olet vankina omassa päässä, eikä yhteyttä muihin voi enää muodostaa, kun ei kuule, näe, ei voi puhua, eikä liikkua. Sitten tulee ne vaipat, etkä enää pääse sängystäkään ilman apua pois. 

Ja rukoilet kuolemaa. Jokainen

Osanottoni. Mulla on isä täysin sänkyynhoidettavana hoivakodissa (72, MS), pystyy liikuttamaan enää vasenta kättään. Kyllä toivon, että hän pääsisi jo pian pois. Niin hän itsekin. 

Vierailija
64/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetään kaikki pintakoreilu ja EU. Rahat säästöön tärkeisiin hyvinvointipalveluihin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten hoidosta eläkoityy vuoteen 2030 mennessä 30%. Minunkin kaikki työkaverit jää eläkkeelle 6 vuoden sisällä.

Tästä asiasta puhutaan yllättävän vähän. Puhutaan vain vanhuusväestön kasvavasta hoivantarpeesta sekä eläkeläisten lukumäärän ja siten myös eläkemenojen kasvamisesta, mutta joko tahallaan tai tarkoituksella unohdetaan se tosiasia, että osa näistä eläköityvistä on hoitajia. Kuka tulee eläkkeelle jäävän hoitajan tilalle, kun jo nyt on vaikeaa saada hoitajia vanhustyöhön?

Vierailija
66/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Osanottoni. Mulla on isä täysin sänkyynhoidettavana hoivakodissa (72, MS), pystyy liikuttamaan enää vasenta kättään. Kyllä toivon, että hän pääsisi jo pian pois. Niin hän itsekin. " 

Kiitos. Osanotto myös sinulle ja isällesi. Kuulostaa hirveältä, mutta toivon pikaista, helppoa ja kivutonta kuolemaa hänelle. Muista kaikki hyvät ja kauniit asiat <3

Vierailija
67/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hoitaa mutta sitten en maksa veroja. Ei voi mennä niin, että maksan itseni kipeäksi saamatta mitään vastineeksi. Terveisin veronmaksaja

Vierailija
68/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Osanottoni. Mulla on isä täysin sänkyynhoidettavana hoivakodissa (72, MS), pystyy liikuttamaan enää vasenta kättään. Kyllä toivon, että hän pääsisi jo pian pois. Niin hän itsekin. " 

Kiitos. Osanotto myös sinulle ja isällesi. Kuulostaa hirveältä, mutta toivon pikaista, helppoa ja kivutonta kuolemaa hänelle. Muista kaikki hyvät ja kauniit asiat <3

Kiitos kauniista sanoista. Samaa toivomme mekin, sekä hänen että meidän omaisten puolesta. Tämä vaihe elämässä on raadollinen. Onnekkaita ne, jotka siltä välttyvät.

Vierailija
69/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessani olen onnellinen että todennäköisesti kuolen sydänkohtaukseen about 50 vuotiaana. Eipähän tota tarvitse jäädä ihmettelemään.

Vierailija
70/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minut laitetaan hoitamaan alkoholisoitunutta isääni, joka pilasi elämäni ja johon en ole pitänyt mitään yhteyttä kymmeneen vuoteen, saadaan aikaan sellainen yhtälö, jossa tarvitaan varmaan kaikkia Suomen eri viranomaisia.

Vierailija
71/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isokenkäiset pääsee helpolla ja saavat Tere hoitoa ja siis elävät liian kauan hyvillä eläkkeillään. Niille Eutanasia heti työnteon loputtua. Vaikka yllätysmyrkyllä,salaa.kyllä tsrtsiltakin korjasivat lonkat ja polvet, vaan ei taviksilta. Sosiaalirasismia. Onneksi mara ja Manu delasi heti. Tuli halvemmaksi. Toivottavasti sale ei rasita pitkään ja sair astele. Sote johtajat pitää panna perusrahalle heti. Potkituilta poliitikoilta päivärahat 200 egee. Siten ei tule sisällissotaa. Muuten putte voi tulla, ei sitä estä ne joilla ei mitään ole. Miten tasa arvoisia olemme, vai emmekö ole. Jotain rotia. 

Vierailija
72/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isokenkäiset pääsee helpolla ja saavat Tere hoitoa ja siis elävät liian kauan hyvillä eläkkeillään. Niille Eutanasia heti työnteon loputtua. Vaikka yllätysmyrkyllä,salaa.kyllä tsrtsiltakin korjasivat lonkat ja polvet, vaan ei taviksilta. Sosiaalirasismia. Onneksi mara ja Manu delasi heti. Tuli halvemmaksi. Toivottavasti sale ei rasita pitkään ja sair astele. Sote johtajat pitää panna perusrahalle heti. Potkituilta poliitikoilta päivärahat 200 egee. Siten ei tule sisällissotaa. Muuten putte voi tulla, ei sitä estä ne joilla ei mitään ole. Miten tasa arvoisia olemme, vai emmekö ole. Jotain rotia. 

En minä ainakaan lähde sotimaan pöydän takana lohnottavien virka henkilöiden puolesta, kun ei ruokaakaan tarpeeksi ole ollut. 

Vierailija
73/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL väittää, että suurin osa yli 70v ikäisistä ei tarvitse mitään hoivaa, joten puhumme pienestä ryhmästä vanhuksia. Joku sanoi, että elämämme 2 viimeistä vuotta ovat kalleimmat, oli se ikä mikä tahansa.

