Miksi jotkut ei kykene itsenäistymään? Asuvat vielä 30-vuotiaana lapsuuskodissa?
Onko syynä takertuvat, ylihuolehtivat vanhemmat vai mikä?
(Enkä tarkoita nyt mitään kehitysvammaisia tai muita jotka ei pystyisikään missään tilanteessa elämään itsenäisesti.)
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Monesti kyse on takertuvista vanhemmista. Ei kukaan synny syrjäytyneenä.
Ja periytyvistä mielenterveysongelmista.
Miksi heteronaiset ovat niin epäitsenäisiä että kantavat seksikumppanin nimeä kuin infantiilit lapset? Miehet eivät tätä tee. Kas kun nimeä vaihtavat reiät eivät suodata muiden vapaita valintoja. Minä kuulun isäni sukuun, olen geneettistä sukua hänelle. Isäni suku on MINUN sukuni historiaa. Et ole seksikumppanillesi mitään sukua, eikä nimesi kerro sinun suvustasi vaan miehesi suvusta.
Heteronaisten on turha käskeä muiden olla itsenäisiä, kun olette itse muiden omaisuutta, edes omaa nimeä ei ole. Kertokaapa mikseivät miehet vaihda nimeä, ja kertokaa myös miksi mieslinjaiset nimet perustuu pakkolakeihin? ;) Miksi ukkonne eivät halunneet vapauttaa nimilakia 1985 jos kerta vapaus raikaa? ;)
Tiedän yhden n. 30-vuotiaan, joka asuu vanhempiensa kotona. Tekee kyllä osittain matkatöitä, joten on poissa viikon tai kaksi kuukaudessa. Talo on iso eli hyvin mahtuu. Tekee osan kotitöistä esim. talvella lumitöitä, kesällä pihatöitä. Pesee omat pyykit ja osallistuu yhteisiin ruokakustannuksiin. Kaikki ovat tyytyväisiä tähän järjestelyyn.
Ulkoiset tekijät mm. se missä asuu ei määritä itsenäisyyttä. Tuo on lapsellinen ja kehittymätön ajattelutapa. Herättää jopa kysymyksen onko ap itsenäistynyt vanhemmistaan ja tietääkö mitä itsenäisyys tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on siinä, vaikka asuisi koko ikänsä lapsuuskodissaan? Jos ei ole minkäänlaista kiinnostusta perustaa perhettä ja maksaa oman osuutensa laskuista, niin asiassa ei ole mitään väärää. Eri asia sitten, jos maksattaa kaiken vanhemmillaan.
Mitäs väärää siinäkään on, jos vanhemmat siihen suostuvat??
Senverran pitää olla aikuistunut tuossa iässä, ettei loisena pyöri kotinurkissa!
Se on niin kotoisaa kun äiti passaa ja isä maksaa laskut. Missä muualla saisin näin hyvät olosuhteet elämälle, jos otan akan ja muutan yhteen niin alkaa nalkutus ja joudun maksamaan hänenkin elämisensä.
Asun vinttihuoneessa, en ole mitenkään tiellä paitsi ruoka-aikoina käyn alhaalla syömässä. On netti, tv, auto, oma jääkaappikkin oluelle vintillä. Käykös ap kateeksi?
Tiedän miehen joka asuu vielä nelikymppisenä vanhempiensa luona. Aikoo vissiin omaishoitajaksi. Oma huone on, mutta joutuu luovuttamaan sen sisaruksilleen kun käyvät kylässä. En käsitä miten tää poika viitsii ja miten vanhemmat jaksaa kattoa sitä hommaa. Tällä pojalla on ollut aikoinaan vaan yks tyttöystävä.
Mukavaa asua isän ja äidin kanssa. Meillä on suuri talo ja maita ja elukoita. Kaikki toimii hyvin.
Täällä peräkamaripoika. 70 tonnia olen saanut säästettyä. Kohta aika itsenäistyä. Olen juurikin 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunnossa on tilaa ja yhteiselo sujuu, niin mitä tuo nyt haittaa?
Ai mitä haittaa, jos ei ikinä itsenäisty? Ei koskaan seurustele, ei koskaan mene naimisiin ja saa perhettä. Joo ei haittaa mitään.
