HS: Professori Anna Rotkirch: Syntyvyyden lasku ei ole naisten syy!
Väestöliiton professori Anna Rotkirchin mielestä on outoa, että syntyvyyden vähenemisestä puhutaan paljon ikään kuin naisten ongelmana, vaikka lapsettomuus osuu useammin miehiin.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Ei kännykän käyttö haurastuta parisuhteita vaan arvojen muuttuminen. Ihmiset ei sitoudu enää samalla tavalla. Ja kun ei sitouduta, kukaan ei myöskään halua tehdä lapsia siihen tilanteeseen.
Parisuhde väkivalta on Suomessa yhä korkeaa. Myös taloudellinen väkivalta. Pettämistä Ei tuomita, se on yleistä ja siinä syytetään uhria. Erossa lapsien huolehtiminen jää naiselle ja saa olemattomat elarit joten nainen kustantaa enemmän lapsen elämisestä ja huolehtimisesta.
Miksi nainen haluaisi lapsia ja sitoutua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu, että lapsettomuus osuu miehiin. Mies ei voi päättää lisääntyä yksin. Naisilla lapsettomuus on valinta, miehillä se on usein pakko. Lisääntymisikäisiä naisia on Suomessa vähemmän kuin samanikäisiä miehiä, joten kaikille miehille ei vaan riitä naista jonka kanssa lisääntyä.
Kuten jutussa todetaan, nuori kaupunkilainen matalasti koulutettu/kouluttamaton mies on myös yleensä vapaaehtoisesti lapseton. Vapaaehtoisesti lapsettomuus on muutenkin miehillä yleisempää kuin naisilla. Vapaaehtoinen lapsettomuus on aina valinta, oli valitsijan sukupuoli mikä tahansa.
Aikaisemmassa uutisessa on taas todettu, että kaupunkilainen matalasti koulutettu/kouluttamaton mies on usein vastentahtoisesti/tahattomasti lapseton.
https://www.kaleva.fi/tahaton-lapsettomuus-koskee-erityisesti-kouluttam…
Jostain syystä uskon aikaisempaa juttua enemmän kuin tätä uutta, mikäli uudessa todettiin noin.
Olen onnekas, että löysin hyväsydämisen miehen, joka kykenee empatiaan naisia ja naisten vaivoja kohtaan. Hän eli hienosti mukana raskausaikaa, ei kaivannut poikieniltoihin, vaan jätti omasta aloitteesta alkoholin kokonaan pois. Lapsen synnyttyä on ollut 50/50 mukana. Hän on timantti mieheksi.
Tiedän valitettavasti, että kaikki miehet rivit halua pystyä samaan.
Nainen on heistä pilalla, kun on saanut lapsen.
Puhutaan tosi rumasti rupsahtamisesta ja mielletään lapsen hoito naisen hommaksi.
En yhtään ihmettele, että niin moni nainen jättää lapset hankkimatta. Ei siihen ihan kenen vain kanssa kannata, eikä uskalla ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Moni 40 vuotta täyttänyt mies voi kertoa haluavansa vielä odottaa lasten saannin kanssa, Rotkirch sanoo.
Hän arvelee näiden miesten elävän eräänlaista pitkitettyä nuoruutta, jossa isyys vaatisi jonkinlaisen elämää suuremman uskonhypyn.Lapsen saanti nähdään niin isona askeleena. Miehet tajuavat vastuunsa, mutta pitkittävät päätöstään.
Rotkirchin mielestä tuo ryhmä käy hyvänä esimerkkinä siitä, että hedelmällisyystietoisuutta ja elämänsuunnittelua pitäisi opettaa erityisesti miehille.
Kannattaisi myös paljastaa, ettei elämä lopu lapsiin. Sitä eivät kaikki tajua.
Rotkirch osuu oikeaan. On miehiä jotka tosiaan eivät osaa kantaa vastuuta. He elävät vain hetki kerrallaan. Ei sellaisista ole lapsen vanhemmaksi.
Suomessa joka kolmas nainen on kokenut lähisuhdeväkivaltaa. Espanjassa vastaava luku on joka kymmenes. Ottakaa naiset espanjalaiset miehet, ne on paljon perhekeskeisempiä muutenkin.
Naurettava väite. Ei se minun ongelma ole kun ei mulla ole edes kohtua. Jos voisin lisääntyä niin mulla olisi jo monta lasta.
M
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyyden laskuun vaikuttaa paljon nykyinen maailmantilanne. Nuoriso on peloteltu suunniltaan maapallon väistämättömän tuhon pelossa. Ei sellaiseen maailmaan kukaan halua lapsia tehdä.
Sitten on muitakin medioita kuin hesari. Tuossa kaikki suomen mediat hakusanalla syntyvyys Veksi hakukoneesta. https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=syntyvyys
Saa vähän laajemman kuvan, kun lukee muutakin kuin HS ja yleä.
Joo mä en ymmärrä miksi tätä ei nosteta yhdeksi suurimmaksi syyksi, miksi syntyvyys on laskenut niin rajusti. Selitellään vaan jotain älypuhelimet sitä, some tätä, ihmiset haluaa vapautta yms. Maailmantilanne sotineen ja pandemioineen on todella arvaamaton, mutta pienemmässä mittakaavassa työelämä, talous, ylipäätään koko tulevaisuus näyttäytyy Suomessa huolestuttavan heikolta. Jos jo oma selviytyminen pelottaa ja näyttää turvattomalta, mihinkään töihin pääsy ei ole varmaa, mitä luulette, huvittaako lapsia rueta tekemään tällaisen katastrofin keskelle. Ennen aina sanottiin, että kyllä elämä kantaa, mutta se ei ole ollenkaan niin varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa joka kolmas nainen on kokenut lähisuhdeväkivaltaa. Espanjassa vastaava luku on joka kymmenes. Ottakaa naiset espanjalaiset miehet, ne on paljon perhekeskeisempiä muutenkin.
