Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa
Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html
Köyhät "työläiset"
Kommentit (1284)
Hei sinä joka lainasit tekstiäni. Kyllä minä olen kiitollinen niistä asioista/tavaroista joita olen lapselleni saanut tai edullisesti löytänyt. Olen pahoillani että ette ole saaneet keneltäkään apua. Kirjoitin myös että meilläkin on ollut harmia ja ei ole tarkoitus kehuskella. Mielestäni sekin on kiitollisuutta että käytettykin kelpaa tai vaatimattomampi lomamatka, sieltäkin voi tulla kivoja muistoja. Joissakin hankinnoissa kannattaa ostaa se vähän kalliimpi (kaukalo, syöttö/lastentuoli, koulureppu, tukevat kengät) koska ne kestää ja voi sitten antaa/myydä eteenpäin. Tulothan meillä oli reippaasti ja on edelleen pienemmät kuin tällä esimerkkiperheellä. T: 1182
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä joka lainasit tekstiäni. Kyllä minä olen kiitollinen niistä asioista/tavaroista joita olen lapselleni saanut tai edullisesti löytänyt. Olen pahoillani että ette ole saaneet keneltäkään apua. Kirjoitin myös että meilläkin on ollut harmia ja ei ole tarkoitus kehuskella. Mielestäni sekin on kiitollisuutta että käytettykin kelpaa tai vaatimattomampi lomamatka, sieltäkin voi tulla kivoja muistoja. Joissakin hankinnoissa kannattaa ostaa se vähän kalliimpi (kaukalo, syöttö/lastentuoli, koulureppu, tukevat kengät) koska ne kestää ja voi sitten antaa/myydä eteenpäin. Tulothan meillä oli reippaasti ja on edelleen pienemmät kuin tällä esimerkkiperheellä. T: 1182
Ei se varsinaisesti sinuun kohdistunut vaan siihen että aina lähdetään siitä että hei, viekää lapsi mummolaan, hei ainahan te voitte lomailla suvun kesämökillä, hei pyytäkää kummilta lahjaksi jne jne jne
Tämä hallitus on aletanut tuon perheen veroja. Lisätäkseen ostovoimaa. Paljon enemmän on kyllä nostettu välillisistä veroja. Eli ostovoima on laskenut roimasti. Ja lisää veronkorotuksia on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ruokalasku tällä hetkellä 400e. Torstaina teen loppuviikon ostokset, tuskin niihin saan menemään 600e. Ois kiva tietää mitä tää jutun pariskunta syö jos tonni menee.
Vaipat maksaa paljon. Kaksi vaippaikäistä tuntuu kuluttavan 50€ viikossa vaippoja.
Kaksivuotias on jo ainakin päiväkuiva.
No ei kyllä suurin osa kaksivuotiaista ole.
Meillä kolme lasta, kaikki olleet 2v mennessä. Vaikka ei kuiva olisikaan niin ainakin potalle on korkea aika opettaa.
Meillä esikoinen oppi kuivaksi 4 vuotiaana. Päiväkodissa meni piiloon pissaamaan housuihin. Silti tuli ihan reipa
Näin käy kun vanhemmat eivät viitsi aikanaan opettaa lasta potalle. Nykyisin vaipat ovat liian mukavia . Märät housut motivoivat nopeammin oppimaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä en ymmärrä tätä enkä monta muutakaan lapsiperhejuttua? Huomiona se että esimerkkiperheessä ei ole kahta kilpaurheilevaa teiniä vaan vanhemmat ja kaksi pientä lasta kuten joku kirjoitti. Mihin sitä käyttörahaa koko ajan tarvitaan? Eikö kukaan ole selvinnyt vauva- ja pikkulapsivuosista ilman isompia hankintoja? Monilla on kuitenkin isovanhempia ja sukulaisia, eikö kukaan kierrätä tai pyydä lahjaksi jotain käytännöllistä? En väitä etteikö meidän perheessä olisi ollut harmia mutta aika vähällä rahalla on lapsen menoista selvitty.
Vaunut ja vaatteita sukulaisilta ja työkaverilta, äitiyspakkaus, kaikki ilmaisia. Pinnasänky käytettynä, turvakaukalo, kylpyamme ja vaipanvaihtoalusta uutena. Tuttipullo, pesuneste, pyyhkeitä ja voide kauppaostosten mukana. Omia vanhoja ja puhtaita vauvaleluja ja kirjoja. Aurinkolasit optikolta, aurinkovoide apteekista (eka loma ku
Minulla meni allergisen lapsen ruokiin ja korvikkeisiin. Ei erittiskorvike ole ilmainen, vaikka siitä saa kelakorvauksen. Itamoinit ja muut lisäravinteet ja erityisruoka. Polikäynnit maksoi yms. Rasvatkin maksoi paljon. Yritin saada lapselle vakuutusta raskausaikana . En saanut. Enkä syntymän jälkeen.
En ole pyytänyt säästövinkkejä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kommentit tuohon erittäin asialliseen juttuun on ihan kauheita. Tavallinen TYÖSSÄKÄYVÄ pariskunta, joka teidänkin kitisijöiden tuet maksaa. Kyllä on vahingonilo Suomessa näköjään se paras ilo. Heidin kaltaisia perheitä on tuhansittain, jotka hiljaa purevat hammasta ja painavat menemään. Yksi kun uskaltaa kertoa julkisesti ahdingosta, niin hyvä ettei roviolla polteta ja lähtiäisiksi vielä ilkutaan että siitä sait. Se on niin helppo huudella, että muuta halvempaan, elämä on valintoja jne. jne. Ruokakauppaan nyt vaan menee rahaa, koska hinnat ovat kallistuneet niin paljon. Nelihenkinen perhe, jossa kaksi kilpaurheilevaa teiniä eli millään 500 eurolla pärjää.
Nämäkin työssäkäyvät saa tukia (lapsilisät) ja ovat saaneet pankista halpaa opintolainaa valtion takaamana. Lisäksi ovat vielä "töissä" valtiolla, eli me maksetaan periaatteessa niiden palkat. Valoja päälle nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kommentit tuohon erittäin asialliseen juttuun on ihan kauheita. Tavallinen TYÖSSÄKÄYVÄ pariskunta, joka teidänkin kitisijöiden tuet maksaa. Kyllä on vahingonilo Suomessa näköjään se paras ilo. Heidin kaltaisia perheitä on tuhansittain, jotka hiljaa purevat hammasta ja painavat menemään. Yksi kun uskaltaa kertoa julkisesti ahdingosta, niin hyvä ettei roviolla polteta ja lähtiäisiksi vielä ilkutaan että siitä sait. Se on niin helppo huudella, että muuta halvempaan, elämä on valintoja jne. jne. Ruokakauppaan nyt vaan menee rahaa, koska hinnat ovat kallistuneet niin paljon. Nelihenkinen perhe, jossa kaksi kilpaurheilevaa teiniä eli millään 500 eurolla pärjää.
Hehän tässä palkkansa saavat suoraan muiden maksamista veroista eli eivät tuota kansantalouteen yhtään mitään lisäarvoa
Sinä voit sitten varmaan itse opettaa lastasi kotona, olisi oikeastaan hyväkin, niin väljenee luokat ja muille oppilaille jää enemmän kontaktiaikaa opettajien kanssa. Veikkaan tosin, että pitkällä juoksulla ei sinun opeilla jälkikasvusi pitkälle pötkisi.
Opintolaina ei ole halpaa lainaa. Se on täysin markkinakorkoista lainaa, joka pitää maksaa pankille korkoineen.
Ne turhat "saamapuolella" olevat opettajat opettavat juuri teidän kullannuppuja. Ilman heitä saisitte itse hoitaa opetuksen. Itse asiassa jokainen voi ottaa lapsensa pois koulusta jos katsoo osaavansa Itse opettaa paremmin.
Valoja päälle numerolle 1208. Opettajat ensinnäkin ovat pääsääntöisesti töissä kunnilla, eivät valtiolla. Ja toiseksi: Ei olisi monta yritystä Suomessa, jos opettajien, poliisien ja sairaanhoitajien kaltaiset yhteiskunnan hiljaiset vastuunkantajat eivät töitään tekisi.
T. Yksityisessä firmassa lisäarvoa työkseen luova, joka pystyy aivan suoraan myöntämään että nuo edellä mainitut tehtävät ovat yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeämpiä kuin omani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tässähän osuit tahattomasti villakoiran ytimeen. Koska Suomen kotimarkkinoilla vain 5 miljoonan asukkaan aikaansaama kysyntä ei voi millään olla vastaava kuin Suomen tärkeimmillä markkina-alueilla niin viennistä saadut rahat ovat ensiarvoisen tärkeitä kansantaloudelle."
En minä tahattomasti osunut siihen vaan ihan tarkoituksella. Suomen talous on luonnollisestikin vientivetoinen mutta se ei ole sama asia kuin että vienti olisi jotenkin määritelmällisesti ainoa joka tuottaa kansantaloudelle jotain. Ihan samoin tuottaa kotimarkkina joka tosin Suomessa on maan koosta johtuen pieni. Mutta ei siis ole mitään globaalia talousoppia joka määrittelisi viennin aina paremmaksi kuin kotimarkkinat tai ainoaksi lisäarvon tuottajaksi. Se riippuu ihan maasta ja sen talouden rakenteesta.
Miten ajattelit talouden pyörivän , mikäli 5 miljoonaa suomalaista pesee toistensa pai
Miten ajattelit talouden ja sen vientiteollisuuden pyörivän ilman opettajia ja koulutusta alakoulusta korkeakouluihin? Tai terveydenhuoltoa, infraa, poliisia ja järjestystä? Ilman kuljetusalaa, siivousta, kunnossapitoa, vesihuoltoa ja elintarvikkeita?
Onko tuo 2 v päiväkodissa kun äiti + vauva kotona ?
Vierailija kirjoitti:
Tonni ruokaaan kuukaudessa, mitä ne syö?
Kaviaaria?
Olen itse kolmekymppinen sinkku ja minulla voi helposti mennä noin ~600€ kuukaudessa vain pelkkään ruokaan ja juomaan.
Kyllä se helposti nousee siihen kun nykyään kaikki maksaa noin 15-20€ enemmän per kauppakassi. Esimerkiksi tänään meni yli 60€ ihan tavallisiin arkiruokiin, vessapaperiin ja talouspaperiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonni ruokaaan kuukaudessa, mitä ne syö?
Kaviaaria?
Olen itse kolmekymppinen sinkku ja minulla voi helposti mennä noin ~600€ kuukaudessa vain pelkkään ruokaan ja juomaan.
Kyllä se helposti nousee siihen kun nykyään kaikki maksaa noin 15-20€ enemmän per kauppakassi. Esimerkiksi tänään meni yli 60€ ihan tavallisiin arkiruokiin, vessapaperiin ja talouspaperiin.
Meillä nelihenkinen perhe elää tolla budjetilla kuukauden eikä mistään edes tarvitse tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajatkin voivat hankkia sivutyön, monet tekevät kahta tai kolmeakin työtä.
No enpä tunne ketään opettajaa, joka pystyisi noin toimimaan. Saman pituinen työviikko heillä on kuin muillakin, vaikka täällä kuvitellaankin, että vaikka ekaluokan opella olisi sama oppituntimäärä kuin oppilaillaan.
Heillä on nelisen kuukautta lomaa vuosittain. Todella moni tekee esimerkiksi kesäisin muita töitä.
kahdeksan viikkoa kesällä, viikko syksyllä, kaksi viikkoa jouluna ja viikon talviloma. Ei tuosta ihan neljää kuukautta tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajatkin voivat hankkia sivutyön, monet tekevät kahta tai kolmeakin työtä.
No enpä tunne ketään opettajaa, joka pystyisi noin toimimaan. Saman pituinen työviikko heillä on kuin muillakin, vaikka täällä kuvitellaankin, että vaikka ekaluokan opella olisi sama oppituntimäärä kuin oppilaillaan.
Heillä on nelisen kuukautta lomaa vuosittain. Todella moni tekee esimerkiksi kesäisin muita töitä.
kahdeksan viikkoa kesällä, viikko syksyllä, kaksi viikkoa jouluna ja viikon talviloma. Ei tuosta ihan neljää kuukautta tule.
10 viikkoa kesällä, kaksi jouluna, viikko syksyllä ja hiihtoloma.
14 viikkoa plus sitten vielä hajavapaita. Kyllä se lähemmäs neljää kuukautta menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tässähän osuit tahattomasti villakoiran ytimeen. Koska Suomen kotimarkkinoilla vain 5 miljoonan asukkaan aikaansaama kysyntä ei voi millään olla vastaava kuin Suomen tärkeimmillä markkina-alueilla niin viennistä saadut rahat ovat ensiarvoisen tärkeitä kansantaloudelle."
En minä tahattomasti osunut siihen vaan ihan tarkoituksella. Suomen talous on luonnollisestikin vientivetoinen mutta se ei ole sama asia kuin että vienti olisi jotenkin määritelmällisesti ainoa joka tuottaa kansantaloudelle jotain. Ihan samoin tuottaa kotimarkkina joka tosin Suomessa on maan koosta johtuen pieni. Mutta ei siis ole mitään globaalia talousoppia joka määrittelisi viennin aina paremmaksi kuin kotimarkkinat tai ainoaksi lisäarvon tuottajaksi. Se riippuu ihan maasta ja sen talouden rakenteesta.
Miten ajattelit talouden pyörivän , mikäli 5 miljoonaa suomalaista pesee toistensa pai
Outo esimerkki. En ole ikinä maksanut kenellekään euroakaan paitojeni pesusta. Sen sijaan maksan Suomessa kasvatetusta ja jalostetusta ruoasta joka kuukausi useita satoja euroja. Toisaalta tuntuu että tämän ketjun perusteella sekin on paheksuttavaa, ainakin jos rahaa suomalaiseen ruokaan menee liikaa.
Asuntonikin on muuten suomalaisesta puusta Suomessa valmistettu, ja maksaa nykyään enemmän kuin maksoi uutena. Joten kyllä sitä lisäarvoa vaikuttaa syntyvän ilman vientiäkin.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Valoja päälle numerolle 1208. Opettajat ensinnäkin ovat pääsääntöisesti töissä kunnilla, eivät valtiolla. Ja toiseksi: Ei olisi monta yritystä Suomessa, jos opettajien, poliisien ja sairaanhoitajien kaltaiset yhteiskunnan hiljaiset vastuunkantajat eivät töitään tekisi.
T. Yksityisessä firmassa lisäarvoa työkseen luova, joka pystyy aivan suoraan myöntämään että nuo edellä mainitut tehtävät ovat yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeämpiä kuin omani.
Siinä on vaan se ongelma, että ilman yksityisten firmojen tuomaa rahaa ei mitään kouluja pyöritetä. Koko maa pyörii 95% yksityisen sektorin tekemällä rahalla. Mun isä oli opettaja, että kunnioitan opettajia paljonkin, mutta jos aletaan oikeasti johonkin pippelinvenytyskisaan, niin siinä vie kyllä yksityinen sektori julkista sektoria noin 100-0 pataan jos puhutaan veroista ja veronmaksusta.
Minähän en ollut se joka alkoi pätemään veroista. Palautin vaan yhden jästipään maan tasalle, kun se valtion tai kunnan työntekijä syö kyllä kuormasta huomattavasti enemmän kuin saman palkkainen yksityisellä sektorilla oleva. Muutenhan voitais vaan kaikki mennä valtiolle töihin ja veroja sataisi ovista ja ikkunoista. Kunnon ikiliikkuja keksitty nääs. LÖL
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat hyvä esimerkki ammattikunnasta, joiden esimiesten (rehtorit) vuoksi hallituksen on tehtävä parjattuja leikkauksia.
Esimerkiksi vuorotteluvapaa- järjestelmää käytetään virassa olevien opettajien joukossa sumeilematta oman edun tavoitteluun: Järjestelmän on tarkoitus auttaa työtöntä saamaan työkokemusta ja lopulta vakipaikka tehtyään vapaalla olevan sijaisuuden. MUTTA, Kunnissa näitä työttömiä päteviä sijaisia kierrätetään koulusta toiseen ja vapaita mainostetaan virassa oleville kyseenalaisin keinoin. Vuorotteluvapaan saamisen ehtona on myös, että viransijaiselle maksetaan sama palkka, kuin vakituiselle viranhaltijalle. MUTTA, kunnissa viranhaltijan työtehtävät järjestellään vapaan ajaksi usein niin, että sijainen ei saa yhtään ylimääräisiä tunteja, eikä myöskään ylimääräisiä lomapäiviä tai kesäkeskeytysaikaa, jonka johdosta tuntipalkka väistämättä jää huonommaksi, kuin vakituisella viranhaltijalla.
Voihan tuokin totta olla, kuka tietää, mutta miten tämä, että kunnan tasolla asiat hoidetaan huonosti, on opettajan oman edun tavoittelua? Minkä yksittäinen opettaja näille asioille voi.
Itse tunnen kyllä useampiakin opettajia, jotka ovat olleet vuorotteluvapaalla tai halunneet jäädä sille, ja ongelma on ollut lähinnä se, ettei sitä sijaista saa kaivettua mistään.