Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Tein muuton 150 eurolla.
Vuokrasin tokmannilta peräkärryn 2vrk/20€, hävitin pikkuhiljaa turhia tavaroita pois, myyden, lahjoittaen ja roskiin.
sain kaikki yksiön tavarani mahtumaan peräkärryyn.
Maksoin kaverille joka minua kuskasi bensat (100€)ja kävimme pitsalla (30€) ja kiitokseksi avusta lupasin vahtia heidän lapsiaan yhden viikonlopun että pääsevät miehensä kanssa rentoutumaan.
uudelta paikkakunnalta olin bongannut facesta ja torista ilmaiseksi Sängyn, keittiön pöydän ja tuolit sekä sohvan) tavaroiden purkamisen jälkeen haimme nämä vielä yksitellen.
Nyt olen pikkuhiljaa sisustanut kotiani suurimmaksi osaksi kirppislöydöillä.
Kyllä se muutto onnistuu jos oikein haluaa. Rahat muuttoon säästin toimeentulotuesta sekä pikkuhommien tekemisestä sukulaisille/kavereille.
Sinä et tajua, että olet sillä tavalla etuoikeutettu että olet liikuntakykyinen ja sinulla on sosiaalisia suhteita. Jos olisit rajoitteinen, et pystyisi kantamaan edes omia kamojasi saati hoitamaan kenenkään lapsia. Ja jos olisit kaveriton, ei sinulla olisi ollut tuota jeesiä. Ei kaikilla ole sukulaisiakaan lähellä asumassa. Ja jällleen jos olisit sairas, niin et pystyisi tekemään niitä pikkuhommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tt-tukiasiakas saa jo sitä työkyvyttömyyseläkettä, sairaspäivärahaa tai työttömyyspäivärahaa eli sitä ensisijaista etuutta.
Paitsi, ettei saa. Googlaa sana karenssi ja opi.
Oli puhe työkyvyttömistä ihmisistä, jotka saa tt-tukea.
Uutispommi sinulle: myös työkyvytön voi olla karenssissa.
No silloin se ei ole itse asiansa sössinyt luuseri, vaan työkyvytön, mikä ei ole itse sössittyä. Viestini oli vain vastaus moiseen väitteeseen.
Kyllä vaan on. Karenssi ei tule tyhjästä, vaan sen saamiseksi pitää sössiä asioita eli jättää tekemättä jotain, mitä te-toimisto pyytää. Eli on käytännössä mahdo
On se mahdollista. Minä en päässyt työttömäksi työnhakijaksi, koska olin entinen yrittäjä. TE-toimisto oli ainoa viranomainen, joka piti minua yrittäjänä, ja sillä oli päätösvalta. Kuukausien kuluttua pääsin TE-toimistoon työnhakijaksi, mutta edelleen en kuukausiin saanut työmarkkinatukea eli olin jonkinlaisessa karenssissa. Kun TE-toimisto vihdoin korjasi tekemänsä virheen, oli jo liian myöhäistä. Olen lopun ikääni toimeentulotuen hakija. Huomaa, en sano "saaja", koska olen oppinut sen, että hakea kyllä saa, mutta saaminen on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No mites jos sitä tt-tukea saan sen työttömyysrahan tai työkyvyttömyyseläkkeellä lisäksi, onko silloinkin sössinyt itse asiansa."
Ketjussa aiheena on tt-tuella elävä, joka on aikeissa muuttaa. Tt-tuella elävä on henkilö, joka ei saa työttömyysrahaa tms. vaan elää tt-tuella. Pysytään nyt ketjun aiheessa eikä sekoilla muista tuista.
Niin anteeksi mitä? Suurin osa tt-tuella elävistä saa niitä muitakin tukia, ja ovat silti tt-tuella eläviä. Työttömyyspäivärahan tms. saaminen tt-tuen lisäksi ei vaikuta kyseiseen muuttoasiaan mitenkään.
Eivät ole. Ovat tt-tuen lisäksi muillakin tuilla eläviä. TARKKUUTTA!
Ei kukaan puhu noin.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa tukea muuttokustannuksiin, vaikka muuttaisi Helsingistä Helsinkiin kuin ehkä korkeintaan kerran elämässään ja se tukikin on tyyliin 150 e. Pari muuttomiestä ja muuttoauto maksaa helposti yli 500 euroa. 150 eurollavie muutaman tavaran kaatopaikalle, mutta ei sillä muuteta mihinkään eikä osteta vastaavia tavaroita tilalle.
Toivottavasti tää on trolli. Itse työssäkäyvänä en todellakaan ole raskinut palkata jotain muuttomiehiä. Ja sitte pitäis kuitenkin työttömien muuttomiehet maksaa. Aika reilua.
On se mahdollista. Minä en päässyt työttömäksi työnhakijaksi, koska olin entinen yrittäjä. TE-toimisto oli ainoa viranomainen, joka piti minua yrittäjänä, ja sillä oli päätösvalta. Kuukausien kuluttua pääsin TE-toimistoon työnhakijaksi, mutta edelleen en kuukausiin saanut työmarkkinatukea eli olin jonkinlaisessa karenssissa. Kun TE-toimisto vihdoin korjasi tekemänsä virheen, oli jo liian myöhäistä. Olen lopun ikääni toimeentulotuen hakija. Huomaa, en sano "saaja", koska olen oppinut sen, että hakea kyllä saa, mutta saaminen on eri juttu.
Mikä estää sinua menemästä töihin kuittaamaan karenssin pois? Eihän se vaadi kovinkaan montaa kuukautta työntekoa. Entä mitä sanottiin, kun valitit karenssista ja vetosin, että sen oli aiheuttanut te-toimiston virhe? Lakihan on tuossa asiassa sinun puolellasi.
Minun oli pakko muuttaa pikkukunnasta yliopistokaupunkiin. Muuten olisi asumistuen leikkauksen jälkeen jäänyt ihan liikaa maksettavaa. Säästin, kun muutin vähän kalliimpaan. Asumistuen rajoissa ei ole mitään logiikkaa.
"Ei ollut. Sinä keksit tuon ihan omasta päästäsi.
t. se, jolle vastasit"
Miksi sitten kirjoitit, ettei työkyvytön saa tt-tukea, kun se saa työkyvyttömyyseläkettä tms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No mites jos sitä tt-tukea saan sen työttömyysrahan tai työkyvyttömyyseläkkeellä lisäksi, onko silloinkin sössinyt itse asiansa."
Ketjussa aiheena on tt-tuella elävä, joka on aikeissa muuttaa. Tt-tuella elävä on henkilö, joka ei saa työttömyysrahaa tms. vaan elää tt-tuella. Pysytään nyt ketjun aiheessa eikä sekoilla muista tuista.
Niin anteeksi mitä? Suurin osa tt-tuella elävistä saa niitä muitakin tukia, ja ovat silti tt-tuella eläviä. Työttömyyspäivärahan tms. saaminen tt-tuen lisäksi ei vaikuta kyseiseen muuttoasiaan mitenkään.
Eivät ole. Ovat tt-tuen lisäksi muillakin tuilla eläviä. TARKKUUTTA!
Ei kukaan puhu noin.
Ei kukaan sano elävänsä tt-tuella, jos saa muitakin tukia.
t. työmarkkinatuella elävä työtön, joka saa 50€/kk tt-tukea siihen päälle
Vierailija kirjoitti:
t. se, jolle vastasit"
Miksi sitten kirjoitit, ettei työkyvytön saa tt-tukea, kun se saa työkyvyttömyyseläkettä tms.?
En kirjoittanut. Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä helvetin puhelinmyynnissä tienaa parilla vuorolla 500€? Laita mulle linkki, niin ilmoittaudun heti hommiin.
MUUTAMALLA, ei parilla. Siinä on iso ero. Esimerkiksi Enialla on jatkuvasti haussa myyntineuvottelijan paikka. Tuntipalkka on 11,59€. Voit itse laskea, kuinka monta vuoroa tarvitset, jotta saat 500€ kasaan.
Sitten jos on töissä ei taas saa perustoimeentulotukea, daiju. Eli kun sitten saisit tuon 500 kokoon, sossu katsoisi että et tarvitse sähköön yms laskuihin tukea kun voit maksaa ne itse.
Ja sitten kun lopettaisit oma-aloitteisesti puhelinduunin, saisit karenssia työkkärin rahaan ja alennetun toimeentulotuen sen jälkeen.
Noinhan se ei mene, mutta toki voit jatkaa ruikuttamista täällä sen sijaan, että tekisit jotain sen eteen, että pääset muut
En ole muuttamassa enkä ole sama henkilö, sivusta kommentoin kun huomasin että joku ei ihan ymmärrä kuinka tukijärjestelmä toimii.
"Ei kukaan sano elävänsä tt-tuella, jos saa muitakin tukia.
t. työmarkkinatuella elävä työtön, joka saa 50€/kk tt-tukea siihen päälle"
Mutta Kelan säännöt tt-asiakkaan muuton ja vuokravakuuden tukemisesta koskee sua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä helvetin puhelinmyynnissä tienaa parilla vuorolla 500€? Laita mulle linkki, niin ilmoittaudun heti hommiin.
MUUTAMALLA, ei parilla. Siinä on iso ero. Esimerkiksi Enialla on jatkuvasti haussa myyntineuvottelijan paikka. Tuntipalkka on 11,59€. Voit itse laskea, kuinka monta vuoroa tarvitset, jotta saat 500€ kasaan.
Sitten jos on töissä ei taas saa perustoimeentulotukea, daiju. Eli kun sitten saisit tuon 500 kokoon, sossu katsoisi että et tarvitse sähköön yms laskuihin tukea kun voit maksaa ne itse.
Ja sitten kun lopettaisit oma-aloitteisesti puhelinduunin, saisit karenssia työkkärin rahaan ja alennetun toimeentulotuen sen jälkeen.
Noinhan se ei mene, mutta toki voit jatkaa ruikuttamista täällä sen sijaan,
Joku eli sinä et ymmärrä. Kyllä tt-tukea voi saada, vaikka kävisi töissä. Hyvinkin moni saa. ja yhä suurempi osa tulee saamaan, kun suojaosa peruspäivärahasta poistetaan. Sillon osa-aikatyöläisen pitää hakea tt-tukea työmarkkinatuen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
"Ei kukaan sano elävänsä tt-tuella, jos saa muitakin tukia.
t. työmarkkinatuella elävä työtön, joka saa 50€/kk tt-tukea siihen päälle"
Mutta Kelan säännöt tt-asiakkaan muuton ja vuokravakuuden tukemisesta koskee sua.
Kerro jotain, mitä en jo tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se ei mene, mutta toki voit jatkaa ruikuttamista täällä sen sijaan,
Miten se sinun mielestäsi toimii?
t. työsskäyvä, joka saa myös tt-tukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. se, jolle vastasit"
No kyllä siinä niin luki. Sanottiin, että tt-tukea saa vain ne, jotka on itse asiansa sössineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. se, jolle vastasit"
No kyllä siinä niin luki. Sanottiin, että tt-tukea saa vain ne, jotka on itse asiansa sössineet.
Ei lukenut. Luki "Tt-tuella ovat vain ne, jotka ovat sössineet itselleen karenssin.....".
Tt-tuella oleminen on eri asia kuin tt-tuen saaminen muiden tukien lisäksi. Opettele suomea.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää sinua menemästä töihin kuittaamaan karenssin pois? Eihän se vaadi kovinkaan montaa kuukautta työntekoa. Entä mitä sanottiin, kun valitit karenssista ja vetosin, että sen oli aiheuttanut te-toimiston virhe? Lakihan on tuossa asiassa sinun puolellasi.
Olisin mielelläni ollut töissä kaikki nämä vuodet, mutta olen liian huonokuntoinen palkattavaksi. En kuitenkaan tarpeeksi huonokuntoinen työkyvyttömäksi. Ammatteja ja koulutusta kyllä on, mutta työnantajia ei kiinnosta.
TE--toimisto korjasi virheensä, Kela maksoi minulle kuuluvat summat, ja pääsin maksamaan pitkään odottaneita asumiskustannusrästejä. Seuraavaksi Kela puolestaan päätti, että muun muassa sen kerralla maksaman tukisumman vuoksi en olisi oikeutettu muuhun kuin työmarkkinatukeen. Tämä oli pitkän ja jyrkän alamäen alkupää. Tällainen tilanne on juuri sellainen pykäläpainajainen, jota useimmat eivät pysty käsittämään. Ehkä olisin selvinnyt, jos minulla olisi ollut varaa palkata lakimies selvittelemään asiaa. Oikeusaputoimisto sanoi yksiselitteisesti, että ei onnistu. Nyt saattaisi jo onnistua, mutta se juna meni jo ja vei omaisuuden ja terveyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. se, jolle vastasit"
Ei lukenut. Luki "Tt-tuella ovat vain ne, jotka ovat sössineet itselleen karenssin.....".
Tt-tuella oleminen on eri asia kuin tt-tuen saaminen muiden tukien lisäksi. Opettele suomea.
Missä tää määritellään, että tt-tuella oleminen tarkoittaa vain pelkän tt-tuen saamista ilman muita tukia? Ketjun alkuperäiseen aiheeseenhan se ei vaikuta, ne ihan samat Kelan säännöt pätee jokatapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin mielelläni ollut töissä kaikki nämä vu
Ihan olisi riittänyt, että olisit valittanut päätöksestä ja perustellut, että karenssi tuli te-toimiston virheen takia. Ei sinulla kuulu olla karenssia enää, kun virhe on korjattu. Eli sinulla on oikeus työmarkkinatukeen eikä sinun tarvitse olla loppuelämääsi toimeentulotukiasiakas.
Ei ollut. Sinä keksit tuon ihan omasta päästäsi.
t. se, jolle vastasit