HS: Professori Anna Rotkirch: Syntyvyyden lasku ei ole naisten syy!
Väestöliiton professori Anna Rotkirchin mielestä on outoa, että syntyvyyden vähenemisestä puhutaan paljon ikään kuin naisten ongelmana, vaikka lapsettomuus osuu useammin miehiin.
Kommentit (244)
Yhteisöllisyys ja lähimmäisistä välittäminen ja huolehtiminen ei ole muodissa. Toisia kohtaan ollaan ankaria ja tuomitsevia. Valitaan se helpoin tie eli vain itsestä välittäminen ja hedonismin haku. Älylaitteet, some ja muu viihde mahdollistaa sen että voit dopamiiniherkutella itseksesi tyytyväisenä sohvalla, kun ennen hakeuduttiin toimintoihin missä ollaan väistämättä muiden kanssa tekemisissä.
Ei koske pelkästään lastentekoiässä olevia vaan myös heidän vanhempiaan. Minulla ja siskolla on lapsia, eikä meidän vanhemmat ole tehneet juuri mitään tutustuakseen lapsenlapsiinsa tai auttaakseen meitä arjessa. Isä vierailee noin kolme kertaa vuodessa pari tuntia kerrallaan, äiti ehkä kerran vuodessa synttäreillä. Molemmilla olisi aikaa (toinen eläkkeellä ja toinen osaeläkkeellä, asuvat 1,5h tunnin ajomatkojen päässä ja molemmat ajaa autoa ja rahaa on), mutta ovat arvottaneet omat puuhansa korkeammalle kuin ajanvieton meidän kanssa tai auttamisen.
Muistan itse olleeni lapsena monet kerrat vierailemassa omien isovanhempieni luona ja ajokortillinen mummo kävi meillä todella usein laittamassa ruokaa, siivoamassa ja pitämässä vahtia koko päivän kun vanhemmilla oli muuta puuhaa. Ja ajokortillisella mummolla oli kolme lasta, joiden jokaisen lapsia hän kävi hoitamassa ja kotia puunaamassa. Minun äitini se viihtyy elukoidensa ja viinilasinsa äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Naisen pitääkin olla varovainen, uskaltaako tehdä lapsia. Sen tietää miten käy jos mies kyllästyy tai haluaa erota, mies ottaa hatkat ja lapset jää kokonaan naisen vastuulle. Harva kuitenkaan tarkotuksella haluaa yksinhuoltajaksi, lapsien kasvattaminen on kuitenkin aika rankkaa monella tavalla. Tätä tää nykyään on kun suhteet kestää pari vuotta, tai ylipäänsä ei ole sellaista perusvarmuutta, että sitoudutaan aidosti.
No itsehän naisetkin ovat syypäitä. Yhtä lailla nainen saattaa olla heikosti sitoutunut parisuhteeseensa jo ihan alun perinkin. Useimmiten parisuhteet eivät pääty miehen tahdosta, aloitteesta tai muutenkaan edes hänestä johtuvasta syystä. Nainen saattaa vaan ykskaks sanoa, että on kyllästynyt mieheen, ajaa hänet yhteisestä kodista pois ja alkaa deittailla toisten miesten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolle on myös se selitys että yhteiskunnassamme on tahoja jotka suoltavat perheenrikkomisen autuutta jatkuvasti. Tämä luo epäluottamusta kaikkiin.
Meidän hallitus vei perheiltä turvaverkot, joten eiköhän tämä ole ihan haluttu suunta ettei niitä lapsia hankita.
Mikä hallitus? Syntyvyys on ollut kovassa laskussa jo marinin jakohallituksen aikana ja aikaisemminkin. Ja meillä on edelleen maailman suurimmat tuet odottaville äideille ja lapsiperheille. Ja syntyvyyden lasku on tosiasia kaikissa hyvinvointivaltioissa, ei mikään suomalainen ilmiö.
Jos ei perheellä ole tarkoituskaan elää yksiavioisessa liitossa ja molemmilla halua myös ottaa vastuu niistä lapsista, niin on parempi jättää ne tekemättä. Monista lapsitsa on tullut taakka sekä perheelle, että yhteiskunnalle, jos ei edellytyksiä ole heille antaa kotia, jossa tehdään muutakin kuin surffaillaan tiketitoketissa.
Ei nainen ole mikään lehmä, joka voidaan laittaa poikimaan silloin kun yhteiskunta haluaa lisää veronmaksajia ja tulevien vanhusten hoitajia.
Uskon, että syntyvyys kyllä lähtee nousuun, kun maailman tilanne paranee, jos paranee, On sotia, ilmastonmuutosta, tauteja ja väkivaltaa ja syyhypunkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa olevia lukuja Suomesta:
- Yli 35-vuotiaiden ensisynnyttäjien osuus oli 9,9% vuonna 2007 ja 17,1 % vuonna 2022
- ensisynnyttäjien keski-ikä on 29,6 v.
- nelikymppisistä naisista useampi kuin joka viides lapseton, miehistä vastaava luku 30 %
Mutta näistä nelikymppisistä miehistä suuren osan lapsettomuutta selittää juuri se, että he ovat halunneet lykätä asiaa. Monelta on lähtenyt parikin kumppania aikansa odoteltuaan.
Vastuu pelottaa useita miehiä.
Minäkin jätin kaksi yli kolmekymppistä miestä tän takia. Olivat mua vanhempia ja se ei-vielä -meininki tuntui vain jatkuvan. Olin itse 30 kun löysin itseäni viisi vuotta nuoremman miehen, joka oli valmis perheen perustamiseen. Sain ekan lapsen 33-vuotiaana, mies silloin 27 v siis.
Hänen suku taivasteli isoon ääneen, että mikä kiire meillä oli. (Monet ei tienneet, että olin vanhempi.)
Näistä jätetyistä jahkailijoista toisen tilannetta en tiedä. Toisen työkaverini bongasi tinderistä. Hän etsii itseään 10-20 vuotta nuorempaa lapsetonta naista tositarkoituksella, ollessaan itse nyt 44-vuotias.
Mä olen 40 v ja kaksi lastamme alakouluiässä. Avioliitto ja perhe tasapainossa, meillä on hyvä elämä ja mieheen en oo kyllästynyt, eikä hän minuun.
Kannatti vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkäs sitten? Ei miehet synnytä vieläkään vaikka jotkut kuinka muuta väittää.
Miehet ovat osasyyllisiä, koska heidän tehtävä on luoda (yhdessä naisen kanssa) naiselle olosuhteet, jossa lasten saaminen on turvallista ja mahdollisimman riskitöntä naiselle. Näin on ollut koko ihmisen lajihistorian ajan asiat.
Nykyään synnyttämiseen luotava/tarvittava turvallinen tila on hyvin erilainen mitä 10000 vuotta sitten, mutta perusidea on edelleen olemassa. Naiset synnyttävät, kun se on heille turvallista.
Nyt on ihan turvallista synnyttää. Joka muuta väittää, on aivopesun uhri.
Niinpä. Vielä 1800-luvulla pahimmillaan joka 10. naista odotti kuolema synnytykseen. Nykyisin on laadukkaat synnytyssairaalat, tehokas ja edistynyt lääketieteellinen apu, osaavat kätilöt ja lääkärit, apuvälineitä ja muuta. Ei tarvitse synnyttää nokisessa saunassa jonkun p*kakouraisen kylänämmän avustamana. Turvallisuus on huipussaan. Synnytyksen jälkeen myös on tukuittain erilaisia tukimuotoja jo raskaudenaikaisesta neuvolasta, ultrista, äitiyspakkauksesta ja synnytysvalmennuksesta alkaen, jatkuen erilaisiin lapsiperheiden tukiin. Ennen maailmassa saattoi odottaa korkeintaan lähisukulaisilta ja lasten kummeilta pientä aineellista tukea, ehkä muutamaksi päiväksi apua kotitöihin, ja viimeistään viikko synnytyksen jälkeen piti olla valmis menemään navettaan lehmiä lypsämään tai vaikka elonkorjuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla on monia naisia joilla tuntuu olevan "tuhkamunamies", jonka kanssa lasta ei vaan tule. Mistähän se johtuu, että 30 - 40 vuotiaat miehet on tuollaisia?
Ja sä luulet tietäväs jonkun työkavereiden asiat?! Et tiedä heistä mitään saati heidän miehistään.
Itse olen velanainen 42v. Uudessa työpaikassa oli ilmeisesti luultu, etten ole saanut lapsia, kunnes sitten tuli puhetta ehkäisystä. Kerroin miten yli nelikymppisenä on vaikea saada lääkäriltä e-pilleriresepti ja kerroin myös meneväni sterilisaatioon.
Siitähän kauhea haloo nousi, siis onko sulla pillerit?!? Ja sterilisaatioon?!? Ei kyllä tulet katumaan!!
Niin mikä meni taas vikaan, olen 42 enkä ole koskasn halunnut lasta. Naimisissa olen hyvän miehen kanssa, joka mitä luultavimmin ei ole tuhkamuna 😂
Missä vaiheessa se lapsen kaipuu oikein iskee? Ja katumus? 60-80v?!
Vierailija kirjoitti:
Kenenkäs sitten? Ei miehet synnytä vieläkään vaikka jotkut kuinka muuta väittää.
Eikä naiset tule yksin raskaaksi
Vierailija kirjoitti:
No, me ei tehdä lapsia, koska meillä ei ole varaa siihen. Eikä haluta lapsia maailmaan, jossa ei näy suuntaa parempaan. Pystymme nyt elämään kohtalaisen hyvin, ilman että tarvitsee joka penniä venyttää. Jos tähän tilanteeseen tekisi lapsia, niin syntyisi yksi penninvenyttäjä sukupolvi lisää.
Lapsi tuo leivän tullessaan. Ei kukaan normaali, perusterve ihminen ole kuollut Suomessa nälkään viimeiseen sataan vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat osasyyllisiä, koska heidän tehtävä on luoda (yhdessä naisen kanssa) naiselle olosuhteet, jossa lasten saaminen on turvallista ja mahdollisimman riskitöntä naiselle. Näin on ollut koko ihmisen lajihistorian ajan asiat.
Nykyään synnyttämiseen luotava/tarvittava turvallinen tila on hyvin erilainen mitä 10000 vuotta sitten, mutta perusidea on edelleen olemassa. Naiset synnyttävät, kun se on heille turvallista.
Niinpä. Vielä 1800-luvulla pahimmillaan joka 10. naista odotti kuolema synnytykseen. Nykyisin on laadukkaat sy
Sisälukutaito hoi. Tuo alkuperäisen kirjoittajan mainitsema turvallisuus ei tainnut tarkoittaa pelkästään fyysistä turvallisuutta. Sitäpaitsi mistä lähtien miehet ovat taanneet naisille turvallista synnytystä?! Kyllä ne naisten kesken saunassa hoidettiin 1800-luvulla eikä miehet mitään turvaa siinä tuoneet.
Tässä taidettiin puhua muunlaisesta turvasta: sitoutuva ja osallistuva puoliso, joka ei lähde, petä, hakkaa, alista, taannu itse lapseksi jne.
Nykynaiselle isoimmat riskit on siinä, että jää yksin vastuuseen lapsesta. Itse en ainakaan jaksaisi sitä, siksi ei ole ns. turvallista tehdä lasta, koska suurin osa äideistä jää yksin tai lähes yksin tekemään kaikki työt ja se uuvuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehillä lapsientekoon vaikuttaa koulutustaso. Alemman koulutustason miehet tekevät vähemmän lapsia koska he saavat vähemmän palkkaa kuin korkeakoulutettu mies. Naiset myös pariutuvat mieluummin korkeakoulutetun miehen kanssa kuin matalastikoulutetun miehen kanssa, miehen tasoon vaikuttaa koulutustaso.
Matalasti koulutetut miehet eivät saa pitkiä parisuhteita naisten kanssa. Rahan puutteesta ja sen tuottamasta näköalattomuudesta ja ainakin kausittaisesta työttömyydestä johtuu se, että nainen lähtee tällaisen miehen luota tavoittelemaan parempaa.
Matalasti koulutettujen miesten joukkoon kasaantuu muitakin ongelmia kuin rahattomuus ja työttömyys. Päihteet, muut riippuvuudet, syvät talousongelmat (velkaantuminen), impulsiivinen ja aggressiivinen käytös (ei opi edes työpaikalla säätelemään käyttäytymistään), huonommat elinolot, sekä erityisesti tavoitteiden ja päämäärien puute.
Naisille tulee vähän alle tai vähän yli viidenkympin ikäisenä usein tarve erota parisuhteesta, jopa pitkäaikaisesta. Tätä on selitetty milloin vaihdevuosien alkamisella, milloin viidenkympin villityksellä.
Itse väittäisin, että syy on samanikäisen kumppanin elämäntilanne: 50+ mies, jonka lapset ovat jo usein isoja, alkaa vihdoin pitkän opiskelu- ja työputken sekä perhe-elämän jälkeen ottaa "hiukan iisimmin" ja haluaa tehdä itseä kiinnostavia asioita. Ei tavoittele enää kiihkeästi työelämässä mitään isoja juttuja, eikä ota enää kovinkaan paljon riskejä. Tällainen mies alkaa naisen mielestä nopeasti muuttua tylsäksi, epäkiinnostavaksi, juntiksi, mielipiteiltään vääränlaiseksi ja joka tavalla epäkelvoksi. Tästä seuraa yleensä ero tai vähintään parisuhteen laadun merkittävä huonontuminen.
Ehkä sama päämäärättömyys tai lyhytjännitteisyys leimaa jo lähtökohtaisesti matalasti koulutettuja miehiä: koska työelämästä ei saa mitään hyvää irti, tai se ei edusta matalasti koulutetulle miehelle mitään sellaista, joka edellyttäisi tavoitteellisuutta tai ylimääräisiä ponnisteluja, tulee näistä miehistä naisten mielestä itsekeskeisiä, tavoitteettomia, huonoon elämään tyytyviä luusereita, joiden kanssa ei pitkään parisuhteessa viihdytä.
Hauskaa, miten demarin eikun hesarin kommentoijat saavat nykyisen hallituksen syylliseksi lasten syntymien vähäisyyteen, vaikka kaikkien hallitusten aikana syntyvyys on alentunut viime vuosina.
Mielenkiintoista on se, että kun kymmeniä vuosi on saarnattu maailman ylikansoituksesta, niin kun se lopulta on lähtenyt laskuun, niin sitten pitäsikin juuri suomalaisten täyttää maa.
Kun nainen puhuu jaksamattomuudesta ja siitä, ettei mies auta lapsien tai kodin kanssa, niin aika yleinen vastaus tälläkin palstalla on "mitäs teit tuollaisen miehen kanssa lapsia"
Tälläisten kommenttien kirjoittajat voisi siis katsoa peiliin.
Ilmiö näkyy myös mikrotasolla. Olemme mieheni kanssa vapaaehtoisesti lapsettomia, eikä mieheni kuule asiasta ikinä mitään kyselyä tai ihmettelyä. Minä kuulen melkein viikottain. Asiaa taivastelevat työkavereista ja tuttavista lähtien kaikki, äidistä ja anopista puhumattakaan.
Minä olen ilmeisesti lapsettomuuden syy, vaikka mies haluaa lapsia ihan yhtä vähän.
"Nyt on ihan turvallista synnyttää. Joka muuta väittää, on aivopesun uhri."
Ei ole, jos nainen on huolissaan omasta fyysisestä ja henkisestä jaksamisesta, taloustilanteesta, työpaikasta, parisuhteen turvallisuudesta, lapsien koulu- ja terveysmahdollisuuksista jne...
Vierailija kirjoitti:
Turha etsiä syyllisiä, mutta totuus on kuitenkin se että yksikään mies ei tule isäksi ilman naisen suostumusta. Raiskaukset tietysti poislukien.
Totuus on sekin, ettei yksikään nainen tule raskaaksi ilman miehen suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, miten demarin eikun hesarin kommentoijat saavat nykyisen hallituksen syylliseksi lasten syntymien vähäisyyteen, vaikka kaikkien hallitusten aikana syntyvyys on alentunut viime vuosina.
Mielenkiintoista on se, että kun kymmeniä vuosi on saarnattu maailman ylikansoituksesta, niin kun se lopulta on lähtenyt laskuun, niin sitten pitäsikin juuri suomalaisten täyttää maa.
Olen itse seurannut näitä palstoja jo aika monta vuotta ja JOKA vuosi on kylläkin sanottu suoraan, ettei hallitus auta perheitä ja sen takia syntyvyys on laskussa. Ja nykyhallitus auttaa vielä vähemmän, minkä takia syntyvyys tulee vähenemään entisestään.
Vierailija kirjoitti: Kun nainen puhuu jaksamattomuudesta ja siitä, ettei mies auta lapsien tai kodin kanssa, niin aika yleinen vastaus tälläkin palstalla on "mitäs teit tuollaisen miehen kanssa lapsia" Tälläisten kommenttien kirjoittajat voisi siis katsoa peiliin.
OLET TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ.
Ne kommenttien kirjoittajat ovat oikeassa. Sen lapsia tehneen kotiorjan siinä pitäisi katsoa peiliin. Jos totuutta "mitäs teit tuollaisen miehen kanssa lapsia" ei saa sanoa, silloin naisten asema ei koskaan parane.
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä selityksenä voi olla se, että viime vuosikymmenellä älypuhelimien ja sosiaalisen median käyttö lähti hurjaan kasvuun.
"Tiedämme esimerkiksi tutkimuksista, että se vaikutti poliittiseen polarisaatioon, ja tiedämme, että polarisaatio vaikutti syntyvyyteen."
Älylaitteiden käytön kasvu haurastaa parisuhteita, ja aiempaa hauraammat parisuhteet eivät johda lapseen, Rotkirch listaa.
Naiset ovat Rotkirchin mukaan jo ajat sitten luopuneet siitä harhakuvitelmasta, että elämää tulisi rakentaa mieselättäjän varaan.
Minä haluan pillua, minä en halua olla mikään "mieselättäjä"