10 vuoden sisällä vanhustenhuolto tulee olemaan katastrofaalisessa tilassa
Suurten ikäluokkien hoivaan ei ole maksajia eikä tekijöitä. Vastuu hoivasta tulee olemaan yhä enemmän sukulaisten harteilla.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Nyt ikävä kyllä niitetään sitä satoa jota suuret ikäluokat olivat itse kylvämässä. Jo vuosikymmeniä sitten tiedettiin että huoltosuhde tulee vääristymään kun he eläköityvät mutta asialle ei tehty mitään. Heidän olisi jo silloin pitänyt ryhtyä maksamaan suurempia työeläkemaksuja palkoistaan, sensijaan he maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja. Eli nyt nauttivat maksuihinsa nähden kovia eläkkeitä. Ja nuoremmat ikäpolvet maksavat niin heidän korkeat eläkkeensä kuin valtaisat hoivakulunsakin.
Hehän loivat myös itselleen edullisen eläkejärjestelmän jota on alettiin romuttaa vasta kun he olivat siirtyneet eläkkeelle. Nyt sitten säästetään ja leikataan kaikilta muilta paitsi eläkeläisiltä. Mielestäni heidät pitää laittaa maksamaan viimeistään nyt joko leikkaamalla eläkkeitä tai niin että maksavat itse hoivakulujaan. Ei voi olla niin että yksi sukupolvi vetää välistä. Jos aihe kiinnostaa enemmän lukekaa kirja "
Voi lapskulta, perehdy asioihin. Kattele vaikka netostä vuoslukuja mitä tapahtui milloinki n. Älä kirjoita tuota jargoniasi
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä hoidan omat vanhat sukulaiseni kunhan siitä maksetaan kunnon palkka. Ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto, että työssäkäyvät velvoitettaisiin vanhustenhoitoon. Näillä paasaajilla ei taida olla mitään hajua siitä, millainen muistisairas vanhus voi olla.
Saksassa vanhusten hoito on joko vanhuksen rahoista tai sitten lapset hoitaa ja maksaa.
Tämä riippumatta onko väleissä vai ei.
Tämä on hallituksen suunnitelma Suomessakin. Näin me saamme sotemwnot kuriin. Muuta vaihtoehtoa ei ole, kun nytkin menot on täysin keskimääräiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmeköhän me ole kuolleet jo 10 vuoden päästä. Olen silloin 89. Nuorimnat ikäluokat 84. Kyllä siellä 50 - lukulaiset on hoidossa silloin.
Miten niin? Teistä on tosi iso elossa vielä kasi-ysikymppisinä. Ja tuolloin yhä harvempi pärjää ilman apua. Eihän hoivakodeissa juurikaan alle 80-vuotiaita ole!
Niistähän karkailee alle 70- vuotiaitakin.
Montako 89 - vuotiasta tunnet?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on nyt jo. Tein kesän kotihoidossa töitä ja näin siellä sellaisia asioita/jouduin toimimaan siten, ettei oma moraali kyllä kestänyt sitä.
mm. Vakavasta muistisairaudesta ynnä muista sairauksista kärsivä vanhus, joka pelkäsi olla yksin kotona ja jäi perään itkemään joka kerta kun lähdin. Minua perehdyttänyt ohjeisti huijaamaan vanhusta (esim. sano sille keittiössä että tulet kohta takaisin mutta sit vaan lähdet ovesta) että pääsisin helposti lähtemään sieltä. En todellakaan voinut tehdä noin. Minulla meni siis aina extra 10-15 min eteisessä kun rauhoittelin vanhusta minun tekiessä lähtöä, että ei ole mitään hätää, mene lukemaan lehteä, seuraava hoitaja tulee päivällä katsomaan sinua.
Sille ei vaan ollut laitospaikkaa mihin laittaa niin suljettiin kotiinsa. Hän myös kuoli sinne sitten sen kesän lopulla. Yksin.
