Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni teistä lopettaa kuluttamisen?

Vierailija
22.03.2024 |

Nyt kun tulee valtavia leikkauksia ja veronkorotuksia niin ostovoima laskee. Jo nykyisellään työttömät ja pienituloiset elävät pääasiassa kädestä suuhun. Heidän kulutus on jo käytännössä pakolliset asiat mitä elämiseen tarvitaan. Ne työttömät ja pienituloiset joilla jotain ylimääräistä jää, säästävät rahat. 

Parempi tuloiset eli keskituloiset taas ovat omassa kaveripiirissä lopettaneet kuluttamisen käytännössä täysin. Kaikki ylimääräinen menee säästöihin koska työttömyysturvaa leikataan, ei asumistukea omistusasujille, ei lapsikorotuksia jne. osa taas säästää ja sijoittaa. Kaikki on poissa kulutuksesta.

Itse keskituloinen ja lopettanut kuluttamisen täysin. En käytä rahaani mihinkään muihin kuin pakollisiin menoihin ja jos jotain tarviin tilaan ulkomailta. Sijoitukseni on ulkomaisissa pörsseissä. Säästöt kasvavat tämän takia ja odottavat jos joskus työttömyys koittaa (kuka tahansa voi työttömäksi joutua tai sairastua vakavasti)

Tämä on osaltani protesti hallitukselle että kurjistuminen ei pelasta valtion taloutta vaan pahentaa entisestään. Tämä on siis ikävä noidankehä joka johtaa kulutuksen romahtamiseen (ostovoima, säästöjen tarpeellisuus kasvaa), lopulta konkurssit yleistyy ja jäljelle jää vain pakolliset elämisen kannalta olevat yritykset, kuten ruokakaupat.

Tätä asiaa tulee vahvistamaan entisestään mahdolliset palkkajoustot. Sitä suurempi osa rahasta menee pois Suomen markkinoista.

Kommentit (206)

Vierailija
161/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuo kulutus on ollut vähän suurempaa kuin joku juotava ja syötävä.

Esim. Artekkia, Hakolan sohvaa, Joutsen takkia ja ym. Törsärinä lopetin kulutuksen ihan meidän hallituksen takia. Säästän nyt 400-500 euroa kuukaudessa. Ilmalämpöpumpusta luovuttiin. Niin paljon v. noi hinnat ja leikkaukset. Ei mulla ole isot tulot.

Onneksi ei tarvitse tuhlata "merkkeihin"🤣 Periaatteesta en maksa mainostamisesta esim vaatteissani, nimi tai merkki ei takaa laatua Mutta kukin tyylillään:)

Mä ostin talon ulkomailta

Vierailija
162/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika helvetin huolettavalta näyttää että ihmiset eivät kuluta. Miten tästä koskaan noustaan?

Yksinkertaista

A) palkat nousevat 150% tietyn ajan sisällä esimerkiksi 5 vuotta 

Tai

B) lailla määrätään maksimi hintakatto kaikille tuotteille ja niiden hintaa lasketaan 150% 5 vuoden aikana

Tai sitten molempien yhtälö. Jokainen tietää että vaihtoehto B ei ole mahdollista toteuttaa vapaassa markkinassa. Jäljelle jää massiiviset palkankorotukset. Hyvä puoli on se että ollaan eurossa eli meidän korotukset eivät nosta euro-alueen inflaatiota käytännössä yhtään. Olemme liian pieni kansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion vaihtaa patterilelun takaisin varmaan diisel autoon. Tappiota tulee ja oppia heti kunnolla. Huonoin sijoitus tässä elämässä. 

Vierailija
164/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa kulutuksen lopettaminen kuulostaa omalta valinnalta, päätökseltä. Kyllä se minulla ainakin tulee ihan pakosta kun ei rahaa jää muuhun kuin ruokaan ja lääkkeisiin. Tänä vuonna vielä ehtii ja on varaa käydä joissakin tutkimuksissa joten jotain pitäisi löytyä jotta voisi hoitaa sairauden pois. Ensi vuonna ei ole varaa mihinkään tutkimuksiin. Lääkkeitäkin pitää vähentää, kävi miten kävi. Älkääpä sitten hokeko että mene töihin kun ei sairauksia ole varaa hoitaa eikä parane työkykyiseksi. Teistä muista se on kiinni kuinka paljon meitä työkyvyttömiä kortistossa on. Jos ei tutkita, hoideta eikä lääkitä, työttömyydestä ei ole ylipääsyä. Työmarkkinatuella ei kukaan kykene itseään hoitamaan. Eikä ilman lääkäriä saa lähetteitä ja reseptejä.

Ei sinun sairautesi ole meidän vika. Ei me työssäkäyvät sen parempaa hoitoa saada, monella on vain m

Miten se on uhriutumista jos ilman omaa syytään sairastuu eikä saa tutkimuksia ja hoitoa edes julkiselta puolelta?  Kun työkyky menee taistellessa, se ei aivan äkkiä palaudu, ehkä ei koskaan. Te jotka äänestitte oikeistoa, olette syypäitä siihen että minulta ja muilta työttömiltä pitkäaikaissairailta viedään se raha jolla saisi lääkkeet ja maksettua lääkärikäynnit julkisella puolella. 

Vierailija
165/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en oikein usko  näitä juttuja. Ihmiset, jotka ovat tottuneet tuollaiseen kuluttamiseen, shoppailuun, ulkona syömiseen jne. Eivät he helposti tapojaan muuta. Elämään pitäisi löytää tilalle jotain muuta. Oikeasti ihmiset kuluttavat kyllä, tai nämä "emme kuluta enää"- päätökset on vain väliaikaisia, pian kaikki taas jatkuu kuten ennenkin. 

Sääliksi käy jos elämän sisältö on kuluttaminen ja shoppailu ja niistä luopuminen vaatii jotain muuta elämään. 

Tilanne on oikeasti aika yksinkertainen. Jos ei ole rahaa, niin shoppailu ja kuluttaminen loppuu ihan pakosta. 

Vierailija
166/206 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo lopettanut ajat sitten. Ruoan hinnan nousu, bensan hinnan nousu, sähkön hinnan nousu, korkojen nousu tekivät hetkessä pari vuotta sitten yli 6000€ kulun vuodessa. Siihen loppui kaikki kulutus, aivan kaikki. En ole kuukausiin ostanut mitään. En yhtään mitään. 

Jaa että lopetit kokonaan bensan ja sähkön käytön? Ei ole uskottavaa!

Vierailija
167/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut vaikka varaa olisi. Mieluummin säästän. Kulut myös nousseet

Vierailija
168/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole minimoinut kuluttamisen jo vuosia sitten ympäristösyistä. On siitä sekin hyöty että on jäänyt rahaa säästöön vanhuuden turvaksi.

Vierailija
169/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo lopettanut ajat sitten. Ruoan hinnan nousu, bensan hinnan nousu, sähkön hinnan nousu, korkojen nousu tekivät hetkessä pari vuotta sitten yli 6000€ kulun vuodessa. Siihen loppui kaikki kulutus, aivan kaikki. En ole kuukausiin ostanut mitään. En yhtään mitään. 

Jaa että lopetit kokonaan bensan ja sähkön käytön? Ei ole uskottavaa!

Uskoohan sen, että bensan. Mutta ruoan...?

Vierailija
170/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut mitään palveluita vuosiin. Huollan ja korjaan autot itse. Leikkaan itse hiukseni. Laitan ruokani.

Onneksi on S2 luvat, niin saan tehdä myös kaikki kodin remontit itse.

Vierailija
171/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin elinkeinoministeri vittuilee kansalaisille ja virnuilee telkkarissa, en tuhlaa senttiäkään tähän Suomeen vaan punnitsen joka ostokseni tarpeen tarkoin ja pyrin pääosin jättämään ostamatta

Vierailija
172/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut jo stoppi muutaman vuoden. Kaikki liikenevä raha sijoituksiin&matkustamiseen. Kulutan vain ulkomailla.

Vierailija
173/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei olisi rahan takia tarvetta edes erikoisemmin säästää, mutta periaatteessa boikotoin nykyistä hallitusta hyvinkin rajulla kulutusjarrulla. Kulutan sitten ulkomailla. 

Vierailija
174/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se auta kuin sopeuttaa oma elämänsä nykymenoon. Kaikki on nyt niin paljon kalliimpaa kuin vaikkapa 1,5v sitten. 

Rahaa menee enemmän kuin ennen, mutta ei vähemmän sillä nykyään saa. Voi vertailla ostoskuitteja 2022 vs 2024

Toki jokaisen välttämätön voi olla eri asia, tässä vaikuttaa varmasti tulotaso paljon. Esim. Onhan minulla auto, ei se olisi välttämätön, bussilla pääsee. Mutta bussimatka vei päivästä paljon aikaa ja jaksamista. 

Vierailija
175/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut elämään pihistellen, käytän pyörää ja julkisia ja käyn harvoin kampaajalla, en laitata kynsiä tai kulmia koskaan. Korjaan vaatteita ja käytän vaikka olisi jo reikä jossain. Ei ole onneksi muita elätettäviä kuin kissa, niin käyttörahaa jää jos tarvitsee jotain hankkia tai harrastaa. Taitaa lapset jäädä hankkimatta.

Vierailija
176/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tottunut elämään pihistellen, käytän pyörää ja julkisia ja käyn harvoin kampaajalla, en laitata kynsiä tai kulmia koskaan. Korjaan vaatteita ja käytän vaikka olisi jo reikä jossain. Ei ole onneksi muita elätettäviä kuin kissa, niin käyttörahaa jää jos tarvitsee jotain hankkia tai harrastaa. Taitaa lapset jäädä hankkimatta.

Turha tänne on mitään orjatyövoimaa synnyttää kärsimään 

Vierailija
177/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään varsinaisesti tykkää, kädet kuivuvat. Onneksi minulla ei ole kauhean paljon käsin pestäviä astioita, lähinnä veitset ja puiset. (Tänä talvena ei ole kädet olleet verillä eikä sormenpäät halki, jotain pientä vain.)

Tiski/siivouskäsineet käyttöön! Tiskiaineet ei kuivata käsiä ja voi käyttää kuumaa vettä. 

Vierailija
178/206 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, ankeeta porukkaa, taidanpa lähteä kuluttamaan. 

🍴🍩

Vierailija
179/206 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen myös lopettanut kuluttamisen. Kaksi korkeakoulututkintoa eikä töitä ole. Ostan pelkästään  pakolliset elintarvikkeet ja nekin suunnittelen. Ainoastaan ehkä alusvaatteita voin ostaa. Työt väheni kun valtio leikannut sektorilta, jolla työskentelin. Nyt yksityistetty ja henkilöstön määrä siis pienempi, mutta työn määrä sama. Saikkua näkyy ottavan yksi jos toinenkin. Sitten ihmetellään miksi suomalaiset voi niin huonosti. Ei auta jos syötetään lääkkeitä ja terapiaa, kun syy uupumisille on työelämässä.

Eli osa-aikainen työ ja siihen mahdollinen soviteltu ansiosidonnainen niin käteen ei paljoa jää. Päätin, että jokainen sentti talteen eikä ostoksia, ravintoloita jne. Tosin en kovin paljon aikaisemminkaan näihin ole syytänyt rahaa. Luottokortin maksoin pois, jotta ei mene pankillekaan yhtään ylimääräistä senttiä. Autosta luovuin, ei asuntovelkaa jne. Jos olisin yksin muuttaisin vedettömään hirsimökkiin ja siirtyisin omavaraistalouteen ja irroittautuisin tästä oravanpyörästä joka ei ole enää ihmistä varten.

Onneksi ei ole vielä kuitenkaan tarve ruokajonoon tai toimeentulotukeen. Siellä on nyt se osa suomalaisista, joilta Orpo ja Purran hallitus on nähnyt tarpeelliseksi ottaa ja antaa rikkaille. Sairailta ja köyhiltä vedetään kaikki löysä pois. Ihme kun ei tule yleislakkoa kohta kun tää päätön hallitus ei todella tiedä mitä tekee.

Tarkoitushan oli ilmeisesti lisätä työllisten määrää ja vähentää työttömyyttä -en tiedä miten- mutta suunta ollut päinvastainen. Vaikka yksityiselle pumpataan rahaa niin se ylimääräinen raha ei tässä maailmassa tuo lisää työllisiä vaan  yrityksen tulos paranee, johtajien palkkapussit kasvaa kuin myös osakkeen  omistajien saldo.

Vierailija
180/206 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin lopputilin viime kesänä. Suoraan työkkärin kurssille niin ei tarvinnut kärsiä palkatta kuin viikko. Nyt on ainakin pakko elää säästeliäästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän