Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.

Vierailija
25.03.2024 |

Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle. 

Kommentit (594)

Vierailija
181/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sulle ap ilmainen neuvo: Jos ei ole rahaa muuttaa, ÄLÄ MUUTA. Problem solved. 

Jos on menettämässä nykyistä asuntoa, niin on vähän pakko muuttaa. 

Pakko onkin paras motivaattori. Kummasti alkaa löytyä rahaa ja muuttoapua, kun vaihtoehtona on joko muutto toiseen asuntoon tai nukkuminen kuusen alla. 

Pakottaminen on kaikista huonoin motivaattori työn tekemiseen varsinkin jos on varaa valita työpaikkojen välillä se itselleen mieluisin.

Ja se pakko muuttamisesta, jos 10 kertaa pakosta muuttaa kerran aina vuodessa niin se on helposti kymppitonnin juttu. Saman kymppitonnin olisi voinut laittaa suoraan velkojen maksuun.

Väärin. Pakko on paras motivaattori. Sen huomaa helpoiten siitä, miten ihminen löytää tuosta vaan uuden asunnon, jos tulee oikeasti pakkomuutto eteen. 

Vierailija
182/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukea siihen ja tukea tuohon. Yhyy, miks mä en saa enemmän tukea! 😂

Jos olisit samassa tilanteessa kuin moni tuen saaja on, niin itkisit itsekkin. Ulkopuoliset luulee, että tukia tulee valtavasti. Yhyy miksi maksan veroja? Yhyy miksi bensa on kallista. Yhyy miksi on lakkoja. Yhyy miksi en saa naista. 

Suurinosa ei vain hallitse talousasioita. Oli kyseessä palkallaan toimeentuleva tai tt-tuen varassa elävä.  Tuet kyllä riittää. Jos eletään järkevästi ja ymmärretään ettei sitä löysää ole kuin korkeintaan 100e/kk.

Ei ole kysymys, että ei hallitse talousasioita jos savusteta

Ei minulla ole ollut ikinä varaa muuttoautoihin ja muuttomiehiin. Silti olen muuttanut aika monta kertaa elämässäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä muuttamisessa maksaa, eikö ne 5 eurolla kierrätyskeskuksesta ostetut kalusteet voi paloitella roskiin, sitten hyppää junaan parin vaatekassin kanssa ja perillä ostaa kierrätyskeskuksesta taas pari vitosen kalustetta ja se on siinä!!!??

Takuuvuokra! Siitä tässä on kyse. 

Ethän sä sitä itse maksa, vaan Kela antaa vuokravakuuden vuokranantajalle. Eli siitä ei nyt ole kyse. 

Vierailija
184/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa tukea muuttokustannuksiin, vaikka muuttaisi Helsingistä Helsinkiin kuin ehkä korkeintaan kerran elämässään ja se tukikin on tyyliin 150 e. Pari muuttomiestä ja muuttoauto maksaa helposti yli 500 euroa. 150 eurollavie muutaman tavaran kaatopaikalle, mutta ei sillä muuteta mihinkään eikä osteta vastaavia tavaroita tilalle.

Mun muuttokustannukset kaupungin sisällä on aina olleet 50-100 euroa kaikkineen. Millä v***lla  saat menemään 150 euroa kaatopaikkakeikkaan? 

Käyn töissä mutten ole koskaan palkannut mitään muuttomiehiä, minkä helvetin takia työttömälle pitäisi sellaiset verorahoista kustantaa?

No kivat sulle. Sinulla on ilmesesti ollut käytettävissä ilmaiset kantajat ja kuljetukseen sopiva auto. Ajatteletko vatipäätaukki, että jos sinulla on sellaiset, niin kaikilla muillakin on?

Vierailija
185/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttopalvelu Niemi, 2 muuttomiesta ja 1 muuttoauto n. 500 euroa.

Työttömälle varmaan Kelan pitäisi kustantaa tuokin luksus. Olen työssäkäyvä enkä ole yhteenkään muuttoon koskaan palkannut minkäänlaista ammattilaisten muuttopalvelua, itse olen kantanut ja raahannut ja lommoisella loppuunajetulla pakettiautolla kuskannut.

Tt-tukiasiakas ei saa yleensä omistaa autoa. 

Miksi ei saisi?

t. työssäkäyvä tt-tukiasiakas, joka ajaa työmatkat omalla autollaan

Auto katsotaan omaisuudeksi, vaikka se olisikin työväline ja omaisuus pitäisi myydä pois jolloin keskeisen työvälineen myytäessä pois henkilöstä tulee työtön.

<

Auton saa kyllä omistaa, kunhan auton arvo pysyy kohtuullisena. 

Vierailija
186/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä muuttamisessa maksaa, eikö ne 5 eurolla kierrätyskeskuksesta ostetut kalusteet voi paloitella roskiin, sitten hyppää junaan parin vaatekassin kanssa ja perillä ostaa kierrätyskeskuksesta taas pari vitosen kalustetta ja se on siinä!!!??

Ethän sä sitä itse maksa, vaan Kela antaa vuokravakuuden vuokranantajalle. Eli siitä ei nyt ole kyse. 

Ei anna jos Kela katsoo, että se muutto ei ole tarkoituksenmukainen vaikkapa sen työllistymisen kannalta. 

Vierailija
187/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei enää voi toimia niin, että aikuisia ihmisiä tuetaan rahallisesti aivan kaikessa. Nyt alkavat ajat, jolloin oikeasti pitää alkaa auttamaan itse itseään.

Rahallinen tukeminen mainitaan perustuslaissa. Sivistyneessä yhteiskunnassa pidetään aina huolta heikko-osaisista.

Vierailija
188/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei anna jos Kela katsoo, että se muutto ei ole tarkoituksenmukainen vaikkapa sen työllistymisen kannalta. 

Kyllä antaa, koska Kelan itsensä vaatima muutto on luonnollisestikin tarkoituksenmukainen. Eihän se muuten sitä vaatisi, tolvana!

Vierailija
189/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan. Jos kerran olet ollut työelämässä, sinulla pitäisi olla säästössä rahaa edes sen pari sataa, minkä muutto enimmillään maksaa. 

Minä olen ymmärtänyt, että toimeentulotukea saavalle säästäminen on kiellettyä. Jos on rahaa säästössä niin se summa vähennetään toimeentulotuen määrästä, kunnes ei enää ole rahaa säästössä.

t. Eri

Vierailija
190/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei enää voi toimia niin, että aikuisia ihmisiä tuetaan rahallisesti aivan kaikessa. Nyt alkavat ajat, jolloin oikeasti pitää alkaa auttamaan itse itseään.

Rahallinen tukeminen mainitaan perustuslaissa. Sivistyneessä yhteiskunnassa pidetään aina huolta heikko-osaisista.

Huolenpitäminen on eri asia kuin se, että kaikki maksetaan muuttofirmaa myöten. Huolenpitämiseen riittää se, että perustoimeentulotuki turvataan. Kuten nyt tehdäänkin. 

Vierailija
191/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä puhuttu nyt mistään muuttofirmakustannuksista, vaan ihan jo takuuvuokrasta, jota Kela ei siis tt-tukiasiakkaalle myönnä tällaisessa tapauksessa.

Tää on mun aloitus jonka tein kuukausi pari sitten, minkä joku on kopioinut. Ja sillon tein tän aloituksen, kun olin niin järkyttynyt sukulaisen tilanteesta. Hän oli siis jäämässä eron takia asunnottomaksi, oli etsinyt tuloksetta kuukausikaupalla asuntoa omalta paikkakunnalta, ja haki sitten myös muilta lähipaikkakunnilta ja vihdoin sai asuntotarjouksen, ja Kelalta tuli kielteinen päätös vuokravakuuteen, koska muuttoa toiselle paikkakunnalle ei tueta. 

Takuuvuokran saat takaisin, kun muutat siitä nykyisestä asunnostasi pois. Eli sinulla on jo takuuvuokrarahat olemassa vuokravakuustilillä. 

Oletko tosiaan noin umpitollo? Niitä takuuvuokrarahoja ei ole ennen kuin nykyisen asunnon omistaja vapauttaa ne rahat ja uuteen pitää ne vuokravakuudet olla ennen sitä. 

Vierailija
192/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen missä esim. siivoojat elää vaikka pääkaupunkiseudulla. Elääkö sillä palkalla muka siellä? Ja jos pitää kauemmas muuttaa niin sitten rahat menee matkoihin.

Vierailija
193/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto halvempaan asuntoon on  hyväksyttävä syy kelan muuttoavustukselle.

Vierailija
194/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se ennen pystyi tukemaa? Silloin oli asiat hyvin. Ihmiset osti suomalaisia tuotteita, eikö tilannut Kiinasta. Töitä riitti. Nyt ei oikeasti ole töitä. 

Niin ja merkittävä syy sille että suomalaisia yrityksiä ei enää paljon ole on se, että niitä myydään koko ajan ulkomaille.  Verotulot ovat pienenee valtavasti kun yrityksiä lähtee suomen rajojen ulkopuolelke.

Itselle tuli yllätyksenä joku aika sitten että Suunto Oy, joka valmistaa kompasseja ja myös kompassilla varustettuja rannekelloja onkin myyty kiinanaiselle yritykselle. Jäi ostamatta kello. Joku

Varmaan nää monta kuukautta kestävät lakot auttaa hirveästi tähän asiaan? Nyt jos suunnolla olisi tuotanto Suomessa ei se saisi tuotteitaan vietyä lupaamansa aikataulun sisällä tilaajalle 

Vierailija
195/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo nyt ole se viimeinen niitti, että muuttaa jonnekin peräkylille, jossa ei 100% varmuudella saa ikinä työpaikkaa? Eli pysyy sitten lopun elämänsä Kelan asiakkaana.

100% varmuudella saa työpaikan kun perustaa yrityksen.

Mutta mitään varmuutta siitä ei sitten olekaan, että saako siitä yrityksestä yhtään tuloja. 

Vierailija
196/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se ennen pystyi tukemaa? Silloin oli asiat hyvin. Ihmiset osti suomalaisia tuotteita, eikö tilannut Kiinasta. Töitä riitti. Nyt ei oikeasti ole töitä. 

Niin ja merkittävä syy sille että suomalaisia yrityksiä ei enää paljon ole on se, että niitä myydään koko ajan ulkomaille.  Verotulot ovat pienenee valtavasti kun yrityksiä lähtee suomen rajojen ulkopuolelke.

Itselle tuli yllätyksenä joku aika sitten että Suunto Oy, joka valmistaa kompasseja ja myös kompassilla varustettuja rannekelloja onkin myyty kiinanaiselle yritykselle. Jäi ostamatta kello. Joku

Suuntoonko olisit suunnistanut työn perässä? On niitä muitakin firmoja joihin haetaan työntekijöitä mutta sinähän nautit 2 v ansiosidonnaista ettei huolen häivää sulla. 

Vierailija
197/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttopalvelu Niemi, 2 muuttomiesta ja 1 muuttoauto n. 500 euroa.

Työttömälle varmaan Kelan pitäisi kustantaa tuokin luksus. Olen työssäkäyvä enkä ole yhteenkään muuttoon koskaan palkannut minkäänlaista ammattilaisten muuttopalvelua, itse olen kantanut ja raahannut ja lommoisella loppuunajetulla pakettiautolla kuskannut.

Tt-tukiasiakas ei saa yleensä omistaa autoa. 

Miksi ei saisi?

t. työssäkäyvä tt-tukiasiakas, joka ajaa työmatkat omalla autollaan

Auto katsotaan omaisuudeksi, vaikka se olisikin työväline ja omaisuus pitäisi myydä pois jolloin keskeisen työvälineen myytäessä pois henkilöstä tulee työtön.

Ja milläs rahalla se työtön ostaisi sen auton ja maksais bensat ja vakuutukset? Hoh hoijaa näitä älyvapaita juttuja.

Toimeentulotuen saajalla ei voi olla edes mökinrähjää jossain susirajalla jonka ehkä saanut perinnöksi joltain sukulaiselta mutta jota ei voi edes myydä kun kukaan ei sitä halua ostaa mutta katsotaan silti toimeentulotuessa omaisuudeksi joka pitäisi myydä ja niillä tuloilla elää ennen kuin hakee toimeentulotukea. Että näin.

Pitäiskö teidän jotka ette näemmä yhtikäs mitään tiedä toimeentulotuen saajien elämästä ja kuvittelette omassa pikku päässänne vaikka mitä mielikuvituksellisimpia juttuja miten sitä rahaa suorastaan lapataan työttömän kouraan niin kokeilkaapa ihan itse niin sitten tiedätte mitä herkkua se on. 😄

Vierailija
198/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä antaa, koska Kelan itsensä vaatima muutto on luonnollisestikin tarkoituksenmukainen. Eihän se muuten sitä vaatisi, tolvana!

Hei vatipäinen idioottivajakki. Mitäs jos lukisit tämän ketjun aloituksen ja sen, mistä tässä on kyse. Ihan vinkkinä, että kyse ei nimen omaan ollut Kelan vaatimasta muutosta. 

Vierailija
199/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole tainnut paljon olla Kelan kanssa tekemisissä. Noinhan tuon kuuluisi tietenkin mennä, mutta hyvin usein ei mene. Mm. itse olen joutunut maksamaan suuren summan opintotukea takaisin siksi, että olin noudattanut Kelan asiakaspalvelusta saamiani ohjeita.

Vierailija
200/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ymmärtänyt, että toimeentulotukea saavalle säästäminen on kiellettyä. Jos on rahaa säästössä niin se summa vähennetään toimeentulotuen määrästä, kunnes ei enää ole rahaa säästössä.

t. Eri

Olet ymmärtänyt väärin. Jos pystyt osoittamaan, että säästöt on tehty toimeentulotuesta, ei mitään vähennyksiä tehdä. Eikä muutenkaan vähennetä mitään, jos tilillä on esim. 200e. Se on sitten eri juttu jos siellä on tonni poikineen. Itse elän tt-tuella ja minulla jää joka kuukausi yli 50-100€ ellei ole ostettavana esim. uusia talvikenkiä. Ikinä ei ole ylijäämä vaikuttanut seuraavan kuun tukeen. Miksi vaikuttaisikaan, kun tt-tuki lasketaan tulojen ja menojen perusteella, ei tilinsaldon mukaan. Tilin saldo vaikuttaa vain, jos se merkittävän kokoinen eli sillä voisi elää useamman viikon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi