Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.

Vierailija
25.03.2024 |

Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle. 

Kommentit (594)

Vierailija
261/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ymmärtänyt, että toimeentulotukea saavalle säästäminen on kiellettyä. Jos on rahaa säästössä niin se summa vähennetään toimeentulotuen määrästä, kunnes ei enää ole rahaa säästössä.

t. Eri

Olet ymmärtänyt väärin. Jos pystyt osoittamaan, että säästöt on tehty toimeentulotuesta, ei mitään vähennyksiä tehdä. Eikä muutenkaan vähennetä mitään, jos tilillä on esim. 200e. Se on sitten eri juttu jos siellä on tonni poikineen. Itse elän tt-tuella ja minulla jää joka kuukausi yli 50-100€ ellei ole ostettavana esim. uusia talvikenkiä. Ikinä ei ole ylijäämä vaikuttanut seuraavan kuun tukeen. Miksi vaikuttaisikaan, kun tt-tuki lasketaan tulojen ja menojen perusteella, ei tilinsaldon mukaan. Tilin saldo vaikuttaa vain, jos se merkittävän kokoinen eli sillä voisi elää useamman viikon. 

Ei sun tarvitsekaan uskoa. Niin se kuitenkin menee, että toimeentulotuen "ylijäämää" ei huomioida seuraavan kuun tulona. Tämän voit sinäkin käydä lukemassa Kelan sivuilta niin ei tarvitse perustaa tietojaan mutuiluun ja uskomisiin. 

Vierailija
262/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut monta kertaa elämässäni. Kertaakaan ei ole tullut mieleenkään pyytää jostain kelasta apua muuttoon. Ihan omituinen ajatuskin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä vähän faktatietoa teille, jotka ette usko, että toimeentulotuesta saa säästää:

Jos asiakkaalla on säästöjä ja sijoituksia, ne on käytettävä ensin pois jos ne ovat käytettävissä, sosiaali- ja terveysministeriön ylitarkastaja Jaakko Ellisaari kertoo.

On tapauksia, joissa asiakas on jättänyt pankkisalaisuuden tuella kertomatta säästöistään. Silloin hakija voi syyllistyä petokseen.

Kyllähän se tulee ilmi ennemmin tai myöhemmin. Silloin uhkana on, että myönnetty tuki peritään takaisin.

Asia saattaa viranomaisen harkinnan jälkeen päätyä oikeuteen.

Kyllä näitä on oikeuteen viety, kun asiakas on saanut petoksella itselleen etua, Ellisaari kertoo.

Toimeentulotuesta sen sijaan saa säästää ilman, että se vaikuttaa tulevien kuukausien toimeentulotukeen.

Jos asiakas voi osoittaa sen, että hän on säästänyt toimeentulotuesta, siihen ei tietystikään puututa. Sen saa käyttää haluamallaan tavalla. Asiakkaan tulee tosin pystyä näyttämään, että säästö on tehty nimenomaan toimeentulotuesta.

Asiasta on hallinto-oikeuden ratkaisu vuodelta 2002. Asiakas oli säästänyt toimeentulotuen perusosasta 6000 markkaa eli noin 1000 euroa.

Vierailija
264/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt sitä, miten KELA jotenkin olettaa, että jokaisella toimeentulotuen asiakkaalla on oma auto, jonka avulla voivat helposti ja edullisesti muuttaa,mutta eivät sitten tue lainkaan auton ylläpitoa mikä tarkoittaa, että aika harvalla tt-asiakkalla on autoa. Mutta muuttotilanteissa kuitenkin oletetaan, että se auto on.

Vierailija
265/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Olen aina ihmetellyt sitä, miten KELA jotenkin olettaa, että jokaisella toimeentulotuen asiakkaalla on oma auto, jonka avulla voivat helposti ja edullisesti muuttaa,mutta eivät sitten tue lainkaan auton ylläpitoa mikä tarkoittaa, että aika harvalla tt-asiakkalla on autoa. Mutta muuttotilanteissa kuitenkin oletetaan, että se auto on.

No Kela ei kyllä mitään tuollaista oleta. Ainut mitä Kela olettaa on se, että aikuinen ihminen pystyy itsenäisesti järjestämään tavaroidensa siirron asunnosta toiseen. Sen voi halutessaan tehdä vaikka hevospelillä, jos ei muuta keksi. 

Vierailija
266/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin aina mieltänyt että sen asunnon löytäminen on ehkä vaikeampaa kun rahat muuttoon, mutta ongelmat kullakin. 

Vierailija
267/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ap:n nyt käydä lukemassa se Kelan muuttoavustus netistä. Siellä kyllä luvataan avustusta monenlaiseen muuttoon, mm muutto halvempaan asuntoon.

Joo, mutta ei, jos se halvempi asunto sijaitsee toisella paikkakunnalla. 

Mistä olet tuollaista saanut päähäsi? Kelahan kertoo tuolla muuttoavustus-sivuillaan selkosuomella, että muuttoa toiselle paikkakunnalle ei tueta, jos muutolle ei ole perusteltua syytä. Ja sitä ennen Kela on selkosuomella listannut perustelluksi syyksi muun muassa edullisemman asunnon. 

Eli jankkaat puhdasta paskaa siitä, että toiselle paikkakunnalle muuttoon ei saisi tukea, jos muuton syy on halvempi vuokra. Siihenhän Kela nimenomaan pyrkii, että ihmiset muuttaisivat halvempiin asuntoihin. 

Luet Kelan sivuja väärin. Nuo listatut perustellut syyt pätee saman paikkakunnan sisällä, ja toiselle paikkakunnalle muuton perustelluiksi syiksi kelpaa vain työ tai opiskelupaikka. 

Usko pois, ei ole kuin pari kuukautta sitten kun asia tuli sukulaisen kautta tutuksi. 

Vierailija
268/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Olen aina ihmetellyt sitä, miten KELA jotenkin olettaa, että jokaisella toimeentulotuen asiakkaalla on oma auto, jonka avulla voivat helposti ja edullisesti muuttaa,mutta eivät sitten tue lainkaan auton ylläpitoa mikä tarkoittaa, että aika harvalla tt-asiakkalla on autoa. Mutta muuttotilanteissa kuitenkin oletetaan, että se auto on.

Jaa. Ei minulle Kela mitään omasta autosta puhunut, kun viimeksi muutin. Riitti ihan hyvin, että vuokrasin pakun ja pyysin ajokortillista veljeäni kuskiksi. Kela jopa maksoi pakun vuokran, kun laitoin siitä kuitit menemään heille. Näkivät 100% varmuudella kutista, että paku ei ollut minun omani.

t. tt-tukiasiakas

Vierailija
269/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ap:n nyt käydä lukemassa se Kelan muuttoavustus netistä. Siellä kyllä luvataan avustusta monenlaiseen muuttoon, mm muutto halvempaan asuntoon.

Joo, mutta ei, jos se halvempi asunto sijaitsee toisella paikkakunnalla. 

Mistä olet tuollaista saanut päähäsi? Kelahan kertoo tuolla muuttoavustus-sivuillaan selkosuomella, että muuttoa toiselle paikkakunnalle ei tueta, jos muutolle ei ole perusteltua syytä. Ja sitä ennen Kela on selkosuomella listannut perustelluksi syyksi muun muassa edullisemman asunnon. 

Eli jankkaat puhdasta paskaa siitä, että toiselle paikkakunnalle muuttoon ei saisi tukea, jos muuton syy on halvempi vuokra. Siihenhän Kela nimenomaan pyrkii, että ihmiset muuttaisivat halvempiin asuntoihin. 

Sinä luet väärin. Et ymmärrä, mitä tarkoittaa lause "Toiselle paikkakunnalle muuttoa ei tueta, jos muutolle ei ole perusteltua syytä" 

Vierailija
270/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ymmärtänyt, että toimeentulotukea saavalle säästäminen on kiellettyä. Jos on rahaa säästössä niin se summa vähennetään toimeentulotuen määrästä, kunnes ei enää ole rahaa säästössä.

t. Eri

Olet ymmärtänyt väärin. Jos pystyt osoittamaan, että säästöt on tehty toimeentulotuesta, ei mitään vähennyksiä tehdä. Eikä muutenkaan vähennetä mitään, jos tilillä on esim. 200e. Se on sitten eri juttu jos siellä on tonni poikineen. Itse elän tt-tuella ja minulla jää joka kuukausi yli 50-100€ ellei ole ostettavana esim. uusia talvikenkiä. Ikinä ei ole ylijäämä vaikuttanut seuraavan kuun tukeen. Miksi vaikuttaisikaan, kun tt-tuki lasketaan tulojen ja menojen perusteella, ei tilinsaldon mukaan. Tilin saldo vaikuttaa vain, jos se merkittävän kok

Olet kyllä aivan pihalla tt-tuesta. Siitä ei ole tarkoitus säästää kun se on viimesijainen etuus. Jos sinulla jää jatkuvasti säästöön niin se ei sinulle ole enää viimesijainen etuus. Pärjäät  hyvin ja jollain erikoisella tavalla jos jää säästöön kyllä se tuki on niin pieni että vaikka kuinka pienesti elät niin kaikki menee.

Väliaikaisesti tiliotteissa voi toki olla saldo plussan puolella mutta ei kuukaudesta toiseen ja jos vielä saldo kuukausi toisensa perään kasvaa. Siksi niitä tiliotteita pyydetään että seurataan myös tilannettasi. Jotkut tekee kaikenlaista filunkipeliä jolla tienataan ylimääräistä. 

Vierailija
271/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luet Kelan sivuja väärin. Nuo listatut perustellut syyt pätee saman paikkakunnan sisällä, ja toiselle paikkakunnalle muuton perustelluiksi syiksi kelpaa vain työ tai opiskelupaikka. 

Usko pois, ei ole kuin pari kuukautta sitten kun asia tuli sukulaisen kautta tutuksi. 

Muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä:

asunnon vaihtaminen edullisempaan.

Muuttokustannuksia ei voida hyväksyä, jos muuton syy on esimerkiksi

paikkakunnan vaihto, jos muutolle ei ole perusteltua syytä 

Siitä voit ihan itse lukea, mitä Kela asiasta kirjoittaaa. 

Vierailija
272/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä aivan pihalla tt-tuesta. Siitä ei ole tarkoitus säästää kun se on viimesijainen etuus. Jos sinulla jää jatkuvasti säästöön niin se ei sinulle ole enää viimesijainen etuus. Pärjäät  hyvin ja jollain erikoisella tavalla jos jää säästöön kyllä se tuki on niin pieni että vaikka kuinka pienesti elät niin kaikki menee.

Väliaikaisesti tiliotteissa voi toki olla saldo plussan puolella mutta ei kuukaudesta toiseen ja jos vielä saldo kuukausi toisensa perään kasvaa. Siksi niitä tiliotteita pyydetään että seurataan myös tilannettasi. Jotkut tekee kaikenlaista filunkipeliä jolla tienataan ylimääräistä. 

Lue hallinto-oikeuden päätös asiasta äläkä mutuile. 

Vierailija
273/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla jää jatkuvasti säästöön niin se ei sinulle ole enää viimesijainen etuus. 

Onhan :D Viimessijaisuus tarkoittaa sitä, että muita tukia ei saa tai ne eivät riitä elämiseen. Ei viimeissijaisuus poistu, vaikka joku saisi siitä muutamasta satasesta säätöön 50e. Tyhmäkö olet? 

Vierailija
274/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vuodelta 2002. Ajat ovat muuttuneet.

Toimeentulotuesta saa säästää vain 50 e seuraavalle kuulle.

Vierailija
275/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Eri

Olet ymmärtänyt väärin. Jos pystyt osoittamaan, että säästöt on tehty toimeentulotuesta, ei mitään vähennyksiä tehdä. Eikä muutenkaan vähennetä mitään, jos tilillä on esim. 200e. Se on sitten eri juttu jos siellä on tonni poikineen. Itse elän tt-tuella ja minulla jää joka kuukausi yli 50-100€ ellei ole ostettavana esim. uusia talvikenkiä. Ikinä ei ole ylijäämä vaikuttanut seuraavan kuun tukeen. Miksi vaikuttaisikaan, kun tt-tuki lasketaan tulojen ja menojen perusteella, ei tilinsaldon mukaan.

Miksi jauhat paskaa, vaikka todellisen laidan voi tarkistaa googlaamalla? Tässä sinulle nyt avuksi linkki, jonka takaa voit lukea, miten asiat oikeasti ovat:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005013894.html

Vierailija
276/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue hallinto-oikeuden päätös asiasta äläkä mutuile. 

Ohis. Yksi hallinto-oikeuden päätös ei päde muihin kuin siihen tapaukseen, johon se on tehty. Voi toki olla niin, että 99 sadasta tapauksesta päätetään samoin, mutta siinä sadannessa onkin jokin seikka, joka muuttaa asian. Laki muutenkin on niin kuin sitä luetaan.

Vierailija
277/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut työssäkäyväksi itsensä ilmoittavat kommentoijat voivat tehdä mitään työtä, kun vaikuttavat niin yksinkertaisilta? Jos joku mainitsee jonkun esimerkin, ei ymmärrettä että se on vain esimerkki. 

Vierailija
278/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Eri

Olet ymmärtänyt väärin. Jos pystyt osoittamaan, että säästöt on tehty toimeentulotuesta, ei mitään vähennyksiä tehdä. Eikä muutenkaan vähennetä mitään, jos tilillä on esim. 200e. Se on sitten eri juttu jos siellä on tonni poikineen. Itse elän tt-tuella ja minulla jää joka kuukausi yli 50-100€ ellei ole ostettavana esim. uusia talvikenkiä. Ikinä ei ole ylijäämä vaikuttanut seuraavan kuun tukeen. Miksi vaikuttaisikaan, kun tt-tuki lasketaan tulojen ja menojen perusteella, ei tilinsaldon mukaan.

Olet kyllä totaalisen pihalla tt-tuesta. Ensinnäkin: tuki on viimeissijainen etuus, vaikka siitä ei käyttäisi senttiäkään. Toisekseen: tiliotteita kysytään, jotta selvitetään onko asiakkaalle TULLUT rahaa muualta kuin Kelasta. Kolmannekseen: toimeentulotuesta säästämisestä on olemassa ennakkopäätös, jonka mukaan säästäminen on sallittua, jos voi todistaa säästäneensä nimenomaan siitä tuesta. Useimmilla joku 50€/kk säästäminen onnistuu aika helpostikin. 

Vierailija
279/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tuo on vuodelta 2002. Ajat ovat muuttuneet. Toimeentulotuesta saa säästää vain 50 e seuraavalle kuulle.

Sittenhän sinulla on laittaa lähde, jossa noin lukee. Rohkeasti vain linkkaamaan. Jos et pysty, toteamme, että mutuilet omiasi ja vuoden 2002 ennakkopäätös pitää. Niin kuin se todellisessa maailmassa pitääkin, kuten jokainen tt-tuesta säästänyt omakohtaisella kokemuksella tietää. 

Vierailija
280/594 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sulle ap ilmainen neuvo: Jos ei ole rahaa muuttaa, ÄLÄ MUUTA. Problem solved. 

Muuttaa on pakko kun saa häädön ilman omaa syytä.

Millä perusteella sut häädetään?  Joku pykälät kattava syy pitää lienee olla?