Keski-ikäisten (+45) naisten voimakkaasti lisääntynyt kiinnostus avoimia suhteita kohtaan. Mikä on muutoksen taustalla?
Olen 47-vuotias nainen ja meillä on 8 hengen erittäin tiivis ystäväporukka, jonka kanssa ollaan tunnettu alakouluikäisistä asti. Olemme kaikki yhtä lukuunottamatta naimisissa erittäin pitkäaikaisten (yli 20 vuotta) puolisoiden kanssa. Viimeisten parin vuoden aikana keskustelut ovat hyvinkin usein menneet avoimiin suhteisiin tai jonkinlaisiin vastaaviin järjestelyihin ja olemme yhdessä huomanneet, että suurin osa meistä olisi jatkossa kiinnostunut toteuttamaan kokeiluita tällä sektorilla. Esim. tuo joitakin viikkoja sitten Hesarissa ollut artikkeli berliiniläisestä klubista on herättänyt hyvin paljon kiinnostusta meissä ja muutamat jo suunnittelevat reissua.
Koska tiedän ettemme ole ainoita ja tämä asia tuntuu herättävän paljon kiinnostusta nykyisin ikäistemme keskuudessa olisi kiva kuulla mielipiteitä tämän muutoksen taustalla. Onko kyse vain siitä, että asioista uskalletaan nykyisin keskustella avoimemmin vai onko naisten kiinnostus oikeasti lisääntynyt?
Kiitos asiallisista kommenteista, asiattomat voi jättää laittamatta.
Kommentit (841)
Vierailija kirjoitti:
Marginaalinen ilmiö, jos on edes todellinen. Tai joo, kyllä Suomeen varmaan mahtuu tusina naista jotka ovat moisesta kiinnostuneet.
Mutta miksi muilla siitä pitäisi olla jokin mielipide? Tehkööt mitä haluavat. Mutta on silkka valhe väittää, että ilmiö olisi mitenkään yleinen tai edes yleistynyt.
Mutta tästä ei nyt saa klikkiotsikkoa, se menisi "Enemmistö naisista yhä toivoo yhtä, uskollista kumppania".
Ei ihan marginaalinen, mutta melko poikkeuksellinen ilmiö joka tapauksessa. Ensin itsekin ajattelin, että eihän tämä ole todellista, mutta sitten sain kuulla että naispuoleinen, keski-ikäinen työkaverini harrastelee tuollaista. Ilmeisesti oma ukko ei riitä tai ei kiinnosta.
Suosittelen naisille lesbosuhteita. Ne laittaa pöksyt märiksi.
Tää kommentointi ketju on täysi halveksuvaa ja vähättelevää kommentointia avoimia suhteita kohtaan. Mikä siinä toisten yksityiselämän ratkaisussa triggeroi noin paljon? Elä sinä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaa elämäänsä kuten itse haluaa. Jokaisella on oikeus sopia parisuhteen säännöistä kumppanin kanssa. Jos molemmat ovat tyytyväisiä parisuhteessa niin sittenhän kaikki on hyvin.
Avoin suhde pelasti minun avioliiton ja molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Moralistit painukoon muualle haukkumaan ja vähättelemään
Käsityksesi rakkaudesta on vähintään outo. Et taida tietää mitä se oikeasti on.
Ja kun ajattelet eri tavoin kun minä, olet väärässä, koska minäminäminä olen aina oikeassa. Nih
Vierailija kirjoitti:
Tää kommentointi ketju on täysi halveksuvaa ja vähättelevää kommentointia avoimia suhteita kohtaan. Mikä siinä toisten yksityiselämän ratkaisussa triggeroi noin paljon? Elä sinä omaa elämääsi ja anna muiden elää omaa elämäänsä kuten itse haluaa. Jokaisella on oikeus sopia parisuhteen säännöistä kumppanin kanssa. Jos molemmat ovat tyytyväisiä parisuhteessa niin sittenhän kaikki on hyvin.
Avoin suhde pelasti minun avioliiton ja molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Moralistit painukoon muualle haukkumaan ja vähättelemään
Mitä sitten vaikka joku arvostelee? Se että triggeroidut avoimiin suhteisiin kohdistuvasta arvostelusta kertoo sinun ahdasmielisyydestä ja siitä että syvällä sisimmässässi tiedät että kaikki ei ole kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Marginaalinen ilmiö, jos on edes todellinen. Tai joo, kyllä Suomeen varmaan mahtuu tusina naista jotka ovat moisesta kiinnostuneet.
Mutta miksi muilla siitä pitäisi olla jokin mielipide? Tehkööt mitä haluavat. Mutta on silkka valhe väittää, että ilmiö olisi mitenkään yleinen tai edes yleistynyt.
Mutta tästä ei nyt saa klikkiotsikkoa, se menisi "Enemmistö naisista yhä toivoo yhtä, uskollista kumppania".
No, kun on ollut bileissä, joissa on yli 300 osallistujaa ja 85% menee kategoriaan keski-ikäinen ja puolet on naisia, niin ilmiön uskoo todelliseksi ja tusinan sijaan jokin toinen lukuu kuvaa todellisuutta paremmin. Kuvia ei voi nyt esittää todisteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän moni näistä avoimista suhteista on avoin vain naiselle? Nainen saa seksiä mutta mies pakotetaan varmaan siveysvyöhön ja orjan rooliin.
Ehdotan että tutustut seksipositiiviseen yhteisöön.
Saat paremman käsityksen keskustelemalla siitä millaiset kuviot ja järjestelyt ovat.Seksipositiivinen yhteisö? Mitä tämä tarkoittaa? Onko olemassa joku organisaatio? Joku yhteisö, mistä suuret massat ei tiedä. Joku porukka, joka harrastaa seksiä, koska pitävät siitä, toisin kun valtavirta?
Toivon, että sinä avaisit tätä asiaa, kun kerran nostit sen esille. Missä nämä keskustelut käydään ja mistä tuon yhteisön edes löytää ja paljonko heitä on?
Aika yleisessä tiedossa
Siveysvyöhön lukittuja orjia ei XU:ssa ole vaan kinky-yhteisöissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän moni näistä avoimista suhteista on avoin vain naiselle? Nainen saa seksiä mutta mies pakotetaan varmaan siveysvyöhön ja orjan rooliin.
Niin, no entäs jos miestä ei seksi vähempää voisi kiinnostaa (ainakaan oman vaimon kanssa)?
Sanoisin, että ainakin 10% keski-ikäisistä parisuhteessa olevista miehistä on melko tai täysin haluttomia, tuo saattaa olla rajusti alakanttiinkin.
Niin moni keski-ikäinen mies tuhlaa vähenevän energiansa ja / tai aikansa johonkin muuhun, tai suhde on niin huono, että seksi ei maistu (ehkä kummallekaan), on riippuvuuksia, esim. jatkuvaa kaljanjuontia, joka vie mieskunnon, tupakointia, tai sitten riippuvuus netin aikuisviihteeseen (joka muuten on jatkuvasti laajeneva ilmiö).
Vierailija kirjoitti:
En ehdi lukea ketjua, mutta tässä on minun kokemukseni ja arveluni saman ikäisenä naisena. Tuollainen kiinnostaa niitä, joilla ei ole ollut tarpeeksi hyvää seksiä elämässään. Tuntuu että on jäänyt paitsi. Minulla oli sama olo ja erittäin innostuneena lähdin kokeilemaan. Muutamia vuosia kokeilin ja huomasin että ainakin itselleni paras on yksi oikein hyvä rakastaja. Ja sitten huomasin että edes hänen kanssaan ei koko ajan jaksaisi. Minä luulen että nämä suhteiden avaajat ovat vaan vanhanaikaisesti sanottuna puutteessa, seksin ja seikkailun. Sitten kun sen puutteen saa tyydytettyä, niin kiinnostus ehkä taas vähenee. Ei se sen kummempaa ole kuin se että suhteen alun huuma on sitä ihanaa aikaa.
Kiitos nauruista. Enpä, ihan oikeasti, muista pitkään aikaan lukeneeni hauskempaa kommenttia. Tuossa on jo kirjoitettu satiiria kieli keskellä suuta. Tämä piristi 😁
Vierailija kirjoitti:
"Jos ihminen ei olisi yksiavioinen eläin, tätä keskustelua ei syntyisi, koska jos moniavioisuutta pidettäisiin normaalina, ihmiset eivät keskustelisi siitä. Se olisi tylsää. Ihmiset keskustelevat poikkeuksista tavallista enemmän."
Yhäkin, jos ihminen olisi yksiavioinen eläin, ei olisi olemassa mitään moniavioisuutta, josta keskustella.
Näen, että et ymmärrä pointtiani tai et osaa käyttää logiikkaa. Logiikka on, että ihmiset keskustelevat pääasiassa epätavallisista asioista tavanomaisten sijaan.
Mutta joka tapauksessa minulle sekä pettäminen että avoin suhde ovat asioita ihmisille, jotka eivät pysty hallitsemaan itseään tai työskentelemään nykyisen suhteensa parissa.
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa hieman yli 50 v naisena, että seksikokeilut tuntemattomien kanssa eivät ole päällimmäisenä mielessäni, hyvä että jaksan vielä jonkin verran aiheesta kiinnostua edes oman puolisoni kanssa. Haen kokemuksia tässä iässä varsin erilaisista asioista jo.
Samasta syystä minä 5-kymppisen naisen puolisona haen kokemuksia muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siksi koska avoin suhde on pohjimmiltaan turvattomalle ihmiselle kulissi. Sitä käytetään tuossa tapauksessa oman turvattomuuden peittämiseen. Ei uskalleta olla aidosti ja rehellisesti oma itsensä. Ja kuinka uskaltaisi kun ei aiemminkaan ole uskaltanut."
Omaa arvo- ja ajatusmaailmaa pönkittävää kehäpäätelmää. Ihan yhtä loogisesti voi sanoa vaikka: monogaaminen suhde uskollisuuden vaatimuksineen on turvattomalle ihmiselle ainoa hyväksyttävissä oleva suhdemuoto, koske hylkäämisen uhka halutaan minimoida. Jopa kivityksen uhalla.
Missä on puhuttu kivityksen uhasta? Sulle on ilmeisen vaikea hyväksyä sitä että perusturvallisuus ihmisille sukupolvesta toiseen syntyy tasapainoisissa rakastavissa ydinperheissä. Katso tutkimuksia ja tilastoja. Useita sellaisia eri vuosilta ja eri maissa tehtyjä.
Ihan hyvin se loppulause oli muotoiltu normaaliälyiselle ihmiselle ymmärrettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten vaikka joku arvostelee? Se että triggeroidut avoimiin suhteisiin kohdistuvasta arvostelusta kertoo sinun ahdasmielisyydestä ja siitä että syvällä sisimmässässi tiedät että kaikki ei ole kunnossa.
😂😂😂kiitos päivän nauruista! Sun totuus ei ole minun totuus. En ala jankuttaa asiasta, kun et pysty ymmärtämään yksinkertaista asiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂kiitos päivän nauruis
Osui ja upposi.
Ravistan nyt hihastani sillä kokemuksella, joka syntynyt n. 45 vuoden "seksiuralla", pitkässä parisuhteessa, suhteellisen vapaamielisten läheisten ystävien kertomana, muutaman vuoden swinger-elämässä mukana olleena, lukemattomia lehtijuttuja ja keskusteluketjuja aiheesta lukeneena keski-ikäisiä naisia koskien:
Ei-monogaaminen seksi jossain muodossa avoimin kortein: Naisia kiinnostaa muutamaa prosenttia ajatuksen tasolla ja muutamaa promillea tekojen tasolla. Voidaan sanoa: on marginaalia ainakin tekojen tasolla.
Seksi ei kiinnosta, ainakaan nykykumppanin kanssa ja koska monogamia on ainoa oikea tapa elää, niin ei siis kiinnosta: 25-40%. Ne naiset, joita kyllä kiinnostaisi, jos oma puoliso vaan sitä, tätä tai tota, lasketaan myös tähän kohtaan. Voidaan sanoa: on valtavirtaa
Seksi kiinnostaa nykykumppanin kanssa eikä tarvetta muuhun ole: Noin puolet naisista. Voidaan sanoa: on valtavirtaa
Vierailija kirjoitti:
En saa kotona seksiä, en hellyyttä, en kosketuksia. Kestänyt vuosia. Aviopuoliso on muuten hyvä ja pitkä kymmenien vuosien suhde takana.
Kyllä tää syö naista ja olen valmis kokeilemaan vaikka avointa suhdetta. Nykyinen tilanne ei ole kestävä.N51
PKS?
"Siksi koska avoin suhde on pohjimmiltaan turvattomalle ihmiselle kulissi. Sitä käytetään tuossa tapauksessa oman turvattomuuden peittämiseen. Ei uskalleta olla aidosti ja rehellisesti oma itsensä. Ja kuinka uskaltaisi kun ei aiemminkaan ole uskaltanut."
Olen turvaton, haavoittuva ja tämän kieltääkseni hakeudun suhteeseen, jossa avoimesti altistutaan mahdollisuudelle tulla vertailluksi muihin ja siihen, että kumppanin mielenkiinto kohdistuu muihin myös. No, uskoo ken haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa kotona seksiä, en hellyyttä, en kosketuksia. Kestänyt vuosia. Aviopuoliso on muuten hyvä ja pitkä kymmenien vuosien suhde takana.
Kyllä tää syö naista ja olen valmis kokeilemaan vaikka avointa suhdetta. Nykyinen tilanne ei ole kestävä.N51
Sinunlaisten naisten tilanteessa suurin osa ottaa todennäköisesti eron, jos katsomme avioerotilastoja ja siten heistä tulee sinkkuja ja sen jälkeen he eivät voi olla avoimessa suhteessa, koska he ovat sinkkuja.
En tiedä pitäisikö sinun puolesta olla iloinen vai surullinen, kun avioliittosi on muuttunut kämppäkaverisuhteeksi. Monelle se ei riitä, vaikka se kämppäkaveri olisi mikä mainioin kämppäkaveri, sinulle se näyttää riittävän ja hyvä niin.
Kyse on paljon enemmästä kuin vain kämppäkaveruudesta ja lusikoiden jakamisesta. Kyse on perheestä, sukuyhteisöistä ja pitkästä yhteisestä historiasta. Emme nuku puolisoni kanssa samassa huoneessa ja saamme luvalla käydä muualla. Lapsemme ovat jo aikuisia ja viihdymme hyvin yhdessä. Jossain vaiheessa meillä on toivottavasti lastenlapsia ja silloinkin on kiva pitää perhe kasassa. Seksi ja läheisyys on kuollut, mutta seksiä saa helposti vuokratyttöystäviltä ja yökerhostakin on tarttunut puolet ikääni nuorempia daameja mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin! (sarc) ilman siveysvyötä minäkin tavis keski-ikäinen mies panisin nuoria hottiksia illat pitkätysten😁. Se osa on oikein kyllä, että tavis keski-ikäinen nainen saa seksiä ja huomiota kertaluokkaa nuoremmilta hottismiehiltä. Saati keski-ikäinen hottisnainen, se vasta on kysyttyä tavaraa. Tiedän nämä viimeksi mainitut asiat kokemuksesta ja omin silmin nähneenä.
Olen ns. keski-ikäinen hottis nainen ja saan tosiaan aika paljon miehiltä ehdotuksia. Se mikä tässä asiassa unohtuu on se, että saan myös sitä ehdottelua omalta mieheltäni. Minun ei tarvitse hakea seksiä vierailta miehiltä. Saan ihan mitä tahansa seksiä mitä vaan haluan häneltä.
En tarvitse sitä ulkopuolista edes pönkittääkseen itsetuntoani, koska jokainen varmaan ymmärtää, että nainen joka kirjoittaa tämän tyyppisen tekstin ei tarvitse pönkittää enää itsetuntoaan harrastamalla seksiä vieraiden miesten kanssa.
Aika yleisessä tiedossa on olemassa sivusto ja sen ympärillä oleva yhteisö XU. Googeloit siittä. Porukka, jota yhdistää kiinnostus seksuaalisuuteen, jossa monogaaminen parisuhde ei määritä tekoja ja haluja ja joka ei rajaa haluja ja seksiä mahdolliseksi vain tuon parisuhteen sisällä. Tämä voisi olla ehkä se yhdistävä tekijä yleistettynä. En ole nyt hetkeen katsonut, mutta vuoden sisällä katsoin uusia jäseniä, niin heitä tuli keskimäärin 25-30 päivässä. Suomessa organisoituja tapahtumia on joka viikko useita eri laajuisia. Voisi sanoa, että 50-100 osallistuja tapahtumia viikoittain ja 200-300 osallistujan tapahtumia 1-2 kuukaudessa ja useiden satojen - tuhannen 3-4 kertaa vuodessa.