Karua todellisuutta, mutta jos omalle kohdalle mietin, niin mieluummin kuolen kotona, yksin tai vaikka jonnekin maastoon kui laitoksessa tai sairaalassa yksin ja todennäköisesti epäinhimiseen kohteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä hoidan omat vanhat sukulaiseni kunhan siitä maksetaan kunnon palkka. Ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto, että työssäkäyvät velvoitettaisiin vanhustenhoitoon. Näillä paasaajilla ei taida olla mitään hajua siitä, millainen muistisairas vanhus voi olla.
Saksassa vanhusten hoito on joko vanhuksen rahoista tai sitten lapset hoitaa ja maksaa.
Tämä on hallituksen suunnitelma Suomessakin. Näin me saamme sotemwnot kuriin. Muuta vaihtoehtoa ei ole, kun nytkin menot on täysin keskimääräiset.
Ei onnistu omien vanhusten hoito näin harvaan asutussa maassa. Lisäksi täällä monet ovat eronneet ja avioituneet uudelleen. Saksassa ikäluokkien välinen kokoero ei ole kestämätön, kuten Suomessa. Työikäisiä on Suomessa liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80% kansasta kannattaa eutanasiaa, mutta miksi poliitikot ei suostu siihen? Kuka siellä haparoi vastaan? Päivikö?
Tarjoatko eutanasiaa vaihtoehdoksi vanhustenhoidolle?
:-D Siis oikeastiko?
Minusta sen pitäisi olla valittavissa oleva vaihtoehto.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
THL väittää, että suurin osa yli 70v ikäisistä ei tarvitse mitään hoivaa, joten puhumme pienestä ryhmästä vanhuksia. Joku sanoi, että elämämme 2 viimeistä vuotta ovat kalleimmat, oli se ikä mikä tahansa.
Muistattehan, että narkkariin kuluu vuodessa enemmän yhteiskunnan rahaa kuin peruskuntoiseen (muutama perussairaus) vanhukseen, miksi emme vaadi tätä hoitoa lopetettavaksi?
Mitä hoitoa? Luuletko, että narkkarit saavat jotain hoitoa? Suomessa narkomania on vasta-aihe kaikelle hoidon saannille yleensäkin. Terveydenhuoltoviranomaisten asenne on hirveä. Narkkareille toivotaan pikaista kuolemaa. Vasta kun ongelma osuu omaan perheeseen, ruvetaan jotain edes ajattelemaan.
Älytön väite, että vain muutama vanhus kaipaisi hoitoa. Kyseessä on massiivinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ei huolta, ylipainoiset menehtyy lihavuuteensa ennen kuin ovat hoivakoti-iässä.
Eivätkä menehdy.
t. lähihoitaja, jonka selkä on kipeytynyt lihavien vanhusten hoitamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmeköhän me ole kuolleet jo 10 vuoden päästä. Olen silloin 89. Nuorimnat ikäluokat 84. Kyllä siellä 50 - lukulaiset on hoidossa silloin.
Miten niin? Teistä on tosi iso elossa vielä kasi-ysikymppisinä. Ja tuolloin yhä harvempi pärjää ilman apua. Eihän hoivakodeissa juurikaan alle 80-vuotiaita ole!
Niistähän karkailee alle 70- vuotiaitakin.
Montako 89 - vuotiasta tunnet?
Mä tunnen kymmeniä. Satavuotiaaksi eläneitäkin olen tavannut jo neljä. Missä sinä asut, jossain sotaisassa kehitysmaassako?
Vierailija kirjoitti:
80% kansasta kannattaa eutanasiaa, mutta miksi poliitikot ei suostu siihen? Kuka siellä haparoi vastaan? Päivikö?
Siksi, että suomalaiset käyttäisivät sitä toisten tappamiseen. Ei siten, että ihminen itse valitsisi sen.
Vanhusten hoidosta eläkoityy vuoteen 2030 mennessä 30%. Minunkin kaikki työkaverit jää eläkkeelle 6 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun en itse enää selviä ja vaihtoehto on laitokseen maatuminen makuuhaavoissa ja lilluminen kusipaskavaipassa niin todellakin haluan eutanasian.
Viimmeinen boomeri syntyi 1952. Loppui melkein kuin seinään.
NZB
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti moni pitää huolta kunnostaan mutta rapistuuhan sitä väkisin!
Lisäksi muistisairaudet ja ylipainoiset ja siitä aiheuttuvat lisäongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla rikkaiden verotusta voidaan keventää, kun vanhustenhoidon kustannuksia sysätään keskiluokalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen yhtälö, näin -83 syntyneelle. Mun pitäisi olla töissä 70-vuotiaaksi. Ja samalla hoitaa siinä sivussa vanhemmat ja appivanhemmat, jotka haluavat asua omakotitaloissaan eri puolella Suomea, kaikki eronneet eli yhteensä 4 kohdetta, joissa olisi jatkuva tarve hoitaa/huoltaa/siivota/korjata. Mitään palveluita ei voi ostaa, tietenkään. Ja sitten on omat lapset, pian aikuistuvat. Ja heidän pitäisi opiskella lainarahalla, omaan asuntoon kiinnipääseminen on käytännössä vanhemmista kiinni..
Melko kovat vaatimukset! Mutta prioriteettini on kuitenkin selvät. Lapset tulee ensin. Ja lapsenlapset, jos sellaisia joskus saan.
Poliitikot olettavat, että sinä otat kotiisi nuo neljän kohteen vanhukset + heidän uudet puolisonsa (eihän puolisoita saa erottaa!) = 8 henkilöä.
Ja vanhukset olettavat, että muutat heidän asuinpaikkakunnilleen. Kuka nyt kotoaan lähtisi? Itsemääräämisoikeus rules!
"Omaishoitohan on hieno homma, jos on varaa. Suomessa ei ole, kun asenne on tuollainen kuin aloittajalla."
Tuolleen rumasti haukuin aiheetta aloittajaa, vaikka suutuin tuolle "ennen naiset eivät olleet feninistejä" jästille.
Ottakaa selvää niistä entisajoista, ennen kuin arvostelette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Minä ainakin haluan eutanasian sitten kun alkaa muisti heikkenemään, tulee afasia, ei voi enää puhua, silmissä on jokin, mitä ei edes voida diagnosoida, mutta ei näe enää lukea laseilla, eikä ilman, ei pysty enää harrastamaan yhtikäs mitään, kaatuilee lähes joka viikko, nenä murtunut ja kasvot mustana, korvat ei enää kuule, eikä laite auta, pikkuhiljaa olet vankina omassa päässä, eikä yhteyttä muihin voi enää muodostaa, kun ei kuule, näe, ei voi puhua, eikä liikkua. Sitten tulee ne vaipat, etkä enää pääse sängystäkään ilman apua pois.
Ja rukoilet kuolemaa. Jokainen päivä ja jokainen hetki.
Tällainen oli minun äitini loppu. Viimeisen viikon aikana, viimeisen aivoverenvuodon jälkeen istuin hänen vierellään 5 päivää, kun hoidot lopetettiin ja hänet kuivutettiin kuoliaaksi. Kuolema on eläimellekkin armeliaampi kuin ihmiselle. Sanotaan, että "viedään piikille, ettei se kärsi" ja loppu on nopea ilman tuskaa ja kipua. Mutta ei ihmiselle, eheii, ei.
Hoivakotipaikkoja myönnetään myös sellaisille, jotka eivät niitä oikeasti edes tarvitse.
Selväjärkinen vanhus, joka ei lihavuutensa tai liikuntarajoitteensa takia pääse itse vessaan ei ole hoitopaikan tarpeessa. Vaipat on keksitty ja kotihoito voi käydä ne vaihtamassa.
Samoin ne, jotka jaksavat kulkea hoitajan perässä vaatimassa kaikenlaista, pärjäisivät ihan hyvin kotona. Oikeasti hoitoa tarvitsevat vanhukset eivät nimittäin pysty itse enää vaatimaan mitään.
Suuret ikäluokat eivät maksaneet sotakorvauksia.