10 vuoden sisällä vanhustenhuolto tulee olemaan katastrofaalisessa tilassa
Suurten ikäluokkien hoivaan ei ole maksajia eikä tekijöitä. Vastuu hoivasta tulee olemaan yhä enemmän sukulaisten harteilla.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Jospa sitten tänään ihmiset heräävät. Äänestys ei ole auttanut asiaa tai eu, aina pahentanut. Moni iäkäs haluaa yksityisyyttä ja harrastaa mitä ennenkin tai olla rauhassa, ei ryhmäpiirileikkiä. Omia valintoja. Kaikille oma raha. Laitos on kallis ja kolkko, jos ei sitä tarvitsekaan. Osa tarvitsee huonokuntoisena sairaalatasoista apua kotiin tai palveluasumissa, lisähapessa tai lääkkeensä. Ellei koe lääkkeen haitat, ettei käy.
Iäkäs voi tarvita myös joskus erikoislääkäriä ja kuvannusta. Entä kuljetukset, ympäristön miellyttävyys, tuttuus, ystävä ja muut asiat. Tuleeko hammashoito lähelle. Entä ostokset, kuka avustaa että iäkäs pääsee ostoksille tai apteekin tuotteet. Lääkkeiden yhteensopivuus. Miten sängyn mukavuus ja tuolin, ettei ole liian kova. Osa tarvitsee tyynyn joka tukee niskaa, itselläni on vaahtomuovi-puolihalko. On paljon mietittäviä asioita.
No nythän laitoshoitoa ollaankin ajamassa alas. Yhä useamman vanhuksen pitää pärjätä kotonaan. Joko maksamalla niille, jotka vielä suostuvat kotihoitoa tekemään, tai sitten omaiset tai ystävät huolehtivat mainitsemistasi asioista. "Uusi" idea vanhusten siirtämisestä nk yhteisölliseen asumiseen tarkoittanee käytännössä sitä, että asut senioritalossa tai palvelutalossa, jossa ei ole ympärivuorokautista hoivaa. Virka-aikaan on, mutta virka-ajan ulkopuolella hankit tarvitsemasi palvelut ihan kuten hankkisit kotiisikin. Tai sitten omaiset tai ystävät hoitaa. Viet sinne muuttaessasi mukanasi oman sänkysi, oman nojatuolisi, oman tyynysi jne. Teet omilla tavaroillasi huoneestasi niin miellyttävän ja tutun kuin pystyt. Aivan kuten tekisit jo nyt, jos muuttaisit senioritaloon tai palvelutaloon. Se hyvä puoli senioritaloissa ja palvelutaloissa on, että ne sijaitsevat yleensä palveluiden lähellä. Jos et itse pääse köpöttelemään rollaattorilla apteekkiin, apteekki voi toimittaa kotiinkuljetuksella. Jonka tietysti itse maksat. Taksilla pääsee erikoislääkärille ja kuvauksiin. Saattoapuakin saa ostettua hoivapalveluyrityksiltä tai voi myös kysyä vapaaehtoistyöntekijöiltä kuten esimerkiksi SPR:ltä, ellei kukaan omainen tai vielä ok kunnossa oleva ystävä voi lähteä mukaasi.
Entinen pomoni vuosikyemmenten takaa (eräs HUS:in ylihoitaja) muutti viime kesänä tässä lähellä olevaan palvelutaloon. Ihan kiva pieni parvekkeellinen esteetön yksiö hänellä siinä. Omat huonekalut. Kesällä oli mukavaa istua kahvilla parvekkeella. Vein tarjottavat mukanani ja keitin kahvit, katoin parvekkeelle pöydän ja istuttiin siinä rupatellen pari tuntia. Ennen lähtöäni korjasin astiat pöydästä ja tiskasin ne. Sielläkään ei ole ympärivuorokautista hoivaa vaan ainoastaan arkisin klo 8-16. Lähellä on pieni kauppa, jossa hän käy. Ei tosin ole nyt talven liukkailla keleillä käynyt. Hänen luonaan on käynyt sekä omaiset että ystäviä. Ja aika moni kävijöistä on hänen entisiä työkavereitaan. Hän muutti palvelutaloon, koska ei enää yksin pärjännyt isossa omakotitalossa. Tuolla on oma rauha, mutta halutessaan voi viettää aikaansa muiden palvelutalon asukkaiden kanssa. Voi valita itse, syökö omassa asunnossaan vai meneekö yhteisiin tiloihin syömään muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä lapsilla on lain mukaan hoitovelvollisuus vanhempiinsa: joko hoidettava itse tai ostettava palvelut. Eiköhön tuota tännekin ajeta.
