Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.

Vierailija
25.03.2024 |

Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle. 

Kommentit (594)

Vierailija
441/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo ratkaisu, hommaa se työ- tai opiskelupaikka. Liiku elämässä eteenpäin äläkä käytä energiaa käsi ojossa märisemiseen.

Minulla on 7 tutkintoa, enkä saa työtä. Eipä tässä mitään voi.

-eri

Taitaa olla sitten yläpäässä vikaa, jos olet onnistunut löytämään seitsemän tutkintoa jolla ei työllisty. Minulla on kaksi tutkintoa ja toisen valitsin niin että töitä riittää varmasti.

Vierailija
442/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti näkee näitä "köyhiä" kaupassa maksavan sileillä satasilla.

Kun on rahat pitänyt nostaa käteiseksi.

Automaateista saa vain viisikymppisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty virhe siinä, että työtön on ylipäätään asutettu Helsinkiin. Ihmisen tulisi asua siellä, missä hänellä on varaa, näin se menee töissä käyvilläkin.

Esimerkiksi muualta tulleita tuodaan paljon Helsinkiin ja juuri sellaisia, jotka eivät tule pitkään aikaan, tai koskaan, työllistymään, tämä on kaikkein tyhmin ja kallein malli, paha virhe.

Vierailija
444/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös järkikin sano, että katto pään päälle ja ruoka, se riittää ja ehkäisee rikollisuuden.

Ei tuon pitäisi tarkoittaa jonkun metroaseman läheisyyttä pääkaupungissa, kyllä se pitäisi olla vaikka 150km pohjoiseen Kainuun keskustasta, ihan vain esimerkiksi.

Vierailija
445/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttopalvelu Niemi, 2 muuttomiesta ja 1 muuttoauto n. 500 euroa.

Työttömälle varmaan Kelan pitäisi kustantaa tuokin luksus. Olen työssäkäyvä enkä ole yhteenkään muuttoon koskaan palkannut minkäänlaista ammattilaisten muuttopalvelua, itse olen kantanut ja raahannut ja lommoisella loppuunajetulla pakettiautolla kuskannut.

Ihan yksinäsi olet sänkysi ja muut huonekalut raahannut? Ymmärrätkö, että kaikilla ei ole ketään, joka voisi auttaa. Ei ole sitä lommoista pakua saatavilla eikä ketään, joka voisi tai haluaisi auttaa tavaroiden kantamisessa. Silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ostaa palvelu, ja Kela antaa siihen maksimissaan 120€. Lopullista hintaa ei pysty toimeetulotuesta maksamaan.

Vierailija
446/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö löydy ketään tuttua/tuttuja,jotka auttaisivat muuttamaan?

Tämä kai usein ihmisillä se lähtökohta?

Itse ymmärrän miten vaikea voi olla muuttaa jos ei ole vaikka autoa/ajokorttia. tai muuten voimia muuttamiseen.

Olen itse muuttanut aina joidenkin avulla. Siis sukulaisten/perheen etc. Kun olen sinkku.

Sitten on tapauksia,joissa ei ole apua tarjolla. Ja vaikka kyky muuttaa on huono (terveydelliset syyt esim). En tiedä miten noissa tilanteissa toimitaan?

Tavallaan tämä yhteiskunta on hassu. Osalla on tuttava/ystäväpiiri joka auttaa. Osalla ei. Osa ei halua vaivata.

Joskus toivoisin,että yhteiskunnan sijasta saisi/pyydettäisiin ihan niitä tuttuja apuun. Tämä yksilökeskeisyys varmaan osaltaan syynä pahoinvointiinkin.

"Ei kuulu mulle, pyydä jostain kelalta tms apua"

Vierailija
447/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei enää voi toimia niin, että aikuisia ihmisiä tuetaan rahallisesti aivan kaikessa. Nyt alkavat ajat, jolloin oikeasti pitää alkaa auttamaan itse itseään.

Miten voi auttaa itse itseään, jos ei ole rahaa eikä mitään keinoa hankkia sitä? Työpaikkoja, isoja perintöjä, lottovoittoja tms. ei todellakaan riitä kaikille.

Mitä odotat elämältä?

Vierailija
448/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös järkikin sano, että katto pään päälle ja ruoka, se riittää ja ehkäisee rikollisuuden.

Ei tuon pitäisi tarkoittaa jonkun metroaseman läheisyyttä pääkaupungissa, kyllä se pitäisi olla vaikka 150km pohjoiseen Kainuun keskustasta, ihan vain esimerkiksi.

Mielestäni tässä on yksi mutta. Ihmistä,jolla ei ole autoa,korttia, eikä paikassa ole lähiliikennettä tai palveluja lähellä ei kannata asuttaa mihinkään korpeen.

Itse en ole pystynyt ikinä esim. Menemään suvun mökille yksin. Koska en omista korttia. Ja junalla pääsee kerran päivässä lähimpään kauppaan. En ole varma kulkeeko juna enää.

Olen pitänyt sitä liian vaivalloisena. Autolla taas ei niinkään ongelmaa. Eli jonkun kanssa,jolla ajokortti ja auto niin siellä on voinut aikaa viettää. Viikon ehkä.

Vierailija
449/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ymmärrän miten vaikea voi olla muuttaa jos ei ole vaikka autoa/ajokorttia. tai muuten voimia muuttamiseen.

Olen itse muuttanut aina joidenkin avulla. Siis sukulaisten/perheen etc. Kun olen sinkku.

Sitten on tapauksia,joissa ei ole apua tarjolla. Ja vaikka kyky muuttaa on huono (terveydelliset syyt esim). En tiedä miten noissa tilanteissa toimitaan?

Tavallaan tämä yhteiskunta on hassu. Osalla on tuttava/ystäväpiiri joka auttaa. Osalla ei. Osa ei halua vaivata.

Joskus toivoisin,että yhteiskunnan sijasta saisi/pyydettäisiin ihan niitä tuttuja apuun. Tämä yksilökeskeisyys varmaan osaltaan syynä pahoinvointiinkin.

Kelalla on sääntönsä, joista ei jousteta. Sosiaaliviranomaisillakin on, mutta heillä on enemmän pelivaraa. Pitää kuitenkin olla todella huonossa kunnossa ja tilanteessa, että he järjestävät muuton. Todella huonossa. Minä tiedän, koska olin ja olen edelleen.

Vierailija
450/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.  Mitä se on? Jos kela on tulonlähteesi ,  teet kuten kela toivoo.

Vierailija
451/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä kaikkein köyhimmät saavat sossun kämppiä joissa ei makseta vuokraa, ei vettä, ei sähkö ja voidaan tosiaan kuluttaa sitä sähköä ja vettäkin aivan rajattomasti vaikka lottovoittajan tyyliin.

Seuraavaksi köihimmät saavat sitten niitä kaupungin kämppiä, joissa niissäkin usein vesi on ilmainen, kuten myös pesutuvat sun muut. Osahan näissäkin pyörittelee pimeitä pesuloita ja vuokraa paikkoja autoille ja pyörille ja vaikka mitä, että helposti pääsee paremmille tuloille kuin töissä käymällä.

Sitten jotkut pienipalkkaiset joutuu asumaan omistuskämpissä tai vuokralla, normaalilla hintatasolla ja itse maksaen kaikki. Ei varmasti jää samoja summia käteen kuin 2 ensimmäisen esimerkin tapauksessa.

Mitä ihmeen potaskaa höpiset?

Vierailija
452/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelalla on sääntönsä, joista ei jousteta. Sosiaa

Tarkoitin tässä oikeasti apua tarvitsevia. Kun joskus tulee tunne,että tututkin sanovat jotain :"Eikö joku kela tms auta". Ilman,että tulisi mieleenkään auttaa itse. Enkä tarkoita rahallista apua.

Todella monet asiat ulkoistettu yhteiskunnalle.  Sitten samalla valitetaan,kun pitää maksaa jotain veroja tms.

Vierailija
453/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa tukea muuttokustannuksiin, vaikka muuttaisi Helsingistä Helsinkiin kuin ehkä korkeintaan kerran elämässään ja se tukikin on tyyliin 150 e. Pari muuttomiestä ja muuttoauto maksaa helposti yli 500 euroa. 150 eurollavie muutaman tavaran kaatopaikalle, mutta ei sillä muuteta mihinkään eikä osteta vastaavia tavaroita tilalle.

Mun muuttokustannukset kaupungin sisällä on aina olleet 50-100 euroa kaikkineen. Millä v***lla  saat menemään 150 euroa kaatopaikkakeikkaan? 

Käyn töissä mutten ole koskaan palkannut mitään muuttomiehiä, minkä helvetin takia työttömälle pitäisi sellaiset verorahoista kustantaa?

Eli kaikki huonekalut kaatikselle ja mukavasti elelemään ilman sänkyä saatika mitään muitakaan "ylellisiä" mukavuuksia kuten pöytää ja tuolia. 

Vierailija
454/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo ratkaisu, hommaa se työ- tai opiskelupaikka. Liiku elämässä eteenpäin äläkä käytä energiaa käsi ojossa märisemiseen.

Minulla on 7 tutkintoa, enkä saa työtä. Eipä tässä mitään voi.

-eri

Taitaa olla sitten yläpäässä vikaa, jos olet onnistunut löytämään seitsemän tutkintoa jolla ei työllisty. Minulla on kaksi tutkintoa ja toisen valitsin niin että töitä riittää varmasti.

Monella työnantajalla on yläpäässä vikaa. Eivät palkkaa hyviä ahkeria työntekijöitä vaan sukulaisia ja kavereita. Sitten ihmettelevät kun konkurssi tulee.

Vierailija
455/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä kaikkein köyhimmät saavat sossun kämppiä joissa ei makseta vuokraa, ei vettä, ei sähkö ja voidaan tosiaan kuluttaa sitä sähköä ja vettäkin aivan rajattomasti vaikka lottovoittajan tyyliin.

Seuraavaksi köihimmät saavat sitten niitä kaupungin kämppiä, joissa niissäkin usein vesi on ilmainen, kuten myös pesutuvat sun muut. Osahan näissäkin pyörittelee pimeitä pesuloita ja vuokraa paikkoja autoille ja pyörille ja vaikka mitä, että helposti pääsee paremmille tuloille kuin töissä käymällä.

Sitten jotkut pienipalkkaiset joutuu asumaan omistuskämpissä tai vuokralla, normaalilla hintatasolla ja itse maksaen kaikki. Ei varmasti jää samoja summia käteen kuin 2 ensimmäisen esimerkin tapauksessa.

Mitä ihmeen potaskaa höpiset?

Eka kohta. Veikkaan asunnottomia.

Tuo pienipalkkainen kai kateellinen jollekin asunnottomallekin tms.

Toinen ryhmä kai asuu kaupungin kämpissä, ja vissiin vuokraa taloyhtiön pesukoneita ja parkkipaikkoja joillekin??? (Kenelle, ei selviä) ja "rikastuu sillä "bisneksellä" enemmän kuin töissä käyvä"

Tai sitten se luulee,että siellä pyykkituvassa "pestään rahaa" :D (niinkuin jenkkisarjoissa,joissa perustetaan esim pyykkitupia pesemään rahaa...) lol

Vierailija
456/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei enää voi toimia niin, että aikuisia ihmisiä tuetaan rahallisesti aivan kaikessa. Nyt alkavat ajat, jolloin oikeasti pitää alkaa auttamaan itse itseään.

Rahallinen tukeminen mainitaan perustuslaissa. Sivistyneessä yhteiskunnassa pidetään aina huolta heikko-osaisista.

Se "vitsi" että suomalainen antaa 100€ ettei naapuri saa 50€ pitää paikkansa. Meillä olllaan lähinnä tyytyväisiä, että toiset kärsii. Ja mikään amerikkalainen yksityiseen hyväntekeväisyyteen perustuva , ei täällä toimisi. 

Tämä on juuri näin, sillä suomalainenhan ei hyväntekeväisyyteen anna. Ei toimisi millään tasolla täällä. En toki muutenkaan hyväntekeväisyysyhteiskunnan kannalla ole.

Vierailija
457/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tyypillistä yli nelikymppisten ajattelua, jotka itse ovat aikoinaan päässeet mukaan työelämään ilman tarvittavaa koulutusta. Jokaisen pitäisi nykyään osata täsmäkouluttautua alalle jossa on pulaa työvoimasta koska työpaikoilla ei enää opeteta kuten ennen. Kouluttautumisprosessi kouluun hakemisesta valmistumiseen kestää kuitenkin monta vuotta eikä sekään missään tapauksessa takaa työpaikan saantia. Teknologian kehittyminen vie jatkuvasti työpaikkoja.

Edellä mainitut seikat ovat iso syy tämän hetkiseen keinotekoiseen työvoimapulaan, ja sitä pulaa yritykset haluavat paikata ulkomaisella (halpa)työvoimalla.

Terveisin "työssä käyvä 40v mies joka ymmärtää miten asioiden todellinen laita on"

Vierailija
458/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttanut monta kertaa elämässäni. Kertaakaan ei ole tullut mieleenkään pyytää jostain kelasta apua muuttoon. Ihan omituinen ajatuskin. 

Sulla on siis ollut rahaa omasta takaa. Niin mullakin kaikissa aiemmissa elämäni muutoissa, paitsi viimeisimmässä, jossa muutin sen vuoksi, että työllistyin. Ei kertakaikkiaan ollut rahaa yhtään mihinkään muuhun kuin ruokaan, edellisen asunnon vuokraan ja sen laskuihin. Sain sitten ruhtinaalliset 120€ muuttoavustusta Kelalta, koska oli hyvä syy muuttaa. Tokihan tuolla ei katettu niitä muuton kokonaiskustannuksia, jota olivat yli 400 €. Ja ei, en saanut mistään lommoista pakua, enkä yksinäni olisi pystynyt tavaroitani kantamaan mitenkään.

Vierailija
459/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte jankuttaa tätä samaa sontaa päivästä toiseen? Tehkää jotain joskus itsekin älkääkä vinkuko jatkuvasti apua Kelalta. 

Vierailija
460/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Olen aina ihmetellyt sitä, miten KELA jotenkin olettaa, että jokaisella toimeentulotuen asiakkaalla on oma auto, jonka avulla voivat helposti ja edullisesti muuttaa,mutta eivät sitten tue lainkaan auton ylläpitoa mikä tarkoittaa, että aika harvalla tt-asiakkalla on autoa. Mutta muuttotilanteissa kuitenkin oletetaan, että se auto on.

No Kela ei kyllä mitään tuollaista oleta. Ainut mitä Kela olettaa on se, että aikuinen ihminen pystyy itsenäisesti järjestämään tavaroidensa siirron asunnosta toiseen. Sen voi halutessaan tehdä vaikka hevospelillä, jos ei muuta keksi. 

Hevosiahan meillä onkin helposti ja ilmaiseksi saatavilla ja niillä muuttaa näppärästi useammankin sadan kilometrin matkan. Se nyt vaan on niin, että kaikilla ei ole ketään, joka voisi auttaa. Ei löydy lommoista pakua, ei kantokykyistä tai -haluista lähipiiriä kantamaan yhtään mitään. Yksin on aika paska sinne hevoskärryille vaikkapa sänkyä yrittää siirrellä. Miten ihmiset on näin totaalisen empatiakyvyttömiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi