Keski-ikäisten (+45) naisten voimakkaasti lisääntynyt kiinnostus avoimia suhteita kohtaan. Mikä on muutoksen taustalla?
Olen 47-vuotias nainen ja meillä on 8 hengen erittäin tiivis ystäväporukka, jonka kanssa ollaan tunnettu alakouluikäisistä asti. Olemme kaikki yhtä lukuunottamatta naimisissa erittäin pitkäaikaisten (yli 20 vuotta) puolisoiden kanssa. Viimeisten parin vuoden aikana keskustelut ovat hyvinkin usein menneet avoimiin suhteisiin tai jonkinlaisiin vastaaviin järjestelyihin ja olemme yhdessä huomanneet, että suurin osa meistä olisi jatkossa kiinnostunut toteuttamaan kokeiluita tällä sektorilla. Esim. tuo joitakin viikkoja sitten Hesarissa ollut artikkeli berliiniläisestä klubista on herättänyt hyvin paljon kiinnostusta meissä ja muutamat jo suunnittelevat reissua.
Koska tiedän ettemme ole ainoita ja tämä asia tuntuu herättävän paljon kiinnostusta nykyisin ikäistemme keskuudessa olisi kiva kuulla mielipiteitä tämän muutoksen taustalla. Onko kyse vain siitä, että asioista uskalletaan nykyisin keskustella avoimemmin vai onko naisten kiinnostus oikeasti lisääntynyt?
Kiitos asiallisista kommenteista, asiattomat voi jättää laittamatta.
Kommentit (841)
Vierailija kirjoitti:
45-naisella ei ole aikaa ravata kodin ulkopuolisen seksin perässä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän olen kiitollinen miehestäni, joka tuntee minut ja jonka minä tunnen läpikotaisin. Joku johon voi luottaa elämän karikoissa. Joku joka on hoivannut minua kun olen ollut sairas ja joku jota minä olen hoivannut.
Tuo Ap kuulostaa ihan mieheltä. Joo, onhan näitä vanhempia naisia, jotka harrastavat vapaita irtosuhteita tai onlyfansia tms, mutta eivät he siitä muiden naisten kanssa keskustele tai heidän mielipiteitään tai lupaa kysele.
Miehet jostain kumman syystä kuvittelevat, että naisilla on joku ylhäältäpäin johdettu kollektiivinen ja ankara laumaäly, joka sanelee naisille mitä saa tehdä ja mitä ei ja matrix on sanellut naisparoille että vapaat suhteet on kiellettyjä ja miehen tehtävä on vapauttaa nainen tuosta matrixista ainakin seksikäsityksien suhteen.
Jos jostain kumman syystä saisin jonkun "seksua
Uskon, että sinulla on näin, mutta yleistävät väitteesi ovat ihan sitä itseään 💩
Avoin suhde tai eettinen monisuhteisuus eivät tarkoita, että seksin perässä pitää jatkuvastu ravata tai että kyse olisi ylipäätään pelkästä seksistä. Se, että sinä ajattelet Onlyfansia ja seksityötä avointen suhteiden yhteydessä, kertoo vain sinusta itsestäsi.
On naurettavaa, että väität tietäväsi, mistä sinulle tuntemattomat naiset puhuvat keskenään. En minä puhu monisuhteestani tuttavien kesken kahvipöydässä, vaan niille ystäville, joihin todella luotan. Läheisimmän nuoruudenystäväni ensimmäinen kokemus avoimesta suhteesta on vuosituhannen taitteesta - puhuimme siitä silloin ja eri suhdemuodoista olemme puhuneet keskenämme siitä lähtien, tarkkaan laskien 26 vuoden ajan.
Kaikki eivät myöskään ole heteroita tai perheellisiä, saati 8-16 -palkkatyössä. Minä olen lapseton lesbo yrittäjä monisuhteessa, jossa asumme erillämme. Mainittu ystäväni on kolmen lapsen äiti, osa-aikainen opettaja, pienyrittäjä, ja pitkässä, avoimessa heterosuhteessa. Tunnen useita muitakin ikäisiämme, joiden rakkaussuhteet poikkeavat normaalin ydinperheen mallista, ja ystävissäni on myös selibaatin ja sinkkuuden valinneita.
Ylimielisyyden huippu on väittää, että kaikki monisuhteistaan puhujat täällä olisivat naista feikkaavia miehiä tai miesten pakottamina liikenteessä. Minun normista poikkeavassa rakkauselämässäni ei ole mukana yhtäkään heteroukkoa (ystävinä kyllä monia).
N45
Vierailija kirjoitti:
Me myös käymme seksiklubilla silloin tällöin en, mutta emme harrasta siellä seksiä muiden kanssa. Tykkäämme toki katsella toisten touhuja ja meitäkin saa katsella. Onko tämä vähemmän väärin tiukkapipojen mielestä?
Miksi vaikuttaa, että tällä hetkellä moni vastaaja sekoittaa kaksi asiaa yhteen? Sen, että moni kirjoittaa ettei tuo ap:n kuvaama hänestä nousussa oleva ilmiö ole todellinen ja perustelee sen ja sitten nämä, jotka kirjoittavat omia kokemuksiaan ja kuvittelevat muiden tuomitsevan heidän käytöksensä ja kyselee sitten muka näiltä heistä tiukkapipoisilta, että teenkö väärin vai en mielestänne.
Vastaus yksi. Ilmiö ei ole todellinen. Ei ole mitään suurta kiinnostusta seksilomiin, avoimiin suhteisiin tai parinvaihtoon 45+ vuotiaissa naisissa ja ap:n teksti on todennäköisesti miehen tai mielikuvituksen tuotosta. Suurinta osaa tuon ikäryhmän naisista kiinnostaa monogaamiset suhteet tai jopa seksittömyys. Seksilomat, seksimessut ja parinvaihto naimisissa tai parisuhteessa olevien 45+ naisten kohdalla on marginaalinen ilmiö. Jos Suomessa on 1500 tuon ikäistä naista, jotka käy vuosittain jossain tuon tyyppisessä toiminnassa se on yli 5 miljoonan ihmisen kansassa marginaalinen ilmiö.
Vastaus kaksi. Se mitä teet ei ole oletettavasti laitonta, koska oletan sinulla olevan siihen lupaa ja siksi lähtökohtaisti et tee mitään väärin. Se etten minä tai muut samantyyppisesti ajattelevat eivät harrasta tuota, eivätkä pidä siitä, ei tee siitä lähtökohtaisesti väärää. Se on vain mielipide asiasta ja moni saattaa sitten lisätä vielä tarkentamiseen asiaa tunteita vastaukseen. Kuten vaikka ällöttävyyttä, vaivautuneisuutta tms. Älä siis sotke tunnereaktioita ja jonkun asian oikeana tai vääränä olemista toisiinsa.
Henkilökohtaisen mielipiteen kirjoittaminen ei tee teoistasi väärää, vaan lähinnä muutaman kirjoittajan ajatusten ilmaisemisen ääneen. Eikä se ole henkilökohtaista sinua kohtaan, vaan mielipide asiaan, eikä sinun tarvitse loukkaantua siitä. Aivan kuten vaikka jäätelön valmistajan ei kuuluu loukkaantua siitä, että joku kertoo ettei hän syö jäätelöä, koska ei pidä jäätelön mausta.
Sinä et tuossa ikäryhmässä saa muutettua heidän mielipidettään. He joko muuttavat sen itse tai todennäköisesti eivät, koska tuossa iässä aletaan jo tietämään mistä pidetään ja mistä ei, eikä muiden mielipiteet vaikuta enää suuremmin. Jos he eivät pidä touhuistasi, niin he eivät pidä, etkä sinä voi sille mitään. Voit ainoastaan oppimaan elämään sen asian tietoisuuden kanssa, että maailmassa on naisia ja miehiä, joista sinun toimintasi ei ole mieleistä ja he sanovat sen jopa ääneen. Henkilökohtaisesti sanoisin, että sinun kannattaa lopettaa kysyminen asiasta, koska suurin osa ei jaa tuota sinun myönteistä ajattelua tuosta asiasta ja vaikutat selvästi pahoittavasi mielesi, kun vastustavat mielipiteet tuodaan esille.
Lopun aikoina kaikenlainen irstaisuus lisääntyy. Moraalinen alamäki.
Sodoma ja Gomorra.
En saa kotona seksiä, en hellyyttä, en kosketuksia. Kestänyt vuosia. Aviopuoliso on muuten hyvä ja pitkä kymmenien vuosien suhde takana.
Kyllä tää syö naista ja olen valmis kokeilemaan vaikka avointa suhdetta. Nykyinen tilanne ei ole kestävä.
N51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ystäviä ja harrastuksia; se niistä tarpeista.
No, jos tuo riittää seksuaalisten tarpeiden tyydyttämiseen, niin asia on ihan OK. Ehkä jollakulla muulla ei välttämättä riitä.
Onhan se vähän koomista kehua omaa parisuhdetta vahvaksi vain sen takia, ettei siinä saa kaikkea sitä seksiä minkä haluaa, ja joutuu sen takia etsimään loput muualta.
Vierailija kirjoitti:
Selvä keksitty juttu. Oikeasti etenkin nuorten arvot ovat konservatiivisia, toivotaan uskollista ja hyvää kumppania. Tosiaan hippiajat ja vapaa rakkaus meni jo: hommasta hävisi hohto jo kasarilla, kun HIV tuli.
Eikä keski-ikäiset naiset ole joukolla mihinkään seksimessuille ryntäämässä, ihan naurettavaa. Tuossa iässä syödään hormonikorvaustabletteja ja silti limakalvot kuivuvat, ajatus vieraasta miehestä on pelkästään vastenmielinen. Mutta ei tästä totuudesta mitään klikkiotsikkoa saa.
Keski-ikäisiä naisia on erilaisia. Toisia kiinnostaa seksiä, toisia ei. Ja niistä seksistä kiinnostuneista osaa kiinnostaa myös seksimessut ja parinvaihto, kaikkia ei. On aivan varmasti totta, että se on hyvin pieni osa 45-vuotiaista naisista joka tällaisia juttuja haluaa harrastaa, mutta heitä kuitenkin on. Ja mikäs siinä, saa harrastaa jos siitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45-naisella ei ole aikaa ravata kodin ulkopuolisen seksin perässä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän olen kiitollinen miehestäni, joka tuntee minut ja jonka minä tunnen läpikotaisin. Joku johon voi luottaa elämän karikoissa. Joku joka on hoivannut minua kun olen ollut sairas ja joku jota minä olen hoivannut.
Tuo Ap kuulostaa ihan mieheltä. Joo, onhan näitä vanhempia naisia, jotka harrastavat vapaita irtosuhteita tai onlyfansia tms, mutta eivät he siitä muiden naisten kanssa keskustele tai heidän mielipiteitään tai lupaa kysele.
Miehet jostain kumman syystä kuvittelevat, että naisilla on joku ylhäältäpäin johdettu kollektiivinen ja ankara laumaäly, joka sanelee naisille mitä saa tehdä ja mitä ei ja matrix on sanellut naisparoille että vapaat suhteet on kiellettyjä ja miehen tehtävä on vapauttaa nainen tuosta matrixista ainakin seksikäsityksien suhteen.
Olet marginaalia. Vanhemmat 45+ onlyfansia harrastavat parisuhteessa elävät naiset ovat täysin marginaaliryhmä. En usko, että heitä on Suomessa edes 100. Jos naisia on yli 2.5 miljoonaa Suomessa, niin voit ymmärtää kuinka harvinaista se on. Eikä muutama julkkisnainen sitä tosiasiaa muuta.
Seksimessut ei ole Ruisrock jonne menee, joka vuosi 40 000 ihmistä.
Aloitus koska erittäin tarkasti rajattua ryhmää. Parisuhteessa elävää 45+ vuotiasta naista, joka aiemmin ja tähän asti on ollut monogaamisessa suhteessa ja joku nyt olisi alkanut muuttamaan jostain syystä ajatusmallejaan. Kyse ei ollut alle 30 vuotiasta. Ei monisuhteissa elävistä. Ei sinkuista, eikä aina avoimissa suhteissa olleista. Itse tulkitsin jopa lähinnä aloituksen koskevana lähinnä heterosuhteita.Kukaan ei kiellä, etteikö monisuhteissa elä vaikka millaista ihmistä, mutta kerran vielä. Aloitus oli rajattu koskemaan erittäin tarkasti rajattua ryhmää ja vieläkin väitän, että 45+ heterosuhteessa ja pitkässä avioliitossa olevien naisten ajatukset avoimista suhteista eivät ole kovinkaan suuresti muuttuneet, että voisimme puhua ilmiöstä ja, että nyt massoittain he alkaisivat hakea avioliiton ulkopuolisia suhteita itselleen ja ehdottavat puolisolleen, että hänkin voi alkaa yhtymään muihin naisiin kun häneen.
Tämä minun väite ei tarkoita, ettenkö usko, että sinä tunnet lesboja, sinkkuja, kahdeksan lapsen biseksuaaleja äitejä. Tunnet varmaan selibaattissa eläviä ja seksimessuilla jopa esiintyviä. Ehkä maksullisia ja saatat jopa tuntea 4 kertaa naimisissa olleita.
Mutta kerran vielä, 45+ pitkissä parisuhteissa elävien naisten kohdalla avoimet parisuhteet ei ole mikään suuri ilmiö, eikä halukkuus siihen ole viimeaikoina minusta lisäntynyt. On todennäköisempää, että he tyytyvät tai haluavat yhä pelkästään puolisoaan, eroavat, pettävät tai lopettavat seksin kokonaan, kun ryhtyvät avoimiin suhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan avoimen suhteen kannattajissa keskimääräistä enemmän turvattoman lapsuuden kokeneita ihmisiä?
Ei uskalleta luottaa normaaliin rakkauteen ja tasaiseen ihmissuhteeseen koska turvattomuus ja hylätyksi tulemisen pelko taustalla.
Ehkä hoitamattomia traumoja, välttelevää kiintymyssuhdetyyliä ja roolihahmon ottamista parisuhteissa. Omaan salasuhteiluun aiemmn kaatuneita avioliittoja.
Tiedä häntä sitten. Mutta ratkaiseeko avoin suhde yllämainittuja ongelmia? Tuskin.
Minulla ainakin on taustalla hyvin turvallinen ydinperhelapsuus ja pitkä vakaa avioliitto ilman pettämistä. Silti voisin harkita avointa suhdetta tai kolmannen pyörän ottamista mukaan kokeeksi, ja pidän ihan kiinnostavana ajatuksena vaikka seksimessuilla käyntiä. En tiedä olenko poikkeus sitten. Enkä tiedä onko sekin poikkeus, että minä olen se kokeilunhaluisempi osapuoli kuin mieheni, en oikeastaan edes usko. Tuttavapiirissä on kyllä monia hyvin seksuaalisesti aktiivisia naisia, toki on paljon niitäkin joita seksi ei niin kiinnosta.
Mitenköhän moni näistä avoimista suhteista on avoin vain naiselle? Nainen saa seksiä mutta mies pakotetaan varmaan siveysvyöhön ja orjan rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän moni näistä avoimista suhteista on avoin vain naiselle? Nainen saa seksiä mutta mies pakotetaan varmaan siveysvyöhön ja orjan rooliin.
Varmaan siinä mielessä tuo pitää paikkaansa, että naisen on keskimäärin huomattavasti helpompi saada irtoseksiä kuin miehen. Ainakin omalla tuttavapariskunnalla molemmilla on kyllä lupa käydä vieraissa, mutta taitaa isännän osalta olla aika hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
En saa kotona seksiä, en hellyyttä, en kosketuksia. Kestänyt vuosia. Aviopuoliso on muuten hyvä ja pitkä kymmenien vuosien suhde takana.
Kyllä tää syö naista ja olen valmis kokeilemaan vaikka avointa suhdetta. Nykyinen tilanne ei ole kestävä.N51
Sinunlaisten naisten tilanteessa suurin osa ottaa todennäköisesti eron, jos katsomme avioerotilastoja ja siten heistä tulee sinkkuja ja sen jälkeen he eivät voi olla avoimessa suhteessa, koska he ovat sinkkuja.
En tiedä pitäisikö sinun puolesta olla iloinen vai surullinen, kun avioliittosi on muuttunut kämppäkaverisuhteeksi. Monelle se ei riitä, vaikka se kämppäkaveri olisi mikä mainioin kämppäkaveri, sinulle se näyttää riittävän ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siinä mielessä tuo pitää paikkaansa, että naisen on keskimäärin huomattavasti helpompi saada irtoseksiä kuin miehen. Ainakin omalla tuttavapariskunnalla molemmilla on kyllä lupa käydä vieraissa, mutta taitaa isännän osalta olla aika hiljaista.
Ei ihme että naiset näitä kannattaa. Jos olisikin niin että miehillä olisi helpompaa niin ei naiset näihin suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää syö naista ja olen valmis kokeilemaan vaikka avointa suhdetta. Nykyinen tilanne ei ole kestävä.N51
Sinunlaisten naisten tilanteessa suurin osa ottaa todennäköisesti eron, jos katsomme avioerotilastoja ja siten heistä tulee sinkkuja ja sen jälkeen he eivät voi olla avoimessa suhteessa, koska he ovat sinkkuja.
En tiedä pitäisikö sinun puolesta olla iloinen vai surullinen, kun avioliittosi on muuttunut kämppäkaverisuhteeksi. Monelle se ei riitä, vaikka se kämppäkaveri olisi mikä mainioin kämppäkaveri, sinulle se näyttää riittävän ja hyvä niin.
Todellisuudessahan moni tällaisessa tilanteessa oleva päätyy myös kaikessa hiljaisuudessa hakemaan seksinsä muualta, ja puoliso voi sen tietääkin ja hiljaa hyväksyä. Jos se kämppäkaveruus ja ystävyys on toimivaa, siitä kumppanistaan välittää, on yhteinen historia, perhe, omaisuus, kaikki, ei välttämättä tunnu järkevältä rikkoa kaikkea vain seksihalujen eriparisuuden vuoksi. Eihän tämä(kään) mikään uusi ilmiö ole. Siitä ei vaan aina ole käytetty nimitystä "avoin suhde" eikä pahemmin puhuttu muille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä mies saa tällaisesta suhteesta? Ilmaisen kodinhoitajan? Mitä miehille on tapahtunut, kun omaa vaimoa ei haluta. Ei haluta erota ja sekin on ok, että vaimo käy jyystämässä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että naiset näitä kannattaa. Jos olisikin niin että miehillä olisi helpompaa niin ei naiset näihin suostuisi.
Tähän saakka on väitetty että ne on just enemmän miehet jotka tätä haluaa, tämäkin aloitus on muka miehen tekemä, koska ei naiset tahdo avoimia suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että tutustut seksipositiiviseen yhteisöön.
Saat paremman käsityksen keskustelemalla siitä millaiset kuviot ja järjestelyt ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pitäisikö sinun puolesta olla iloinen vai surullinen, kun avioliittosi on muuttunut kämppäkaverisuhteeksi. Monelle se ei riitä, vaikka se kämppäkaveri olisi mikä mainioin kämppäkaveri, sinulle se näyttää riittävän ja hyvä niin.Todellisuudessahan moni tällaisessa tilanteessa oleva päätyy myös kaikessa
Kirjoita ihan suoraan, että pettäminen ei ole harvinaista ja moni petetty kääntää katseensa pois, koska ei halua nähdä. Se ei ole avoin suhde, vaan pettämistä ja itsensä huijaamista, koska se kannattaa jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä mies saa tällaisesta suhteesta? Ilmaisen kodinhoitajan? Mitä miehille on tapahtunut, kun omaa vaimoa ei haluta. Ei haluta erota ja sekin on ok, että vaimo käy jyystämässä muita.
Kodinhoitajan, kumppanin, elintason ylläpitäjän, turvaa, läheisyyttä, ystävyyttä, seuraa, vanhemman lapsilleen, kulissin jota ylläpitää tutuille jne. erilaisia asioita. Monet on läheisriippuvaisia eikä halua erota, yksinolo voi tuntua pelottavalle vuosikymmenten jälkeen. On sitten pienempi paha jos vaimo/mies käy jyystämässä muita, tai sille se voi tuntua.
Yleinen moraalittomuuden kasvu.
Lukutaito ohoi, missä olet?