Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa

Vierailija
24.03.2024 |

Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html

Köyhät "työläiset"

Kommentit (1284)

Vierailija
121/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolaina pisti silmään eli se 365 + bensa 300 + vakuutus 83 = 748 €. Mulla taas menee työmatkakuluihin 23,75 € (vuoden bussikortti jyvitettynä per kk), sähköstä ja lainanlyhennyksestä puhumattakaan (itse vuokralla kerrostalossa). Onko heillä puskuria mahdollisia remontteja varten?

Elämä todella on valintoja, nimim. neljästi vuoden sisään ulkomailla. Matkoista en aio luopua koskaan.

Esim jos lähdet Kirkkonummelta vaikka lentokentän tai Tuusulan suuntaan julkisilla siihen menee 1,5-2 per suunta! 4h päivässä matkoihin ei vain ole mahdollinen jos päiväkoti on auki 8,5h. 

Joskus auto on välttämätön. 

- opettajilla on mahdollisuus pitää lapsia hoidossa hyvinkin lyhyitä päiviä, ikinä ei tule tarvetta yli 8,5 tunnille

- jos toinen on jo kotona, ei he tarvitse päivähoitoa ollenkaan

- noilla on vakivirat eli sen asunnon voi tyynesti hankkia lläheltä työpaikkaa

Vierailija
122/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee ruokaan kahden teinin kanssa 600 euroa kuussa joten kyllä heidän siinä pitäisi pystyä pihistämään. Varsinkin kun opettajathan syö kouluruokaa päivisin.

Ei se hoitovapaalla oleva äiti mene päivällä kouluun syömään😻

Eikä kouluruoka ole opettajalle maksuton. Osalla on omat eväät, ihan kuin kaikilla muillakin työpaikoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette vieläkään huomaa että ainoa syy Heidin talousahdinkoon on hänen miehensä. Ja en ihmettelisi että mies säästää pahan päivän varalle koko ajan. Helppo kun vaimo maksaa puolet ruuasta ja kuntosalista ja kaikesta. Vaikka itse Heidi ei ehdi käydä salilla tai syödä niin paljoa. Eikä varmaan käytä autoakaan.

Vierailija
124/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonni ruokaaan kuukaudessa, mitä ne syö?

Kaviaaria?

Ja noin pienet lapset, toinen vasta vauva....

Tonni on tosi paljon 500-600e syö jo hulppeasti. Ehkä tuossa oli vaipat ja toisen työruokailut yms mukana?

Opettajat yleensä joutuvat syömään oppilaiden kanssa, mutta se lounas on käsittääkseni halvempi. Silloin kun ei ole valvontavuoroja, voi opettajatkin syödä eväitä kuten muutkin. 

En oikein niele tuota valitusta kun isosti kyse on omista valinnoista. 

Vierailija
125/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole erittelyä, jos lasten vaatteet on kirjattu kohtaan lisäksi tarvittaessa. Niitä nimittäin tarvitsee vauvalle ja taaperolle ihan koko ajan. Tuplarattaat maksavat käytettyinäkin useita satasia, ja sitten vaipat, mahdolliset korvikkeet jne. Ne kaikki menevät ruoan ja päivittäistavaroiden alle.

Et sinä tarvitse yhtään mitään todellakaan sille vauvalle, jos sulla on myös kaksivuotias esikoinen. Eikä ne maksa tuollaisia summia. Juuri olin eilen MLL:n kirppiksellä myymässä ja sieltä sai kaksivuotiaalle vaikka mitä euron kappalehintaan.

Ja ainahan niitä pieneksi jääneitä voi sitten itse myydä taas pois, kun ne jää pieniksi. Minulla on kahden vuoden ikäerolla lapset ja myin koko ajan pois saman verran kuin mitä ostin.

eurolla monikulttuurinen syyhy

Ko kirppiksellä eilen pk-seudulla ei ollut yhtä ainutta monikulttuurista perhettä myymässä. Ja ainahan voi tehäd myös niin, että ostaa esimerkiksi työkaverin lasten vaatteet suoraan. Isähä n on koulussa töissä syyhyn keskellä joka päivä.

Vierailija
126/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole erittelyä, jos lasten vaatteet on kirjattu kohtaan lisäksi tarvittaessa. Niitä nimittäin tarvitsee vauvalle ja taaperolle ihan koko ajan. Tuplarattaat maksavat käytettyinäkin useita satasia, ja sitten vaipat, mahdolliset korvikkeet jne. Ne kaikki menevät ruoan ja päivittäistavaroiden alle.

Et sinä tarvitse yhtään mitään todellakaan sille vauvalle, jos sulla on myös kaksivuotias esikoinen. Eikä ne maksa tuollaisia summia. Juuri olin eilen MLL:n kirppiksellä myymässä ja sieltä sai kaksivuotiaalle vaikka mitä euron kappalehintaan.

Ja ainahan niitä pieneksi jääneitä voi sitten itse myydä taas pois, kun ne jää pieniksi. Minulla on kahden vuoden ikäerolla lapset ja myin koko ajan pois saman verran kuin mitä ostin.

Älä please tule kertomaan kenellekään, mitä juuri hän tarvitsee vauvalle tai kaksivuotiaalle. Perheillä on hippusen erilaisia tilanteita. Se, että sulla menee hyvin ja ehdit näpräillä euron hintaisten kirpparivaatteiden kanssa, voisi antaa sulle aikaa miettiä myös mitkä kaikki asiat voivat mennä pieleen.

Vierailija
127/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolaina pisti silmään eli se 365 + bensa 300 + vakuutus 83 = 748 €. Mulla taas menee työmatkakuluihin 23,75 € (vuoden bussikortti jyvitettynä per kk), sähköstä ja lainanlyhennyksestä puhumattakaan (itse vuokralla kerrostalossa). Onko heillä puskuria mahdollisia remontteja varten?

Elämä todella on valintoja, nimim. neljästi vuoden sisään ulkomailla. Matkoista en aio luopua koskaan.

Esim jos lähdet Kirkkonummelta vaikka lentokentän tai Tuusulan suuntaan julkisilla siihen menee 1,5-2 per suunta! 4h päivässä matkoihin ei vain ole mahdollinen jos päiväkoti on auki 8,5h. 

Joskus auto on välttämätön. 

- opettajilla on mahdollisuus pitää lapsia hoidossa hyvinkin lyhyitä päiviä, ikinä ei tule tarvetta yli 8,5 tunnille

- jos toinen on jo kotona, ei he tarvitse päiv

Vuodessa on myös useampi kuukausi jolloin voi pitää kokonaan poissa päivähoidosta ne lapset, tavallisissa töissä olevilla ei ole takuuvarmaa loma-aikaa aina yhtä aikaa neljää kuukautta vuodesta.

Vierailija
128/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siitä kolmekuisesta ole edes mitään ruokakuluja vielä?

päivähoitolapsi tarvitsee vain yhden lämpimän aterian ja iltapalan kotona - eikä kaksivuotias todellakaan syö vielä paljon.

opettajaisä syö ilmaisen koululounaan ja varmaan kahvitkin on ilmaiset työpäivinä.

Mihin ihmeeseen niillä menee tonni ruokaan??? Kotona yhden vauvan kanssa notkuva äitihän ehtii metsästää kaikki tarjouksetkin ja kokkaamaan ja leipomaan itse.

Koululounas ei ole opettajille maksuton, eikä yksikään kunta (4 kpl) jossa olen itse ollut töissä, ole tarjonnut kahveja. Kahvit ja maidot viedään opettajien huoneeseen itse, esim jokainen tuo paketin kuukaudessa tai jokin vastaava systeemi.

Vierailija
129/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidi voisi tehdä bisnestä. Myy jtn huuhaa koulutuksia netissä.

Naiset maksaa huuhaasta.

Vierailija
130/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

päivähoitolapsi tarvitsee vain yhden lämpimän aterian ja iltapalan kotona - eikä kaksivuotias todellakaan syö vielä paljon.

opettajaisä syö ilmaisen koululounaan ja varmaan kahvitkin on ilmaiset työpäivinä.

Mihin ihmeeseen niillä menee tonni ruokaan??? Kotona yhden vauvan kanssa notkuva äitihän ehtii metsästää kaikki tarjouksetkin ja kokkaamaan ja leipomaan itse.

Koululounas ei ole opettajille maksuton, eikä yksikään kunta (4 kpl) jossa olen itse ollut töissä, ole tarjonnut kahveja. Kahvit ja maidot viedään opettajien huoneeseen itse, esim jokainen tuo paketin kuukaudessa tai jokin vastaava systeemi.

Hyvin edullinen on, saa syödä niin paljon kuin jaksaa, myös eväät on mahdolliset. Mitään kahvilahintoja ei ole kahvistakaan ja aina voi viedä termarissa kahvit, kun on ensin hakenut neljä Costa Ricaa kympillä Cittarin tarjouksesta - niin minä teen.

Vierailija
131/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni sortuu liian isoon (sähkölämmitteiseen) taloon/osakkeeseen. Toinen on käsitys matkustelusta. Ei, ei ole todellakaan tarkoitus, että ihmiset reissaavat ristiin rastiin useiota kertoja vuodessa ulkomailla. 90- luvulla keskituloiset perheet säästivät pari vuotta YHTÄ matkaa varten. Pienituloiset eivät matkustaneet lainkaan ulkomailla. Tiedän ihmisiä, jotka eivät ole matkustaneet Ruotsia/ Norjaa pidemmälle, mutta heillä on useampi hehtaari maata ja pienehkö omakotitalo. Ulkomaanmatkailu EI ole se paikka, mihin rahansa pitäisi törsätä.

Vierailija
132/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä please tule kertomaan kenellekään, mitä juuri hän tarvitsee vauvalle tai kaksivuotiaalle. Perheillä on hippusen erilaisia tilanteita. Se, että sulla menee hyvin ja ehdit näpräillä euron hintaisten kirpparivaatteiden kanssa, voisi antaa sulle aikaa miettiä myös mitkä kaikki asiat voivat mennä pieleen.

- ko äiti on kotona yhden lapsen kanssa

- miehellään hyvin lyhyet työpäivät

- hän ei todellakaan tarvitse sille kolmekuiselle yhtään ainutta vaatetta

Ja sille kaksivuotiaalle voi isä töistä tullessaan käydä hakemassa tai lontia kahdesti vuodessa tommoseen kirppistapahtumaan

Vierailija
133/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta tehty köyhä monikulttuurinen kehitysmaa.

Vierailija
134/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdella luokanopettajalla on myös hieno mahdollisuus lisätöihin kesäisin ja muina loma-aikoina.

Mistä niitä lisätöitä noin vain saa? Itsellä opettajana se tilanne, että aiempi koulutukseni on matkailualalta ja minulla on kontakteja, joiden avulla voin kesällä kuukaudeksi työllistyä mökkipaikkakunnalle, jolloin lapsi voi olla isovanhempien seurassa mökillä päivät. Mutta ei niitä lisätöitä noin vain löydy kaikille.

Vierailija
135/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nytkin voisitte olla töissä eikö roikkua vauvafissä jauhamassa paskaa

Vierailija
136/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä molemmilla ilmeisesti kuitenkin virka? Sikäli en ymmärrä valitusta. Monet opettajat yrittää vuodesta toiseen pärjätä määräaikaisuuksilla ja sijaisuuksilla.

Vierailija
137/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton, mutta 1000e/kk 2 aikuisen ja 2 pienen (joista toinen on vauva) kuulostaa vähän tyhmältä. Minulla menee ruokaan 150e/kk ja olen aikuinen normaalipainoinen nainen. Saan sillä rahalla oikeasti monipuolista ja terveellistä ruokaa MUTTA teen ruuan itse, en osta eineksiä, ostan Prismasta enimmät ja Citymarketista kun siellä on alennuksia, syön paljon kasviksia, kanaa. Jätän 20e/kg lohet sun muut ravintoarvoihin nähden liian kalliit ruuat kauppaan ja valitsen halvemman vaihtoehdon. Lohta ostan kun se maksaa kympin kg, en yhtään yli.

Pienten lasten annoskoot ovat niin pieniä että ei niihin saa mitenkään kulumaan 250e/kk... ellei vauva tarbitse kalliita korvikkeita tms. Toki tuolla perheellä lapsiin menee se 100e/kk ja aikuiset syövät sitten kaviaaria ja sushia senkin edestä.

Kuntosalit kannattaa kilpailuttaa, meidän kaupungissa halvin on vain 20e/kk. 

Minäkin teen itse terveelliset ruokani, mutta ruokaan menee naisena n. 200 e/kk. Käyn kuntosalilla tavoitteellisesti ja harrastan paljon kestävyysliikuntaa, kyllä liikkuvilla kuluu ruokaan helposti enemmän rahaa. Liikkuva mies syö helposti naiseen nähden kaksinkertaisen määrän, eikä 150 e/kk riitä millään miehen ruokiin. Toki ruokakulut pitäisi jakaa parisuhteessa oman osuuden mukaan eikä puoliksi.

Vierailija
138/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdella luokanopettajalla on myös hieno mahdollisuus lisätöihin kesäisin ja muina loma-aikoina.

Mistä niitä lisätöitä noin vain saa? Itsellä opettajana se tilanne, että aiempi koulutukseni on matkailualalta ja minulla on kontakteja, joiden avulla voin kesällä kuukaudeksi työllistyä mökkipaikkakunnalle, jolloin lapsi voi olla isovanhempien seurassa mökillä päivät. Mutta ei niitä lisätöitä noin vain löydy kaikille.

Kyllä pk-seudulta löytyy.

Vierailija
139/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vali, vali, suunnittelen matkaa Italiaan ja omilla rahoilla

Vierailija
140/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin edullinen on, saa syödä niin paljon kuin jaksaa, myös eväät on mahdolliset. Mitään kahvilahintoja ei

Valvontaruokailun laskennallinen hinta on 5,10 euroa/ruokailu ja se siis lisätään palkkaan luontaiseduksi. Joudut luonnollisesti maksamaan siitä veroa, mutta hyvin pieneksi jää maksettava summa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän