Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Make 19 vee on ehkä just päässyt amiksesta tai lukiosta. Miten hänellä voisi olla takana 20 vuotta rautaista alan ammattikokemusta?
Jos ei pääse sukulaisten tai tuttavien työpaikoille töihin niin on hieman vaikeampi saada töitä ilman suhteita ja ilman työkokemusta.
Mun tytär 19 vee pääsi lukiosta ja sai siivousalalle nollatuntisopparin saman tien kun oli aktiivinen ja kyseli. Ei mitään työkokemusta. Ei sukulais- tai hyvävelisuhteita. Teki liki vuoden lähes täyttä päivää ennen opiskelemaan lähtöä.
Minäkin sain töitä heti 19-vuotiaana mutta nyt olen ollut 13 vuotta työtön, mielenterveysongelmia taustalla niin ei kukaan enää minua halua palkata. Jopa 40-vuotias on jo liian vanha työmarkkinoille.
Kyllä mä pidin muuttoa kalliina, vaikka muutettiin lähes täysin omin voimin (minä, mies, aikuinen poika apuna) 350 km ja ihan työpaikan vaihdon takia. Muuttoauto ja bensat ei olleet halpoja. Ei saatu sopivaa sellaista että voisi ottaa paikkakunnalta mistä lähtee ja jättää paikkakunnalle mihin jää, vaan piti ensin hakea nykyiseltä paikkakunnalta. Vuokra ja bensat maksoi kyllä jonkin verran.
Ainoa järkilause siltä tv: mustalta huivipäältä joka mesoaa joka asiassa: kun vaaditaan, pitää myös mahdollistaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki pitäisi saada Kelalta? Ei minunkaan muuttokulujani Kela ole ikinä tukenut sentilläkään. Silti olen pystynyt muuttamaan jopa maasta toiseen.
Sinulla varmaan oli rahaa muuttaa. Toimeentulotuella olevalla ei ole. Miten tuo voi olla mitenkään epäselvää surkeimmallekaan idioottivajakille?
Ilman euroja muutto ei ole yhtään mitenkään mahdollista.
No mitä se toimeentulotuki on jos ei rahaa?
Tajuatko että se tuki on niin pieni ettei siitä mitään muuttoja kustanneta. Suurin osa ei ole narkkeja tai juoppoja jotka eivät syö mitään tai maksa laskuja. Tt-tuki menee juokseviin kustannuksiin kuten ruoka, peruslaskut. Ei siitä mitään sää
No, onko sulla itselläsi vuokra 50 e/kk? Ja jos ei ole niin miksi ei ? Minäpä kerron! SINULLA ON TALOUSASIAT HUKASSA, koska vuokrasi maksaa enemmän kuin 50 euroa kuukaudessa! Eli menepä siitä talousneuvontaan sitten!!!
Ai pärjäsivät 1800-luvulla? Oletko koskaan lukenut 1860-luvun suurista nälkävuosista joihin kuoli kolmannes suomalaisista, ja silloisen hallituksen "avustustoiminnasta", joka lähinnä pahensi tilannetta (pakottamalla nälkään kuolevat ihmiset rankkoihin työratatöihin, jotka sitten koituivat kuolemaksi).
Ei olisi pahitteeksi nytkään, vaikka tämä heikompi kansan osa kuolisi nälkään. Tai edes pääsisi kokeilemaan mitä on todellinen puute. Loppuisi tämän turhasta vinkuminen, kun huomaisivat miten paljon saavat tekemättä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä pidin muuttoa kalliina, vaikka muutettiin lähes täysin omin voimin (minä, mies, aikuinen poika apuna) 350 km ja ihan työpaikan vaihdon takia. Muuttoauto ja bensat ei olleet halpoja. Ei saatu sopivaa sellaista että voisi ottaa paikkakunnalta mistä lähtee ja jättää paikkakunnalle mihin jää, vaan piti ensin hakea nykyiseltä paikkakunnalta. Vuokra ja bensat maksoi kyllä jonkin verran.
Jos vaikka kyseessä olisi Make 19 vee niin ei sillä vielä aikuista poikaa voi millään olla.
Eikö tuo nyt ole se viimeinen niitti, että muuttaa jonnekin peräkylille, jossa ei 100% varmuudella saa ikinä työpaikkaa? Eli pysyy sitten lopun elämänsä Kelan asiakkaana.
"No, onko sulla itselläsi vuokra 50 e/kk? Ja jos ei ole niin miksi ei ? Minäpä kerron! SINULLA ON TALOUSASIAT HUKASSA, koska vuokrasi maksaa enemmän kuin 50 euroa kuukaudessa! Eli menepä siitä talousneuvontaan sitten!!!"
Tämä viesti kertoo kaiken olennaisen näiden tukitrollien aivotoiminnasta. Tai lähinnä sen puutteesta. Vetää sanattomaksi nähdä, mitä TYHMÄ joku voi olla.
Muutin työn perässä ja ei se olisi onnistunut ilman säästöjä. Piti olla rahaa uuden vuokra-asunnon vakuusrahaan ja ensimmäiseen vuokraan. Muuttoauton vuokrasin ja kaverille annoin hieman vaivanpalkkaa kun lähti kuskiksi. Möin todella paljon tavaraa ja lähdin aika tyhjin käsin uuteen niin muutto onnistui aika helposti.
Sain työttömyyskassasta pari kuukautta tukea, ns.muuttoavustusta. Se tuli siis jälkikäteen ja sitä saa jos muuttaa työn perässä tai työmatka pitkä. Siihen ei vaikuta palkka. Se että tuen saa jälkikäteen ei hirveästi auta siinä vaiheessa kun tarvitsisit rahaa uuteen asuntoon ja muuttoon. Jälkikäteen tietysti kiva lisä.
Se että kaikki työttömät ja vähävaraiset nyt alkaisi tuosta vaan muuttamaan on hieno idea mutta toteutus hankalampaa. Muuttaminen ei todellakaan ole mitään halpaa hommaa vaikka tiedossa olisi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole se viimeinen niitti, että muuttaa jonnekin peräkylille, jossa ei 100% varmuudella saa ikinä työpaikkaa? Eli pysyy sitten lopun elämänsä Kelan asiakkaana.
Eli ei tapahtuisi muuta muutosta kuin se, että rahaa kuluisi vähemmän niin valtiolta kuin tuen saajaltakin. Nämä tuista ruikuttajathan eivät ole töihin menossa nytkään. Eivätkä varsinkaan tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain töitä heti 19-vuotiaana mutta nyt olen ollut 13 vuotta työtön, mielenterveysongelmia taustalla niin ei kukaan enää minua halua palkata. Jopa 40-vuotias on jo liian vanha työmarkkinoille.
Minä sain hyvän työpaikan 42-vuotiaana. Nyt 44 v.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei enää voi toimia niin, että aikuisia ihmisiä tuetaan rahallisesti aivan kaikessa. Nyt alkavat ajat, jolloin oikeasti pitää alkaa auttamaan itse itseään.
Olet 100% oikeassa. Minä en kelpaa työelämään, jatkossa työllistän itseni "kukkakauppiaana". En halua asua metsässä ja nääntyä nälkään. Tämä yhteiskunta ei minun työpanostani halua ja kaiken päälle vielä haukutaan työhaluttomaksi loiseksi. Täytyy siis todellakin alkaa auttamaan itse itseään - kaikin keinoin.
Olet 100% oikeassa. Minä en kelpaa työelämään, jatkossa työllistän itseni "kukkakauppiaana". En halua asua metsässä ja nääntyä nälkään. Tämä yhteiskunta ei minun työpanostani halua ja kaiken päälle vielä haukutaan työhaluttomaksi loiseksi. Täytyy siis todellakin alkaa auttamaan itse itseään - kaikin keinoin.
"Kukkaan" on rahaa, mutta ei satasen muuttoapuun. Pettämätön loisen logiikka :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei enää voi toimia niin, että aikuisia ihmisiä tuetaan rahallisesti aivan kaikessa. Nyt alkavat ajat, jolloin oikeasti pitää alkaa auttamaan itse itseään.
Sori vaan mutta niin hyvinvointiyhteiskunta toimii, ja elämme suurimpia vaurauden aikoja Suomen historiassa.
Elämme köyhyyden aikaa, Suomen valtiolla on ennätysmäärä velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksestakin näkee miten pitkälle osalla menee. Kela Kela Kela. Kysytään Kelalta lupaa ja tukea ihan kaikkeen. Kuin pieni lapsi joka pyytää lupaa vanhemmaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta niin hyvinvointiyhteiskunta toimii, ja elämme suurimpia vaurauden aikoja Suomen historiassa.
Elämme köyhyyden aikaa, Suomen valtiolla on ennätysmäärä velkaa.
Ja silläkö se velkataakka vähenee, että loisille maksetaan Niemen muuttofirma jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei tapahtuisi muuta muutosta kuin se, että rahaa kuluisi vähemmän niin valtiolta kuin tuen saajaltakin. Nämä tuista ruikuttajathan eivät ole töihin menossa nytkään. Eivätkä varsinkaan tulevaisuudessa.
Eli olet suunnitellut heille heidän puolesta elämän, että he eivät enää ikinä mene töihin ja sitten huutelet kuitenkin perään, että menkää töihin laiskat lusmut ja rankaiset heitä siitä, että eivät saa töitä, vaikka nimenomaan sinä olet heille suunnitellut, että eivät koskaan ikinä saisi töitä ja estät heiltä töihin menemisen ja työn tekemisen.
Minlälainen on ihminen, joka suunnittelee muille elämäö heidän puolestaan? Minkälainen on oma elämäsi?
Vierailija kirjoitti:
"Kukkaan" on rahaa, mutta ei satasen muuttoapuun. Pettämätön loisen logiikka :D
Onko sinulla haasteita sisälukutaidossa?KukkaKAUPPIAS myy ja tienaa rahaa. Alkuinvestoinnit ovat melko mitättömät;)
t: kukkakauppias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksestakin näkee miten pitkälle osalla menee. Kela Kela Kela. Kysytään Kelalta lupaa ja tukea ihan kaikkeen. Kuin pieni lapsi joka pyytää lupaa vanhemmaltaan.
No kerropa mistä sitä rahaa saa kun ei saa tehdä töitå, mutta ei saa pyytää tukiakaan?
Muuttopalvelu Niemi, 2 muuttomiesta ja 1 muuttoauto n. 500 euroa.
Työttömälle varmaan Kelan pitäisi kustantaa tuokin luksus. Olen työssäkäyvä enkä ole yhteenkään muuttoon koskaan palkannut minkäänlaista ammattilaisten muuttopalvelua, itse olen kantanut ja raahannut ja lommoisella loppuunajetulla pakettiautolla kuskannut.