Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa
Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html
Köyhät "työläiset"
Kommentit (1284)
Nämäkin jos olisi reissailun sijaan sijoittaneet reisdurahat niin olisi osinkotuloja jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolaina pisti silmään eli se 365 + bensa 300 + vakuutus 83 = 748 €. Mulla taas menee työmatkakuluihin 23,75 € (vuoden bussikortti jyvitettynä per kk), sähköstä ja lainanlyhennyksestä puhumattakaan (itse vuokralla kerrostalossa). Onko heillä puskuria mahdollisia remontteja varten?
Elämä todella on valintoja, nimim. neljästi vuoden sisään ulkomailla. Matkoista en aio luopua koskaan.
Onko sinulla kaksi lasta? Heidän kuljettaminen ei ole busseilla helppoa!
Mihin noita lapsia tarvitsee kuljettaa? Äitihän on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolaina pisti silmään eli se 365 + bensa 300 + vakuutus 83 = 748 €. Mulla taas menee työmatkakuluihin 23,75 € (vuoden bussikortti jyvitettynä per kk), sähköstä ja lainanlyhennyksestä puhumattakaan (itse vuokralla kerrostalossa). Onko heillä puskuria mahdollisia remontteja varten?
Elämä todella on valintoja, nimim. neljästi vuoden sisään ulkomailla. Matkoista en aio luopua koskaan.
Esim jos lähdet Kirkkonummelta vaikka lentokentän tai Tuusulan suuntaan julkisilla siihen menee 1,5-2 per suunta! 4h päivässä matkoihin ei vain ole mahdollinen jos päiväkoti on auki 8,5h.
Joskus auto on välttämätön.
- opettajilla on mahdollisuus pitää lapsia hoidossa hyvinkin lyhyitä päiviä, ikinä ei tule tarvetta yli 8,5 tunnille
- jos toinen on jo kotona, ei he tarvitse päiv
Oletko opettaja?! Opettajan työ on paljon muutakin kuin tunnin pito: kokoukset, tukipalaverit,viestit kotiin, tuntien valmistelu jne. Ei kannata olettaa ammatista,jos ei tiedä siitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi tuottaa ongelmia uusavuttomille, mutta normaaleilla ihmisillä se onnistuu hyvin.
Olen kasvattanut 4 lasta ja ne 20 vuotta olivat elämäni köyhimmät. Tarkoitan todella, että köyhyydessä elettiin: vaatteet kirkon diakoniasta, ruoka leipäjonoista ja sairauskulut sossun maksusitoumuksella.
Omaa tyhmyyttä täysin oli hankkia nuorena opiskelijana kalliiksi tuleva lapsilauma, josta oli pakko huolehtia kaikin keinoin. Opiskelun ohella tein kaikkia mahdollisia hanttihommia, siivousta, lehdenjakoa ja marjanpoimintaa.
Kuntosalia ei todellakaan tarvittu mihinkään, kun oma ja lasten nälkä ajoi koviin fyysisiin töihin. Hämmästelenkin, miten nykymaailman köyhät voivat olla läskejä. Todellisessa köyhyydessä ruokaa ei ole, ja sekin vähä, minkä saa hankittua, menee suoraan lasten suuhun.
Kun valmistuin, lapset muuttivat yksi toisensa jälkeen omilleen ja minä sain keskipalkkaisen viran. Aluksi en edes tajunnut sitä mieletöntä määrää euroja, joka jäi palkasta pankkitilille pakollisten laskujenkin jälkeen. Ryhdyin siirtämään ylimäärät jemmaan rahastosijoituksiin, ja kerään eläkepäivien turvaa, ehkä vähän perintöäkin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan niitä kuluja karsittua mutta jos on kaksi kokoaikatyössä käyvää ja elintaso kuin perustoimeentulotuella niin jossain mättää.
Tämä on se pointti, joka nyt menee ohi. Eikä kouluruoka ole ilmaista opettajalle, vain oppilaille.
Kahden kouluttautuneen pitäisi pystyä normaaliin elämään, nuo elä kuten tuilla elävät. Tuet ja verot alas, niin kouluttautuminen alkaa kannattaa.
VÄÄRIN. Tuo sun typerä johtopäätös on tällaisen uutisoinnin pointti. Nuo kaksi elävät kuin tuilla elävät, koska heillä on elämänhallinta hukassa. Totta kai rahat on vähissä kun 2 aikuista + 2 pikkulasta saavat kulumaan ruokiin 1000e/kk. Toki palstan l äskien mielestä se on normaalia.
Kyllä toi tonni kaikkeen paivittäistavaraan on ihan normaalia, sisältäen vaipat jne. Ei ole normaalia missään muussa länsimaassa että kahden koulutetun ihmisen perheessä pitäisi elää kaurapuurolla. Suomessa elintaso on heikko, ja putoaa yhä. Kateelliset sitten tyytyväisenä mollaa vielä.
Ja kyllä voi asua ja elää halvemmallakin, olen minäkin asunut ja elänyt. Mutta se oli opiskeluaikana, ei ole tarkoitus että työssäkäyvän elämä olisi tuota samaa kituuttamista.
Molemmat käyvät töissä opettajina. Täällä jotkut ei osaa lukea! Lukutaidon opetusta siis tarvitaan kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Älä please tule kertomaan kenellekään, mitä juuri hän tarvitsee vauvalle tai kaksivuotiaalle. Perheillä on hippusen erilaisia tilanteita. Se, että sulla menee hyvin ja ehdit näpräillä euron hintaisten kirpparivaatteiden kanssa, voisi antaa sulle aikaa miettiä myös mitkä kaikki asiat voivat mennä pieleen.
- ko äiti on kotona yhden lapsen kanssa
- miehellään hyvin lyhyet työpäivät
- hän ei todellakaan tarvitse sille kolmekuiselle yhtään ainutta vaatetta
Ja sille kaksivuotiaalle voi isä töistä tullessaan käydä hakemassa tai lontia kahdesti vuodessa tommoseen kirppistapahtumaan
Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee vähintään kolmen vuoden ikäeroa kaikille lapsille. Alle kahden vuoden ikäero altistaa sekä lapset että aikuiset myöhemmille mielenterveysongelmille. Lisäksi vanhempien eron todennäköisyys kasvaa.
Nämä vanhemmat ovat jo lasten ikäeron puolesta erityisen raskaassa elämäntilanteessa. Joten voisitteko kiitos lopettaa tuon paskapuheen, miten heillä on niin helppoa ja keveää ja lyhyet työpäivät ja heidån pitäisi pyörittää euron lastenvaatesirkusta ja pestä kestovaippoja ja valmistaa ruoat pakkaseen ja lontia kirpputoritapahtumissa.
Tosiasiassa heillä pitäisi olla hyvät turvaverkot ja niin kevyt arki kuin mahdollista. Lasten itsensä myöhemmän hyvinvoinnin vuoksi.
Ja sanon tämän ihmisenä, joka on pyörittänyt sitä euron lastenvaaterumbaa ja pessyt kestovaippoja ja tehnyt kaikki soseet itse lasten pienellä ikäerolla.
Kyllähän tämä tilanne tuli monelle yllätyksenä. Varsinkin asuntovelkaisille meni suunnitellut lyhennykset ihan pieleen.
Ja jos on (suomalaisela työttömällä keskimäärin 8000 euroa) säästöjä, niin niiden rahojen ostovoima on vähentynyt ainakin iflaation verran.
Harvoin näkee näitä, miten taantuma koskee myös keskituloisiin ja hyvätuloisiin ihmisiin, pitää olla aina tukien varassa elävä köyhä, että saa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvattanut 4 lasta ja ne 20 vuotta olivat elämäni köyhimmät. Tarkoitan todella, että köyhyydessä elettiin: vaatteet kirkon diakoniasta, ruoka leipäjonoista ja sairauskulut sossun maksusitoumuksella.
Omaa tyhmyyttä täysin oli hankkia nuorena opiskelijana kalliiksi tuleva lapsilauma, josta oli pakko huolehtia kaikin keinoin. Opiskelun ohella tein kaikkia mahdollisia hanttihommia, siivousta, lehdenjakoa ja marjanpoimintaa.
Kuntosalia ei todellakaan tarvittu mihinkään, kun oma ja lasten nälkä ajoi koviin fyysisiin töihin. Hämmästelenkin, miten nykymaailman köyhät voivat olla läskejä. Todellisessa köyhyydessä ruokaa ei ole, ja sekin vähä, minkä saa hankittua, menee suoraan lasten suuhun.
