Paljonko bensan pitäisi maksaa, että vaihtaisit sähköautoon?
Ja paljonko ajat vuodessa?
Minä ajan noin 20 000km/a ja siellä jossain 3€/l tietämissä tulisi kipuraja vastaan.
Kommentit (766)
Uusi mulle kelpaava bensa-auto on noin 25000€ ja sähköauto 50000€ (range kiinnostaa eniten ja akkujen ). Vaikka sähkö olisi ilmaista, nykyisellä 1,9 bensalitran hinnalla tuota hintaeroa ajaa kiinni 7,5 vuotta. Ehkä jos bensa olis vitosen luokkaa voisin seuraavassa autonvaihdossa harkita. Tai jos tarpeisiini riittävän vatkaimen saa noin 30 tonnilla olen todella kiinnostunut. Autoni on nyt 5-vuotias, palataan asiaan ehkä 3 vuoden kuluttua.
Ajan n. 40 tkm vuodessa ja vaihdoin sähköautoon vuosi sitten. Sähkön lataaminen maksaa minulle n. 3 € / 100 km, vastavaan kokoluokan polttiksella polttonestekulut olisivat 10-15 €/ 100 km. Vuositasolla tämä tekee tonnitolkulla euroja.
Vierailija kirjoitti:
Ajan n. 40 tkm vuodessa ja vaihdoin sähköautoon vuosi sitten. Sähkön lataaminen maksaa minulle n. 3 € / 100 km, vastavaan kokoluokan polttiksella polttonestekulut olisivat 10-15 €/ 100 km. Vuositasolla tämä tekee tonnitolkulla euroja.
Sulla vaan on pelkkää halpaa sähköa. Lataat aina vaan kotona halpaa, vaikka Åreen ajaisit "laskettelemaan"? Taisi tulla pikkuruinen satu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla vaan on pelkkää halpaa sähköa. Lataat aina vaan kotona halpaa, vaikka Åreen ajaisit "laskettelemaan"? Taisi tulla pikkuruinen satu?
Jos sähköauton range on vaikka 300 km niin noin pitkälle voit aina ajaa kotona ladatulla sähköllä ja vasta sen jälkeen pitää pidemmällä matkalla käyttää julksia latureita.
Tavallisen ihmisen matkoista siis lähes kaikki sujuvat kotilatauksella ja julksiia tarvitaan muutaman kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Uusi mulle kelpaava bensa-auto on noin 25000€ ja sähköauto 50000€ (range kiinnostaa eniten ja akkujen ). Vaikka sähkö olisi ilmaista, nykyisellä 1,9 bensalitran hinnalla tuota hintaeroa ajaa kiinni 7,5 vuotta. Ehkä jos bensa olis vitosen luokkaa voisin seuraavassa autonvaihdossa harkita. Tai jos tarpeisiini riittävän vatkaimen saa noin 30 tonnilla olen todella kiinnostunut. Autoni on nyt 5-vuotias, palataan asiaan ehkä 3 vuoden kuluttua.
Polttisten hinnat ovat nousseet neljänneksen inflaation ja viherpesua seurauksena (mhev). Samaan aikaan sähköautojen hinnat ovat tulleet ryminällä alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lataan 98%:sti kotona halpaa sähköä, sillä on mitättömän pieni vaikutus jos niiden 2%:n osalta eli jollain pidemmällä reissulla lataan hintaan 0,30-0,50/kwh. Toki tällaisen ymmärtäminen vaatisi hiukan matemaattista osaamista.
"Ottaen edelleen huomioon että se sähköauto menee paaliin n. 10 vuotiaana."
Millä ihmeellä esson baarin kristallipallolla te nämä kymmenen vuoden käyttöiät oikein ennustatte? Onhan se tietytsi kiva kun keksii itse omat faktansa niin sitten niitä on kiva toistella. Mutta mihinkään oikeaan faktaan tuo väite ei perustu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sähköauton range on vaikka 300 km niin noin pitkälle voit aina ajaa kotona ladatulla sähköllä ja vasta sen jälkeen pitää pidemmällä matkalla käyttää julksia latureita.
Tavallisen ihmisen matkoista siis lähes kaikki sujuvat kotilatauksella ja julksiia tarvitaan muutaman kerran vuodessa.
Ennenkuin lähdet sille 300km matkalle sinun on odoteltava akun täyttymistä. Tämä on yksi syy miksi sähköauto ei sovi minulle. En odottele, kun on pakko lähteä keikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenkuin lähdet sille 300km matkalle sinun on odotelta
Myönnän, että sähköauto sopii hyvin sairaseläkekäiselle tesla-sebolle, jolla on aikaa ja ei ole tarvetta lähteä minnekään, eikä varsinkaan kauas.
On totta, että sankaritekoja ympäri maata tekevä keikkatyöläinen, kuten joku Batman tai Teräsmies, tarvitsee auton joka on 24/7 täydessä valmiudessa, ja aina sähköauto ei sitä ole.
Mutta tavalliselle ihmiselle pääsääntöisesti riittää se, että auto latautuu yöllä sillä aikaa kun se ihminen nukkuu.
