Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt, että toimeentulotukea saavalle säästäminen on kiellettyä. Jos on rahaa säästössä niin se summa vähennetään toimeentulotuen määrästä, kunnes ei enää ole rahaa säästössä.
t. Eri
Olet ymmärtänyt väärin. Jos pystyt osoittamaan, että säästöt on tehty toimeentulotuesta, ei mitään vähennyksiä tehdä. Eikä muutenkaan vähennetä mitään, jos tilillä on esim. 200e. Se on sitten eri juttu jos siellä on tonni poikineen. Itse elän tt-tuella ja minulla jää joka kuukausi yli 50-100€ ellei ole ostettavana esim. uusia talvikenkiä. Ikinä ei ole ylijäämä vaikuttanut seuraavan kuun tukeen. Miksi vaikuttaisikaan, kun tt-tuki lasketaan tulojen ja menojen perusteella, ei tilinsaldon mukaan. Tilin saldo vaikuttaa vain, jos se merkittävän kokoinen eli sillä voisi elää useamman viikon.
Kiitos vastauksesta. Tarkoititko siis, että sinulla on useimpina kuukausina säästössä 50-100€, vai että jokaisen kuukauden toimeentulotuesta säästät tuon verran? Silloinhan tuo tonni poikineen kertyisi parhaimmillaan vuodessa. Joka tapauksessa hyvä että on sallittua sentään jotain jättää säästöönkin, se kun on fiksua rahankäyttöä.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
"Eli on olemassa Kelan vuokratakuu, Hienosti paljastit näiden takuuvuokrasta ulisevien puhuvan puhdasta paskaa! :D"
Mikä sun luetunymmärtämisessä nyt mättää? Juuri siitähän tässä on kyse, että sitä Kelan tt-tukiasiakkaalle kuuluvaa vuokratakuuta ei myönnetä toiselle paikkakunnalle muuttoon?
Missä niin sanotaan? Kelan sivuilla ei ainakaan, vaan siellä on ihan selkosuomella kerrottu, että muuttotukea saa myös toiselle paikkakunnalle muuttoon, jos muutto on perustelu esim. halvemmalla vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, muutettin toiselle puolen Suomea halvemman asunnon perässä. Kela ei myöntänyt toimeentulotuessa vuokratakuita eikä muuttoavustusta. Koska syy ei ollut opiskelupaikka tai työpaikka. Muutettiin, että ollaan lähempänä tukiverkkoa ja voidaan auttaa iäkkäitä isovanhempia. Myöhemmin saatiin molemmat työpaikat. Mutta otti päähän. Viime vuonna tämä tapahtui.
Minkä takia Kelan olisi pitänyt teille rahaa antaa? Muutitte henkilökohtaisista syistä lähelle sukulaisia ja siihen olisi yhteiskunnan pitänyt osallistua rahallisesti? Alkaa mennä jo farssiksi tämä rahan kinuaminen joka asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttopalvelu Niemi, 2 muuttomiesta ja 1 muuttoauto n. 500 euroa.
Työttömälle varmaan Kelan pitäisi kustantaa tuokin luksus. Olen työssäkäyvä enkä ole yhteenkään muuttoon koskaan palkannut minkäänlaista ammattilaisten muuttopalvelua, itse olen kantanut ja raahannut ja lommoisella loppuunajetulla pakettiautolla kuskannut.
Tt-tukiasiakas ei saa yleensä omistaa autoa.
Miksi ei saisi?
t. työssäkäyvä tt-tukiasiakas, joka ajaa työmatkat omalla autollaan
Auto katsotaan omaisuudeksi, vaikka se olisikin työväline ja omaisuus pitäisi myydä pois jolloin keskeisen työvälineen myytäessä pois
"Kokeikaapa ihan itse niin sitten tiedätte mitä herkkua se on kun pakertaa päivät töissä ja maksaa 30 % veroja jotta köyhillä olisi kiva olla ja nätit asunnot kaupungilla. "
Palkkaatko sinä nämä köyhät kokeilemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu, hommaa se työ- tai opiskelupaikka. Liiku elämässä eteenpäin äläkä käytä energiaa käsi ojossa märisemiseen.
Minulla on useampi tutkinto, mutta en ole saanut töitä. Viimeisimmästä työpaikkahausta tuli tieto, että paikkaa haki 172, eikä minua kutsuta haastatteluun. On ihan sama mitä opiskelee, niitä työpaikkoja ei ole kaikille.
Ei ap
Se on kyllä ihme, kun sama ihminen onnistuukin aina valitsemaan just sen opiskelusuunnan, jolla ei töihin pääse
Siperia opettaa, kannattaa valita ala jolla on varmat takuut työttömyydestä, esim pieneläinhoitaja, artesaani, paperiteollisuuden tutkinto paikkakunnalla jossa ei paperitehdasta, merenkulkuopinnot sisämaassa, eräopas Helsingissä. Vain mielikuvitus on rajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt, että toimeentulotukea saavalle säästäminen on kiellettyä. Jos on rahaa säästössä niin se summa vähennetään toimeentulotuen määrästä, kunnes ei enää ole rahaa säästössä.
t. Eri
Olet ymmärtänyt väärin. Jos pystyt osoittamaan, että säästöt on tehty toimeentulotuesta, ei mitään vähennyksiä tehdä. Eikä muutenkaan vähennetä mitään, jos tilillä on esim. 200e. Se on sitten eri juttu jos siellä on tonni poikineen. Itse elän tt-tuella ja minulla jää joka kuukausi yli 50-100€ ellei ole ostettavana esim. uusia talvikenkiä. Ikinä ei ole ylijäämä vaikuttanut seuraavan kuun tukeen. Miksi vaikuttaisikaan, kun tt-tuki lasketaan tulojen ja menojen perusteella, ei tilinsaldon mukaan. Tilin saldo vaikuttaa vain, jos se merkittävän kokoinen eli sillä voisi elää useamman viikon.
Kiitos vastauksesta. Tarko
Olen eri, mutta omasta kokemuksesta voisin olettaa, että säästöön jäävä osuus menee käyttöön kun tulee isompaa ostettavaa. Esim. saan säästöön tammi-helmikuulla 50€/kk ja maaliskuussa tarvitsen vaikkapa uudet lenkkarit ja taki, jolloin tammi-helmikuun säästöosuus sulaa pois.
Yrittäjä saa asumistukea jos maksaa pienintä yel maksuja.
Vierailija kirjoitti:
"Eli on olemassa Kelan vuokratakuu, Hienosti paljastit näiden takuuvuokrasta ulisevien puhuvan puhdasta paskaa! :D"
Mikä sun luetunymmärtämisessä nyt mättää? Juuri siitähän tässä on kyse, että sitä Kelan tt-tukiasiakkaalle kuuluvaa vuokratakuuta ei myönnetä toiselle paikkakunnalle muuttoon?
Tässä sinulle Kelan sivuilta vähän luettavaa. Ei tarvitse omia mutujaan täällä räyhätä, kun voit lukea, mitä Kela on asiasta mieltä.
Muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
asunnon vaihtaminen edullisempaan.
No mistä kunnasta Kela niitä parakkeja osoittaa? Itsehän asun 10 min. kävelyn päässä homo cityn rautatieasemalta, mutta voin kyllä muuttaa jonnekin comfyyn maaseutupaikkaan, jos Kela järjestää muuton. Kannatan kyllä tukien pienentämistä. Äänestin persuja, eikä kaduta yhtään. Itse pärjään mukavasti paljon vähemmälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Kiitos vastauksesta. Tarko
Ohis. Ei pidä luulla, pitää kysyä Kelalta juuri omaan tapaukseen kohdistuva mielipide.
Minä kysyin Kelalta, saanko säästää toimeentulotuesta rahat pesukoneeseen. Kela sanoi kyllä ja ei. Kyse oli noin 300 euron hankinnasta (kuljetus ja asennus mukana). Kela harkitsee kussakin tapauksessa, onko tilille kertyvä raha tai rahalla jo tehty ostos tarpeellinen vai ei.
Etukäteen siis ei voi tietää, mitä Kela päättää. Hermojaraastavaa lottoamista. Kannattaa varoa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ap:n nyt käydä lukemassa se Kelan muuttoavustus netistä. Siellä kyllä luvataan avustusta monenlaiseen muuttoon, mm muutto halvempaan asuntoon.
Joo, mutta ei, jos se halvempi asunto sijaitsee toisella paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sinulle Kelan sivuilta vähän luettavaa. Ei tarvitse omia mutujaan täällä räyhätä, kun voit lukea, mitä Kela on asiasta mieltä.
Muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
asunn
Niin, nämä siis saman paikkakunnan sisällä, ei toiselle paikkakunnalle muuttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta omasta kokemuksesta voisin olettaa, että säästöön jäävä osuus menee käyttöön kun tulee isompaa ostettavaa. Esim. saan säästöön tammi-helmikuulla 50€/kk ja maaliskuussa tarvitsen vaikkapa uudet lenkkarit ja taki, jolloin tammi-helmikuun säästöosuus sulaa pois.
Ok, eli jos nyt monelle tuli yhtäkkiä tarve muuttaa, mutta siihen ei ole tiennyt varautua, niin voi hyvin olla ettei tilillä ole muuttoa varten tarvittavia rahoja säästössä. Jos on vaikka juuri hankkinut jotain muuta tarpeellista eikä ole kerennyt säästää uudestaan. Ja jos toimeentulotuki laskee yhtäkkiä vaikka satasen, niin jatkossa voi olla hankalaa saada säästettyä summa jolla pääsisi muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä niin sanotaan? Kelan sivuilla ei ainakaan, vaan siellä on ihan selkosuomella kerrottu, että muuttotukea saa myös toiselle paikkakunnalle muuttoon, jos muutto on perustelu esim. halvemmalla vuokralla.
Eikä kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ap:n nyt käydä lukemassa se Kelan muuttoavustus netistä. Siellä kyllä luvataan avustusta monenlaiseen muuttoon, mm muutto halvempaan asuntoon.
Joo, mutta ei, jos se halvempi asunto sijaitsee toisella paikkakunnalla.
Mistä olet tuollaista saanut päähäsi? Kelahan kertoo tuolla muuttoavustus-sivuillaan selkosuomella, että muuttoa toiselle paikkakunnalle ei tueta, jos muutolle ei ole perusteltua syytä. Ja sitä ennen Kela on selkosuomella listannut perustelluksi syyksi muun muassa edullisemman asunnon.
Eli jankkaat puhdasta paskaa siitä, että toiselle paikkakunnalle muuttoon ei saisi tukea, jos muuton syy on halvempi vuokra. Siihenhän Kela nimenomaan pyrkii, että ihmiset muuttaisivat halvempiin asuntoihin.
Ap, miks kopioit mun vanhan aloituksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan. Jos kerran olet ollut työelämässä, sinulla pitäisi olla säästössä rahaa edes sen pari sataa, minkä muutto enimmillään maksaa.
t. Eri
Juuri näin. Säästössä olevat rahavarat miinustetaan toimeentulotuesta. Näitä hölisijöitä ei todellakan kannata todesta ottaa kun eivät selvästikään ole edes toimeentulotukilakia koskaan lukeneet mutta siitä huolimatta heidän mielestään aivan kaikki maksetaan mitä asiakas tohtii ehdottaa. Puupäitä riittää ovatko nämä olleet itse koskaan työelämässä kun perusasiatkin noin hämärässä??
Toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN tuki ja siksi sinulla ei saa olla mitään omaisuutta eikä tuloja ja jos on niin kaikki vähennetään ensin ja jos viivan alle jotain jää se maksetaan. Se toimeentulotuki on yksinäiselle esim. pääkaupunkiseudulla joku 550-600 e/kk mutta tuota summaa ei suoraan koskaan makseta vaan ensin tehdään laskelma johon laitetaan kaikki tulosi työmarkkinatuki, asumistuki, lapsilisät ja muut maksetut etuudet sekä ja tuloista vähennetään sitten kaikki hyväksyttävät menot ja esim. vuokranormin ylittävän vuokran kohdalla vähennetään vain se hyväksyttävä vuokranosa ei koko vuokraa jos ylittää paikkakunnan hyväksyttävän normivuokran.
Jos on varallisuutta niin tulee hylätty toimeentulotukipäätös ehdoin, että varallisuus täytyy myydä ensin ennen kuin voi saada toimeentulotukea. Ja kun myy niin se myyntisumma vähennetään tuesta sekä jaksotetaan tietyksi ajaksi laskelmissa ja hylkypäätös jaksotuksen ajalle ennen kuin voi taas saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus elämässä pitää vaan maksaa itse asioita itselleen ei aina joka asiaan voi pummia muilta rahaa
Työkyvyttömällä tt-tukiasiakkaalla ei ole yhtään mitään mahdollisuutta maksaa itse muuttoa minnekään.
Työkyvytön on työkyvyttömyyseläkkeellä eli talous turvattu hautaan asti, ei muuta kuin muuttamaan.
Yrittäkääpä ymmärtäää, että vaikka Kelan sivuilla voi hakea vaikka millaisia tukia, hakeminen ei tarkoita sitä, että tukea saa hakemaansa määrää tai ollenkaan.
Todennäköisesti äiti ja isi. Nämä provoveetithän asuvat mamman helmoissa ja räyhäävät sieltä joka päivä 7-23 näitä samansisältöisiä aloituksia. Ei ihme, jos porukoilla alkaa mennä hermo ja vaativat veetejä muuttamaan pois.