Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen missä esim. siivoojat elää vaikka pääkaupunkiseudulla. Elääkö sillä palkalla muka siellä? Ja jos pitää kauemmas muuttaa niin sitten rahat menee matkoihin.
Ihmeellistä että Helsingistä ei pysty muuttamaan kun rahat menee mutta muualla on vaikka 80 km päivittäinen työmatka ja pärjää aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli on olemassa Kelan vuokratakuu, Hienosti paljastit näiden takuuvuokrasta ulisevien puhuvan puhdasta paskaa! :D"
Mikä sun luetunymmärtämisessä nyt mättää? Juuri siitähän tässä on kyse, että sitä Kelan tt-tukiasiakkaalle kuuluvaa vuokratakuuta ei myönnetä toiselle paikkakunnalle muuttoon?
Tässä sinulle Kelan sivuilta vähän luettavaa. Ei tarvitse omia mutujaan täällä räyhätä, kun voit lukea, mitä Kela on asiasta mieltä.
Muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen tois
Väärin. Tässä lisätietoja Kelan sivuilta:
Muuttokustannuksia ei voida hyväksyä, jos muuton syy on esimerkiksi
mukavuussyyt (esim. sauna, piha, kaupunginosan vaihto)
kalliimpaan asuntoon muuttaminen
paikkakunnan vaihto, jos muutolle ei ole perusteltua syytä
muutto vanhempien luota ilman erityisiä perusteita.
Eikä kerrota.
Mitä kohtaa et ymmärrä lauseesta "Muuttokustannuksia ei korvata jos syynä on muutto toiselle paikkakunnalle ilman perusteltua syytä"?
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihan kaikissa tapauksissa. Miksi vänkäät vastaan, vaikka Kelan sivuilla lukee ihan selkeästi, että toiselle paikkakunnalle muuttoa tuetaan, JOS ON PERUSTELTU SYY KUTEN HALVEMPI VUOKRA.
Eri vastaaja täällä. Siinähän ei lue että "tuetaan", vaan "voidaan tukea". Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa. Toivottavasti et ikinä joudu Kelan kanssa tekemisiin kun olet noin huolimaton. Joutuisit nopeasti takaisinperintöjen kohteeksi!
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt selvitä edes jostain itse, aikuiset ihmiset! On se nyt kumma miten meillä teinit on kaikki onnistuneet ilman vanhempien suhteita hankkimaan kesätöitä joka kesälle 15v. etp. Ovat tehneet kovasti töitä opiskelupaikan eteen, sellaisen ovat saaneet. Ovat itse keränneet rahan takuuvuokraan ja hankkineet kämpän 18-19v. Ja sen jälkeen opiskelleet ja tehneet töitä, jotta ovat saaneet vuokransa maksettua. Ei olla jouduttu taloudellisesti auttamaan kertaakaan. Toki autettaisiin jos tulisi hätä, mutta hienosti ovat itse asiansa hoitaneet.
Miten voi olla mahdollista, että meillä on kymmeniä tuhansia täysin kädettömiä aikuisia, jotka odottavat tumput suorina ruokarahaa, käyttörahaa, vuokramaksuja ja nyt vielä muuttokin pitäisi jonkun muun hoitaa. Uskomatonta. Kun teinitkin kykenevät ongelmanratkaisuun ja sitä myöten huolehtimaan asioistaan. Ei kiinnosta, vaikka päätyisitte kadulle asumaan tuon avuttomuuden myötä.
Tämä! Niin 100x tämä. Kaikki on aina jonkun muun syy ja mitään ei ole mahdollista itse tehdä omien asioiden eteen, koska syyt x, y ja z.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihan kaikissa tapauksissa. Miksi vänkäät vastaan, vaikka Kelan sivuilla lukee ihan selkeästi, että toiselle paikkakunnalle muuttoa tuetaan, JOS ON PERUSTELTU SYY KUTEN HALVEMPI VUOKRA.
