Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Koko jutun pointti oli nyt se, että tt-tukiasiakas ei voi muuttaa halvemmalle paikkakunnalle, mikä on iso ongelma nyt kun Kela lakkaa maksamasta vuokranormit ylittävää vuokraa vaikka ihminen ei löytäisi edullisempaa asuntoa. Toiselta paikkakunnalta voisi löytää.
Ja mikä tässä on se ongelma? Sinä mennä töihin, jos sinä haluta lisä raha. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä laki kieltää tt-tukiasiakkaalta vuokravakuuden hoitamisen henkilövakuudella tai ihan itse siitä perusosasta maksamalla?"
No se perusosa ei ikinä oo takuuvuokraa riittävä.
Onhan. Minäkin pystyin sillä maksamaan 200€ takuun. Älä ryyppää kaikkea niin jää rahaa muuhunkin.
Minulla tuo takuu oli 1600€, mistä työtön tuommoisen summan saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko jutun pointti oli nyt se, että tt-tukiasiakas ei voi muuttaa halvemmalle paikkakunnalle, mikä on iso ongelma nyt kun Kela lakkaa maksamasta vuokranormit ylittävää vuokraa vaikka ihminen ei löytäisi edullisempaa asuntoa. Toiselta paikkakunnalta voisi löytää.
Ei Kela ole maksanut sitä normin ylittävää osaa tähänkään asti. Ihan itse se on pitänyt perusosasta maksaa. Eli mikään ei muutu.
On Kela maksanut sen aikaa kun etsii edullisempaa asuntoa. Tää tulee nyt muuttumaan.
Ei ole maksanut koko aikaa. Vain muutaman kuukauden. Enempää ei tarvitsekaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä laki kieltää tt-tukiasiakkaalta vuokravakuuden hoitamisen henkilövakuudella tai ihan itse siitä perusosasta maksamalla?"
Onhan. Minäkin pystyin sillä maksamaan 200€ takuun. Älä ryyppää kaikkea niin jää rahaa muuhunkin.
Minulla tuo takuu oli 1600€, mistä työtön tuommoisen summan saa?
Oisko työt mitään? Tai voithan sä vaikka ryöstää pankin, jos työ ei maita.
"Niin puhutaan. Ja kuten sinulle on jo miljoonaan kertaa ratakiskon kanssa väännetty: Kela myöntää tukea myös edullisempaan asuntoon muuttamiseen toiselle paikkakunnalle. Kai sinä nyt sen verran saat pääteltyä itsenäisestikin, että ihan kaikkea mahdollista tukea et välttämättä ole oikeutettu saamaan missään tilanteeessa? "
Jos Kela ei maksa vuokravakuutta ja vuokraa tt-tukiasiakkaalle, koska halvempi asunto ei ole hyväksyttävä syy muuttaa toiselle paikkakunnalle, niin silloin Kela ei tue tt-tukiasiakkaan muuttoa edullisempaan asuntoon toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vain hyvä asia, että vihdoin aletaan purkaa kannusteloukkuja, joissa terveet työkykyiset ihmiset makaavat, koska mä voin. Kummasti alkaa työmotivaatio nousta, kun vuokraisännältä tulee karhukirjettä ja häätöuhkaa niskaan.
Vierailija kirjoitti:
"Niin puhutaan. Ja kuten sinulle on jo miljoonaan kertaa ratakiskon kanssa väännetty: Kela myöntää tukea myös edullisempaan asuntoon muuttamiseen toiselle paikkakunnalle. Kai sinä nyt sen verran saat pääteltyä itsenäisestikin, että ihan kaikkea mahdollista tukea et välttämättä ole oikeutettu saamaan missään tilanteeessa? "
Jos Kela ei maksa vuokravakuutta ja vuokraa tt-tukiasiakkaalle, koska halvempi asunto ei ole hyväksyttävä syy muuttaa toiselle paikkakunnalle, niin silloin Kela ei tue tt-tukiasiakkaan muuttoa edullisempaan asuntoon toiselle paikkakunnalle.
Ja miksi vitussa sen pitäisi sellaista tukea? Sinä olet riippuvainen Kelasta, joten sinä tanssit Kelan pillin mukaan. Ei toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 50 e tilillä, niin se laskettiin kelassa mulle tuloksi. Mitään tuon kokoista panoa ei tililleni ollut tehty, vaan olin säästänyt tuon 50 e eläkkestäni. Eli ensin tuloiksi laskettiin eläke 1200 e ja sitten siitä säästetty 50 e uudelleen tuloksi, jolloin tulot olivatkin 1250 e.
Eläke onkin tuloa, kuten järjellä voi päätellä. Mutta nyt puhuttiin siitä, voiko toimeentulotuesta säästää.
Juu, huomasin saman, kun lueskelin tarkemmin. Onneksi mun talous ei yhdestä 50 eurosta romahtanut. En ole säännöllinen tt-tukiasiakas, niin ei ole pelisäännöt selvillä. Nyt sattui iso sairaalalasku, johon sain tukea, josta olen hyvin tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten sä et vttu muuta mihinkään! Mikä helvetti tässä on niin vaikea tajuta!!!!
No mun sukulainen oli jäämässä eron jälkeen asunnottomaksi, eli siksi hänen täytyi muuttaa.
No sitten hän muuttaa. Ei siinä ole mitään ongelmaa. Ihminenhän voi muuttaa myös samalle paikkakunnalle, jolla jo asuu, jos autisti ei sitä vielä tiennyt.
Onko teillä koko suku perseaukisia sossoloisia vai miksi et ap sinä voi auttaa sukulaistasi rahallisesti?
Ap: Tämänkin ajan, jonka käytät täällä jankkaamiseen, voisit käyttää työpaikan hakemiseen tai edes irtaimiston (tai perseen) myymiseen. Ei tarvitsisi Kelalta kerjätä rahaa, vaan voisi tienata sitä ihan itse niin kuin aikuiset tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten sä et vttu muuta mihinkään! Mikä helvetti tässä on niin vaikea tajuta!!!!
No mun sukulainen oli jäämässä eron jälkeen asunnottomaksi, eli siksi hänen täytyi muuttaa.
No sitten hän muuttaa. Ei siinä ole mitään ongelmaa. Ihminenhän voi muuttaa myös samalle paikkakunnalle, jolla jo asuu, jos autisti ei sitä vielä tiennyt.
Niin hän ei ollut löytänyt samalta paikkakunnalta asuntoa,ja oli tosiaan jäämässä asunnottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hän ei ollut löytänyt samalta paikkakunnalta asuntoa,ja oli tosiaan jäämässä asunnottomaksi.
Eli valehtelet. Kelahan tukee muuttoa erityisesti saman kunnan sisällä, jos henkilö on vaarassa jäädä asunnottomaksi. Lisäksi kunnan sosiaalitoimi auttaa, jos asuntoa ei osaa itsenäisesti etsiä.
Siis onko se sun sukulainen nyt muuttamassa halvempaan vai etsimässä asuntoa avioeron takia? En pysy kärryillä, kun tarina muuttuu niin moneen otteeseen :D
"Eli valehtelet. Kelahan tukee muuttoa erityisesti saman kunnan sisällä, jos henkilö on vaarassa jäädä asunnottomaksi. Lisäksi kunnan sosiaalitoimi auttaa, jos asuntoa ei osaa itsenäisesti etsiä."
Wtf nyt taas, miten niin valehtelen? Kun ei löytänyt asuntoa samalta paikkakunnalta, niin ei Kela voinut tukea saman kunnan sisällä muuttoa. Eikä järjestänyt sosiaalitoimi kämppää.
Vierailija kirjoitti:
"Eli valehtelet. Kelahan tukee muuttoa erityisesti saman kunnan sisällä, jos henkilö on vaarassa jäädä asunnottomaksi. Lisäksi kunnan sosiaalitoimi auttaa, jos asuntoa ei osaa itsenäisesti etsiä."
Wtf nyt taas, miten niin valehtelen? Kun ei löytänyt asuntoa samalta paikkakunnalta, niin ei Kela voinut tukea saman kunnan sisällä muuttoa. Eikä järjestänyt sosiaalitoimi kämppää.
Siten niin, että kaikki tietävät sossun auttavan, jos on akuutti vaara joutua asunnottomaksi. Asunnon kyllä saa, jos sille on pakottava tarve. Elämme Suomessa, emme Somaliassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko se sun sukulainen nyt muuttamassa halvempaan vai etsimässä asuntoa avioeron takia? En pysy kärryillä, kun tarina muuttuu niin moneen otteeseen :D
Huokaus. Sukulainen oli eroamassa, joten tarvitsi asunnon. Ei löytänyt samalta paikkakunnalta asuntoa, joten alkoi etsiä halvemmilta lähipaikkakunnilta kämppää, koska asunnottomuus tosiaan uhkasi. Sitten kun löysi edullisen kämpän lähipaikkakunnalta, ja haki Kelalta vuokravakuutta ja muuttoavustusta, niin Kela hylkäsi sillä perusteella, että ero ja asunnottomuuden uhka ei ole hyväksyttävä syy muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Sukulainen sai onneksi sosiaalitoimistosta sitten apua.
Tämä tapahtumaketju sai minut pohtimaan sitä, että ne, jotka vaativat, että työttömien tt-tukiasiakkaiden pitäisi muuttaa esim. Helsingistä halvemmille paikkakunnille, ettei Kelan tarviis niille maksaa kalliita vuokria, ja etteivät veis töissäkäyvien tarvitsemia asuntoja, eivät selvästikään tiedä, ettei tämä ole tt-tukiasiakkaille mahdollista, koska Kela ei tue moista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi vitussa sen pitäisi sellaista tukea? Sinä olet riippuvainen Kelasta, joten sinä tanssit Kelan pillin mukaan. Ei toisin päin.
Ai miksi Kelan pitäisi tukea edullisempaan paikkaan muuttoa? Jos vaikka siksi, että se tulis yhteiskunnalle edullisemmaksi? Miks sä haluat Kelan tuhlaavan rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Sukulainen oli eroamassa, joten tarvitsi asunnon. Ei löytänyt samalta paikkakunnalta asuntoa, joten alkoi etsiä halvemmilta lähipaikkakunnilta kämppää, koska asunnottomuus tosiaan uhkasi. Sitten kun löysi edullisen kämpän lähipaikkakunnalta, ja haki Kelalta vuokravakuutta ja muuttoavustusta, niin Kela hylkäsi sillä perusteella, että ero ja asunnottomuuden uhka ei ole hyväksyttävä syy muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Sukulainen sai onneksi sosiaalitoimistosta sitten apua.
Tämä tapahtumaketju sai minut pohtimaan sitä, että ne, jotka vaativat, että työttömien tt-tukiasiakkaiden pitäisi muuttaa esim. Helsingistä halvemmille paikkakunnille, ettei Kelan tarviis niille maksaa kalliita vuokri
Ai nyt se sai sossusta apua? Äskenhän sä sanoit, että ei saanut :D Koeta nyt röllipieni edes sen verran pitää kirjaa, että pysyt omissa jutuissasi kartalla :D
On Kela maksanut sen aikaa kun etsii edullisempaa asuntoa. Tää tulee nyt muuttumaan.