Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdota jotain oikeasti konkreettista keinoa sellaiselle ihmiselle, jolla ei ole rahaa eikä tukiverkkoja. Se ei nyt riitä, että tekin olette pärjänneet omillanne.
Täältä tulee oikeasti monta kertaa muuttaneen köyhän rakentava ehdotus. Myy kaikki huonekalut ja tavarat pois ennen muuttoa. Saat rahaa! Jätä vain yhteensopivia vaatteita ja yhdet pyyhkeet ja lakanat, mitkä mahtuu matkalaukkuun. Et tiedä millainen uusi asuntosi uudessa paikassa on, ei ne vanhat huonekalut kuitenkaan välttämättä sinne sovi. Eikä tarvitse ostaa uusia tilalle, vaan käytettyjäkin voi ostaa.
Ei tt-tukiasiakas voi ansaita rahaa mistään, kun sitten lähtee se tt-tuki. Eikä tt-tukiasiakkaalle yleensä ole oikein rahanarvoisia huonekaluja, vaan niitä kierrätyskeskuksen halvimpia. Eikä tt-tukiasiakkaalle tietenkään ole rahaa ostaa
Raivokkaimmilla köyhien haukkujilla on lapselliset käsitykset siitä, mitä sosiaaliturva on. Asiat eivät todellakaan ole niin yksinkertaisia, että taulukosta ja listasta katsotaan, mitä Kelalta saa, vaan niistä katsotaan, mitä Kelalta voi hakea. Selvältäkin vaikuttava tilanne voi kääntyä nurin niskoin, kun virkailija ynnää ja vähentää. Jos rahaa saa, sitä saa vasta jälkikäteen.
Minun asuntoni on menossa remonttiin vuoden parin sisällä, ja minun on lähdettävä. En pysty kävelemään montakaan metriä, enkä pystyisi ajamaan autoakaan, vaikka kortti on ja ajokokemustakin 80-luvulta lähtien. Olen täysin yksin. Toimeentulotuesta ei voi säästää satasta enempää, joten minun pitäisi taikoa jostakin vuokravakuus (vanhaa en voi käyttää), muuttoauto polttoaineineen, kantajat, pakkaajat, lamppujen yms. irrottelijat ja loppusiivouksen tekijä. Muun muassa. Olen ollut jo muutaman vuoden kestokykyni rajoilla, joten eiköhän tämä elämä pääty tuohon kohtaan.
Ohje "myy huonekalut yms. ja osta sitten uudet" on huono ohje niille, jotka ovat toimeentulotuen varassa. Saadut rahat nimittäin vähentävät toimeentulotukea, joten käytännössä lopulta ei ole rahaa eikä niitä huonekaluja. Uusien ostaminen ei ole yksinkertaista, koska nekin - jos niitä edes löytää - pitää kuljettaa perille. Kaikesta pitää maksaa, mutta säästöjä ei saa olla. Kohtuupalkansaajalle tämä on näemmä ihan mahdotonta ymmärtää.
Minä olen muuttanut ihan omin rahoin ja lihasvoimin kolmisenkymmentä kertaa. Nyt en enää pysty siihen. Toivon, että tässä ketjussa ilkkujat pääsevät samaan tilanteeseen, siis kokemaan täydellisen avuttomuuden. Päätellen siitä, että työt ovat tässä maassa loppumaan päin, aika moni pääseekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus elämässä pitää vaan maksaa itse asioita itselleen ei aina joka asiaan voi pummia muilta rahaa
Työkyvyttömällä tt-tukiasiakkaalla ei ole yhtään mitään mahdollisuutta maksaa itse muuttoa minnekään.
No sitten pitää varmaan mennä junan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Älä jauha paskaa. Esimerkiksi minä en saa senttiäkään työmarkkinatukea tai muitakaan sosiaalietuuksia tt-tuen lisäksi. Olen katsos työelämässä. Ja yllättävää kyllä, jos on töissä ei saa työttömyyskorvausta. Lisäksi on lukuisia ihmisiä, jotka ovat karenssin tms. takia menettäneet oikeutensa työmarkkinatukeen ja elävät tt-tuella ja asumistuella. "
Tässä puhuttiin työkyvyttömistä ihmisistä. Vastasin väitteeseen, jonka mukaan tt-tukea saa vain ihmiset, jotka on sössineet asiansa, ja että ensisijaisten tukien saaminen jotenkin sulkisi pois tt-tuen saamisen.
Eihän puhuttu, vaan ketjun aiheena ovat tuilla elävät. Sinä väitit, että jokainen tt-tuen saaja saa myös muita tukia. Niinhän ei ole edes työkyvyttömien osalta, joten puhdasta paskaa kirjoitit. Ja kyllä, karenssin saaminen vaatii asioiden sössi
Jokainen tt-tukiasiakas saa jo sitä työkyvyttömyyseläkettä, sairaspäivärahaa tai työttömyyspäivärahaa eli sitä ensisijaista etuutta. Ne ei riitä elämiseen, eli siksi niiden lisäksi saadaan tt-tukea. Ei tt-tukea saa ainoana tukena.
Sinä kirjoitit sanatarkasti noin. Et kirjoittanut sanaakaan työkyvyttömistä, vaan kirjoit tt-tukiasiakkaista. Lisäksi väiti, että tt-tukea ei saa ainoana tukena, mikä ei pidä paikkansa.
Luetun ymmärtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta tuo kyseinen viesti koski vain keskustelua työkyvyttömistä ihmisistä.
Ja montako kertaa sinun kaaliisi pitää takoa, että työvyttömyys ei ole mikään tae sille, että saa muitakin tukia tt-tuen lisäksi? Osaa sitä työkyvyttömätkin sössiä asiansa.
Kyllä minä tiedän ihan tarkalleen, miten tuo tukijärjestelmä toimii. Se henkilö ei tiennyt, jonka viestiin vastasin. Korjasin siis käsitystä, että tt-tukea ei voisi saada, jos saa muuta ensisijaista tukea.
Vierailija kirjoitti:
Tein muuton 150 eurolla.
Vuokrasin tokmannilta peräkärryn 2vrk/20€, hävitin pikkuhiljaa turhia tavaroita pois, myyden, lahjoittaen ja roskiin.
sain kaikki yksiön tavarani mahtumaan peräkärryyn.
Maksoin kaverille joka minua kuskasi bensat (100€)ja kävimme pitsalla (30€) ja kiitokseksi avusta lupasin vahtia heidän lapsiaan yhden viikonlopun että pääsevät miehensä kanssa rentoutumaan.
uudelta paikkakunnalta olin bongannut facesta ja torista ilmaiseksi Sängyn, keittiön pöydän ja tuolit sekä sohvan) tavaroiden purkamisen jälkeen haimme nämä vielä yksitellen.
Nyt olen pikkuhiljaa sisustanut kotiani suurimmaksi osaksi kirppislöydöillä.
Kyllä se muutto onnistuu jos oikein haluaa. Rahat muuttoon säästin toimeentulotuesta sekä pikkuhommien tekemisestä sukulaisille/kavereille.
Terve! Minulla ei ole kavereita, rahaa eikä työkykyä. Mitä neuvot?
"No mites jos sitä tt-tukea saan sen työttömyysrahan tai työkyvyttömyyseläkkeellä lisäksi, onko silloinkin sössinyt itse asiansa."
Ketjussa aiheena on tt-tuella elävä, joka on aikeissa muuttaa. Tt-tuella elävä on henkilö, joka ei saa työttömyysrahaa tms. vaan elää tt-tuella. Pysytään nyt ketjun aiheessa eikä sekoilla muista tuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta tuo kyseinen viesti koski vain keskustelua työkyvyttömistä ihmisistä.
Ja montako kertaa sinun kaaliisi pitää takoa, että työvyttömyys ei ole mikään tae sille, että saa muitakin tukia tt-tuen lisäksi? Osaa sitä työkyvyttömätkin sössiä asiansa.
Kyllä minä tiedän ihan tarkalleen, miten tuo tukijärjestelmä toimii. Se henkilö ei tiennyt, jonka viestiin vastasin. Korjasin siis käsitystä, että tt-tukea ei voisi saada, jos saa muuta ensisijaista tukea.
Ethän korjannut, vaan väitit, että tt-tukea ei voi saada, jos ei saa muita tukia. Ja nyt kun sinua korjattiin rupesit jankkaamaan, että puhuit vain työkyvyttömistä, vaikka selkokielellä kirjoitit JOKAINEN TT-TUKIASIAKAS. JOKAINEN, ei jokainen työkyvytön. Kenelläkään täällä ei ole sellaista käsitystä, ettei tt-tuen lisäksi voi saada muita tukia. Sinä vain et osaa suomea etkä ymmärrä, mitä tarkoittaa tt-tuella eläminen ja miten se eroaa siitä, jos elää työmarkkinatuella JA tt-tuella.
Olen työkyvytön ja olen saanut jo vuosia vain asumistukea ja toimeentulotukea (+lapsilisät ja elarit). Karenssi ollut vuodia enkä stä ikinä voi täyttää.
Vierailija kirjoitti:
"No mites jos sitä tt-tukea saan sen työttömyysrahan tai työkyvyttömyyseläkkeellä lisäksi, onko silloinkin sössinyt itse asiansa."
Ketjussa aiheena on tt-tuella elävä, joka on aikeissa muuttaa. Tt-tuella elävä on henkilö, joka ei saa työttömyysrahaa tms. vaan elää tt-tuella. Pysytään nyt ketjun aiheessa eikä sekoilla muista tuista.
Niin anteeksi mitä? Suurin osa tt-tuella elävistä saa niitä muitakin tukia, ja ovat silti tt-tuella eläviä. Työttömyyspäivärahan tms. saaminen tt-tuen lisäksi ei vaikuta kyseiseen muuttoasiaan mitenkään.
Minä, 61v akka muutin Pihtiputaalle työttömäksi, kun Kela vaati muuttamaan halvempaan yksiöön , Vantaalta. Täällä möllötän korvessa, 100€ halvemmassa yksiössä, ilman mitään kontakteja, ilman mitään mahdollisuutta saada töitä. Hoitoalallakaan täällä ei ole töitä. Isäni, 90v asuu Vantaalla, joudun viikoittain käymään tekemässä pihatyöt, siivoukset. Onko järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö löydy ketään tuttua/tuttuja,jotka auttaisivat muuttamaan?
Tämä kai usein ihmisillä se lähtökohta?
Itse ymmärrän miten vaikea voi olla muuttaa jos ei ole vaikka autoa/ajokorttia. tai muuten voimia muuttamiseen.
Olen itse muuttanut aina joidenkin avulla. Siis sukulaisten/perheen etc. Kun olen sinkku.
Sitten on tapauksia,joissa ei ole apua tarjolla. Ja vaikka kyky muuttaa on huono (terveydelliset syyt esim). En tiedä miten noissa tilanteissa toimitaan?
Tavallaan tämä yhteiskunta on hassu. Osalla on tuttava/ystäväpiiri joka auttaa. Osalla ei. Osa ei halua vaivata.
Joskus toivoisin,että yhteiskunnan sijasta saisi/pyydettäisiin ihan niitä tuttuja apuun. Tämä yksilökeskeisyys varmaan osaltaan syynä pahoinvointiinkin.
"Ei kuulu mulle, pyydä jostain kelalta tms apua"
Kelalla on sääntönsä, joista ei jousteta. Sosiaaliviranomaisillakin on, mutta heillä on enemmän pelivaraa. Pitää kuitenkin olla todella huonossa kunnossa ja tilanteessa, että he järjestävät muuton. Todella huonossa. Minä tiedän, koska olin ja olen edelleen.
489 vielä palaa, tarkoitus oli vastata ylläolevan tekstiin. Lainaus ei toiminut ja pätkäsi alkuperäisen tekstin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei enää voi toimia niin, että aikuisia ihmisiä tuetaan rahallisesti aivan kaikessa. Nyt alkavat ajat, jolloin oikeasti pitää alkaa auttamaan itse itseään.
Miten voi auttaa itse itseään, jos ei ole rahaa eikä mitään keinoa hankkia sitä? Työpaikkoja, isoja perintöjä, lottovoittoja tms. ei todellakaan riitä kaikille.
Pistä firma pystyyn ja anna töitä kaikille muillekin.
Millä rahalla yrityksen perustaa, kun ei muuttoonkaan ole varaa!?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein muuton 150 eurolla.
Vuokrasin tokmannilta peräkärryn 2vrk/20€, hävitin pikkuhiljaa turhia tavaroita pois, myyden, lahjoittaen ja roskiin.
Maksoin kaverille joka minua kuskasi bensat (100€)ja kävimme pitsalla (30€) ja kiitokseksi avusta lupasin vahtia heidän lapsiaan yhden viikonlopun että pääsevät miehensä kanssa rentoutumaan.
uudelta paikkakunnalta olin bongannut facesta ja torista ilmaiseksi Sängyn, keittiön pöydän ja tuolit sekä sohvan) tavaroiden purkamisen jälkeen haimme nämä vielä yksitellen.
Kyllä se muutto onnistuu jos oikein haluaa. Rahat muuttoon säästin toimeentulotuesta sekä pikkuhommien tekemisestä sukulaisille/kavereille.
Terve! Minull
Olet muuttamatta ja pärjäät sillä rahalla, minkä satut saamaan. Sellaista on elämä, että aina ei saa rahaa taikaseinästä lisää ja lisää.
Vierailija kirjoitti:
Missä helvetin puhelinmyynnissä tienaa parilla vuorolla 500€? Laita mulle linkki, niin ilmoittaudun heti hommiin.
MUUTAMALLA, ei parilla. Siinä on iso ero. Esimerkiksi Enialla on jatkuvasti haussa myyntineuvottelijan paikka. Tuntipalkka on 11,59€. Voit itse laskea, kuinka monta vuoroa tarvitset, jotta saat 500€ kasaan.
Sitten jos on töissä ei taas saa perustoimeentulotukea, daiju. Eli kun sitten saisit tuon 500 kokoon, sossu katsoisi että et tarvitse sähköön yms laskuihin tukea kun voit maksaa ne itse.
Ja sitten kun lopettaisit oma-aloitteisesti puhelinduunin, saisit karenssia työkkärin rahaan ja alennetun toimeentulotuen sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin anteeksi mitä? Suurin osa tt-tuella elävistä saa niitä muitakin tukia, ja ovat silti tt-tuella eläviä. Työttömyyspäivärahan tms. saaminen tt-tuen lisäksi ei vaikuta kyseiseen muuttoasiaan mitenkään.
Eivät ole. Ovat tt-tuen lisäksi muillakin tuilla eläviä. TARKKUUTTA!
Vierailija kirjoitti:
Tein muuton 150 eurolla.
Kaikki ovat perheettömiä ja haluavat luopua vaivalla hankkimista tavaroistaan, että saa tilalle jotain ludepesiä?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä helvetin puhelinmyynnissä tienaa parilla vuorolla 500€? Laita mulle linkki, niin ilmoittaudun heti hommiin.
MUUTAMALLA, ei parilla. Siinä on iso ero. Esimerkiksi Enialla on jatkuvasti haussa myyntineuvottelijan paikka. Tuntipalkka on 11,59€. Voit itse laskea, kuinka monta vuoroa tarvitset, jotta saat 500€ kasaan.
Sitten jos on töissä ei taas saa perustoimeentulotukea, daiju. Eli kun sitten saisit tuon 500 kokoon, sossu katsoisi että et tarvitse sähköön yms laskuihin tukea kun voit maksaa ne itse.
Ja sitten kun lopettaisit oma-aloitteisesti puhelinduunin, saisit karenssia työkkärin rahaan ja alennetun toimeentulotuen sen jälkeen.
Noinhan se ei mene, mutta toki voit jatkaa ruikuttamista täällä sen sijaan, että tekisit jotain sen eteen, että pääset muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän korjannut, vaan väitit, että tt-tukea ei voi saada, jos ei saa muita tukia. Ja nyt kun sinua korjattiin rupesit jankkaamaan, että puhuit vain työkyvyttömistä, vaikka selkokielellä kirjoitit JOKAINEN TT-TUKIASIAKAS. JOKAINEN, ei jokainen työkyvytön. Kenelläkään täällä ei ole sellaista käsitystä
Kyllä sillä henkilöllä, jolle vastaukseksi kirjoitin tuon viestin, oli käsitys, ettei tt-tuella elävä voi saada muita tukia - tai pikemminkin, että muiden tukien saaja ei voisi saada tt-tukea. Viestini oli yhäkin vain vastaus tuohon väärinkäsitykseen, ja siinä puhuttiin vain työkyvyttömistä. Ihan oikeasti se konteksti nyt.
Tt-tuella eläminen on tasan tarkkaan tt-tuella elämistä ihan riippumatta siitä, mitä muita tukia sen lisäksi saa, koska silloin saa aina vain tt-tuen verran rahaa, ja tt-tuen säännöt vaikuttaa kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Daijulle tiedoksi, että aika monikin työssäkäyvä saa palkan päälle tt-tukea. Ei ole edes harvinaista. Suomen palkkataso on sen verran matala monilla aloilla, että palkka pelkästään ei riitä elämiseen. Absurdia, mutta totta.
Tein muuton 150 eurolla.