Muistattehan, että narkkariin kuluu vuodessa enemmän yhteiskunnan rahaa kuin peruskuntoiseen (muutama perussairaus) vanhukseen, miksi emme vaadi tätä hoitoa lopetettavaksi?

Narkkarit on hyttysen pissa valtameressä. Heitä on lukumääräisesti todella vähän eläkeläisiin verrattuna. Ja monet Narkkarit kuolee yliannostukseen ennen kuin edes ehtivät saada hoitoa. 

Vierailija
74/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ikävä kyllä niitetään sitä satoa jota suuret ikäluokat olivat itse kylvämässä. Jo vuosikymmeniä sitten tiedettiin että huoltosuhde tulee vääristymään kun he eläköityvät mutta asialle ei tehty mitään. Heidän olisi jo silloin pitänyt ryhtyä maksamaan suurempia työeläkemaksuja palkoistaan, sensijaan he maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja. Eli nyt nauttivat maksuihinsa nähden kovia eläkkeitä. Ja nuoremmat ikäpolvet maksavat niin heidän korkeat eläkkeensä kuin valtaisat hoivakulunsakin.

Hehän loivat myös itselleen edullisen eläkejärjestelmän jota on alettiin romuttaa vasta kun he olivat siirtyneet eläkkeelle. Nyt sitten säästetään ja leikataan kaikilta muilta paitsi eläkeläisiltä. Mielestäni heidät pitää laittaa maksamaan viimeistään nyt joko leikkaamalla eläkkeitä tai niin että maksavat itse hoivakulujaan. Ei voi olla niin että yksi sukupolvi vetää vä

Suuret ikäluokat eivät tehneet mitään vinouman korjaamiseksi. Kyllä jo heidän työelämäaikoina tiedettiin mikä katastrofi edessä on. Mitään eivät silti tehneet asian korjaamiseksi. Tyytyväisenä makselivat pikkuriikkisiä eläkemaksuja mutta petasivat silti ahneuttaan itselleen suuret eläkkeet.

No siten makaa (=paskavaipoissaan) miten petaa. 

Vierailija
75/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä hoidan omat vanhat sukulaiseni kunhan siitä maksetaan kunnon palkka. Ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto, että työssäkäyvät velvoitettaisiin vanhustenhoitoon. Näillä paasaajilla ei taida olla mitään hajua siitä, millainen muistisairas vanhus voi olla.

Saksassa vanhusten hoito on joko vanhuksen rahoista tai sitten lapset hoitaa ja maksaa.

Tämä riippumatta onko väleissä vai ei.

Tämä on hallituksen suunnitelma Suomessakin. Näin me saamme sotemwnot kuriin. Muuta vaihtoehtoa ei ole, kun nytkin menot on täysin keskimääräiset.

Ei onnistu omien vanhusten hoito näin harvaan asutussa maassa. Lisäksi täällä monet ovat eronneet ja avioituneet uudelleen. Saksassa ikäluokkien välinen kokoero ei ole kestämätön, kuten Suomessa. Työikäisiä on Suomessa liian vähän.

Kyllä se onnistuu. Saksassa rahat peritään lapsilta, kun vanhuksen omat rahat on loppu. Ei siinä välimatkat merkitse mitään. Ei sillä eroamisellakaan ole väliä. Jokainen maksaa omien vanhempiensa hoidon.

Näin Suomen sotemenot on korjattu.

Vierailija
76/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä hoidan omat vanhat sukulaiseni kunhan siitä maksetaan kunnon palkka. Ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto, että työssäkäyvät velvoitettaisiin vanhustenhoitoon. Näillä paasaajilla ei taida olla mitään hajua siitä, millainen muistisairas vanhus voi olla.

Saksassa vanhusten hoito on joko vanhuksen rahoista tai sitten lapset hoitaa ja maksaa.

Tämä riippumatta onko väleissä vai ei.

Tämä on hallituksen suunnitelma Suomessakin. Näin me saamme sotemwnot kuriin. Muuta vaihtoehtoa ei ole, kun nytkin menot on täysin keskimääräiset.

Samalla rikkaiden verotusta voidaan keventää, kun vanhustenhoidon kustannuksia sysätään keskiluokalle. 

Juuri näin Petteri on laskenut. Ja se on pääasia, että 10 % rikkaimmista saa lisää. Samalla voidaan lakkauttaa kaikki julkinen terveydenhuolto. Vakuutuksilla tai rahalla saat apua.

Köyhät saa kuolla kadulla.

Vierailija
77/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ollut kuralla jo parikymmentä vuotta. Oikeasti 90-luvulla olin sekä kotihoidossa että hoivakodissa töissä eikä asiakkaissa ollut paljonkaan eroa. Joskus kotona asui huono kuntoisempia kuin hoivakodissa. Ja tässä hoivakodissa oli myös vuodeosasto.

Vierailija
78/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä lapsilla on lain mukaan hoitovelvollisuus vanhempiinsa: joko hoidettava itse tai ostettava palvelut. Eiköhön tuota tännekin ajeta.

Vierailija
79/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä lapsilla on lain mukaan hoitovelvollisuus vanhempiinsa: joko hoidettava itse tai ostettava palvelut. Eiköhön tuota tännekin ajeta.

Tilanteessa, jossa ihmiset eivät itsekään pärjää? Miten varattomat maksavat vahustensa kulut?

Vierailija
80/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat eivät erityisemmin ole tulevista polvista välittäneet eivätkä välitä edelleenkään. Puolueille ovat edelleen merkittävä äänestäjäkunta, mutta kuinka kauan? En usko, että tulevilta polvilta empatiaa heille heruu.