Osa-aikatyötä tekevät (Työkkäri/työnhakuvelvollisuus?)
Olen osa-aikatyössä 30h/vko enkä tajua tuota työkkärin työnhakuvelvollisuutta. Siis ymmärrän että lisätunteja pitää hakea ja tämän käsitin tehtäväksi, mutta mitä tarkoittaa että "Jos työllistyt tarkastelujakson aikana yhdenjaksoisesti ja kokoaikaisesti väh. 2vkon ajan, katsotaan tarkastelujakson työnhakuvelvollisuutesi täyttyneeksi".
Tarkoittaako tämä, että jos teen kokoaikaisesti töitä jakson aikana 2vkoa, ei tarvitse hakea lisätunteja? Vai että lisätuntien hakemisen lisäksi pitäisi työllistyä tuo 2viikkoa kokoaikaisesti, jotta velvollisuus täyttyy? Eli siis molemmat vai riittääkö vain toinen noista?
Kommentit (36)
Mä olen samoilla linjoilla, unohda työkkäri. Jos tuo 30 h/vko on 80% tai enemmän alasi täydestä työajasta, et saa puuttuvalta osalta edes soviteltua päivärahaa, joten et hyödy työkkäristä mitään. Sitten asiakkaaksi jos tunnit tippuvat alle 80%:in.
Siis saatko samalla jotain työkkärin tukea kun käyt osa-aika töissä?
Jos et niin miksi se työnhaku velvoite?
Vierailija kirjoitti:
Siis saatko samalla jotain työkkärin tukea kun käyt osa-aika töissä?
Jos et niin miksi se työnhaku velvoite?
Ei työkkäristä mitään tukia saa.-eri
Mielestäni et saa työttömyyskorvausta (ainakaan varmasti) jos jätät tuon hakuvelvoitteen, onko se nyt kolmen kuukauden välein. Ja ei tarvitse muuta kuin hakea yhteen kokopäiväiseen paikkaan ja liittää hakemus omien sivujen kautta heille. Siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni et saa työttömyyskorvausta (ainakaan varmasti) jos jätät tuon hakuvelvoitteen, onko se nyt kolmen kuukauden välein. Ja ei tarvitse muuta kuin hakea yhteen kokopäiväiseen paikkaan ja liittää hakemus omien sivujen kautta heille. Siinäpä se.
Siis jos jäisit tuosta työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiertäisin työkkärin kaukaa jos kuitenkin 30h joka viikko olet töissä. Kyllähän sä sillä pärjäät? Haet samalla ihan omin nokkinesi lisää/uusia töitä, ei tarvitse työkkäriin raportoida.
No näin mäkin aluksi ajattelin, että pärjään, mutta palkka on niin pieni että tekee tosi tiukkaa. Olen pohtinut sovitellun päivärahan hakemista. Tuntuu että töissäkin vaan budjetit kiristyy ja yhä useamman asian joutuu maksamaan itse.
Teillä oli ihan mukavia vastauksia,mutta kukaan ei oikeastaan vastannut kuysymykseeni: siis kuuluisiko työnhakuvelvoitteen täyttymiseksi lisätuntien hakemisen lisäksi myös ihan _työllistyä_ kokoaikatyön tuntimäärän verran se 2 vkoa? Me kun ei saada yhtään kinumalla lisää tunteja enkä tiedä miten löytäisin muuta osa-aikaista, joka sopisi yhteen nykyisen työajan kanssa. En voi oll kahdessapaikassa yhtäaikaa eikä työ voi olla ristiriidassa nykyisen työn kanssa.
Miten olen asian ymmärtänyt, myös osa-aikatyöt, esim vuokratyö lasketaan myös täyttämään työnhakuvelvollisuus. Varmaan tehdystä henkilökohtaisesta suunnitelmasta riippuen ja ainakin mun kohdalla. Omalla kohdalla ironista se etten tällä hetkellä hae työttömyysetuutta ( en jaksa sitä kelan paperiselvittelyä kun saan useammasta vuokratyöstä kuitenkin esim vuokraan riittävän palkan) MUTTA mun täytyy silti hakea neljään paikkaan kuukaudessa koska mulla ei ole pitkäaikaista vakityösopparia tällä hetkellä. Eli siis en saa etuutta mutta työnhaku velvollisuus säilyy :D Olisin ihan mielenkiinnosta halukas tietämään, minkä sanktion työkkäri voi mulle asettaa jos esim karenssilla ei oo muhun tai mun nykyhetkeen mitään vaikutusta, tuleeko joku työkkäristä tai kelasta kotiovelle piiskaamaan vai mitä...
Sehän se on tavoite, että ihmisen ei tarvitse olla työmarkkinatuen varassa. Siksi on työnhakuvelvoite niin kauan kun olet käsi ojossa hakemassa palkan lisäksi työmarkkinatukea. (Asumistuet yms erikseen). Eli sinun pitää saada toinen osa-aikatyö rinnalle tai kokopäiväinen työ.
Itse pärjään mainiosti jo kymmenettä vuotta osa-aikatyöllä eikä tarvitse raportoida työkkärille.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se on tavoite, että ihmisen ei tarvitse olla työmarkkinatuen varassa. Siksi on työnhakuvelvoite niin kauan kun olet käsi ojossa hakemassa palkan lisäksi työmarkkinatukea. (Asumistuet yms erikseen). Eli sinun pitää saada toinen osa-aikatyö rinnalle tai kokopäiväinen työ.
Itse pärjään mainiosti jo kymmenettä vuotta osa-aikatyöllä eikä tarvitse raportoida työkkärille.
Tuohan toki on se ihanne tilanne. Tossa helposti tulee vastaan se kysymys( alasta riippuen) että miten olla kahdessa eri työssä samaan aikaan ( jos menee esim kahden eri vuokrafirman tilaukset päällekkäin) Toki hyvällä tuurilla järjesteltävissä
Vierailija kirjoitti:
Miten olen asian ymmärtänyt, myös osa-aikatyöt, esim vuokratyö lasketaan myös täyttämään työnhakuvelvollisuus. Varmaan tehdystä henkilökohtaisesta suunnitelmasta riippuen ja ainakin mun kohdalla. Omalla kohdalla ironista se etten tällä hetkellä hae työttömyysetuutta ( en jaksa sitä kelan paperiselvittelyä kun saan useammasta vuokratyöstä kuitenkin esim vuokraan riittävän palkan) MUTTA mun täytyy silti hakea neljään paikkaan kuukaudessa koska mulla ei ole pitkäaikaista vakityösopparia tällä hetkellä. Eli siis en saa etuutta mutta työnhaku velvollisuus säilyy :D Olisin ihan mielenkiinnosta halukas tietämään, minkä sanktion työkkäri voi mulle asettaa jos esim karenssilla ei oo muhun tai mun nykyhetkeen mitään vaikutusta, tuleeko joku työkkäristä tai kelasta kotiovelle piiskaamaan vai mitä...
Miks ihmeessä sä sit oot työkkärin asiakkaana? Jos et edes hae etuutta eikä ole edes tarve hakea? Ihan peiliin voit katsoa. Päätä työnhaku, niin velvoitteet lakkaavat.
Itselleni tuli nyt tämä tilanne vastaan. Työtä sain, sitä on 30h/vko eli se 80%.
Työkkäri sanoi, että kannattaisi pitää työnhaku voimassa ja hakea soviteltua päivärahaa. Tämä edellyttää myös yhden kokoaikatyöpaikan hakua kuussa.
Mitenhän kannattaisi tehdä? Luulin, että pääsin nyt työkkäristä eroon, mutta toisaalta kiinnostaa jos saisi hitusenkaan enemmän vielä rahaa, tarkoitan sitä soviteltua pvärahaa. Eri työtä en haluaisi etsiä, mutta tuskin niihin hakemuksiin mitään tärppäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tuli nyt tämä tilanne vastaan. Työtä sain, sitä on 30h/vko eli se 80%.
Työkkäri sanoi, että kannattaisi pitää työnhaku voimassa ja hakea soviteltua päivärahaa. Tämä edellyttää myös yhden kokoaikatyöpaikan hakua kuussa.
Mitenhän kannattaisi tehdä? Luulin, että pääsin nyt työkkäristä eroon, mutta toisaalta kiinnostaa jos saisi hitusenkaan enemmän vielä rahaa, tarkoitan sitä soviteltua pvärahaa. Eri työtä en haluaisi etsiä, mutta tuskin niihin hakemuksiin mitään tärppäisikään.
Eli käsi ojossa valtiolta ylimääräistä rahaa? On tämä kummallinen yhteiskunta.
T.Osa-aikatöissä jo kahdeksatta vuotta ja ilman mitään Kelan rahoja
Vierailija kirjoitti:
Kiertäisin työkkärin kaukaa jos kuitenkin 30h joka viikko olet töissä. Kyllähän sä sillä pärjäät? Haet samalla ihan omin nokkinesi lisää/uusia töitä, ei tarvitse työkkäriin raportoida.
Palkka on niin pieni, että tarvitsen lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea. Toimeentulotukea en saa, jos en ole työnhakijana, kun pitää selvittää oikeus soviteltuun, vaikka en saisi sitä senttiäkään.
Jos työskentelet 2 viikkoa putkeen (tai yli) kokoaikaisesti sinun ei katsota olevan työtön. Näin ollen saat kieltävän vastauksen työttömyystukipäätökseen ja se tarkoittaa, että Kela ei maksa sinulle työttömyystukea. Näin ollen sinun ei myöskään luonnollisesti tarvitse hakea töitäkään, koska Kelakaan ei maksa sinulle työttömyystukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka on niin pieni, että tarvitsen lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea. Toimeentulotukea en saa, jos en ole työnhakijana, kun pitää selvittää oikeus soviteltuun, vaikka en saisi sitä senttiäkään.
Jos haet toimeentulotukea niin jatkossa Kela varmaan kehottaa lopettamaan koko työn ja heittäytymään kokonaan työtöntyöttömäksi tai pärjäilemään sillä työllä plus hakemaan siihen oheen toisen työn/vaihtamaan kokoaikatyöhön.
Osa-aikaista teen, mutta ei ole hakuvelvoitetta kun olen puoliksi eläkkeellä.
Eikös 30 viikkotunnissa pitäisi jo tienata niin paljon, ettei ole mitään mieltä olla työkkärin asiakas?
Itse teen 80% työaikaa ihan omasta tahdostani, ja palkka sellainen, ettei edes periaatteessa olisi saumoja mihinkään soviteltuihin päivärahoihin.
Helpoimmalla pääset vain kun ilmoitat 3kk välein kysyneesi lisää tunteja nykyiseltä työnantajalta.
Itse teen 30h/vko ja saan 800€/kk lisäksi ansiosodonnista. Aiempi ala oli paremmin palkattu ja 40h/vkp