Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt suora lainaus Kelan sivuilta:
"Kela ei yleensä myönnä vuokravakuutta, jos muuton peruste on
-paikkakunnan vaihto, ellei muuton syynä ole esimerkiksi työpaikka tai opiskelu."
Kelpaako nyt?
Ei kelpaa, koska tuossa puhutaan vuokravakuudesta. Se on ihan eri sia kuin muuttokustannusten korvaaminen, joka on keskustelun aihe.
Keskustelun aihe on nimenomaan ollut se vuokravakuus, jota ilman mikään muutto minnekään ei ole mahdollista. Minä aloitin tämän keskustelun juuri siitä syystä. Sitä en tiedä, miksi ap on kopioinut sen vanhan aloitukseni.
Ei ole. Aloitustekstissä puhutaan Kelan myöntämästä tuesta muuttamiseen. Se on ihan e
Hyvähän se on jälkikäteen tulla selittelemään, kun muut ovat jo todistaneet, että puhut paskaa :D Jos haluat puhua vuokravakuudesta, kirjoita se aloitustektiin äläkä jälikäteen sönkötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli et ymmärrä, mikä ero on vuokravakuudella ja muuttokustannuksilla? No nyt ymmärrän, miksi vänkäät vastaan. Sinä puhut ihan eri asiasta kuin kaikki muut tässä ketjussa."
Aloituksessa ei puhuta pelkästään muuttokustannuksista. Minä sen tiedän, ku oon kirjoittanut sen aloituksen 🙄. Siinä puhutaan toiselle paikkakunnalle muuttamisen tukemisesta, johon kuuluu siis tietenkin vuokravakuus ja muuttokustannukset, joista vuokravakuus on tietenkin ensisijaisempi.
Muuton tukeminen=muuttokustannuksissa avustaminen. Opettele hyvä lapsi suomea niin ei tarvitse vääntää sataa sivua itsestäänselvyyksistä. Vuokravakuus ei ole muuton tukemista, vaan takuuvuokrassa avustamista. Takuuvuokrahan ei ole mikään automaatio, vaan asian voi hoitaa muillakin tavoin. Esimerkiksi henkilövakuudella, kuten minä tein. Tai voi sen takuun maksaa ihan itsekin, kuten tein kun muutin äidin luot
Kun on tt-tukiasiakkaasta kyse, niin se vuokravakuus on se oleellisin asia muuton tukemisessa. Tt-tukiasiakas ei voi sitä takuuvuokraa muuten hoitaa. Se tässä asiassa oli koko pointti, että tt-tukiasiakas ei voi muuttaa halvemmalle paikkakunnalle.
Aloituksessa ei puhuta pelkästään muuttokustannuksista. Minä sen tiedän, ku oon kirjoittanut sen aloituksen 🙄. Siinä puhutaan toiselle paikkakunnalle muuttamisen tukemisesta, johon kuuluu siis tietenkin vuokravakuus ja muuttokustannukset, joista vuokravakuus on tietenkin ensisijaisempi.
Sun kannattaa pyyttää Kelaa maksamaan sulle myös henkilökohtainen avustaja. Et sä näköjään itsenäisesti osaa kirjoittaa edes ymmärrettävää suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli et ymmärrä, mikä ero on vuokravakuudella ja muuttokustannuksilla? No nyt ymmärrän, miksi vänkäät vastaan. Sinä puhut ihan eri asiasta kuin kaikki muut tässä ketjussa."
Muuton tukeminen=muuttokustannuksissa avustaminen. Opettele hyvä lapsi suomea niin ei tarvitse vääntää sataa sivua itsestäänselvyyksistä. Vuokravakuus ei ole muuton tukemista, vaan takuuvuokrassa avustamista. Takuuvuokrahan ei ole mikään automaatio, vaan asian voi hoitaa muillakin tavoin. Esimerkiksi henkilövakuudella, kuten minä tein. Tai voi sen takuun ma
Mikä laki kieltää tt-tukiasiakkaalta vuokravakuuden hoitamisen henkilövakuudella tai ihan itse siitä perusosasta maksamalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisiko kannattanut kirjoittaa suoraan aloitustekstiin, mitä tarkoitti? Kun ei täällä kukaan sinun ajatuksiasi osaa lukea.
Siinä puhutaan tt-tukiasiakkaasta, ja siitä, että Kela pitää ainoastaan työ- tai opiskelupaikan saamista hyväksyttävänä syynä tt-tukiasiakkaan muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Mikä pakkomielle sulla on muuttaa, jos et pysty edes takuuvuokraa maksamaan?
"Mikä laki kieltää tt-tukiasiakkaalta vuokravakuuden hoitamisen henkilövakuudella tai ihan itse siitä perusosasta maksamalla?"
No se perusosa ei ikinä oo takuuvuokraa riittävä.
Miksi minua ei tueta kun haluan baariin, tai ulkomaille, tai johtajaksi, tai kansanedustajaksi? Tämä on niin väärin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisiko kannattanut kirjoittaa suoraan aloitustekstiin, mitä tarkoitti? Kun ei täällä kukaan sinun ajatuksiasi osaa lukea.
Siinä puhutaan tt-tukiasiakkaasta, ja siitä, että Kela pitää ainoastaan työ- tai opiskelupaikan saamista hyväksyttävänä syynä tt-tukiasiakkaan muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Niin puhutaan. Ja kuten sinulle on jo miljoonaan kertaa ratakiskon kanssa väännetty: Kela myöntää tukea myös edullisempaan asuntoon muuttamiseen toiselle paikkakunnalle. Kai sinä nyt sen verran saat pääteltyä itsenäisestikin, että ihan kaikkea mahdollista tukea et välttämättä ole oikeutettu saamaan missään tilanteeessa?
Vierailija kirjoitti:
"Mikä laki kieltää tt-tukiasiakkaalta vuokravakuuden hoitamisen henkilövakuudella tai ihan itse siitä perusosasta maksamalla?"
Onhan. Minäkin pystyin sillä maksamaan 200€ takuun. Älä ryyppää kaikkea niin jää rahaa muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wää, wää, miksei Kela maksa mulle muuttoa Manhattanille, vaikka mä HALUUUUUUNNNNN!!!!!
Ei minua haittaa täällä asuminen. Mutta jos sinä ja Kela haluatte minut pois Helsingistä, niin sen kun järjestätte sen muuton. Itse en aio teidän vinkumisten takia laittaa tikkua ristiin.
Ei sulle kukaan mitään muuttoa järjestä. Korkeintaan saat häädön, kun et enää pysty maksamaan vuokraasi. Siinäpä sitten kiukuttelet kuusen alla, että "minä en laita tikkua ristiin, tuokaa mulle palvelija ja Kelan virkailija kantoavuksi"
Mulla jää joka kuukausi säästöön rahaa. En silti aio muuttaa, vaikka miten itkisit.
Vierailija kirjoitti:
No sitten sä et vttu muuta mihinkään! Mikä helvetti tässä on niin vaikea tajuta!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wää, wää, miksei Kela maksa mulle muuttoa Manhattanille, vaikka mä HALUUUUUUNNNNN!!!!!
Ei minua haittaa täällä asuminen. Mutta jos sinä ja Kela haluatte minut pois Helsingistä, niin sen kun järjestätte sen muuton. Itse en aio teidän vinkumisten takia laittaa tikkua ristiin.
Ei sulle kukaan mitään muuttoa järjestä. Korkeintaan saat häädön, kun et enää pysty maksamaan vuokraasi. Siinäpä sitten kiukuttelet kuusen alla, että "minä en laita tikkua ristiin, tuokaa mulle palvelija ja Kelan virkailija kantoavuksi"
Mulla jää joka kuukausi säästöön rahaa. En silti aio muuttaa, vaikka miten itkisit.
Hienoa. Sittenhän sulla ei ole mitään syytä kiukutella. Minuhan ei liikuta millään tasolla missä sinä asut. Asu vaikka huussin alla, jos et muuta keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aineilla saa pään noin sekaisin, että kuvittelee random-mammojen oikein itkevän, kun sinä jumitat siellä neukkukuutiossasi? :D
Koko jutun pointti oli nyt se, että tt-tukiasiakas ei voi muuttaa halvemmalle paikkakunnalle, mikä on iso ongelma nyt kun Kela lakkaa maksamasta vuokranormit ylittävää vuokraa vaikka ihminen ei löytäisi edullisempaa asuntoa. Toiselta paikkakunnalta voisi löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Sittenhän su
Elän silti tuilla kuten Ap ja vien asunnon joltain, joka kävisi töissä :D
Vierailija kirjoitti:
Koko jutun pointti oli nyt se, että tt-tukiasiakas ei voi muuttaa halvemmalle paikkakunnalle, mikä on iso ongelma nyt kun Kela lakkaa maksamasta vuokranormit ylittävää vuokraa vaikka ihminen ei löytäisi edullisempaa asuntoa. Toiselta paikkakunnalta voisi löytää.
Ei Kela ole maksanut sitä normin ylittävää osaa tähänkään asti. Ihan itse se on pitänyt perusosasta maksaa. Eli mikään ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten sä et vttu muuta mihinkään! Mikä helvetti tässä on niin vaikea tajuta!!!!
No mun sukulainen oli jäämässä eron jälkeen asunnottomaksi, eli siksi hänen täytyi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
&
Voithan sä asian noinkin kuvitella. Oikeassa elämässä meillä Suomessa ei ole työssäkäyviä asunnottomia, joten sinun asuntosi ei vie keneltäkään yhtään mitään.