Olikos se nyt espanja vai italia missä kuolee joka kolmas päivä nainen parisuhdeväkivallan tuloksena.
"Kannattaisi paljastaa ettei elämä lopu lapsiin" Just joo. Miksi uskotella, ettei lapsi ole suuri elämän muutos. Se on todella suuri muutos ja entistä suurempi jos ei ole kotona viihtyvä tapaus ja haluaa paljon omaa aikaa. Asioita ei voi jättää sen varaan että muut ottaa aina lapsen hoitoon. Jos ei koe lapsen hankintaa tuon muutoksen arvoiseksi niin tuskin jaksaa olla lapselle läsnäoleva vanhempi. Eli parempi että jokainen hankkii lapsen (tai on hankkimatta) sitten kun on aidosti siihen valmis. On toki riski että ikä tulee vastaan, mutta kaikki eivät halua lasta niin voimakkaasti että se haittaa.
Jos naiset synnyttää, niin se on miesten syytä. Jos naiset ei synnytä, on se myöskin miesten syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha etsiä syyllisiä, mutta totuus on kuitenkin se että yksikään mies ei tule isäksi ilman naisen suostumusta. Raiskaukset tietysti poislukien.
Kyllä se naisillakin hyvin harvinainen tilanne on että lapsi tehdään ilman miehen suostumusta.
..Niin meidän kulttuurissamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyyden laskuun vaikuttaa paljon nykyinen maailmantilanne. Nuoriso on peloteltu suunniltaan maapallon väistämättömän tuhon pelossa. Ei sellaiseen maailmaan kukaan halua lapsia tehdä.
Onko miehet sitten pelokkaampia? Lapsettomuus koskee enemmän miehiä (40-vuotiaista miehistä 30 %, naisista vain 20 %)
Väkisinkö ne lapsia naisten kanssa tekisi?
Siis niinhän se on, ettei mikään ole koskaan naisten syytä.
Naiset on kuin lapsia, vähän syyntaleettomia.
Tietäen isän surkean aseman miksi ihmeessä tekisin lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Koko maailman tasolla Suomen tilanne on kuitenkin hyvä. Koko maailman tasolla 24 maata 30 vähiten lähisuhdeväkivaltaa esiintyvästä maasta sijaitsee Euroopassa. Suomi on luonnollisesti yksi näistä 24 maasta.
Muistutuksena, että maailmassa on noin 200 maata.
Jos haluan tehdä elämästäni vaikeampaa olen naisen kanssa. Tämä nykyinen elämä onjo muutenkin tarpeeksi raskasta etten halua naista elämääni koska se on vain lisää vastuuta jo tarpeeksi vastuulliseen elämääni. Ei minulla ole edes tälläkään hetkellä aikaa parisuhteeseen kun en pidä sitä niin tärkeänä kuin oma hyvinvointi. Pidemmän päälle jos en itse voi hyvin niin se alkaa vaikuttamaan myös parisuhteeseen. En vain näe mitään positiivista mitä Parisuhde voisi tuoda elämääni, voi olla että olen myös väärässä ja en vain ole tavannut oikeata henkilöä, mutta tulenko sellaista edes koskaan tapaamaan/löytämään onkin jo asia erikseen.
Olen 30v ja olen lapseton, koska minulla ei ole työpaikkaa, jolla elättäisin itseni ja lapset.
Älypuhelinen käyttö ei vaikuta lisääntymkseen. Jos milleniaaleille ja nuoremmille sukupolville on tarjolla vain ilmaista työkokeilua ja harjoittelja kuukausitolkulla, pätkätöitä ja roskaa, niin tietenkään he eivät uskalla lisääntyä.
Ja kyllä, olen opiskellut, olen maisteri. Opiskelu ei riitä. Opintolainaa on, lapsia ja töitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kännykän käyttö haurastuta parisuhteita vaan arvojen muuttuminen. Ihmiset ei sitoudu enää samalla tavalla. Ja kun ei sitouduta, kukaan ei myöskään halua tehdä lapsia siihen tilanteeseen.
Parisuhde väkivalta on Suomessa yhä korkeaa. Myös taloudellinen väkivalta. Pettämistä Ei tuomita, se on yleistä ja siinä syytetään uhria. Erossa lapsien huolehtiminen jää naiselle ja saa olemattomat elarit joten nainen kustantaa enemmän lapsen elämisestä ja huolehtimisesta.
Miksi nainen haluaisi lapsia ja sitoutua?
Uhrin syyttäminen on mieleltään häiriintyneen ihmiskuoren narratiivi jolla hän pakenee omaa häpeäänsä ja syyllisyyttään. Onneksi meillä kuitenkin valtavirta kyllä vielä tuomitsee tuon ja halveksuu sellaista ihmistä.
Naisen pitääkin olla varovainen, uskaltaako tehdä lapsia. Sen tietää miten käy jos mies kyllästyy tai haluaa erota, mies ottaa hatkat ja lapset jää kokonaan naisen vastuulle. Harva kuitenkaan tarkotuksella haluaa yksinhuoltajaksi, lapsien kasvattaminen on kuitenkin aika rankkaa monella tavalla. Tätä tää nykyään on kun suhteet kestää pari vuotta, tai ylipäänsä ei ole sellaista perusvarmuutta, että sitoudutaan aidosti.
Tai haluaa maksella elareita koko ikänsä jostain tuntemattomista äpäristä?