Miten tämä estää seurustelun? Ei siellä lapsuuden kodissa vankilassa olla. Ihan pääsee vapaasti liikkumaan ja jopa yöpymään muualla
Vierailija kirjoitti:
Miksi heteronaiset ovat niin epäitsenäisiä että kantavat seksikumppanin nimeä kuin infantiilit lapset? Miehet eivät tätä tee. Kas kun nimeä vaihtavat reiät eivät suodata muiden vapaita valintoja. Minä kuulun isäni sukuun, olen geneettistä sukua hänelle. Isäni suku on MINUN sukuni historiaa. Et ole seksikumppanillesi mitään sukua, eikä nimesi kerro sinun suvustasi vaan miehesi suvusta.
Heteronaisten on turha käskeä muiden olla itsenäisiä, kun olette itse muiden omaisuutta, edes omaa nimeä ei ole. Kertokaapa mikseivät miehet vaihda nimeä, ja kertokaa myös miksi mieslinjaiset nimet perustuu pakkolakeihin? ;) Miksi ukkonne eivät halunneet vapauttaa nimilakia 1985 jos kerta vapaus raikaa? ;)
Lapsihan saa äidin sukunimen, ei isän. Isän nimen ottamiseen tarvitaan äidin suostumus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on siinä, vaikka asuisi koko ikänsä lapsuuskodissaan? Jos ei ole minkäänlaista kiinnostusta perustaa perhettä ja maksaa oman osuutensa laskuista, niin asiassa ei ole mitään väärää. Eri asia sitten, jos maksattaa kaiken vanhemmillaan.
Senverran pitää olla aikuistunut tuossa iässä, ettei loisena pyöri kotinurkissa!
Vanhemmat voi ihan mielellään mahdollistaa rahan säästämisen esim. Omaa asuntoa varten, mikäli ovat itse hyvätuloisia. Ei minulla olisi mitään sitä vastaan jos oma nuorin lapsi valmistuttuaan saa työpaikan tästä läheltä ja täyttelee asp- tiliään asumalla kotona. Silti mahdumme kaikki elämään omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Se on niin kotoisaa kun äiti passaa ja isä maksaa laskut. Missä muualla saisin näin hyvät olosuhteet elämälle, jos otan akan ja muutan yhteen niin alkaa nalkutus ja joudun maksamaan hänenkin elämisensä.
Asun vinttihuoneessa, en ole mitenkään tiellä paitsi ruoka-aikoina käyn alhaalla syömässä. On netti, tv, auto, oma jääkaappikkin oluelle vintillä. Käykös ap kateeksi?
Sä olet niitä jotka joutuu täydelliseen rappiotilaan kun vanhemmat kuolee tai päätyy hoivakotiin. No ehkä joku tekee sinusta huoli-ilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoiset tekijät mm. se missä asuu ei määritä itsenäisyyttä. Tuo on lapsellinen ja kehittymätön ajattelutapa. Herättää jopa kysymyksen onko ap itsenäistynyt vanhemmistaan ja tietääkö mitä itsenäisyys tarkoittaa.
Harvoin nuo vanhempiensa nurkkiin syrjäytyneet mitään itsenäistä elämää elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mitä haittaa, jos ei ikinä itsenäisty? Ei koskaan seurustele, ei koskaan mene naimisiin ja saa perhettä. Joo ei haittaa mitään.
Miten tämä estää seurustelun? Ei siellä lapsuuden kodissa vankilassa olla. Ihan pääsee vapaasti liikkumaan ja jopa yöpymään muualla
Joo. Aivan valtavan suosittuja seurustelukumppaneita nämä äidin helmoissa roikkuvat aikamiespojat 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se lapsi melkoinen luuseri joa ei vielä 30-vuotiaanakaan ole itsenäinen. Äiti ruokkii ja pesee pyykit...
Kummallinen oletus, että äiti hoitaisi kaiken. Meillä ainakin kotitöitä tekevät kaikki, enkä muuhun suostuisikaan. Myös lapsi 12 v. On jo useita vuosia imuroinut oman huoneensa, tyhjentänyt tiskikonetta yms. Pikkuhommia. Nykyisin imuroi puolet asunnosta, välillä kokonaankin. Omat puhtaat vaatteensa laittaa kaappiin jne. Mies nyt luonnollisesti hoitaa aikuisena ihmisenä osansa kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa kaavamainen, on niin monenlaisia tapoja elää ja ihan antoisasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se lapsi melkoinen luuseri joa ei vielä 30-vuotiaanakaan ole itsenäinen. Äiti ruokkii ja pesee pyykit...
Näin. Noista ei ikinä tule hyvää miestä, eivät aikuistu.
Vierailija kirjoitti:
Mites naisrintamalla? Ai ei mitään? Miksi en ylläty...