Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri sanoi että minun tulisi syödä 2-3 tunnin välein

Vierailija
10.11.2022 |

Olen 46-vuotias ja minulla on todella huono ruokahalu. Oon aina ollut hoikka mutta nyt on lähtenyt lihaksistakin painoa pois vähäisen syömisen vuoksi.
Kilpirauhasen vajaatoimintaa on muutaman allergian lisäksi ainoa pitkäaikaisvaiva.
Tuo parin tunnin välein syöminen tuntuu ajatuksenakin ahdistavalta. Miten ihmeessä ruokahalua voisi parantaa?
Liikuntaa en harrasta ja liikun muutenkin vähän koska olen jatkuvasti hyvin väsynyt uniongelmien takia.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi voi. Liiku enemmän, ruokahalu lisääntyy.

Vierailija
2/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpparilääkitys kunnossa? Mikäli tuota vajaatoimintaa ei ole hoidettu niin ei ihme jos ei nälkä vaivaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi, että minun pitäisi muistaa juoda riittävästi. Nyt olen katkolla ja työpaikka sekä muija lähti alta.

Kiitos vaan Mehiläinen!!!!!

Vierailija
4/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein syöt nyt ja minkälaisia aterioita? Varmaankin kannattaa pikkuhiljaa lähteä lisäämään aterioiden määrää ja kokoa eikä yhtäkkiä muuttaa täysin totuttuja tapoja. Enemmän syömisellä saa varmasti kyllä myös paljon lisää energiaa ja ehkä jaksaisit vähän lisätä liikkumistakib

Vierailija
5/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun mitään isoa ateriaa tarvitse parin tunnin välein syödä vaan otat vaan jonkun hedelmän, jogurtin, smoothien, myslipatukan, phkinöitä tms. pientä mitä nyt pystytkään syömään. Ruokahalu kasvaa syödessä ja kun sun elimistö tottuu siihen että saa aina tiettyyn aikaan ruokaa niin aika pian alkaa siihen samaan aikaan olemaan aina myös nälkä.  

Vierailija
6/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkut pois niin halu oikeaan ruokaan kasvaa. Ehkä ne on jo pois, sitten en oikein osaa sanoa. Syö jotain mistä pidät. Syö seurassa. 

Vierailija
7/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että elimistö käyttää omia kudoksiaan energianlähteenä johtaa ketoosiin, mikä vie ruokahalun. Tämä noidankehä pitää saada purettua niin, että saat energiansaantisi vähintään tarvetta vastaavaksi, jolloin ruokahalunkin pitäisi lähteä palautumaa. Tämä onnistuu helpoiten nauttimalla tiheästi päivän mittaan mielellään mahdollisimman energiarikkaita ruoka-aineita ja juomia. Runsaampi rasvan tai kerman käyttö ruoanlaitossa tai niiden lisääminen valmiisiin ruokiin ja muutenkin rasvaisemmat ja enemmän sokeria sisältävät vaihtoehdot auttavat tavoitteen saavuttamisessa.

Ellei muu laske niin esim. pähkinät, perunalastut ja suklaa saattaisivat mennä napostelusyömisinä päivän mittaan.

Juomista esim. proteiinijuomat, juotavat jogurtit, rasvaisempi piimä tai maito ja mehut auttavat myös turvaamaan energiansaantia.

Vierailija
8/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne elämänmuutokset ole helppoja kenellekään. Itselläkin paljon sairauksia ja nukun mielettömän vähän joten olen äärimmäisen väsynyt koko ajan. Liikkuminen ja lihaskunnon ylläpito+ usein syöminenkin vaativat suuria ponnisteluja mutta mahdollista se on. Enkä tietenkään ole missään huippukunnossa mutta kohtalaisessa. Tee pieniä muutoksia joihin kykenet sitoutumaan, siitä se kaikki kehitys aina lähtee.

Vierailija
9/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli perustelu tälle 2-3 tunnin välein syömiselle? Nimittäin minä väitän, että tuommoinen on ihmiselle luonnotonta ja vähää väliä napostelu pilaa hampaat. Minusta on tärkeämpää keskittyä ruuan laatuun ja koostaa ateriat fiksusti, jotta verensokeri ja energiat pysyy tasaisina, eli hyvää proteiinia ja rasvaa hiilarin lisäksi joka aterialla.

Kilpirauhaspotilaana myös tärkeää muistaa vältellä voimakkaasti goitrogeenisiä ruoka-aineita, tai ainakin kypsentää ne kunnolla. Goitrogeenit sotkee kilpirauhasen toimintaa ja väitän, ettei ne sovi kilparauhassairaan päivittäiseen ruokavalioon. Soija, ruusukaali, kaalit, broccoli, maapähkinät niitä pahimpia. Googlaamalla löydät lisätietoa näistä ja niiden vaikutuksista kilpirauhasen toimintaan.

Vierailija
10/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne.

Syön vähän mitä sattuu: kikhernepastaa, valmissalaatteja, maustamatonta jugurttia, leipää.

Kilpirauhaspotilaan tulisi välttää goitrogeenisien ruokien lisäksi gluteenia sekä kaseiinia eli maitotuotteet minimiin ja viljatuotteet gluteenittomana.

Näin väittää lääkäri Päivi Mäkeläinen kilpirauhasoppaassaan.

Thyroxin-lääkitys mulla on muttei se oikein toimi.

Ravintoterapeutille pitäisi mennä lääkärin mukaan mutten haluaisi. Koko syöminen suoraan sanottuna v**taa

Vierailija
11/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko. Kokeile porevitamiineja, nutridrink, muut vitamiinit ja muista nestesuolasokeri tasapaino. Ota marketista broileria proteiiniksi, jos pystyt sitä syömään ja peruna lisuke. Parikin kertaa viikossa voi auttaa puutoksiin, noin alkuun. Siis jos muuten syöt kevyemmin. Katso onko jetlag. Ja jos syöt lääkkeitä, katso niiden haitat. Ideoita oli tässä vain, ei ole pakko.

Vierailija
12/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksistanne.

Syön vähän mitä sattuu: kikhernepastaa, valmissalaatteja, maustamatonta jugurttia, leipää.

Kilpirauhaspotilaan tulisi välttää goitrogeenisien ruokien lisäksi gluteenia sekä kaseiinia eli maitotuotteet minimiin ja viljatuotteet gluteenittomana.

Näin väittää lääkäri Päivi Mäkeläinen kilpirauhasoppaassaan.

Thyroxin-lääkitys mulla on muttei se oikein toimi.

Ravintoterapeutille pitäisi mennä lääkärin mukaan mutten haluaisi. Koko syöminen suoraan sanottuna v**taa

No eipä siinä kovin hyvää ruokavaliota jää jäljelle, jos pitää poistaa gluteenit, kaikki maitotuotteet, goitrogeenit joita on pitkä lista. Jäljelle jää jotain riisiä ja kanaa.

Jos menet ravintoterapeutille, niin kannattaa valita sellainen, joka on oikeasti näihin asioihin perehtynyt ja on kokemusta sekä tieto/taitoa kilpirauhaspotilaiden ruokavalion koostamisesta. Itse en tuohon gluteenin ja maitotuotteiden välttelyyn usko sitten pätkääkään, jos ei ole tutkimuksissa todettu keliakia ja laktoosi-intoleranssi.

Vierailija
13/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko mennä ravintoterapeutille. Eivät he kaikkea osaakaan, vain oman opetellun litaniansa jonka sanovat jollekin. Eivät tunne ihmisten vaivoja ja niiden vaikutuksia, tai korjaamista.

Vierailija
14/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se vähä mitä syön on huonoksi kilpirauhaselle , nuo leivät ja jugurtit

Rasvainen ruoka ei maistu yhtään. Välillä myös lämmin ruoka tuottaa syömisvaikeuksia.

Lihaa en ole syönyt vuosiin vaikken erityisesti noudata mitään erityisruokavaliota.

Normaalisti syön jotain pientä kaksi kertaa päivässä. Nälkää en tunne.

Ainoastaan tyhjän vatsan tuntemus saa aikaan jonkinlaisen tarpeen syödä.

Ap

Vierailija
15/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en välittäisi paskaakaan. Ihan älytöntä mättää väkisin ruokaa parin tunnin välein jos ei kerran tee mieli. Tärkeämpää olisi hoitaa kuntoon uni- ja kilpirauhasongelmat.

En minäkään jaksa harrastaa liikuntaa kun sydän muljahtelee ja päässä pyörii jatkuvan unen puutteen vuoksi. Syön ehkä kerran-kaksi vuorokaudessa jos jaksan. Joo, olen hoikka. Mutta pyydäpä lääkäriltä apua unettomuuteen, et saa. Mielialalääkkeitä kyllä tyrkytetään. Onneksi alkoholi ja kannabis on keksitty, niillä saa edes joskus hetkittäisen avun.

Vierailija
16/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en välittäisi paskaakaan. Ihan älytöntä mättää väkisin ruokaa parin tunnin välein jos ei kerran tee mieli. Tärkeämpää olisi hoitaa kuntoon uni- ja kilpirauhasongelmat.

En minäkään jaksa harrastaa liikuntaa kun sydän muljahtelee ja päässä pyörii jatkuvan unen puutteen vuoksi. Syön ehkä kerran-kaksi vuorokaudessa jos jaksan. Joo, olen hoikka. Mutta pyydäpä lääkäriltä apua unettomuuteen, et saa. Mielialalääkkeitä kyllä tyrkytetään. Onneksi alkoholi ja kannabis on keksitty, niillä saa edes joskus hetkittäisen avun.

Onko ihme, että on rytmihäiriöitä ja univaikeuksia, kun elimistö on nälänhädässä? Ruokahalu kasvaa syödessä.

Vierailija
17/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän niin meet sästöliekille ja lihot.

Tai hommaa mies joka ei  huomioi sua., seki lihottaa.

Vierailija
18/18 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtatsapiinia unettomuuteen niin johan alkaa ruoka maittaa ja läskiä kertyä. Kokemusta on minulla ja monella muullakin tästä sivuvaikutuksesta. 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan