Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun vuokra-asunto ei ole halvempi kuin aso. Itseasiassa asossa on halvempi vastike kuin vuokra vuokrayksiössä. Mutta Kelan/sossun mielestä kalliimpi vuokrayksiö on halvempi kuin halvempi aso.
Mitä hourailet? Asossa kuukausittaisen KOKONAISKUSTANNUKSET ovat suuremmat kuin vuokra-asunnossa. Ei Kela maksa tukia vastikkeen perusteella, vaan kuukausittaisten asumismenojen perusteella.
Kovaa suorittamista puolin ja toisin. Vaikka ASO voi olla vuokraasumista edullisempi vaihtoehto tai sitten se voi olla kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te tukiluukuttajat muuttotukea sossusta (kykyään Kelasta) saatte, olette aina saaneet. Turha yrittää valehdella taas ja yrittää selitellä miksei yhtään mitään voi ikinä oman tilanteensa eteen tehdä.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-muuttokustannukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sulle ap ilmainen neuvo: Jos ei ole rahaa muuttaa, ÄLÄ MUUTA. Problem solved.
Muuttaa on pakko kun saa häädön ilman omaa syytä.
Ei ole mahdollista saada häätöä ilman omaa syytä. Jos taasen saa häädön, sitten menee nukkumaan vaikka kuusen alle, jos ei muuta keksi.
Kyllä on mahdollista. Itse sain ja lehdistä kun luin niin eikö myös Maria Jungnerkin puhunut samaa.
Ei ole. Se on ihan oma syysi, jos et maksa vuokria. Ihan sama mitä vainajat siitä sanovat.
Ei tässä puhuttu nyt mistään muuttofirmakustannuksista, vaan ihan jo takuuvuokrasta, jota Kela ei siis tt-tukiasiakkaalle myönnä tällaisessa tapauksessa.
Tää on mun aloitus jonka tein kuukausi pari sitten, minkä joku on kopioinut. Ja sillon tein tän aloituksen, kun olin niin järkyttynyt sukulaisen tilanteesta. Hän oli siis jäämässä eron takia asunnottomaksi, oli etsinyt tuloksetta kuukausikaupalla asuntoa omalta paikkakunnalta, ja haki sitten myös muilta lähipaikkakunnilta ja vihdoin sai asuntotarjouksen, ja Kelalta tuli kielteinen päätös vuokravakuuteen, koska muuttoa toiselle paikkakunnalle ei tueta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun vuokra-asunto ei ole halvempi kuin aso. Itseasiassa asossa on halvempi vastike kuin vuokra vuokrayksiössä. Mutta Kelan/sossun mielestä kalliimpi vuokrayksiö on halvempi kuin halvempi aso.
Mitä hourailet? Asossa kuukausittaisen KOKONAISKUSTANNUKSET ovat suuremmat kuin vuokra-asunnossa. Ei Kela maksa tukia vastikkeen perusteella, vaan kuukausittaisten asumismenojen perusteella.
Älä sinä jauha paskaa! Esim aso kaksio vastike 600e/kk ja vuokrayksiö yli 800 e/kk.
Turhaan riehut, kun et tajua, että asossa asumiskuluhin kuuluu muutakin kuin vastike. Ja aika helvetin kallis yksiö, jos siitä joutuu yli 800€ pulittamaan. Ei ihme, jos ei tuollaisella riistovuokralla jää rahaa mihinkään. Itse asun 58m2 kaksiossa enkä maksa edes siitä yli 800€/kk. Pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Muuttopalvelu Niemi, 2 muuttomiesta ja 1 muuttoauto n. 500 euroa.
Työttömälle varmaan Kelan pitäisi kustantaa tuokin luksus. Olen työssäkäyvä enkä ole yhteenkään muuttoon koskaan palkannut minkäänlaista ammattilaisten muuttopalvelua, itse olen kantanut ja raahannut ja lommoisella loppuunajetulla pakettiautolla kuskannut.
Tt-tukiasiakas ei saa yleensä omistaa autoa.
Mikä muuttamisessa maksaa, eikö ne 5 eurolla kierrätyskeskuksesta ostetut kalusteet voi paloitella roskiin, sitten hyppää junaan parin vaatekassin kanssa ja perillä ostaa kierrätyskeskuksesta taas pari vitosen kalustetta ja se on siinä!!!??
Olen pienituloinen, elän ilman tukia. Minulla on vuokra-asunto, jota vihaan. Haluaisin muuttaa pienempään eli halvempaan. Olen vain huomannut, ettei minulla ole varaa muuttoon. Ihan sama kuinka tulette selittämään kympin pakusta, niin olen tarkkaan laskenut kaiken. Ei ole varaa muuttaa. Säästöt menee aina johonkin muuhun pakolliseen. En ole kyllä löytänyt halvempaa asuntokaan. Työt on Helsingissä, eipä juuri muualla. Ei ole varaa opiskella uutta ammattiakaan. Se lähinnä olisi varmaan joku hoitoala. Joka ei kiinnosta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä puhuttu nyt mistään muuttofirmakustannuksista, vaan ihan jo takuuvuokrasta, jota Kela ei siis tt-tukiasiakkaalle myönnä tällaisessa tapauksessa.
Tää on mun aloitus jonka tein kuukausi pari sitten, minkä joku on kopioinut. Ja sillon tein tän aloituksen, kun olin niin järkyttynyt sukulaisen tilanteesta. Hän oli siis jäämässä eron takia asunnottomaksi, oli etsinyt tuloksetta kuukausikaupalla asuntoa omalta paikkakunnalta, ja haki sitten myös muilta lähipaikkakunnilta ja vihdoin sai asuntotarjouksen, ja Kelalta tuli kielteinen päätös vuokravakuuteen, koska muuttoa toiselle paikkakunnalle ei tueta.
Takuuvuokran saat takaisin, kun muutat siitä nykyisestä asunnostasi pois. Eli sinulla on jo takuuvuokrarahat olemassa vuokravakuustilillä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle varmaan Kelan pitäisi kustantaa tuokin luksus. Olen työssäkäyvä enkä ole yhteenkään muuttoon koskaan palkannut minkäänlaista ammattilaisten muuttopalvelua, itse olen kantanut ja raahannut ja lommoisella loppuunajetulla pakettiautolla kuskannut.
Mistä saan lommoisen pakettiauton? Halpa sopii minulle. En pysty kantamaan, tuletko avuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Jokainen saa omistaa auton jos haluaa. Tosin muuttamiseen ei auton omistamista tarvita, kun voi pyytää kaveria kuskiksi tai vaikka vuokrata pakun.
Kun sitä rahaa ei annettaisi niin paljon siihen nykyiseen asuntoon, niin kyllä se muutto tulee siitä ihan itsestään ja kappas, henkilö löytyykin jostain halvemmalta alueelta ja pienemmästä kämpästä, eihän tämä ole temppu eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei enää voi toimia niin, että aikuisia ihmisiä tuetaan rahallisesti aivan kaikessa. Nyt alkavat ajat, jolloin oikeasti pitää alkaa auttamaan itse itseään.
Miten voi auttaa itse itseään, jos ei ole rahaa eikä mitään keinoa hankkia sitä? Työpaikkoja, isoja perintöjä, lottovoittoja tms. ei todellakaan riitä kaikille.
Ei tässä kuule kukaan muukaan ole omaa elämäänsä minkään lottovoittojen varaan kasannut. Toivottavasti et ole ainakaan mennyt lisääntymään noilla älynlahjoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi?
t. työssäkäyvä tt-tukiasiakas, joka ajaa työmatkat omalla autollaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Jokaisen työttömän pitäisi toki muuttaa niihin kuntiin missä on työtä tarjolla ja missä sen vuoksi vuokrat ovat korkeammat kuin kuihtuvissa kunnissa. Kunnat joista katoavat terveyskeskukset, menettävät myös osan niistä ihmisistä, jotka niissä työskentelivät.Mutta ethän sä halua, että työttömät tekee töitä vaan nimenomaan olet suunnitellut, että ovat lopun elämää työttöminä ja tämä on heidän kohtalonsa!
Työttömät ovat niin lutuisia, eikä ilman heitä olisi söpöjä ketjuja joissa heitä motivoidaan ja kannustetaan tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sulle ap ilmainen neuvo: Jos ei ole rahaa muuttaa, ÄLÄ MUUTA. Problem solved.
Jos on menettämässä nykyistä asuntoa, niin on vähän pakko muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Se ettei tt-tuen asiakkailla välttämättä ole varaa pitää autoa ei tarkoita että se olisi kielletty.
JOS olisi niin miten kehä kolmosen väärällä puolella asuvat liikkuisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kelan pitäisi tukea kenenkään muuttoja?
No vaikka sen takia daiju, jos pitää muuttaa jonkun syyn takia eikä ole rahaa. Hallitus et kumppanit ovat ihan itse sössineet tämän maan ja tehneet kansalaisista köyhiä ja työttömiä, aika kantaa vastuu.
Jaa, että just nyt susta tuli köyhä? Ikinä ennen et ole muka ollut pummimassa muitten tienaamia rahoja. No, niin varmaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on menettämässä nykyistä asuntoa, niin on vähän pakko muuttaa.
Pakko onkin paras motivaattori. Kummasti alkaa löytyä rahaa ja muuttoapua, kun vaihtoehtona on joko muutto toiseen asuntoon tai nukkuminen kuusen alla.
Niin, Vuokraovihan on ainut paikka, jossa asunnoista ilmoitellaan. Jos sieltä ei löydy, ei löydy ollenkaan. Vai miten se menikään?