Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa
Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html
Köyhät "työläiset"
Kommentit (1284)
Autoon ei lainaa kannata ottaa. Halvemmallakin voi saada hyvän auton. Tietysti remontteja voi tulla mutta niin voi käydä uudemmassakin.
En mä nyt sanoisi että 5000€ puhtaana käteen saava pieni perhe on mitään huono-osaisia. "Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa" - no haloo, milloin työuran alussa olevalla pikkulapsiperheellä olisi ollut? Heidän täytyy ottaa jämptimpi ote taloudenhoidon suhteen. Vähintäänkin löytyy pieniä säästökohteita sieltä sun täältä, kun katsoo tarkemmin miten kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolaina pisti silmään eli se 365 + bensa 300 + vakuutus 83 = 748 €. Mulla taas menee työmatkakuluihin 23,75 € (vuoden bussikortti jyvitettynä per kk), sähköstä ja lainanlyhennyksestä puhumattakaan (itse vuokralla kerrostalossa). Onko heillä puskuria mahdollisia remontteja varten?
Elämä todella on valintoja, nimim. neljästi vuoden sisään ulkomailla. Matkoista en aio luopua koskaan.
Onko sinulla kaksi lasta? Heidän kuljettaminen ei ole busseilla helppoa!
Mihin noita lapsia tarvitsee kuljettaa? Äitihän on kotona.
Äidille on tuossa tulo- ja menokaaviossa kirjattu täysi kuukausipalkka. Ei se taida monta kuukautta juosta, jos ei töihin mene.
Itse asiassa virassa oleva opettaja saa huomattavasti pidempään koko palkkaa, myös jopa kesäisin sen vanhempainvapaan aikana.
Ja mitenkö kaksi lasta kuljettaa julkisilla? a) miksi niitä pitäisi kuljettaa, hoitopaikkahan voi olla myös kodin lähellä ja b) minä kuljetin tuplarattailla, myös seisomalauta toimii hyvin ja c) ainahan se äiti voi kuntoilla ne työmatkansa kuntosalin sijaan ja kävellä tai pyöräillä.
Valinnoista parhain. Kaikki kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolaina pisti silmään eli se 365 + bensa 300 + vakuutus 83 = 748 €. Mulla taas menee työmatkakuluihin 23,75 € (vuoden bussikortti jyvitettynä per kk), sähköstä ja lainanlyhennyksestä puhumattakaan (itse vuokralla kerrostalossa). Onko heillä puskuria mahdollisia remontteja varten?
Elämä todella on valintoja, nimim. neljästi vuoden sisään ulkomailla. Matkoista en aio luopua koskaan.
Hyvin näyttää onnistuvan todella todella monelta ihmiseltä.
tallinnan päiväristely maksaa 15 eur ei tarvi 2000 eur tanskaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoitomaksuista voi heti säästää 150 euroa, jos äiti kerta kotona vauvan kanssa. 👍
Ja miten voi ruokaan mennä hitosti rahaa kun päiväkotilainen syö päiväkodissa ja vauva on varmaan rintaruokinnassa? Jos eivät nyt pärjää niin miten sitten kun lapset ovat teinejä?
Helposti jos käydään työpaikka lounas syömässä, käydään ravintolassa tai tilataan pikaruokaa.
Aika moni pikkulapsiperhe tinkii mm. autosta, isompia lapsia ei viedä päivähoitoon, ruoka tehdää n itse ja vaatteet ostetaan kirippiksiltä.
Asun kalliilla alueella Helsingissä ja ihan hyväpalkkaiset lääkärit yms. täällä elää ylläkuvatusti. Naapurin arkkitehti/opettaja-pariskunta osti auton vasta kun nuorinkin meni kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoitomaksuista voi heti säästää 150 euroa, jos äiti kerta kotona vauvan kanssa. 👍
Ja miten voi ruokaan mennä hitosti rahaa kun päiväkotilainen syö päiväkodissa ja vauva on varmaan rintaruokinnassa? Jos eivät nyt pärjää niin miten sitten kun lapset ovat teinejä?
Helposti jos käydään työpaikka lounas syömässä, käydään ravintolassa tai tilataan pikaruokaa.
He on koulussa töissä, nyt vain isä, eikä siellä edes ole mitään kallista työpaikkalounasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvattanut 4 lasta ja ne 20 vuotta olivat elämäni köyhimmät. Tarkoitan todella, että köyhyydessä elettiin: vaatteet kirkon diakoniasta, ruoka leipäjonoista ja sairauskulut sossun maksusitoumuksella.
Omaa tyhmyyttä täysin oli hankkia nuorena opiskelijana kalliiksi tuleva lapsilauma, josta oli pakko huolehtia kaikin keinoin. Opiskelun ohella tein kaikkia mahdollisia hanttihommia, siivousta, lehdenjakoa ja marjanpoimintaa.
Kuntosalia ei todellakaan tarvittu mihinkään, kun oma ja lasten nälkä ajoi koviin fyysisiin töihin. Hämmästelenkin, miten nykymaailman köyhät voivat olla läskejä. Todellisessa köyhyydessä ruokaa ei ole, ja sekin vähä, minkä saa hankittua, menee suoraan lasten suuhun.
Kun valmistuin, lapset muuttivat yksi toisensa jälkeen omilleen ja minä sain keskipalkkaisen viran. Aluksi en edes tajunnut sitä mieletöntä määrää euroja, joka jäi palkasta pankkitilille pakollisten laskujenkin jälkeen. Ryhdyi
Siitä tietää ettei ole kyse oikeista köyhistä kun on varaa ylipainoon.
Vierailija kirjoitti:
- kuntosalikortti pois
- ruokamenot saa karsittua puoleen
- se päiväkoti-ikäinen kotihoitoon
- lisätöitä, joka vuosi kesäisin mahdollista molempien tienata ekstraa
- miksei ole säästetty ennen toista lasta kuten muut tkee?
Kirjoittiko tämän työministeri Satonen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kuntosalikortti pois
Ei kirjoittanut, vaan äiti jolla lapset kahden vuoden ikäerolla, joka teki kaiken tuon itse, eikä tarvinnut lehdissä itkeä
Vierailija kirjoitti:
Aika moni pikkulapsiperhe tinkii mm. autosta, isompia lapsia ei viedä päivähoitoon, ruoka tehdää n itse ja vaatteet ostetaan kirippiksiltä.
Asun kalliilla alueella Helsingissä ja ihan hyväpalkkaiset lääkärit yms. täällä elää ylläkuvatusti. Naapurin arkkitehti/opettaja-pariskunta osti auton vasta kun nuorinkin meni kouluun.
Siellä sitä taas Helsingin kalliilta alueelta annetaan säästövinkkejä. Minun korvaani tuo kuulostaa kerskakulutukselta: mitä järkeä on ostaa auto kun ilmankin pärjäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2035 yli neljännes helsinkiläisistä vieraskielisiä
Mistäköhän tiettyjen alueiden kalleus johtuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset rattaisiin ja rattaat bussiin. Taitaa päästä vielä ilmaiseksikin rattailla. Isompaa lasta ei ole edes tarpeen viedä päiväkotiin. Omalla pihallakin voi leikkiä ja ulkoilla ja käydä kerhoissa. Vauva nukkuu päikkärit siinä samalla.
Kauppakassitkin saa kätevästi rattaissa kuljetettua.
Nuo asuvat hyvien kulkuyhteyksien päässä.
"nykynaiset tekevät yhden vauvan 35-vuotiaana jos vielä onnistuu ja sitten katuvat alhaista lapsilukuaan, kun piti matkustella ja juoda viiniä"
Ei naiset yksin lisäänny, yleensä siihen tarvitaan mieskin. Jos kunnollista miestä ei löydy vakaaseen parisuhteeseen, opinnot on kesken ja työelämä pätkäsilppua, niin onko mikään ihme jos lapsia ei synny? Itse en ainakaan nuorempana juonut viiniä ikinä enkä matkustellut, kun ei siihen ollut edes rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kuntosalikortti pois
Ei kirjoittanut, vaan äiti jolla lapset kahden vuoden ikäerolla, joka teki kaiken tuon itse, eikä tarvinnut lehdissä itkeä
Mutta joku trauma kuitenkin jäi, kun pitää vauvapalstalla itkeä ja kiillottaa kruunua?
Aika utopistista kuvitella että kolmekymppisellä pitäisi olla "varaa kaikkeen". Siitä sitä aikuisen elämää lähdetään hiljalleen rakentamaan. Silläkin on väliä mitä tekee työkseen. Rahaa voivat melko vapaasti kuluttaa bossit, myyntitykit, lääkärit ja muut huippupalkkaiset - eivät opettajat!
Moni keskustelija täällä osoittaa todella olevansa täysin empatiakyvytön. En itsekään jaksaisi tuossa elämäntilanteessa miettiä mistä hankin seuraavat euron lastenvaatteet, saati alkaa pyörittää jotain kestovaipparumbaa. Heillähän ei varainaisesti ole asiat huonosti, Heidi myöntääkin, että monella on asiat heikomminkin joten niitä neuvoja ei nyt tarvita.
Jutun pointti on minusta se, että moni on samassa tilanteessa. Muutama vuosi sitten tehty järkevä asunnonhankinta hyvällä sijainnilla on nousseiden kulujen myötä melko korkeakuluinen eikä mukavuuksiin jää rahaa.
Ei työssäkäyvän kuuluisi joutua tuohon tilanteeseen. Työttömät huutaa täällä, että elät luksusta, myy auto, käytä kestovaippoja, älä tee noin tai tee näin... Sairasta käytöstä.
Meillä menee kahden aikuisen ja kahden lapsen taloudessa ruokaan ja taloustarvikkeisiin 800-1000€/kk. Emme osta mitään puolivalmisteita vaan kaikki tehdään itse. Mitään kovin kallista emme syö mutta laadukasta kasvispainotteista monipuolista kotimaista ruokaa.
työpaikkalounas maksaa nykyisin 13,50 eur