Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.

Vierailija
25.03.2024 |

Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle. 

Kommentit (594)

Vierailija
341/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä vaikea päättää kumpaa uskoisin: kelan sivuja vai av:lla "sukulaisestaan" jankkaavaa röllipeikkoa :D

Kelan sivuilla lukee erikseen hyväksyttäviä syitä muutolle, ja siinä listassa lukee työ- tai opiskelupaikka toisella paikkakunnalla. Sitten mainitaan erikseen, missä tilanteissa muuttoa ei tueta, ja siinä lukee toiselle paikkakunnalle muutto ilman perusteltua syytä. Ja perusteltu syy Kelan mukaan on nuo aiemmin mainitut työ- ja opiskelupaikka.

Jos kaikki nuo siellä mainitut syyt kävisivät syistä muuttaa myös toiselle paikkakunnalle, niin siellä ei olisi erikseen noita mainintoja toisesta paikkakunnasta. 

Kieltämättä asia ei tule kovin selkeästi ilmi tuosta listauksesta. Vaan kysypä huvin vuoksi Kelalta. 

Vierailija
342/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On siellä tämäkin "edullisempi asunto" "

Niin, se ei koske toiselle paikkakunnalle muuttamista. 

Missä kohtaa Kelan sivuilla sanotaan noin? Näitä asioitahan ei päätetä sillä, että jankkaat vastaan ilman lähteitä. 

No sen jälkeen hyväksyttävänä syynä muutolle mainitaan työn tai opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta. Ja sitten listataan, että toiselle paikkakunnalle muuttoa ilman "perusteltua syytä" ei tueta. Eli näistä se kai on pääteltävä. 

Hyväksytyksi syyksi mainitaan myös edullisempi asunto eikä siinä yhteydessä lue "ei koske toiselle paikkakunnalle muuttoa". Siitä voi helposti päätellä, että edullisempi asunto on perusteltu syy riippumatta sen asunnon sijannista. Jos paikkakunnalla olisi väliä, silloinhan siellä lukisi "toiselle paikkakunnalle muuttoa tuetaan vain työ- tai opiskelupaikan perusteella". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä vaikea päättää kumpaa uskoisin: kelan sivuja vai av:lla "sukulaisestaan" jankkaavaa röllipeikkoa :D

Kelan sivuilla lukee erikseen hyväksyttäviä syitä muutolle, ja siinä listassa lukee työ- tai opiskelupaikka toisella paikkakunnalla. Sitten mainitaan erikseen, missä tilanteissa muuttoa ei tueta, ja siinä lukee toiselle paikkakunnalle muutto ilman perusteltua syytä. Ja perusteltu syy Kelan mukaan on nuo aiemmin mainitut työ- ja opiskelupaikka.

Jos kaikki nuo siellä mainitut syyt kävisivät syistä muuttaa myös toiselle paikkakunnalle, niin siellä ei olisi erikseen noita mainintoja toisesta paikkakunnasta. 

Kieltämättä asia ei tule kovin selkeästi ilmi tuosta listauksesta. Vaan kysypä huvin vuoksi Kelalta. 

Mitä kohtaa et ymmärrä tästä: "muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä.......asunnon vaihtaminen edullisempaan". 

Vierailija
344/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut kyllä mieleenkään, että olisi odottanut käsi ojossa, että Kela olisi auttanut minua muuttamaan Oulusta Tampereelle vuosia sitten. Muutin ihan itse ja omista varoista. Hei haloo ihmiset, kantakaa vastuu omasta elämästä. Olette aikuisia, holhottavat ihmiset on eri asia jotka ovat oikeasti holhouksen alaisia. Ei enää ymmärrys riitä, kun kaikki pitäisi maksaa jonkun toisen kukkarosta. 

Vierailija
345/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt suora lainaus Kelan sivuilta:

"Kela ei yleensä myönnä vuokravakuutta, jos muuton peruste on

-paikkakunnan vaihto, ellei muuton syynä ole esimerkiksi työpaikka tai opiskelu."

Kelpaako nyt? 

Vierailija
346/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut kyllä mieleenkään, että olisi odottanut käsi ojossa, että Kela olisi auttanut minua muuttamaan Oulusta Tampereelle vuosia sitten. Muutin ihan itse ja omista varoista. Hei haloo ihmiset, kantakaa vastuu omasta elämästä. Olette aikuisia, holhottavat ihmiset on eri asia jotka ovat oikeasti holhouksen alaisia. Ei enää ymmärrys riitä, kun kaikki pitäisi maksaa jonkun toisen kukkarosta. 

Helppo huudella, kun on syntynyt kultalusikka perseessä. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tilanne ja silloin täytyy pyytää apua Kelalta, jos muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Itse olen vain ja ainoastaan kiitollinen, että meillä on Kelan kaltainen järjestelmä. Tuli tarpeeseen, kun sairastuin asunnon sisäilmasta niin, että menetin työkykyni. 

Vierailija
347/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kohtaa et ymmärrä tästä: "muuttokustannuksia voidaan hy

Tätä:

Kela ei yleensä myönnä vuokravakuutta, jos muuton peruste on

mukavuussyyt, kuten oma sauna, piha tai kaupunginosan vaihto

vuokralaisen toive muuttaa paikkakunnan kohtuullista vuokratasoa kalliimpaan asuntoon

paikkakunnan vaihto, ellei muuton syynä ole esimerkiksi työpaikka tai opiskelu.

Vierailija
348/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-paikkakunnan vaihto, ellei muuton syynä ole esimerkiksi työpaikka tai opiskelu."

Kelpaako nyt? 

Ei kelpaa, koska  tuossa puhutaan vuokravakuudesta. Se on ihan eri sia kuin muuttokustannusten korvaaminen, joka on keskustelun aihe. 

Vierailija
349/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kohtaa

Eli et ymmärrä, mikä ero on vuokravakuudella ja muuttokustannuksilla? No nyt ymmärrän, miksi vänkäät vastaan. Sinä puhut ihan eri asiasta kuin kaikki muut tässä ketjussa. 

Vierailija
350/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako nyt? 

Ei kelpaa, koska  tuossa puhutaan vuokravakuudesta. Se on ihan eri sia kuin muuttokustannusten korvaaminen, joka on keskustelun aihe. 

Keskustelun aihe on nimenomaan ollut se vuokravakuus, jota ilman mikään muutto minnekään ei ole mahdollista. Minä aloitin tämän keskustelun juuri siitä syystä. Sitä en tiedä, miksi ap on kopioinut sen vanhan aloitukseni. 

Vierailija
351/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen kertomaan tuon sinulle, jos joskus esimerkiksi sairauden tai vammautumisen takia menetät työkykysi. Erityisesti painotan silloin kohtaa "Kanna vastuu omasta elämästäsi"

Vierailija
352/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa Kelan sivuilla sanotaan noin? Näitä asioitahan ei päätetä sillä, että jankkaat vastaan ilman lähteitä. 

No sen jälkeen hyväksyttävänä syynä muutolle mainitaan työn tai opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta. Ja sitten listataan, että toiselle paikkakunnalle muuttoa ilman "perusteltua syytä" ei tueta. Eli näistä se kai on pääteltävä. 

Hyväksytyksi syyksi mainitaan myös edullisempi asunto eikä siinä yhteydessä lue "ei koske toiselle paikkakunnalle muuttoa". Siitä voi helposti päätellä, että edullisempi asunto on perusteltu syy riippumatta sen asunnon sijannista. Jos paikkakunnal

Vaan kun se mainitaan erikseen muualla. 

Vierailija
353/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako nyt? 

Keskustelun aihe on nimenomaan ollut se vuokravakuus, jota ilman mikään muutto minnekään ei ole mahdollista. Minä aloitin tämän keskustelun juuri siitä syystä. Sitä en tiedä, miksi ap on kopioinut sen vanhan aloitukseni. 

Ei ole. Aloitustekstissä puhutaan Kelan myöntämästä tuesta muuttamiseen. Se on ihan eri asia kuin vuokravakuuus. Ilman vuokravakuutta voi ihan helposti muuttaa. Ei tarvitse kuin sopia asiat uuden vuokranantajan kanssa niin, että takuuvuokra maksetaan vasta, kun edellisen asunnon takuut on saatu takaisin. Vuokranantaja suostuu tähän aika helposti, jos sanot, että Kela maksaa vuokrasi ja laitat Kelalle tiedon, että vuokra maksetaan suoraan vuokranantajalle. 

Vierailija
354/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wää, wää, miksei Kela maksa mulle muuttoa Manhattanille, vaikka mä HALUUUUUUNNNNN!!!!!

Ei minua haittaa täällä asuminen. Mutta jos sinä ja Kela haluatte minut pois Helsingistä, niin sen kun järjestätte sen muuton. Itse en aio teidän vinkumisten takia laittaa tikkua ristiin.

Vierailija
355/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukeeko se muuttamista saman kaupungin sisällä halvempaan? Siis onko tuo eri prosessi vai meneekö samalla lailla

Samassa kaupungissa muuttaminen varmaan tulee halvemmaksi. Minulle on kertynyt monta muuttokeikkaa sekä omia, että aikuisten lasteni muuttoja. Itse muutin yksiöstä kaksioon vieden huonekalut pelkillä nokkakärryillä kävellen. Myöhemmin hoidin putkiremontin aiheuttaman muuton väistöasuntoon samoin viemällä tavaraa kävellen ja nokkakärryllä. Sittemmin myös aikuisen tyttäreni muutto yksiöstä kaksioon meni siten, että isot huonekalut vietiin nokkakärryillä kävellen muutamien korttelien matka ja muu sälä sitten farmariautollani. Muutamiin muuttoihin olen ottanut kierrätyskeskuksesta peräkärryn, jonka saa ilmaiseksi panttimaksua vastaan. Tällä viikolla autan nuorimman poikani muutossa ja nyt vasta ensimmäistä kertaa päätettiin vuokrata pakettiauto helpottamaan muuttoa. Autovuokra on 70 e / 5 tuntia + polttoaineet. Autottoman ja ajokortittoman muutto menee hankalaksi ja kalliiksi, jos ei lähipiiristä löydy kantoapua ja autoa. Vanhin poikani oli hiljakkoin avustamassa itselleen täysin tuntematonta ajokortitonta muuttajaa, kun tarvittiin vuokrapakulle kuskia ja kantoapua tavaroille.

Vierailija
356/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksytyksi syyksi mainitaan myös edullisempi asunto eikä siinä yhteydessä lue "ei koske toiselle paikkakunnalle muuttoa". Siitä voi helposti päätellä, että edullisempi asunto on perusteltu syy

Ei mainita, kun puhutaan muuttoavustuksesta. Sinulla vain menee sekaisin käsitteet muuttoavustus (eli tuki muuttoon) ja vuokravakuus (eli tuki  takuuvuokran maksamiseen). 

Vierailija
357/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli et ymmärrä, mikä ero on vuokravakuudella ja muuttokustannuksilla? No nyt ymmärrän, miksi vänkäät vastaan. Sinä puhut ihan eri asiasta kuin kaikki muut tässä ketjussa."

Aloituksessa ei puhuta pelkästään muuttokustannuksista. Minä sen tiedän, ku oon kirjoittanut sen aloituksen 🙄. Siinä puhutaan toiselle paikkakunnalle muuttamisen tukemisesta, johon kuuluu siis tietenkin vuokravakuus ja muuttokustannukset, joista vuokravakuus on tietenkin ensisijaisempi. 

Vierailija
358/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wää, wää, miksei Kela maksa mulle muuttoa Manhattanille, vaikka mä HALUUUUUUNNNNN!!!!!

Ei minua haittaa täällä asuminen. Mutta jos sinä ja Kela haluatte minut pois Helsingistä, niin sen kun järjestätte sen muuton. Itse en aio teidän vinkumisten takia laittaa tikkua ristiin.

Ei sulle kukaan mitään muuttoa järjestä. Korkeintaan saat häädön, kun et enää pysty maksamaan vuokraasi. Siinäpä sitten kiukuttelet kuusen alla, että "minä en laita tikkua ristiin, tuokaa mulle palvelija ja Kelan virkailija kantoavuksi" 

Vierailija
359/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako nyt? 

Ei ole. Aloitustekstissä puhutaan Kelan myöntämästä tuesta muuttamiseen. Se on ihan eri asia kuin vuokravakuuus. Ilman vuokravakuutta voi

Minä olen kirjoittanut sen aloitustekstin. Tarkoitin sillä koko pakettia, eli sitä vuokravakuutta ja mahdollisia muuttokustannuksia. Tt-tuella elävä ei saa edellisen asunnon vuokravakuutta itselleen, koska se on Kelan antama takaus - jota Kela kieltäytyy myöntämästä toiselle paikkakunnalle muuttoon. 

Vierailija
360/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli et ymmärrä, mikä ero on vuokravakuudella ja muuttokustannuksilla? No nyt ymmärrän, miksi vänkäät vastaan. Sinä puhut ihan eri asiasta kuin kaikki muut tässä ketjussa."

Aloituksessa ei puhuta pelkästään muuttokustannuksista. Minä sen tiedän, ku oon kirjoittanut sen aloituksen 🙄. Siinä puhutaan toiselle paikkakunnalle muuttamisen tukemisesta, johon kuuluu siis tietenkin vuokravakuus ja muuttokustannukset, joista vuokravakuus on tietenkin ensisijaisempi. 

Muuton tukeminen=muuttokustannuksissa avustaminen. Opettele hyvä lapsi suomea niin ei tarvitse vääntää sataa sivua itsestäänselvyyksistä. Vuokravakuus ei ole muuton tukemista, vaan takuuvuokrassa avustamista. Takuuvuokrahan ei ole mikään automaatio, vaan asian voi hoitaa muillakin tavoin. Esimerkiksi henkilövakuudella, kuten minä tein. Tai voi sen takuun maksaa ihan itsekin, kuten tein kun muutin äidin luota omaan kotiin. Ihan omilla kesätyörahoilla maksoin sen 200€ takuuvuokran. Ei tullut mieleenkään kinuta Kelalta rahaa.