"Myönnän, että sähköauto sopii hyvin sairaseläkekäiselle tesla-sebolle, jolla on aikaa ja ei ole tarvetta lähteä minnekään, eikä varsinkaan kauas."
Toisinsanoen sähköauto sopii hemmolle, joka ei autoa tarvitse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette saa minua ostamaan autoa millään keinolla. Auto on maailman huonoin sijoitus. Ei tuota mitään. 30% hinnasta pois kun ajat autoliikkeestä ulos ja hirveät juoksevat kulut, puhumattakaan että se ajaminen maksaa vielä lisää.
Ei se mikään sijoitus olekaan, paitsi mukavuuteen korkeintaan. Käyttöesine.
Se rahamäärä mikä säästyy ilman autoa on huomattavasti mukavampaa.
Vuosittain melkoinen potti rahaa katoa autoon ihan huomaamatta ja sitten vielä terveysvaikutukset kun arkiliikkuminen katoaa.
Vierailija kirjoitti:
"Myönnän, että sähköauto sopii hyvin sairaseläkekäiselle tesla-sebolle, jolla on aikaa ja ei ole tarvetta lähteä minnekään, eikä varsinkaan kauas."
Toisinsanoen sähköauto sopii hemmolle, joka ei autoa tarvitse?
Näin. Mutta tarkennan: sähköauto sopii sellaiselle joka ei autoa tarvitse ja jolla on paljon rahaa tuhlattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lataan 98%:sti kotona halpaa sähköä, sillä on mitättömän pieni vaikutus jos niiden 2%:n osalta eli jollain pidemmällä reissulla lataan hintaan 0,30-0,50/kwh. Toki tällaisen ymmärtäminen vaatisi hiukan matemaattista osaamista.
Ja minua ei haittaa vaikka maksan sähköstä 20-35 senttiä/kWh, koska maksettu väliraha sähköautoon ei ollut normaalia enempää. Toisin sanoen ei ole ylimääräisiä pääomakuluja kuoletettavana. Tilanne oli neljä vuotta sitten aivan erilainen. Nyt pettyneet sähköauton kokeilijat ovat pistäneet vähän käytettyjä ajokkeja vaihtoon ja niitä saa alhaisella hinnalla. Mutta parempi tietysti miettiä tuleeko sähköauton kanssa toimeen ennen kuin hankkii. Sitten jos haluaa pelata kiinalaista rulettia, voi hankkia halvan MG:n tms. Näistä ei taida kovin paljoa olla pidemmän ajan kokemuksia Pohjoismaissa.
Meidän perheessä ei ikinä koskaan siirrytä sähköautoiluun. Maksakoon bensa tai diesel mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon. Meille kotiin ei ole mahdollista asentaa latauspistettä, joten pitäisi ladata jossain julkisilla pisteillä, eikä minulla ole aikaa sellaiseen. Kotoamme on matkaa lähimmälle latauspisteelle n. 10 km.
Silloin kun minulla ei ollut latausmahdollisuutta, auto latautui kaupan pikalatauspisteessä viikonlopun ostosten yhteydessä perjantaisin. Sinäkö et tee koskaan isompia ostoksia, jolloin auto latautuisi kuin itsestään vaan mieluummin sitten erikseen käyt vielä tankkaamassa?
Meillä menee bensaan noin satanen kuukaudessa. Miksi tekisimme elämästämme hankalampaa ostamalla sähköauton? En usko, että sillä säästäisimme yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon. Meille kotiin ei ole mahdollista asentaa latauspistettä, joten pitäisi ladata jossain julkisilla pisteillä, eikä minulla ole aikaa sellaiseen. Kotoamme on matkaa lähimmälle latauspisteelle n. 10 km.
Silloin kun minulla ei ollut latausmahdollisuutta, auto latautui kaupan pikalatauspisteessä viikonlopun ostosten yhteydessä perjantaisin. Sinäkö et tee koskaan isompia ostoksia, jolloin auto latautuisi kuin itsestään vaan mieluummin sitten erikseen käyt vielä tankkaamassa?
Meillä menee bensaan noin satanen kuukaudessa. Miksi tekisimme elämästämme hankalampaa ostamalla sähköauton? En usko, että sillä säästäisimme yhtään.
Noin vähäisillä ajoilla kannattaa ennakkoluulottomasti miettiä auton omistamisen järkevyyttä ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
"Ottaen edelleen huomioon että se sähköauto menee paaliin n. 10 vuotiaana."
Millä ihmeellä esson baarin kristallipallolla te nämä kymmenen vuoden käyttöiät oikein ennustatte? Onhan se tietytsi kiva kun keksii itse omat faktansa niin sitten niitä on kiva toistella. Mutta mihinkään oikeaan faktaan tuo väite ei perustu.
Siinä vaiheessa se akku tosiaan täytyy vaihtaa, kun sillä ei pääse enää kuin sellaisia 20 km matkoja. Ei sellainen auto ole minkään arvoinen. Sillä ei ole edes käyttöarvoa.