Eri vastaaja täällä. Siinähän ei lue että "tuetaan", vaan "voidaan tukea". Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa. Toivottavasti et ikinä joudu Kelan kanssa tekemisiin kun olet noin huolimaton. Joutuisit nopeasti takaisinperintöjen kohteeksi!
Käytännössä tuetaan aina, koska Kela nimenomaan haluaa, että ihmiset muuttavat halvempaan asuntoon. Ja kiitos huolenpidosta, mutta olen ollut Kelan kanssa tekemisissä vuosia ja tiedän kyllä miten nämä asiat menevät. Sinunkin kannattaa perehtyä asioihin kunnolla ennen kuin meuhkaat enempää. Opit muun muassa sen, että Kela ei peri tukia takaisin, jos se on itse todennut, että tuen saamiselle on perusteltu syy. Kuten vaikka muutto halvempaan asuntoon.
Ei oo tukea asua liian hinnakkaassa vuokraluukussa, eikä saa tukea muuttaa halvempaan luukkuun ja ei ole omaa rahaa muuttaa? Riikka, auta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voidaan tukea, jos Kela päättää, että tuki myönnetään. Millä perusteella kuvittelet, että tuki siinä tapauksessa perittäisiin takaisin? Siksikö kun sivuilla ei lue "kaikille aina maksetaan" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta omasta kokemuksesta voisin olettaa, että säästöön jäävä osuus menee käyttöön kun tulee isompaa ostettavaa. Esim. saan säästöön tammi-helmikuulla 50€/kk ja maaliskuussa tarvitsen vaikkapa uudet lenkkarit ja taki, jolloin tammi-helmikuun säästöosuus sulaa pois.
Ok, eli jos nyt monelle tuli yhtäkkiä tarve muuttaa, mutta siihen ei ole tiennyt varautua, niin voi hyvin olla ettei tilillä ole muuttoa varten tarvittavia rahoja säästössä. Jos on vaikka juuri hankkinut jotain muuta tarpeellista eikä ole kerennyt säästää uudestaan. Ja jos toimeentulotuki laskee yhtäkkiä vaikka satasen, niin jatkossa voi olla hankalaa saada säästettyä summa jolla pääsisi muuttamaan.
Ei tarvitse olla säästöjä, koska Kela maksaa muuttotukea, jos asunnon vaihto on perusteltu eli henkilö on esim. vaarassa joutua asunnottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt, että toimeentulotukea saavalle säästäminen on kiellettyä. Jos on rahaa säästössä niin se summa vähennetään toimeentulotuen määrästä, kunnes ei enää ole rahaa säästössä.
t. Eri
Olet ymmärtänyt väärin. Jos pystyt osoittamaan, että säästöt on tehty toimeentulotuesta, ei mitään vähennyksiä tehdä. Eikä muutenkaan vähennetä mitään, jos tilillä on esim. 200e. Se on sitten eri juttu jos siellä on tonni poikineen. Itse elän tt-tuella ja minulla jää joka kuukausi yli 50-100€ ellei ole ostettavana esim. uusia talvikenkiä. Ikinä ei ole ylijäämä vaikuttanut seuraavan kuun tukeen. Miksi vaikuttaisikaan, kun tt-tuki lasketaan tulojen ja menojen perusteella, ei tilinsaldon mukaan. Tilin saldo vaikuttaa vain, jos se merkittävän kokoinen eli sillä voisi elää useamman viikon.
Kiitos vastauksesta. Tarko
Tuota en usko että tt-tuen hakija voi säästää tt-tuesta jota ei kuitenkaan huomioiaisi. Se tt-tuki kun on viimesijainen tuki eli sen tarkoitus ei ole säästäminen vaan kaikki pitää mennä elämiseen ja jos sinulla alkaa olla tilillä ylimääräistä rahaa joka kuukausi enemmän niin epäilen että vähentävät säästössä olevan summa laskelmassa. Sehän osoittaisi että saat jostain muualta tuloa ns. pimeästi minkä johdosta sinulle jää säästöön rahaa.
Kela voi myöntää perustoimeentulotukea muuttoon liittyviin välttämättömiin menoihin, kuten muuttokuorman kuljetukseen. Kun hoidat muuton itse, toimeentulotuessa voidaan huomioida menona 120 tai 180 euron suuruinen muuttoraha. Rahan suuruus riippuu muuttomatkan pituudesta ja perheen koosta. Erityistilanteissa, esimerkiksi terveydellisin perustein, Kela voi antaa maksusitoumuksen muuttopalvelun käyttöön. Jos olet muuttamassa, ole hyvissä ajoin ennen muuttoa yhteydessä Kelaan.
Eli ap valehtelee.
Vierailija kirjoitti:
Myy irtaimisto. Pidä vain se, mitä ei voi korvata eli lähinnä valokuvia ja jotain muistoesineitä. Siitä saat rahaa itsesi siirtämiseen muualle ja takuuvuokran. On helppo muuttaa. Romua saa aina lisää.
Minun nähdäkseni olisi aika tyhmää yhteiskunnan maksaa jonkun muutto muuttofirman palveluita käyttäen. Ne taksat on niin isoja, että siinä irtaimiston arvo on pienempi.
Minun tuttavapiirissä muutot tehdään talkoina kavereiden kesken. Pakettiautoja saa vuokrattua edullisesti. Peräkärry maksaa 20€/päivä. Rahaa olisi ostaa palvelu, mutta ehkä niillä juuri siksi on sitä rahaa, että mietitään mihin niitä euroja kannattaa käyttää - ja mihin ei.
Mulla ei ole ystäviä, kavereita, tuttavia tai sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt, että toimeentulotukea saavalle säästäminen on kiellettyä. Jos on rahaa säästössä niin se summa vähennetään toimeentulotuen määrästä, kunnes ei enää ole rahaa säästössä.
t. Eri
Olet ymmärtänyt väärin. Jos pystyt osoittamaan, että säästöt on tehty toimeentulotuesta, ei mitään vähennyksiä tehdä. Eikä muutenkaan vähennetä mitään, jos tilillä on esim. 200e. Se on sitten eri juttu jos siellä on tonni poikineen. Itse elän tt-tuella ja minulla jää joka kuukausi yli 50-100€ ellei ole ostettavana esim. uusia talvikenkiä. Ikinä ei ole ylijäämä vaikuttanut seuraavan kuun tukeen. Miksi vaikuttaisikaan, kun tt-tuki lasketaan tulojen ja menojen perusteella, ei tilinsaldon mukaan. Tilin saldo vaikuttaa vain, jos se merkittävän kokoinen eli sillä voisi elää useamman viikon.
Viimeissijaisuus ei tarkoita, sitä että jokainen sentti on tuhlattava ennen kuin voi saada seuraavan kuun tukea. Viimeissijaisuus tarkoittaa vain sitä, että ensisijaiset tuet on haettava ensin ja vasta, jos niitä ei saa tai ne eivät riitä, on oikeutettu tt-tukeen. Totta kai toimeentulotukea säästää, jos siihen pystyy. Sehän on vain järkeävää, koska välillä tulee isompia menoja, joihin täysipäinen ihminen varautuu mahdollisuuksien mukaan.
Tuota en usko että tt-tuen hakija voi säästää tt-tuesta jota ei kuitenkaan huomioiaisi. Se tt-tuki kun on viimesijainen tuki eli sen tarkoitus ei ole säästäminen vaan kaikki pitää mennä elämiseen ja jos sinulla alkaa olla tilillä ylimääräistä rahaa joka kuukausi enemmän niin epäilen että vähentävät säästössä olevan summa laskelmassa. Sehän osoittaisi että saat jostain muualta tuloa ns. pimeästi minkä johdosta sinulle jää säästöön rahaa.
Missähän lakipykälässä mielestäsi sanotaan, että "toimeentulotuki on käytettävä joka kuukausi sentilleen"? Entä millä matematiikkalla sä saat mukaan pimeitä tuloja, jos henkilöllä menee ruokaan 500€/kk sijaan 450€/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Mitä oikein hourailet? Millä tavalla se osoittaa pimeistä tuloista, jos ihminen osaa käyttää rahansa järkevästi eikä tuhlaa kaikke vain siksi, että rahaa on tilillä? Toimeentulotuellahan on kustannettava paljon muutakin kuin vain ruoka ja asuminen. Silloin on jopa pakko tehdä niin, että säästää muutamalta kuukaudelta esimerkiksi 50€, jotta saa hommattua vaikkapa pesukoneen. Kela ei mitään kysele, jos pystyt osoittamaan että säästö on tehty toimeentulotuesta. Tämä onnistuu siten, että tiliotteellasi ei näy panoja muualta kuin Kelasta. Tai saa niitä näkyä max. 50e edestä. Sitä pienempää tuloa Kela ei huomoi kuukauden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli on olemassa Kelan vuokratakuu, Hienosti paljastit näiden takuuvuokrasta ulisevien puhuvan puhdasta paskaa! :D"
Mikä sun luetunymmärtämisessä nyt mättää? Juuri siitähän tässä on kyse, että sitä Kelan tt-tukiasiakkaalle kuuluvaa vuokratakuuta ei myönnetä toiselle paikkakunnalle muuttoon?
Tässä sinulle Kelan sivuilta vähän luettavaa. Ei tarvitse omia mutujaan täällä räyhätä, kun voit lukea, mitä Kela on asiasta mieltä.
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
Niin ja huomioitava että vuokran tulee olla kelan määrittämän normivuokran mukainen sen uuden asuinalueen mukaisesti. Eli jos Helsingissä sinkkuihmisen vuokra yksiöstä 850 e joka siis ylittää normivuokran (715 e/kk) ja jos muuttaa heinolaan jossa vuokra 600 e mutta kelan normivuokran ehto Heinolassa onkin vaikkapa 400 e sinkulle niin ei hyödytä mitään eli täytyy ensin tarkistaa mikä on Heinolassa ne kelan normivuokran rajat ja jos löytää sen hintaisen niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
Aha mutta jos sanoo muuttavansa halvempaan jossa on sauna ja piha. Siihen varmaan sitten et saa. Pitää olla nimenomaan vaatimattomampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy irtaimisto. Pidä vain se, mitä ei voi korvata eli lähinnä valokuvia ja jotain muistoesineitä. Siitä saat rahaa itsesi siirtämiseen muualle ja takuuvuokran. On helppo muuttaa. Romua saa aina lisää.
Minun nähdäkseni olisi aika tyhmää yhteiskunnan maksaa jonkun muutto muuttofirman palveluita käyttäen. Ne taksat on niin isoja, että siinä irtaimiston arvo on pienempi.
Minun tuttavapiirissä muutot tehdään talkoina kavereiden kesken. Pakettiautoja saa vuokrattua edullisesti. Peräkärry maksaa 20€/päivä. Rahaa olisi ostaa palvelu, mutta ehkä niillä juuri siksi on sitä rahaa, että mietitään mihin niitä euroja kannattaa käyttää - ja mihin ei.
Mulla ei ole ystäviä, kavereita, tuttavia tai sukulaisia.
No se on sun päänsärkysi. Ei sillä perusteella voi kinuta Kelalta loputtomasti rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen missä esim. siivoojat elää vaikka pääkaupunkiseudulla. Elääkö sillä palkalla muka siellä? Ja jos pitää kauemmas muuttaa niin sitten rahat menee matkoihin.
Ihmeellistä että Helsingistä ei pysty muuttamaan kun rahat menee mutta muualla on vaikka 80 km päivittäinen työmatka ja pärjää aivan hyvin.
No sitä pitää kysyä heiltä miksi ja pärjäävätkö hyvin? Mistä sinä sen ylipäätään tiedät että pärjäävät hyvin??