Tilanteessa, jossa ihmiset eivät itsekään pärjää? Miten varattomat maksavat vahustensa kulut?
Jos jenkkimalliin mennään, niin eikös siellä vähävaraiset hoida vanhuksensa itse? Samassa taloudessa asuu niin vanhukset, työikäiset kuin vanhusten lapsenlapsetkin.
Jopas on vihamielistä tekstiä vanhuksia, varsinkin suuria ikäluokkia kohtaan. Perässä tulette, ja asiat ovat sitten vielä huonommin, jos hengissä pysytte. Itse en kuulu suuriin ikäluokkiin, mutta toivon pääseväni ajoissa pois näin tylystä ja kovasydämisestä yhteiskunnasta tai oy:stä. Johan täällä kohta on tappelut käynnissä.
Omat vanhempani ovat 89- ja 90-vuotiaita. Heitä ei omasta kodistaan saa muuttamaan kuulemma ennen kuin pakon edessä. Asun toisella puolella Suomea enkä pysty käymään heidän luonaan edes joka viikko. Toki saan näitä puheluita, että taas kaaduin ja meni hampaita poikki tai nyt murtui käsi. Milloin käsi, milloin lonkka, mutta omilla ollaan, koska pitää pärjätä!
Täällä sitten kauhulla mietin, että koska toisen pää jo nyrjähtää enemmän. Hän muun muassa kertoilee jostain TV-sarjan henkilöistä ihan kuin olisivat sukulaisia tai tuttavia. On esimerkiksi viikonpäivistä sekaisin ja muisteli toissa päivänä, että vissiin se joulu jo meni.
Olen miettinyt huoli-ilmoituksen tekemistä, mutta auttaako se mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä hoidan omat vanhat sukulaiseni kunhan siitä maksetaan kunnon palkka. Ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto, että työssäkäyvät velvoitettaisiin vanhustenhoitoon. Näillä paasaajilla ei taida olla mitään hajua siitä, millainen muistisairas vanhus voi olla.
Saksassa vanhusten hoito on joko vanhuksen rahoista tai sitten lapset hoitaa ja maksaa.
Tämä riippumatta onko väleissä vai ei.
Tämä on hallituksen suunnitelma Suomessakin. Näin me saamme sotemwnot kuriin. Muuta vaihtoehtoa ei ole, kun nytkin menot on täysin keskimääräiset.
Saksassa vanhemmat ovat lain mukaan velvollisia maksamaan lapselle tutkinnon.
Suomessa suurin osa liene rahoittaa opiskelunsa käymällä töissä ja opintolainalla (plus opintoraha ym.)
Yhteiskunnan rakenne ja verotus eroavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten hoidosta eläkoityy vuoteen 2030 mennessä 30%. Minunkin kaikki työkaverit jää eläkkeelle 6 vuoden sisällä.
Ja koulusta ei todellakaan valmistu uusia hoitajia samaan tahtiin. Ja iso osa uusista hoitajista vaihtaa alaa kun työ käy liian raskaaksi.
Tai vaihtaa maata, esim. Norjaan.
Kuulun suuriin ikäluokkiin ja olen lapseton. Toistaiseksi terve ja tyytyväinen elämääni. Mutta joskus mietin ihan oikeasti, mistä saisi sellaisen pillerin jonka voisin ottaa tilanteessa, jossa en enää selviä yksinäni. Vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani ovat 89- ja 90-vuotiaita. Heitä ei omasta kodistaan saa muuttamaan kuulemma ennen kuin pakon edessä. Asun toisella puolella Suomea enkä pysty käymään heidän luonaan edes joka viikko. Toki saan näitä puheluita, että taas kaaduin ja meni hampaita poikki tai nyt murtui käsi. Milloin käsi, milloin lonkka, mutta omilla ollaan, koska pitää pärjätä!
Täällä sitten kauhulla mietin, että koska toisen pää jo nyrjähtää enemmän. Hän muun muassa kertoilee jostain TV-sarjan henkilöistä ihan kuin olisivat sukulaisia tai tuttavia. On esimerkiksi viikonpäivistä sekaisin ja muisteli toissa päivänä, että vissiin se joulu jo meni.
Olen miettinyt huoli-ilmoituksen tekemistä, mutta auttaako se mitään?
Mä en tehnyt omista vanhemmistani huoli-ilmoitusta vaan otin suoraan yhteyttä hyvinvointialueen seniorineuvontaan ja sitä kautta palvelutarpeen ohjaajaan. Ihan vanhanaikaisesti soittamalla puhelimella :) Kerroin vanhempieni tilanteesta sen, mitä itse tiesin. Kerroin myös omat resurssini vanhempieni auttamiseen. Sain vanhempani suostuteltua siihen, että tuo palvelutarpeen ohjaaja tekee kotikäynnin. Olin itse paikalla, kun kävi. Suurempi työ oli saada vanhempani hyväksymään ulkopuolinen apu. Reilu vuosi meni, mutta nyt saan olla taas vanhemmilleni tytär enkä hoitaja.
Mulla on iäkkäät vanhemmat ja siihen päälle vielä kaksi lapsetonta tätiä, joiden asioita nyt hoidan. Olen työelämässä, yksi koululainen ja puoliso löytyy kotoa.
Täsäpähän järjestelen - asioita riittää ja matkaa on +- 200 km suuntaan, kun lähtee käymään. Onneksi edes asuvat 30km säteellä.
Vanhustenhuoltoon tarvittaisiin kilpailua. Esimerkiksi osuuskuntapohjaisia yrityksiä joiden osakkaina olisivat asukkaat ja omaiset. Sitten palvelut tuotettaisiin sillä hinnalla minkä ne oikeasti maksavat. Tämä tulisi halvemmaksi myös hyvinvointialueelle, kun niiden ei tarvitsisi maksaa voitto-osuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80% kansasta kannattaa eutanasiaa, mutta miksi poliitikot ei suostu siihen? Kuka siellä haparoi vastaan? Päivikö?
Tarjoatko eutanasiaa vaihtoehdoksi vanhustenhoidolle?
:-D Siis oikeastiko?
Minusta sen pitäisi olla valittavissa oleva vaihtoehto.
-eri-
Kuka sen valitsisi? Vanhus itse vai omainen vai annettaisiinko eutanasiapäätösvalta jollekin sinunkaltaiselle ihmiselle?
Minä kyllä ihmettelen suuresti tätä Suomessa vallitsevaa vanhusvihamielisyyttä
Vierailija kirjoitti:
Kuulun suuriin ikäluokkiin ja olen lapseton. Toistaiseksi terve ja tyytyväinen elämääni. Mutta joskus mietin ihan oikeasti, mistä saisi sellaisen pillerin jonka voisin ottaa tilanteessa, jossa en enää selviä yksinäni. Vinkkejä?
Sveitsi tai hollanti.
Olen 47 syntynyt ja ihan hyvässä kunnossa. Yhteys omiin lapsiin on kadonnut ja apua mihinkään on turhaa odottaa. Syy siihen, että yhteys on kadonnut on se että he eivät enää tarvitse lastenhoitajaa. Kun heidän lapset olivat pieniä, niin minua tarvittiin lähes joka päivä.
Olen sitä mieltä, että Soten pitää priorisoida hoidot, halvaantunut ei elä montaa päivää ilman apua, näin se meni minun nuoruudessa ja sama voisi olla tilanne nytkin, jos järjellä ajatellaan. Nyt olisi mahdollisuus antaa rauhoittavia ja muutenkin hyvä lähtö. Huonokuntoisen olisi sitten nuori tai vanha saadessa halvauksen kuntouttamiseen menee aivan turhaaan resursseja.
Samoin kaikenlaiset huumehörhöt saisivat jäädä ilman hoitoa. Heidä kuntoutuksessa samoin kuin alkoholistien on kuin vesi hanhen selästä. Kun ongelman on aivan itse ja vapaaehtoisesti hankkinut niin myös vastatkoon siitä. Yhteiskunta on ollut liian suvaitsevainen, poliisien tehtävä on olllut kerätä juopot säilöön ja siten yksilön oma vastuu on jäänyt. Jos esimerkiksi päivystykseen saapuu, ensin mitataan promillet ja jos menee yli 0,5, ei anneta hoitoa. Kovimman kautta pitäis oppia huolehtimaan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenhuoltoon tarvittaisiin kilpailua. Esimerkiksi osuuskuntapohjaisia yrityksiä joiden osakkaina olisivat asukkaat ja omaiset. Sitten palvelut tuotettaisiin sillä hinnalla minkä ne oikeasti maksavat. Tämä tulisi halvemmaksi myös hyvinvointialueelle, kun niiden ei tarvitsisi maksaa voitto-osuutta.
Periaatteessa hyvä idea, mutta koska vanhusten aika hoivakodissa on yleensä varsin lyhyt (harvoin edes kymmentä vuotta), niin osakkuus lyhytaikaisesti ei välttämättä kiinnosta ainakaan omaisia. Sitten pitäisi saada myytyä se oma osakkuus jollekin toiselle, kun vanhus kuolee. Tai jos osakas on ollut vanhus itse, pitäisi saada perinnöksi jäävä osakkuus myytyä jollekin. Osuuskuntien ei ole tarkoitus tuottaa osakkailleen voittoa vaan just tuottaa palveluita, mutta jos vanhus on jo kuollut, ei omaisosakas/perillinen saa osakkuudestaan itselleen mitään etua. Pahimmassa tapauksessa joutuisi edelleen osallistumaan osuuskunnan kustannuksiin, vaikka vanhus on jo mullan alla eikä itselläkään ole vielä osuuskunnan tuottamille palveluille tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä vanhuksia pitäisi väkisin pitää hengissä? Antaa kuolle 70 vuotiaina niin ongelma ratkeaa.
Olet siis valmis kuolemaan tuon ikäisenä. Minä en ole, joten en halua olla lihava, tupakoida, tai käyttää alkoholia. Saa nähdä kuinka käy.
Robotit hoitaa vanhukset 10 vuoden päästä. Tekoäly ja robotit kehittyy kovaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Jopas on vihamielistä tekstiä vanhuksia, varsinkin suuria ikäluokkia kohtaan. Perässä tulette, ja asiat ovat sitten vielä huonommin, jos hengissä pysytte. Itse en kuulu suuriin ikäluokkiin, mutta toivon pääseväni ajoissa pois näin tylystä ja kovasydämisestä yhteiskunnasta tai oy:stä. Johan täällä kohta on tappelut käynnissä.
Ja Stubb leveän hymyn kera kertoo, kuinka Venäjä aiheuttaa suomalaisille eripuraa. Samalla Orpolla ja Riikalla ovat sakset jo levinneet käsiin, kun ovat leikanneet niin paljon, etteivät sakset kestäneet ehjänä.
Suomalaisen luonne. Olemme yksi koko maailman epäempaattisimmista kansoista: kuudenneksi epäempaattisin. Eiväthän lääkärit edes nyt hoida ihmisistä kuin eliitin, työssäkäyvät ja äidit.