Kun valmistuin, lapset muuttivat yksi toisensa jälkeen omilleen ja minä sain keskipalkkaisen viran. Aluksi en edes tajunnut sitä mieletöntä määrää euroja, joka jäi palkasta pankkitilille pakollisten laskujenkin jälkeen. Ryhdyi
nykynaiset tekevät yhden vauvan 35-vuotiaana jos vielä onnistuu ja sitten katuvat alhaista lapsilukuaan, kun piti matkustella ja juoda viiniä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan te sitä ruokalaskua siinä kauhistelitte. Pointti oli se että ennen ovat pystyneet elämään noin ja on jäänyt ylikin ja nyt eivät.
Ne kipuilevat, joille hyvä taloushallinta ei ole synnynnäistä.
Oma mielipiteeni on se, että kahden normaalisti töissäkäyvän ihmisen pitäisi pystyä syömään suunnilleen mitä haluaa ilman mitään ihme kitkuttelua. Suomessa on juuri tämä vika, että ihmiset ei edes kyseenalaista tätä, että täällä ei meinaa pärjätä normaalilla työllä, vaan syytetään vaan aina ihmistä itseään että et vain ole tarpeeksi tarkka. Ei muualla läntisessä maailmassa töissäkäyvä ihminen joudu miettimään jatkuvasti ruoan hintaa tai onko vara pitää autoa tai käydä kuntosalilla. Tämä on ihan sysipaskaa ja tätä pitääkin arvostella.
Oletko opettaja?! Opettajan työ on paljon muutakin kuin tunnin pito: kokoukset, tukipalaverit,viestit kotiin, tuntien valmistelu jne. Ei kannata olettaa ammatista,jos ei tiedä siitä mitään.
Olen aineenopettaja. Olen tehnyt myös luokanopettajan sijaisuuksia aikoinaan.
Opettajilla on aivan poikkeukselliset mahdollisuudet lyhyisiin työpäiviin ja työaikojensa sumplimiseen. Eikä se luokanopettaja todellisuudessa koskaan joudu koululla neljään olemaan, vaan hän voi lähteä kotiin jo alkuiltapäivästä ja vlamistella tunnit kotona.
Ainoastaan jokin harvinaisen kielen tunnit on enää silloin sinne 16.15 ja sen opettaja taas harvemmin on siellä koululla koko sitä päivää kello 8-16.
Toisin kuin moni täällä väittää, niin ei kouluruoka ole opettajille ilmaista. Maksaa jotain 8e. Välillä saa lounaslipukkeita joilla saa syödä, muuten opet maksaa itse jos kouluruokaa haluavat.
Vierailija kirjoitti:
nytkin voisitte olla töissä eikö roikkua vauvafissä jauhamassa paskaa
Menen iltavuoroon (sunnuntaina). Töissä olin eilenkin.
Viikot olen opiskelemassa, lomat töissä.
On kyllä omaa typeryyttä ottaa järjettömät lainat ja kuvitella että nollakorot jatkuu ikuisesti.
Tätä on siis keskiluokkainen elämä: 1000 lainaa asuntoon, 300 lainaa opiskeluista, 500 lainaa autosta, lainaa siitä ja tästä ja tosta. Koko elämä, koko niin paljon rakastettu "status" on pelkkää lainaa ja velkaa. Josta ei edes meinata selviytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin noita lapsia tarvitsee kuljettaa? Äitihän on kotona.
Äidille on tuossa tulo- ja menokaaviossa kirjattu täysi kuukausipalkka. Ei se taida monta kuukautta juosta, jos ei töihin mene.
luokanopettajaksi todella vaikea päästä, erittäin hyvä palkka suhteessa tunteihin ja vaativuuteen
Vierailija kirjoitti:
Tonni ruokaaan kuukaudessa, mitä ne syö?
Kaviaaria?
8 euroa per henkilö per päivä on sinusta liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen aineenopettaja. Olen tehnyt myös luokanopettajan sijaisuuksia aikoinaan.
Opettajilla on aivan poikkeukselliset mahdollisuudet lyhyisiin työpäiviin ja työaikojensa sumplimiseen. Eikä se luokanopettaja todellisuudessa koskaan joudu koululla neljään olemaan, vaan hän voi lähteä kotiin jo alkuiltapäivästä ja vlamistella tunnit kotona.
Ainoastaan jokin harvinaisen kielen tunnit on enää silloin sinne 16.15 ja sen opettaja taas harvemmin on siellä koululla koko sitä päivää kello 8-16.
En ole opettaja, mutta vältän kyllä viimeiseen saakka töiden siirtämistä kotiin, ainakin jos siellä on kaksi pientä lasta hoidettavana.