Nyt kun taas puhutaan syntyvyydestä tosi paljon niin miehenä sanon syyt miksi olen lapseton ja miksi lapsia tuskin teen.
- Olen ihan vakituisessa työssä ja en tiedä olisiko minulla varaa lapsiin. Saan palkkaa nyt noin 3300e/kk ja käteen jää se noin 2300e/kk. Asuminen,auto,vakuutukset ja muut pakolliset laskut vie palkasta sen vähän yli 1000e/kk. Jos lapsia tekisin niin luultavasti eläisin sitten köyhyydessä koska lapsi vaatii myös rahaa.
- Olen ikisinkku. Ylipäätänsä tuntuu siltä että pariutuminen on todella haastavaa, täällä eteläsuomessa kaupungissa missä asun ei taida sinkkunaisia olla yhtään lähettyvillä. En ole miesmallin näköinen vaan iskäkroppanen duunari joten tuskin se ihan halutuin mies olen parisuhdemarkkinoilla. Toki en itse myöskään ole se kovinkaan aktiivinen seuran hakija vaan olen oikeastaan "syrjäytynyt" parisuhdemarkkinoilta. En myöskään tapaa kumppaniehdokkaita oikein missään koska työpaikallani on lähinnä vain miehiä ja harrastukset minulla on sellaisia missä olen yksin.
- Tiedän yhden kaverin jolla on lapsi nyt noin 8kk ikäinen. Hän on kertonut että isyys ei ole kovin antoisaa vaan se on ankeaa. Joutuu öisin herämään syöttöhommiin, vauva ei pärjää yksin yhtään, työura kärsii lapsista ja ei se vaippojen vaihtokaan ole antoisaa. Olen itse kauhuissani kuunnellut sen juttuja, hän menetti oman elämän kun se teki lapsen tähän maailmaan?
- Suomessa ylipäätänsä asiat tuntuu olevan mennyt huonompaan suuntaan koko minun aikuis iän ajan. Hinnat on nousseet ja verotus on vain kiristynyt. Tuntuu myös siltä että kaiken maailman "ääriliikkeet" saavat nykyään ihan liikaa vaikutusvaltaa jolla he pyrkivät muuttamaan ihmisten käyttäytymistä sekä elämää.
- Uusimpana asiana maailman tilanne eli on inflaatiota,korkojen nousua, oli koronaa, on sotia,ilmastonmuutosta,väestönräjähdystä.. jne eikä nämä asiat houkuttele lapsia tekemään.
Naisten vika ei alhainen syntyvyys ole enkä naisia asiasta syyttele enkä myöskään ole katkera ikisinkkuudesta vaan viihdyn sinkkuna hyvin.
Hyvää pääsiäistä kaikille!
M33
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat kaikille normaaleille (oma perhe ollut turvallinen ja rakastava) ihmisille parasta elämässä. En olisi onnellinen, vaikka saisin kuluttaa oman suht hyvän palkkani vain itseni hyväksi ja laskeskelisin sijoitusteni tuottoja ihan itselleni. Helppoa on tuskin kenelläkään. Vähintään on huono omatunto työhön panostamisesta, vaikka kaiken vapaa-ajan viettäisi perheen kanssa.
Puhut nyt vain omasta kokemuksesta.
Niin puhuukin. Tuliko se sinulle yllätyksenä? Ajattelitko, että kukaan muu ei sitä ymmärtäisi, ellet sinä sitä erikseen meille mainitse?
Tyhmeliini, viestisihän alkaa että lapset ovat KAIKILLE normaaleille, blaa blaa 😁
Tarkoittaa, ettet ole "normaali". Sanan varsinaisessa merkityksessä. Ei liene mikään uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likipitäen samat syyt kuin AP:la. Olen tosin koulutukseltani amk-insinööri, tänä keväänä valmistun dippainssiksi.
Palkkatulot 4500e/k ja käteen jää reilu 3 tonnia.
Lasten äiti on vain hakusessa ja siinä on samat syyt kuin mitä AP mainitsi. Tinderit jne on kokeiltu. Tyhjyyttään kumisee.
Kavereita on, mutta he asuvat ympäri Suomea ja näemme kerran vuodessa. Baareissa en käy enkä yöelämässä, joten tuskin kohtaisinkaan ketään siviilissä. Baareissa kyyhöttäisin jossain nurkkapöydässä yksin ja näperrän kännykkää. Ei kiitos.
En ole myöskään pitkä, vaikka muuten olenkin raamikas ja treenaan salilla 4 kertaa viikossa
Vaikea tietenkin itelläni hyväksyä taas naista, joka on selkeästi eri yhteiskuntaluokasta. Ei kahden eri tulotason ihmisen suhde voi toimia, ellei toisella osapuolella ole jotain konkreettista annettavaa.
M39
Lapset eivät riitä konkreettiseksi annettavaksi?
Onko kasa paskaa konkreettista annettavaa?
Vierailija kirjoitti:
Näin jo aikuisen lapsen äitinä ja kaveripiirin lapsia seuratessa, on erittäin ankeaa seurata lasten taistelua työmarkkinoilla, parisuhteiden epäonnistumisia ja osalla myös ihan syrjäytymistä pelkän tietokoneen ääreen.
Tuo on juuri aloittajan mainitsemaa yleistä kurjistumista. Yhteiskuntaa ja ilmapiiriä on ankeutettu jo vuosikymmeniä, ja se alkaa väistämättä näkyä pahoinvointina. Ei tietenkään kaikilla, mutta kasvavassa määrin monilla. Media lienee suurin syyllinen, sillä se muokkaa ihmisten tajunnan halutunlaiseksi. Äärimmäisenä esimerkkinä vaikkapa korona. Parin vuoden ajan ihmisiä peloteltiin ja muokattiin vihaamaan vähemmistöä niin että enemmistö oli valmis ja halukas viemään kaikki kansalaisoikeudet. Hulluus kuitenkin loppui yhdessä yössä kun Ukrainassa alkoi rytistä, eikä mennyttä enää edes muisteta. Kuinka sekasin sitä oikein oltiinkaan, heh heh.
Ihmisten päät kun täytetään moskalla ja vedetään matto jalkojen alta, niin ei enää edes lisääntyminen luonnistu. Ja sehän tässä suuressa suunnitelmassa on yksi merkittävä osa-alue. VR-lasit silmille ja pilleriä kitusiin, niin johan ollaan sfääreissä mistä mennyt ihminen voi vain haaveilla.
Hah! Luulet että se on sinun päätös olla ikisinkku. Ja naiset me lapsensa elättää Suomessa. Ei sinulla tarvitse olla varaa kuin 136€/kk elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likipitäen samat syyt kuin AP:la. Olen tosin koulutukseltani amk-insinööri, tänä keväänä valmistun dippainssiksi.
Palkkatulot 4500e/k ja käteen jää reilu 3 tonnia.
Lasten äiti on vain hakusessa ja siinä on samat syyt kuin mitä AP mainitsi. Tinderit jne on kokeiltu. Tyhjyyttään kumisee.
Kavereita on, mutta he asuvat ympäri Suomea ja näemme kerran vuodessa. Baareissa en käy enkä yöelämässä, joten tuskin kohtaisinkaan ketään siviilissä. Baareissa kyyhöttäisin jossain nurkkapöydässä yksin ja näperrän kännykkää. Ei kiitos.
En ole myöskään pitkä, vaikka muuten olenkin raamikas ja treenaan salilla 4 kertaa viikossa
Vaikea tietenkin itelläni hyväksyä taas naista, joka on selkeästi eri yhteiskuntaluokasta. Ei kahden eri tulotason ihmisen suhde voi toimia, ellei toisella osapuolella ole jotain konkreettista annettavaa.
M39
Odotan kyllä toiseltakin osapuolelta kouluttautumista. Arki on paljon helpompaa, jos molemmat tienaavat about saman verran. Eihän se toimisi, jos toinen tienaa likimain 5 tonnia bruttona kuussa ja toinen 2000e. Todennäköisesti arvommekaan ei siinä oikein kohtaa.
M39
Vierailija kirjoitti:
Onko kasa paskaa konkreettista annettavaa?
Puhutko nyt itsestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat kaikille normaaleille (oma perhe ollut turvallinen ja rakastava) ihmisille parasta elämässä. En olisi onnellinen, vaikka saisin kuluttaa oman suht hyvän palkkani vain itseni hyväksi ja laskeskelisin sijoitusteni tuottoja ihan itselleni. Helppoa on tuskin kenelläkään. Vähintään on huono omatunto työhön panostamisesta, vaikka kaiken vapaa-ajan viettäisi perheen kanssa.
Puhut nyt vain omasta kokemuksesta.
Niin puhuukin. Tuliko se sinulle yllätyksenä? Ajattelitko, että kukaan muu ei sitä ymmärtäisi, ellet sinä sitä erikseen meille mainitse?
Tyhmeliini, viestisihän alkaa että lapset ovat KAIKILLE normaaleille, blaa blaa 😁
Tarkoittaa, ettet o
No sinun normaali-määritelmään en kuule haluakaan kuulua. Ja on edelleen vain sinun oma määritelmä.
Vierailija kirjoitti:
Elämä ei ole parasta silloin kun se on helponta. Lapset toki vaativat paljon mutta samalla antavat tosi paljon. Siinä kasvaa itsekin ihmisenä tosi paljon kun ei voi vain tehdä kaikkea kuten itse haluaa.
Ja onhan se todella palkitsevaa kun näkee sen oman lapsen kasvavan ja kehittyvän ja voi ottaa oman lapsen syliin ja saada siltä sen hymyn. Ja kun tietää että on jollekin se elämän tärkein ihminen toisen vanhemman lisäksi.
T.kahden lapsen isä.
Olet ihana isä, kun nautit lapsistasi. Ensi rakkaudella tehtiin yksi lapsi, mutta ei se avioliitto parantanut meidän suhdetta. Toinen suhde eteni kihlaukseen, mutta hän oli niin sanottu komea naisten mies. Ei kolahtanut yksinhuoltaja äitiin. Nyt naimisissa 36v. eikä tehty lapsia yhdessä, koska molemmilla oli jo ennestään. Järki käteen kaikille, jotka haluavat lapsia.
N. Mummeli jolla 5 lapsenlasta.
Tuo pohdinta on varmaan jo ensi askel kohti kypsymistä ihmisenä. 30+ iässä aikaa vuelä on, mutta tilastojen mukaan yli 40-vuotiaana miehistä tulee ensi kertaa isä enää aniharvoin.
Jos aloittaja pikakelaa eteenpäin kymmenen kesää ja talvea, hän on tilanteessa, jossa lapsia tuskin enää tulisi, vaikka miten toivoisi.
Tuntuuko siinä vaiheessa oleelliselta kysymykseltä, että oma lapsi vie rahaa? Tuskin.
Vaipanvaihto on kokonaisuudessa aivan häviävän pienen pieni osa. Se aika kestää pikkuruisen hetken räpäyksen. Ihan hujaus ja viettää oman lapsensa valmistujaisia.
Lasten myötä elämään tulee uusia ihmisiä, ajatuksia ja harrastuksia. Mutta lopulta aika, että lapsi rajoittaisi vaikkapa työelämää on aika lyhyt. Sen sijaan lapset antaa syyn elää muutakin elämää kuin vain duunia.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olin vielä muutama vuosi sitten sitä mieltä, että lapsen teko on hullujen hommaa, että vapaus siinä menee ja järki. Mutta niin vaan on nyt 1-vuotias tytär ja enpä tiennyt miten paljon iloa ja rakkautta tommonen pieni tuo. En varmasti nauraisi ja hymyilisi puoliakaan niin paljon kun mitä nyt ja isänsäkin sanonut monta kertaa, että miten tylsää olis meidän elämä ilman lasta. Rahan menoa en ole laskenut, mutta me pärjätään kyllä. Ja liikkeellekin päästään, maailman parhaimman pikkutypyn kanssa ja joskus ilmankin. Ei tosiaan ole lapsen teko kaikkia varten, eikä ole tarpeellistakaan, mutta mua harmittaa se miten negatiivinen kuva siitä lapsiarjesta annetaan, siksi halusin kirjoittaa. Itellä meinasi ton yleisen negatiivisuuden takia jäädä tekemättä. Onneksi muutin mieleni.
Voi! Olet ihana isi! Kunpa minunkin lapsellani olisi ollut noin ihanaa. Lapsi oli 5v. kun isä kuoli tapaturmaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kysypä isältäsi miksi hän on isäsi ja onko hän katunut isyyttään. Sinä kun jäit 8kk ikäisen vauvan tasolle.
Mitä höpiset? Minusta ap kuulostaa harvinaisen fiksulta ja realistiselta henkilöltä.
Joissain kulttuureissa, joissa ikisinkkuutesi olisi ongelma, asia on järjestetty pakkoavioliitoilla. Monelle hallituksen perheelliselle kannattajalle sekin olisi varmasti ok Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton juurikin tarkoittaa perheetöntä. Sinulla toki voi olla parisuhde, sinulla voi olla kaveripiiri ja voit jollain tapaa kuulua lapsuudenperheeseesi niin kauan kuin vanhempasi elää, mutta omaa perhettä sinulla ei ole. Eikä siinä mitään, jokainen saa toimia aivan niinkuin haluaa ja parhaaksi katsoo.
Onko tämän lapsellisen itsekkyydellä mitään rajaa? Että muilla ei saisi olla perhettä. Kamala tyyppi.
Eikai nykyään ikisinkkuus ole mitenkään erikoinen asia, heitä on noin 10% ihmisistä ja muutenkin sinkkuja on tosi paljon nykyään. Joskus 1980 luvulla heitä ehkä ihmeteltiin mutta eikait nykyään?
Sama myös siihen että jos lapsia ei ole, ei ne enää pitäisi olla mitään ihmetyksen aiheita kun monet ei tee lapsia ja se on hyväksyttävää.
Yksi ongelma on se että naiset on tosi nirsoja nykyään, ei tavisnaiset kelpuuta tavismiestä kumppaniksi vaan naiset pariutuu aina ylöspäin. Tavismiehet on kuin ilmaa naisille eikä ne saa naisia.
Minä olen täysin erilainen kuin ap. Olin isä jo hänen iässään ja yösyötöt ei olleet mitenkään vaikeita. Tuttipullo ladattuna äidistä pumpattua maitoa valmiina ja siihen vauva nukahtikin. Heräsi vain syömään kuten minä herään kuselle tai päästämään äänekkään pierun keskellä yötä. Vaipanvaihdossa olin tosi nopea. Tein ennätyksiä. Ei minuuttia enempää mennyt aikaa.
Mitään säästöjä ei mulla koskaan ole ollut ja en kauheesti suunnittele elämää. Just sen verran mitä kykenee ennustamaan lähitulevaisuuteen. Kuten se tuttipullo silloin valmiina yötä varten.
Helpoin oli kun vauva vain laitettiin suoraan tissille ja siihen se nukahtikin. Olin pari vuotta koti-isänä koska vaimo tienaa neljä kertaa enemmän ja lähinnä elättää koko perheen. Mun töistä saatavat on naurettavan pieni lisä.
Sillä lähinnä makselee vuokran tai kuukauden bensat. Aina saa olla pyytämässä lisää rahaa, kun ei palkat ole duunarialalla sellaiset että niillä eläisi. Ei se haittaa minua lainkaan.
Yksi lapsi ei kauheesti syö tai käytä rahaa, kun ei se osaa pienenä käyttää. Nyt nuorena aikuisena rahaa alkaa vasta menemään ja kyselemään. Käsken aina kysyä äidiltä, koska olen aina peeaa.
Mulla on tiedettävästi yksi lapsi Norjassa ja kaksi Ruotsissa. Työkomennuksilla aikoinaan matkoilla tullut seurusteltua semitiiviisti ja lapsia on syntynyt. En suunnitellut kyllä mitään lapset vain syntyy kuten omenat loppukesästä omenapuihin. Olen sellainen tekijämies, en suunnittelija. Useinkaan pitkän ajan suunnitelmat ei toimi, vaan lähitulevaisuudessa tulee paljon muutoksia pelikentälle.
Mieluummin teen ja taon rautaa kun se on kuumaa. Suomessa on kolme lasta. Kaksi edellisestä suhteesta ja nyt tämä uusi.
Sellaista. Ehkä ap voisi vähemmän suunnitella elämää ja eräällä tavalla surffata elämän aalloilla ja testata oma miehisyys maailman aalloilla. Ei elämää tarvitse pelätä ja kokoajan suunnitella kondomi päässä asioita.
Mies tekee sen mitä vastaan tulee.
T:: M46
Vierailija kirjoitti:
Minä olen täysin erilainen kuin ap. Olin isä jo hänen iässään ja yösyötöt ei olleet mitenkään vaikeita. Tuttipullo ladattuna äidistä pumpattua maitoa valmiina ja siihen vauva nukahtikin. Heräsi vain syömään kuten minä herään kuselle tai päästämään äänekkään pierun keskellä yötä. Vaipanvaihdossa olin tosi nopea. Tein ennätyksiä. Ei minuuttia enempää mennyt aikaa.
Mitään säästöjä ei mulla koskaan ole ollut ja en kauheesti suunnittele elämää. Just sen verran mitä kykenee ennustamaan lähitulevaisuuteen. Kuten se tuttipullo silloin valmiina yötä varten.
Helpoin oli kun vauva vain laitettiin suoraan tissille ja siihen se nukahtikin. Olin pari vuotta koti-isänä koska vaimo tienaa neljä kertaa enemmän ja lähinnä elättää koko perheen. Mun töistä saatavat on naurettavan pieni lisä.
Sillä lähinnä makselee vuokran tai kuukauden bensat. Aina saa olla pyytämässä lisää rahaa, kun ei palkat ole duuna
Sinä se olet ihka aito panomies.... Kaikki meistä ei saa edes seksiä.
Eihän ne lapset anna mitään tai ota mitään. Ne vain on ja kasvaa.
Luonnossakin voimakkaimmat yksilöt levittää siemeniä ympäristöönsä ja niistä kasvaa mahtavia ja jylhiä taivaaseen kohoavia puita. Isommassa mittakaavassa voidaan nähdä sitten mitä lapset antaa ja ottaa kokonaisuudessa.
Ihminen ja muut on vain pieni osa kiinni tiiviisti kokonaisuudessa.
Siksi on vähän hölmöä ajatella asioita yksilön näkökulmasta ja mikä on yksilön hyöty. Kun yksilöä ei tavallaan ole olemassakaan muussa kuin itsesuojeluvaistona.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne lapset anna mitään tai ota mitään. Ne vain on ja kasvaa.
Luonnossakin voimakkaimmat yksilöt levittää siemeniä ympäristöönsä ja niistä kasvaa mahtavia ja jylhiä taivaaseen kohoavia puita. Isommassa mittakaavassa voidaan nähdä sitten mitä lapset antaa ja ottaa kokonaisuudessa.
Ihminen ja muut on vain pieni osa kiinni tiiviisti kokonaisuudessa.
Siksi on vähän hölmöä ajatella asioita yksilön näkökulmasta ja mikä on yksilön hyöty. Kun yksilöä ei tavallaan ole olemassakaan muussa kuin itsesuojeluvaistona.
Joo, todellakin ne parhaimmista parhaat lisääntyy 🤣🤣🤣🤣
Lapset eivät riitä konkreettiseksi annettavaksi?