Artikkeli: Ravitsemusterapeutin mukaan terveellinen ruoka ei ole kallista, kaalilaatikko on halpaa ja porkkanan voi rouskuttaa sellaisenaan
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010258645.html
Jutun mukaan kaalisalaattia voi laittaa alkuviikosta marinoitumaan jääkaappiin ja on moneksi päivää terveellinen ja halpa salaatti.
Tai linsseistä tehdä halpa ja hyvä ruoka.
Onko tossa perää? Voiko terveellistä ruokaa syödä halvalla?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Minä syön enimmäkseen juureksia, vihanneksia ja juustoa (fetaa tai hallumia) ympäri vuoden. Talvella osittain pakkasesta ja kesällä tuoreena.
En sanoisi kovin kalliiksi.
En nyt lukenut maksumuurin takana olevaa juttua, mutta veikkaan että rasvaisen juuston (feta tai halloumi) säännöllisesti ei olisi hänestä ollenkaan terveellistä. Jos kerran lasagnekin on hervoton herkku, josta pitäisi tajuta että sitä syödään vain todella harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi pitäisi hahmotella, mitä tarkoitetaan terveellisellä ruualla. Länsimaissa suurin ravitsemukseen liittyvä ongelma on liika energian saanti ja siitä johtuva ylipaino. Siten on ilman muuta terveellistä ostaa ylipäänsä vähemmän ruokaa ja varsinkin vähemmän energiatiheää ruokaa. Samalla säästää rahaa.
Jos syö vaikka enemmän niitä kaaleja ja porkkanoita ja vähemmän energiatiheämpiä ruokia, kuten rasvaisia lihoja ja juustoja, niin kyllähän se on sekä terveellistä että halpaa. Yleensäkin esimerkiksi juurekset, palkokasvit, ja vähärasvaiset maitotuotteet ovat halpoja ja hyväksi terveydelle.
Kuinka moni oikeasti syö rasvaista lihaa nykyään? Eihän sellaista edes myydä enää.
Pointti hänellä oli siinä jutussa, että itse tehtyä kotiruokaa pidetään automaattisesti terveellisempänä kuin eineksiä tai valmisruokaa ja sitten se voi olla jotain spaghetti carbonaraa tai rasvaista lasagnea, joka on hänen mielestään soveltuvaa vaan juhlaruoaksi. Eli viikonloppuna tms. ei arkena.
Perusruokaa on myös peruna, jauheliha tms. muu liha, voi, jauhopuurot (esim. ruismarjapuuro), rytmit, sipulit ja muut siihen kylkeen ja toki ne juurekset myös.
Siis ne perusraaka-aineet, joista ruokaa tehdään. Ei se tarkoita minun mielestä pelkkää kasvisruokaa.
Terveellisen ruuasta tekee se, että tietää mitä syö. Kaupan puolivalmisteista on vaikea sanoa, mitä arominvahventeita taikka säilyvyyttä parantavia aineita niissä on. Toisaalta ruuan laittaminen on ihan mukavaa tekemistä. Se on taito, joka jokaisen vanhemman olisi hyvä osata ja opettaa edelleen omille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti kalleinta on se leivän ja päällisten mupeltaminen. Laskekaa kilohinta sille ja hämmästytte. Leipä ja leikkeleet pois kokonaan ruokavaliosta ja voi syödä terveellisesti, hyvin ja edullisesti.
No jaa, juusto maksaa jotain 5-10 euroa kilo, leikkeleet noin 10 euroa kilo. Ei ole pakko ostaa mitään kalliita brändimerkkejä. Leipä maksaa 3-4 euroa kilolta, mutta sitä on toki helppo leipoa myös kotona.
Ruisleivän leipomista en mitenkään sanoisi helpoksi. Pelkästään ne taikinanjämien peseminen käsistä ja astioista on todella vaikeaa. Toimivasta hyvästä juuresta puhumattakaan.
Ruisleivän leipominen vaatii taitoa, jota kaikilla ei enää ole. Vaikeaa se ei ole, kun tietää mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi pitäisi hahmotella, mitä tarkoitetaan terveellisellä ruualla. Länsimaissa suurin ravitsemukseen liittyvä ongelma on liika energian saanti ja siitä johtuva ylipaino. Siten on ilman muuta terveellistä ostaa ylipäänsä vähemmän ruokaa ja varsinkin vähemmän energiatiheää ruokaa. Samalla säästää rahaa.
Jos syö vaikka enemmän niitä kaaleja ja porkkanoita ja vähemmän energiatiheämpiä ruokia, kuten rasvaisia lihoja ja juustoja, niin kyllähän se on sekä terveellistä että halpaa. Yleensäkin esimerkiksi juurekset, palkokasvit, ja vähärasvaiset maitotuotteet ovat halpoja ja hyväksi terveydelle.
Kuinka moni oikeasti syö rasvaista lihaa nykyään? Eihän sellaista edes myydä enää.
Todella surkeaa, että lihat on nykyään niin vähärasvaisia.
Vierailija kirjoitti:
Siellä Saaren K-kaupassa oli kyltti kaupan ulkopuolella että fileointi on maksutonta, en itse maksanut fileoinnista itse mitään ja ostin lohen hintaan 7,99 euron kilohintaan.
Ja missä mä olen väittänyt että tää tarjous on muuallakin!!! Kerroin vain esimerkkejä itse osaamistani terveellisestä ruoasta joka on ollut edullista! Tarjouksissa se edullisuuden salaisuus! Nyt sisälukutaitoa, haloo!!!
Mutta kerroit, että fileoitu lohi olisi 7,99 kilo. Ei ollut, vaan kokonainen. Siitä kokonaisesta poistetaan kaikki roippeet, fileille jää paljon enemmän kilohintaa. Toki perkeet voi hyödyntää vaikka liemessä, mutta sekään ei tarkoita, että fileoitu lohi olisi 7,99/kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön enimmäkseen juureksia, vihanneksia ja juustoa (fetaa tai hallumia) ympäri vuoden. Talvella osittain pakkasesta ja kesällä tuoreena.
En nyt lukenut maksumuurin takana olevaa juttua, mutta veikkaan että rasvaisen juuston (feta tai halloumi) säännöllisesti ei olisi hänestä ollenkaan terveellistä. Jos kerran lasagnekin on hervoton herkku, josta pitäisi tajuta että sitä syödään vain todella harvoin.
Juustoja saa myös vähärasvaisina (5% rasvaa). Niidenkin makuun tottuu, ihan samalla lailla kun ihmiset ovat itsensä toteuttaneet rasvaiseen tai paljon suolaa tai sokeria sisältävään ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai se terveellistä on mut ainakin oma kroppa huutaa välillä lihaa.
Terveellinen ruokavalio voi sisältää myös punaista lihaa kunhan et valitse lihaa rasvaisemmasta päästä etkä syö lihaa suosituksia enempää. Ei kannata arvuutella kaupassa hyllyillä olevan tavaran terveellisyyttä vaan kannatta tutustua netissä terveelliseen ruokavalioon ennen kauppareissua ja huomaat, että terveelliset ruuat ovat aika lailla samoja ruokia kuin olet ennenkin syönyt ja mistä pidät, muutama raaka-aine vain vaihtuu epäterveellisestä terveelliseen ja lautaselle ilmestyy jotain värikästä mitä siellä ei kenties ole ennen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustoja saa myös vähärasvaisina (5% rasvaa). Niidenkin makuun tottuu, ihan samalla lailla kun ihmiset ovat itsensä toteuttaneet rasvaiseen tai paljon suolaa tai sokeria sisältävään ruokaan.
Ei ne mitään juustoja enää ole, jos rasvat on poistettu. Ja miksi ihmeessä pitäisi tottua huonoon ravintoon, kun hyvääkin on tarjolla?
Onhan tässä ollut valinnavaraa viimeiset n. 50-40- vuotta. Nyt sitten siirrytään siihen perinteiseen lanttu- ja naurislinjaan mikä ollut satoja vuosia. Lihaa/kalaa juhlapyhinä ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Perusruokaa on myös peruna, jauheliha tms. muu liha, voi, jauhopuurot (esim. ruismarjapuuro), rytmit, sipulit ja muut siihen kylkeen ja toki ne juurekset myös.
Siis ne perusraaka-aineet, joista ruokaa tehdään. Ei se tarkoita minun mielestä pelkkää kasvisruokaa.
Terveellisen ruuasta tekee se, että tietää mitä syö. Kaupan puolivalmisteista on vaikea sanoa, mitä arominvahventeita taikka säilyvyyttä parantavia aineita niissä on. Toisaalta ruuan laittaminen on ihan mukavaa tekemistä. Se on taito, joka jokaisen vanhemman olisi hyvä osata ja opettaa edelleen omille lapsille.
Tuoteselosteista näkee, mitä kaupan puolivalmisteet tai valmisruoat sisältävät. Nykyään saa myös terveellisiä valmisruokia, joissa ei ole lisäaineita (tai liikaa suolaa ja tyydyttynyttä rasvaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään juustoja enää ole, jos rasvat on poistettu. Ja miksi ihmeessä pitäisi tottua
No esimerkiksi itse totuttelin vähän tyydyttynyttä rasvaa sisältävään ruokavalioon kun kolesteroliarvot huitelivat pilvissä. Kasvispainotteisella ja tyydyttyneen rasvan minimoivalla ruokavaliolla arvot ovat pysyneet hyvinä.
Kikherneet, linssit jne. Edullista, voi idättää, herneet
Vaivaa pitää nähdä, mutta edullista se on
Nyt pari vuotta ollut ketolla, olo loistava eikä tule pitkin päivää nälkä, sekä tulee itsellä paljon halvemmaksi kuin "normaali" syöminen. Eli halvallakin voi syödä terveellisesti.
Mitä terveellisemmin ja paremmin syön, sen enemmän säästän aina kauppalaskuissa. Ja on silti tullut ostettua välillä avokadoa, pähkinöitä, siemeniä jne. Kun ruokavalio koostuu pääosin kasvisruuasta, lihaa vain harvemmin ja mahdollisimman paljon itse tekemällä (esim. sämpylät) ja marjat sekä sienet itse keräämällä, säästän paljon ja ja syön puhtaammin. Joka aamu lähes kaurapuuroa ja marjoja... Ihan p*skapuhetta että terveellinen ruoka tulisi kalliiksi, sillä juurekset eivät maksa paljon sekä esim. linssikeitot jne. Mehut, sokerijugurtit, karkit ja limut ym. turha maksaa. Joo, kyllä se maustamaton rahkakin jotain maksaa mutta pitää paremmin nälkää ja on terveellisempää.
Paksujen ihmisten tekosyitä että köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti, suurimmalla osalla näistä kyllä se raha riittää herkkuihin, tupakkaan jne ties mihin muuhun aina. Paksut ihmiset on hyviä keksimään tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen lihava. Kesti 2 vuotta tottua terveelliseen ruokaan. Nyt liikakilot ovat pysyneet poissa jo 10 vuotta ja makuaistini on muuttuneet pysyvästi. Kaikki roskaruoka maistuu liian rasvaiselle ja suolaiselle. Mehut ja limsat maistuu liian makealle. Nykyään lempiruokaani on erilaiset salaatit ja hedelmät ja marjat.
On mahdollista muuttaa makumieltymyksiä mutta siihen menee aikaa että makumieltymykset muuttuvat pysyvästi
Kiitos tästä! Kiinnostaa tietää kuinka onnistuit? Olitkokaksi vuotta täysin syömättä roskaruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo juttu triggeröi mua ja syömishäiriötaipumuksiani aivan nollasta sataan. Jo nyt on p*rkele, kun jokin tavallinen pastavuokakin pitäisi korottaa joskus ja jouluna syötäväksi erikoisherkuksi, eihän sellaista nyt arkena sentään!
Joo ja näitä syömis- ja lihavuusartikkeleita on lähes joka päivä. Alkaa kyllästyttämään, enkä edes jaksa lukea noita kunnolla enää. Mitään uutta ne ei tarjoa, vaan tulee vaan tosi huono fiilis. Jokainen yrittää keksiä pyörän uudelleen, mutta kukaan ei tunnu miettivän juurisyitä.
Vierailija kirjoitti:
Pointti hänellä oli siinä jutussa, että itse tehtyä kotiruokaa pidetään automaattisesti terveellisempänä kuin eineksiä tai valmisruokaa ja sitten se voi olla jotain spaghetti carbonaraa tai rasvaista lasagnea, joka on hänen mielestään soveltuvaa vaan juhlaruoaksi. Eli viikonloppuna tms. ei arkena.
Jep, asiallinen ja hyvä juttu mielestäni. Jos valitsee ei einekset oikein, eines voi olla terveellisempää kuin itsetehty kotiruoka. Lisäksi se, että kasviksia pitäisi syödä enemmän ja monipuolisemmin kuin salaatinlehti ja pari kurkkusiivua annoksen reunalla. Jos kotiruokana on pasta carbonara, niin ne herneet siinä eivät riitä siihen, että voi sanoa syövänsä myös tarpeeksi kasviksia joka aterialla.
Länsimaisen italialais-ranskalaisenperäiseen keittiöön kuuluu raaka-aineiden arvostus ja niiden OMAN MAUN korostaminen ruoanlaitossa. Yrteillä ja mausteilla ei luoda makuja vaan korostetaan.