Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.

Vierailija
25.03.2024 |

Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle. 

Kommentit (594)

Vierailija
401/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

21.22: "Ei järjestänyt sosiaalitoimi kämpää"

21.28: "Sukulainen sai onneksi sosiaalitoimesta apua"

Hyvin sä vedät, ap! 

Vierailija
402/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin vuosi sitten pienempään, 200 euroa halvempaan asuntoon ja luulin että saisin muuttoavustusta. Kela hylkäsi. Joten etsinnässä nyt isompi asunto joka tulee ylittämään vuokrarajan mutta maksan itse ylityksen. Kela ei maksa kantaväestölle mutta muualta tulleille kyllä. En aio kysyä enää koskaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin puhutaan. Ja kuten sinulle on jo miljoonaan kertaa ratakiskon kanssa väännetty: Kela myöntää tukea myös edullisempaan asuntoon muuttamiseen toiselle paikkakunnalle. Kai sinä nyt sen verran saat pääteltyä itsenäisestikin, että ihan kaikkea mahdollista tukea et välttämättä ole oikeutettu saamaan missään tilanteeessa? "

Jos Kela ei maksa vuokravakuutta ja vuokraa tt-tukiasiakkaalle, koska halvempi asunto ei ole hyväksyttävä syy muuttaa toiselle paikkakunnalle, niin silloin Kela ei tue tt-tukiasiakkaan muuttoa edullisempaan asuntoon toiselle paikkakunnalle. 

Ja miksi vitussa sen pitäisi sellaista tukea? Sinä olet riippuvainen Kelasta, joten sinä tanssit Kelan pillin mukaan. Ei toisin päin. 

Ai miksi Kelan pitäisi tukea edullisempaan paikkaan muuttoa? Jos vaikka siksi, että se tulis y

No ei kyllä tulisi halvemmaksi, kun pitäisi maksaa ne takuuvuokrat, 500€ muuttoautot jne. jne. 

Vierailija
404/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: Tämänkin ajan, jonka käytät täällä jankkaamiseen, voisit käyttää työpaikan hakemiseen tai edes irtaimiston (tai perseen) myymiseen. Ei tarvitsisi Kelalta kerjätä rahaa, vaan voisi tienata sitä ihan itse niin kuin aikuiset tekevät. 

Tässähän ei ollut kyse mun omista asioista, vaan yhteiskunnallisesta kysymyksestä, joka tuli ainakin itselleni yllätyksenä. Kyllä mun mielestä veronmaksajana on aika älytöntä, että Kela käyttää meidän rahoja noin typerästi, ettei köyhät pysty muuttamaan Helsingistä halvemmille paikkakunnille. Ihanko oikeasti sellainen on järkevää valtion rahojen käyttöä? 

Vierailija
405/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sä vedät, ap! 

Niin, sosiaalitoimi ei järjestänyt samalta paikkakunnalta kämppää. Sosiaalitoimi onneksi auttoi siinä vuokravakuudessa sinne toiselle paikkakunnalle, kun Kela ei. 

Vierailija
406/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli valehtelet. Kelahan tukee muuttoa erityisesti saman kunnan sisällä, jos henkilö on vaarassa jäädä asunnottomaksi. Lisäksi kunnan sosiaalitoimi auttaa, jos asuntoa ei osaa itsenäisesti etsiä."

Wtf nyt taas, miten niin valehtelen? Kun ei löytänyt asuntoa samalta paikkakunnalta, niin ei Kela voinut tukea saman kunnan sisällä muuttoa. Eikä järjestänyt sosiaalitoimi kämppää. 

Siten niin, että kaikki tietävät sossun auttavan, jos on akuutti vaara joutua asunnottomaksi. Asunnon kyllä saa, jos sille on pakottava tarve. Elämme Suomessa, emme Somaliassa. 

Oletko oikeasti noin naiivi? Ei, todellakaan sosiaalitoimi ei tuosta noin vaan järkkää kämppää asunnottomille. 

Vierailija
407/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sä vedät, ap! 

Niin, sosiaalitoimi ei järjestänyt samalta paikkakunnalta kämppää. Sosiaalitoimi onneksi auttoi siinä vuokravakuudessa sinne toiselle paikkakunnalle, kun Kela ei. 

Eli mikä tämän aloituksen pointti on, kun joka tapauksessa verovaroin kustannettiin muutto toiselle paikkakunnalle? Sillähän ei ole mitään todellista merkitystä maksaako tuen Kela vai sossu. Joka tapauksessa käytännön tasolla maksajina ovat työssäkäyvät veronmaksajat. 

Vierailija
408/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: Tämänkin ajan, jonka käytät täällä jankkaamiseen, voisit käyttää työpaikan hakemiseen tai edes irtaimiston (tai perseen) myymiseen. Ei tarvitsisi Kelalta kerjätä rahaa, vaan voisi tienata sitä ihan itse niin kuin aikuiset tekevät. 

Tässähän ei ollut kyse mun omista asioista, vaan yhteiskunnallisesta kysymyksestä, joka tuli ainakin itselleni yllätyksenä. Kyllä mun mielestä veronmaksajana on aika älytöntä, että Kela käyttää meidän rahoja noin typerästi, ettei köyhät pysty muuttamaan Helsingistä halvemmille paikkakunnille. Ihanko oikeasti sellainen on järkevää valtion rahojen käyttöä? 

Miksi ei pystyisi? Minulta onnistui ihan helposti muutto Helsingistä Kouvolaan. Veli kävi pakulla hakemassa tavarat ja itse menin junalla perässä. En tarvinut Kelaa missään vaiheessa, vaikka olenkin köyhä työssäkäyvä. 

Vierailija
409/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sä vedät, ap! 

Eli mikä tämän aloituksen pointti on, kun joka tapauksessa verovaroin kustannettiin muutto toiselle paikkakunnalle? Sillähän ei ole mitään todellista merkitystä maksaako tuen Kela vai sossu. Joka tapauksessa käytännön tasolla maksajina ovat työssäkäyvät veronmaksajat. 

Pointti oli siinä, että toivotaan, että tt-tukiasiakkaat muuttais halvemmille paikkakunnille, ja samaan aikaan se ei ole heille mahdollista. Tässä mun sukulaisen tapauksessa se poikkeuksellisesti maksettiin, mutta ei tietenkään ois maksettu jos kyse ei ois ollut hätätapauksessa, vaan pelkästään siitä halvempaan paikkaan muuttamisesta. 

Vierailija
410/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Se on järkevää, että köyhät elävät etelän slummeissa ja jättävät maakunnat rikkaille työssäkäyville. Tuensaajiahan ei tietenkään asu missään muualla kuin Helsingissä :)

Vierailija
411/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei kyllä tulisi halvemmaksi, kun pitäisi maksaa ne takuuvuokrat, 500€ muuttoautot jne. jne."

Tietenkin tulisi halvemmaksi tuollaiset kertaluontoiset kulut, kun jatkuvasti korkeampien asumiskulujen maksaminen. 

Vierailija
412/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Kelan pitäisi tukea kenenkään muuttoja? 

No vaikka sen takia daiju, jos pitää muuttaa jonkun syyn takia eikä ole rahaa. Hallitus et kumppanit ovat ihan itse sössineet tämän maan ja tehneet kansalaisista köyhiä ja työttömiä, aika kantaa vastuu. 

Miten tämäkin mielipide voi saada yläpeukkuja? Siis hallitus on tehnyt näistä ilmaisen terveydenhuollon ja koulutuksen saaneista ihmisistä työttömiä ja köyhiä? Kaipa se sitten helpottaa, kun on sössinyt omat asiansa, ajatella, että vika on joissain muualla kuin peilissä. 

Vierailija
413/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli valehtelet. Kelahan tukee muuttoa erityisesti saman kunnan sisällä, jos henkilö on vaarassa jäädä asunnottomaksi. Lisäksi kunnan sosiaalitoimi auttaa, jos asuntoa ei osaa itsenäisesti etsiä."

Wtf nyt taas, miten niin valehtelen? Kun ei löytänyt asuntoa samalta paikkakunnalta, niin ei Kela voinut tukea saman kunnan sisällä muuttoa. Eikä järjestänyt sosiaalitoimi kämppää. 

Siten niin, että kaikki tietävät sossun auttavan, jos on akuutti vaara joutua asunnottomaksi. Asunnon kyllä saa, jos sille on pakottava tarve. Elämme Suomessa, emme Somaliassa. 

Oletko oikeasti noin naiivi? Ei, todellakaan sosiaalitoimi ei tuosta noin vaan järkkää kämppää asunnottomille. 

En ole naiivi, vaan olen ollut sossussa töissä. Siksi tiedän, mistä puhun. Toisin kuin sinä, joka perustat käsityksesi vain mututuntumaan. Sinähän et edes ymmärrä, mikä ero on asunnottomalla ja henkilöllä, joka on vaatassa joutua asunnottomaksi. Voin kertoa, että ensinmainitut ovat lähes aina vapaaehtoisesti ilman kämpää eikä heitä auta, vaikka järjestäisi mitä. Jälkimmäiset taasen eivät yleensä halua kadulle ja siksi heille on helppo järjestää asunto. 

Vierailija
414/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sä vedät, ap! 

Pointti oli siinä, että toivotaan, että tt-tukiasiakkaat muuttais halvemmille paikkakunnille, ja samaan aikaan se ei ole heille mahdollista. Täss

Hyvinhän se onnistui siltä sinun sukulaiseltasikin. Eli pointillasi ei ole mitään pohjaa. 

Vierailija
415/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No ei kyllä tulisi halvemmaksi, kun pitäisi maksaa ne takuuvuokrat, 500€ muuttoautot jne. jne."

Tietenkin tulisi halvemmaksi tuollaiset kertaluontoiset kulut, kun jatkuvasti korkeampien asumiskulujen maksaminen. 

No eihän ne olisi kertaluontoisi, kun loiset keksisivät, että ilmaiseksi pääsee vaihtamaan kämpää aina kun sattuu huvittamaan. Aika lapsellinen olet, jos kuvittelet, että sitä ei käytettäisi surutta hyväksi, jos muuttokulut automaattisesti korvattaisiin oli muutolle todellista tarvetta tai ei. Juuri siksi Kelalla on ne rajoitukset, että yhteiskunnan piikkiin ei muutettaisi ellei ole pätevää syytä muutolle. 

Vierailija
416/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole naiivi, vaan olen ollut sossussa töissä. Siksi tiedän, mistä puhun. Toisin kuin sinä, joka perustat käsityksesi vain mututuntumaan. Sinähän et edes ymmärrä, mikä ero on asunnottomalla ja henkilöllä, joka on vaatassa joutua asunnottomaksi. Voin kertoa, että ensinmainitut ovat lähes aina vapaaehtoisesti ilman kämpää eikä heitä auta, vaikka järjestäisi mitä. Jälkimmäiset taasen eivät yleensä halua kadulle ja siksi heille on helppo järjestää asunto."

Olen kiitos ihan tarpeeksi todistanut näitä asioita tietääkseni, ettei sitä apua todellakaan noin vain ole tarjolla. 

Vierailija
417/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän ne olisi kertaluontoisi, kun loiset keksisivät, että ilmaiseksi pääsee vaihtamaan kämpää aina kun sattuu huvittamaan. Aika lapsellinen olet, jos kuvittelet, että sitä ei käytettäisi surutta hyväksi, jos muuttokulut automaattisesti korvattaisiin oli muutolle todellista tarvetta tai ei. Juuri siksi Kelalla on ne rajoitukset, että yhteiskunnan piikkiin ei muutettaisi ellei ole pätevää syytä muutolle. 

En mä esittänyt, että huvin vuoksi muuttoa tuettaisiin, vaan että halvempaan asuntoon muuttoa tuettaisiin. 

Vierailija
418/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole naiivi, vaan olen ollut sossussa töissä. Siksi tiedän, mistä puhun. Toisin kuin sinä, joka perustat käsityksesi vain mututuntumaan. Sinähän et edes ymmärrä, mikä ero on asunnottomalla ja henkilöllä, joka on vaatassa joutua asunnottomaksi. Voin kertoa, että ensinmainitut ovat lähes aina vapaaehtoisesti ilman kämpää eikä heitä auta, vaikka järjestäisi mitä. Jälkimmäiset taasen eivät yleensä halua kadulle ja siksi heille on helppo järjestää asunto."

Olen kiitos ihan tarpeeksi todistanut näitä asioita tietääkseni, ettei sitä apua todellakaan noin vain ole tarjolla. 

Et sinä tiedä näistä asioista yhtään mitään. Kaikesta näkee, että olet teinipoika, joka elää mamman helmoissa ja trollaa täällä, kun ei kavereitakaan ole. "Sukulainen" my ass

Vierailija
419/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan sille sun sukulaisellekin, kun tarpeeksi paljon iltasatuasi sait muokattua :D

Vierailija
420/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä enää kestäisi, jos kela korvaisi jotain 500 euron muuttoautoja muuttajineen, takuuvuokria ym. Tässä ihan työssäkäyvänä, yli tonnin veroja kuussa maksavana yksinhuoltajana sai miettiä juuri muuttaessa, miten maksaa kaikki kulut, miten saada tavarat siirrettyä (suuren osan irtaimistoa ihan omalla autolla yksin raahaten, isompia huonekaluja varten sain 3 tunniksi vuokrapakun ja kantoavun.) Ei ollut laittaa rahaa useampaa sataa muuttofirmaan, kun piti maksaa uuteen asuntoon liittyviä kuluja ja ostaa esim. uusi pesukone. Sitäkin ilman oltiin muutama viikko ennen kuin tuli sopiva tarjous.

Joten kyllä, v*tuttaa, että jotkut makaa kotona ja valittaa, ja kuvittelee että muut vaan järjestää ja maksaa mitä keksiikään haluta, kun niin sitä saa hitosti töitä tekevätkin miettiä ja priorisoida, mihin on varaa.