Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.

Vierailija
25.03.2024 |

Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle. 

Kommentit (594)

Vierailija
461/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Olen aina ihmetellyt sitä, miten KELA jotenkin olettaa, että jokaisella toimeentulotuen asiakkaalla on oma auto, jonka avulla voivat helposti ja edullisesti muuttaa,mutta eivät sitten tue lainkaan auton ylläpitoa mikä tarkoittaa, että aika harvalla tt-asiakkalla on autoa. Mutta muuttotilanteissa kuitenkin oletetaan, että se auto on.

No Kela ei kyllä mitään tuollaista oleta. Ainut mitä Kela olettaa on se, että aikuinen ihminen pystyy itsenäisesti järjestämään tavaroidensa siirron asunnosta toiseen. Sen voi halutessaan tehdä vaikka hevospelillä, jos ei muuta keksi. 

Hevosiahan meillä onkin helposti ja ilmaiseksi saatavilla ja niillä muuttaa näppärästi useammankin sadan kilometrin matkan. Se nyt vaan on niin, että kaikilla ei ole ketään, joka voisi auttaa. Ei löydy lommoista pakua, ei kantokykyistä tai -haluist

Mekin on pärjätty omillamme. Ei ne tavarat empatialla siirry, vaan sillä että tekee asialle jotain. 

Vierailija
462/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luet Kelan sivuja väärin. Nuo listatut perustellut syyt pätee saman paikkakunnan sisällä, ja toiselle paikkakunnalle muuton perustelluiksi syiksi kelpaa vain työ tai opiskelupaikka. 

Usko pois, ei ole kuin pari kuukautta sitten kun asia tuli sukulaisen kautta tutuksi. 

Muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä:

asunnon vaihtaminen edullisempaan.

Muuttokustannuksia ei voida hyväksyä, jos muuton syy on esimerkiksi

paikkakunnan vaihto, jos muutolle ei ole perusteltua syytä 

Siitä voit ihan itse lukea, mitä Kela asiasta kirjoittaaa. 

Kela ihan just hylkäsi siis sukulaiseni vuokratakuun ja muuton, koska eroa ja sen takia asunnottomaksi jäämistä ei ka

Tiedätkö kuinka kauan muutoksenhaku vie? Kuukausia, jos ei jopa vuosia. Sillä tätä asiaa ei ratkaista, kun rahantarve on akuutti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota jotain oikeasti konkreettista keinoa sellaiselle ihmiselle, jolla ei ole rahaa eikä tukiverkkoja. Se ei nyt riitä, että tekin olette pärjänneet omillanne.

Vierailija
464/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota jotain oikeasti konkreettista keinoa sellaiselle ihmiselle, jolla ei ole rahaa eikä tukiverkkoja. Se ei nyt riitä, että tekin olette pärjänneet omillanne.

Mene töihin. Myy persettä. Tee kerran elämässäsi jotain ihan itse ilman muiden apua 

Vierailija
465/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehdota. Niin makaa kuin petaa. 

Vierailija
466/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa taitaa olla ihmiset,jotka ihan täysin yksin omin avuin pelkästään muuttaneet yhtään mihinkään.

Onnistuu toki,jos ei omista yhtään mitään.

Vierailija
467/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut kyllä mieleenkään, että olisi odottanut käsi ojossa, että Kela olisi auttanut minua muuttamaan Oulusta Tampereelle vuosia sitten. Muutin ihan itse ja omista varoista. Hei haloo ihmiset, kantakaa vastuu omasta elämästä. Olette aikuisia, holhottavat ihmiset on eri asia jotka ovat oikeasti holhouksen alaisia. Ei enää ymmärrys riitä, kun kaikki pitäisi maksaa jonkun toisen kukkarosta. 

Sinulla oli siis olemassa tai mahdollisuus hankkia ne muuttorahat. Kaikilla ei ole. Miten tämä on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
468/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa taitaa olla ihmiset,jotka ihan täysin yksin omin avuin pelkästään muuttaneet yhtään mihinkään.

Onnistuu hyvin, kun soittaa muuttofirmaan ja varaa kuljetuksen ja kantajat. Helppoa ja vaivatonta. 

Vierailija
469/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinä Kelaa tarvitset? Tavarat reppuun ja talsimaan. Ei minullakaan ollut 16-vuotiaana kuin VR:n menolippu ja se, mitä kannoin.

Älä viitsi trollata vakavista asioista. 

Olen eri. Minäkin olen muuttanut aikoinaan 16-vuotiaana kassin kanssa Pohjois-Suomesta junalla Helsinkiin. Nukuin lattialla ennen kuin tienasin tarpeeksi rahaa, että voin ostaa sängyn ja patjan. Eikä ole trolli. En tarkoita että kaikkien elämä pitäisi olla yhtä karua, mutta ei tunnu kivalta jos pitäisi kustantaa toisille sellaista mitä ei ole itsekään saanut. 

Vierailija
470/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut kyllä mieleenkään, että olisi odottanut käsi ojossa, että Kela olisi auttanut minua muuttamaan Oulusta Tampereelle vuosia sitten. Muutin ihan itse ja omista varoista. Hei haloo ihmiset, kantakaa vastuu omasta elämästä. Olette aikuisia, holhottavat ihmiset on eri asia jotka ovat oikeasti holhouksen alaisia. Ei enää ymmärrys riitä, kun kaikki pitäisi maksaa jonkun toisen kukkarosta. 

Sinulla oli siis olemassa tai mahdollisuus hankkia ne muuttorahat. Kaikilla ei ole. Miten tämä on niin vaikea ymmärtää?

Kaikilla on mahdollisuus tehdä muutama vuoro puhelinmyyntiä ja hommata se alle 500€, jonka muuttoon tarvitsee. 

Vierailija
471/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä ihme sentään. Kun sillä tt-tukiasiakkaalla ei ole antaa henkilövakuutta tai maksaa siitä perusosasta, joka on siinä 500€ kieppeillä.

Vierailija
472/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on mahdollisuus tehdä muutama vuoro puhelinmyyntiä ja hommata se alle 500€, jonka muuttoon tarvitsee. 

Ei toimeentulotukiasiakas voi hankkia mitään satasia mistään. 

Vierailija
473/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilta:

Muuttokustannukset perustoimeentulotuessa

Kela voi myöntää perustoimeentulotukea muuttoon liittyviin välttämättömiin menoihin, kuten muuttokuorman kuljetukseen. Kun hoidat muuton itse, toimeentulotuessa voidaan huomioida menona 120 tai 180 euron suuruinen muuttoraha. Rahan suuruus riippuu muuttomatkan pituudesta ja perheen koosta. Erityistilanteissa, esimerkiksi terveydellisin perustein, Kela voi antaa maksusitoumuksen muuttopalvelun käyttöön. Jos olet muuttamassa, ole hyvissä ajoin ennen muuttoa yhteydessä Kelaan.

Muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä:

avo- tai avioero

terveydelliset syyt

perhekoon muutos

asunnottomuus

asunnottomuuden uhka

työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta

tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta

asunnon vaihtaminen edullisempaan.

Muuttokustannuksia ei voida hyväksyä, jos muuton syy on esimerkiksi

mukavuussyyt (esim. sauna, piha, kaupunginosan vaihto)

kalliimpaan asuntoon muuttaminen

paikkakunnan vaihto, jos muutolle ei ole perusteltua syytä 

muutto vanhempien luota ilman erityisiä perusteita.

Vierailija
474/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihme sentään. Kun sillä tt-tukiasiakkaalla ei ole antaa henkilövakuutta tai maksaa siitä perusosasta, joka on siinä 500€ kieppeillä.

Elämä on valintoja. Tt-tukiasiakkaaksi ei päädy ellei itse sössi asioitaan. 

Vierailija
475/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä tulee oikeasti monta kertaa muuttaneen köyhän rakentava ehdotus. Myy kaikki huonekalut ja tavarat pois ennen muuttoa. Saat rahaa! Jätä vain yhteensopivia vaatteita ja yhdet pyyhkeet ja lakanat, mitkä mahtuu matkalaukkuun. Et tiedä millainen uusi asuntosi uudessa paikassa on, ei ne vanhat huonekalut kuitenkaan välttämättä sinne sovi. Eikä tarvitse ostaa uusia tilalle, vaan käytettyjäkin voi ostaa. 

Vierailija
476/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kelan listassa mainitaan muuttaminen halvempaan asuntoon?

Vierailija
477/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimeentulotukiasiakas voi hankkia mitään satasia mistään. 

Tietenkin voi. Kyllä Suomessa töitä saa tehdä. Niin kuin suurin osa tekeekin eikä ulise 7-23 joka päivä, miten Kelan pitää maksaa sitä ja tätä ja tuota. 

Vierailija
478/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakkomielle sulla on muuttaa, jos et pysty edes takuuvuokraa maksamaan? 

Voi olla semmoinen pakkomielle, että asuu liian kalliiksi katsotussa asunnossa, eikä pysty maksamaan sitä asumistuesta ylimenevää osaa itse. Tämä i ole mikään harvinainen tilanne varsinkaan lakiuudistuksen jälkeen. Asumistukinormit on niin matalat, että niihin menevää asuntoa on ollut jo kauan todella vaikea löytää ja nyt kun puuttuvaa osaa ei välttämättä enää korvata tt-tuestakaan, niin on pakko yrittää löytää halvempi asunto, jos töitä ei kertakaikkiaan löydy.

Vierailija
479/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kelan listassa mainitaan muuttaminen halvempaan asuntoon?

Wau! Osasit lukea! Edistystä!

Vierailija
480/594 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu hyvin, kun soittaa muuttofirmaan ja varaa kuljetuksen ja kantajat. Helppoa ja vaivatonta. 

Eihän se silloin muuta yksin omin avuin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi